Bart zijn herstart nr. 3

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Bart51

Bart zijn herstart nr. 3

Bericht door Bart51 »

Hallo N-spoorders,
Na alle ellende nu weer iets positiefs en iets leuk.
De treinkamer is leeggehaald en het begin van het frame van de nieuwe tafel is in wording.
In Anyrail heb ik een plan gemaakt, dat zie je hieronder:

Afbeelding

Waarbij geel=nivo -1, blauw=0, oranje=+1, rood en paars=+2

En een vraag: om de hoogte van nivo-1 te bepalen tov nivo 0 wil ik de helixen gebruiken en daarmee de afstrand dus bepalen of doe je dit andersom?

Aan jullie de eer: brandt maar los!

Groetjes Bart

Wablo

Re: Bart zijn herstart nr. 3

Bericht door Wablo »

Bart,

Goed te horen dat het na je operatie steeds beter met je gaat en jij weer vol zit met nieuwe plannen.

De afstand tussen je schaduw station en je hoofdbaan bepaal je zelf door meer of minder omwentelingen van de helix, de opstelsporen van het schaduwstation hou je al aan de voorkant, kan je er makkelijker bij mocht er iets mis gaan, om deze reden zou ik persoonlijk ook de tweede helix niet erg moeilijk bereikbaar in de bovenhoek plannen doch op de tweede kop van je baan links onder.

Voordeel van helix(en) op de kopeinden van je baan is dat ze voor het grootste deel bereikbaar zijn zonder zelf echt in de helix te moeten kruipen en je meer ruimte overhoud op het schaduwstation.

Ik weet niet hoeveel treinstellen jij in bezit heb maar je schaduwstation blijkt na verloop van tijd altijd te klein, bij de aanleg van een nieuwe baan zou ik altijd gelijk rekening houden met latere uitbreiding van het SS en een aantal extra wissels leggen, die hoef te niet aan te sluiten doch wil je uitbreiden dan is het enkel een kwestie van rails leggen en wissels aansluiten, en dat zonder hak en breekwerk aan het reeds functionerende SS.

groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Bert,
Dank voor je aanwijzingen. Ik heb getracht dit te vertalen in mijn baanplan, hieronder zie je versie 2 met jouw opmerking over de helixplaats. Was wel even puzzelen hoe de andere sporen zouden lopen.

Afbeelding

Op dit moment zijn er 8 loks in bedrijf, bestuurd door een rocomaus. Voorlopig wil ik nog geen andere loks, want eerst wil ik overstappen naar Itrain en Dinamo. Wel wordt er rekening gehouden met het bouwen van de baan, de baanvakken worden hierin al verwerkt. De wissels worden nog analoog bestuurd.

Groetjes Bart

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
Misschien kan je per niveau gesplitst een afbeelding maken, zo te zien heb je in het SS twee afzonderlijke banen, de ene komt uit op niveau 0 en de andere op niveau + 1, die twee banen in het SS zou ik persoonlijk zonder meer over en weer koppelen, dan krijg je met rijden veel meer variatie mogelijkheden.
Op niveau 0 valt mij op dat je enkelsporig naar het rangeerterrein en het loc depot wil gaan rijden, alleen is de enigste mogelijkheid om hier vandaan te komen een rondje over het SS, anders kom je nooit meer op de rechter baan op niveau 0 uit.

gr.
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Bert,
Ik kan nog niet bedenken hoe ik vanaf het rangeeremplacement direct naar de rechterbaan in het station kom, zonder gebruik te maken van het SS.
Door een verbinding te maken tussen beide SS'en kan je wel vanaf het (blauwe) station direct naar het (oranje) station, een koppeling de andere kant op kan ik plaatsen door het SS naar boven te verplaatsen en vanaf de wisselstraat nog een wissel erbij te leggen die naar het meest linker spoor van het andere SS gaat.

Hieronder de afzonderlijke lagen:

Nivo-1 geel
Afbeelding

Nivo 0 blauw
Afbeelding

Nivo 1 oranje
Afbeelding

Nivo 2 rood/paars

Afbeelding

Groetjes Bart

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Zo, nivo -1 in aangepaste vorm
Afbeelding

Groet Bart

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
Lijkt me simpel, wissel op uitgaande baan rangeeremplacement naar inkomende baan onderin verplaatsen naar het opstelspoor tegen de rechterkant zo'n beetje waar de twee sporen naar de helix zinken, er komt dus in de hoek een bocht bij.
SS is ook makkelijk aan te passen, als je bijvoorbeeld van de rechterpoot het opstelspoor met de enkele baan verwisseld kan je met 4 wissels en 2 bochten tussen beide banen alles op het SS met elkaar verbinden.

Ik zag dat je net een aangepaste tekening had geplaatst, niet helemaal wat ik bedoel, koppelstuk tussen beide rondjes in SS leggen na het opstelgedeelte, anders is enigste voordeel hiervan vat je een trein van niveau 0 rechtstreeks via het SS naar niveau 1 kan sturen en omgekeerd, op mijn manier kan je een trein op zowel niveau 0 als 1 laten opduiken c.q. verdwijnen.

trouwens, heb jij een hekel aan een wissel in een bocht, zelf zou ik bij een dergelijke koppeling een wissel met de kromming in de bocht leggen en het rechte stuk naar de andere poot en de andere kant idem, niet zo'n rare kronkel ver achterin.

gr.
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Bert,
Je oplossing betreffende het rangeeremplacement lijkt mij te gaan botsen met de banen naar de helix. Volgens mij zal de hellingshoek veel te groot worden naar de helix.
Ik heb geen hekel aan wissels in een bocht, wel heb ik een hekel aan driewegwissels en engelse wissels. De andere wijzigingen die je aangaf ga ik even in de tekening aanpassen.

Groet Bart

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
Ik bedoel ook 4 gewone wissels in het SS, en de aansluiting voor het uitgaande spoor van het rangeerterrein bedoel ik op dat wissel rechts midden, daar waar dat inhaalspoor uit je helix aansluit op je hoofdspoor, de bocht moet uiteraard niet over de in/uitgang van de helix komen maar er achter langs, bijna tegen de muur.
Als dan de stijgings- en dalingshoek naar je helix te groot wordt kan je die misschien beter iets verder van de muur af plaatsen als dat lukt met de onderkant van je draaischijf, je treinen zakken en stijgen dan tussen het ingaande en uitgaande spoor van het rangeerterrein door.

gr.
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Bert,

De SS'en zoals jij bedoelt?

Afbeelding

Met het rangeerterrein kom ik er niet uit met wat jij bedoelt, kan je het met een tekening of zoiets mij duidelijk maken?

Groetjes Bart

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
SS grotendeels zoals ik voor ogen had, zou alleen opsteldeel meer naar de voorkant halen zodat je er gemakkelijker bij kan met daarna een ruime bocht met koppeling zoals ingetekend, een beetje spiegelmodel met bovenste deel SS.
Niveau 0 dubbelspoor maken vanaf de draaischijf, uitgaand spoor dus verlengen met recht stuk tegen de onderkant en een 90 graden bocht in de meest rechtse hoek, dan naar boven langs de rechter muur en dan met een paar bochten en één extra normaal wissel aansluiten op kruising uitgaand spoor SS en het aldaar gelegen inhaalspoor, ongeveer op de helft van blauwe baanvak midden rechts, zeg maar ter hoogte waar ook de afkoppeling is van de hoofdbaan naar ingang SS en het rangeerterrein, wel tussen deze sporen voldoende ruimte inplannen voor de geleidelijk naar de helix gaande/komende twee sporen.
groetjes,
Bert

PS, ben ik slechts de enigste met opmerkingen over jouw ontwerp, ik ben slechts een simpele analoge n-spoorder, misschien is het handig als een van de jongens met meer ervaring op gebied van I-train en Dynamo eens hun mening over jouw ontwerp geven.

BenQ

Bericht door BenQ »

Bert en Bart,
In Dinamo en iTrain is (bijna) alles mogelijk en het wordt steeds meer.
Zo dat zijn de drie B's.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
Kom je er nog een beetje uit ???
gr.
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Jawel Bert,
Voor wat de SS-en neem ik jouw idee over.
Ik overweeg het rangeerterrein iets hoger te bouwen zodat ik de wissel naar het rechterspoor toch op het toegangsbaantje kan leggen. Krijg ik ook de kans om de opstelsporen weer iets dalend te maken zodat de wagons zelf naar het eind rollen.
Met BenQ ga ik overleggen hoe de blokken moeten komen ed. Hij weet zo'n beetje alles van Dinamo en Itrain. (Ben, wel even geduld hebben want het gaat langzaam)

groetjes Bart

BenQ

Bericht door BenQ »

Bart,
Ik heb tijd genoeg, 24x7 in de week. :lol:
Stuur maar een wat groter plaatje als je zo ver bent naar mijn emailadres.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Ben,
Dank voor je aanbod. Ga ik zeker gebruik van maken.
Ben vandaag net terug van een weekje weg en volgende week moet ik er weer op uit. Drukdrukdruk dus :P :P
Maar als ik effe tijd heb maak ik dat.
Wil je alle lagen apart of één geheel?
Ben inmiddels ook druk met het maken van de helixen: lijmen, zagen, klemmen enz enz. Maak de helixen volgens het trapezium principe: 20cm boven, onder 30 cm en hoogte is 10,5 cm. en maar weer lijmen, zagen en klemmen :(

Groet Bart

BenQ

Bericht door BenQ »

Bart,
1x totaal en van elke laag een plaatje

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

:o :lol: ;)

BenQ

Bericht door BenQ »

Bart,
Gefeliciteerd met je 64e verjaardag.
Hoe staat het met het bouwen ?
En met lijf en leden (onderdanen ;) )

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Ben,
Dank je wel!
Was vannacht toch wel weer een hele klapper, ik dacht dat ik door de geluidsbarriëre ging :oops:

Onderdanen blijven hetzelfde, maar nu zonder stok of ander hulpmateriaal.
De rest is nog in uitstekende zaak: Anthonis in Nieuwegein heeft het goed gedaan.

Het bouwen? Één helix met schaduwstation heb ik nu klaar, en daar denderen nu de 191, 81 en 65 overheen.
Gisteren met spoed een programmeerspoor gemaakt om de loks die bij Martin waren te proberen. Nu nog even een klein baantje maken om ze in te laten rijden.

Zal proberen wat foto's te plaatsen binnenkort en mijn wijzigingen in het baanplan wat eerder hier getoond is.

Groetjes en graag tot ziens,
Bart

Wablo

Bericht door Wablo »

Bart,
Ook vanaf deze kant nog van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal, goed te horen dat je nog steeds aan het bouwen ben maar wij vinden het ook leuk om het te zien.
By the way, hoe is het eigenlijk met de camper challange :?: :?: :?:
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hoi Bert,

Bedankt voor je felicitaties!
Zo'n beetje de hele winter en voorjaar geen puf gehad (dippie). Nu toch maar weer de draad opgepakt.
De Camper Challenge: Volgend jaar september is ie er weer, met als het goed is ons erbij!
Binnenkort zie je de eerste knutselwerkzaamheden van mijn baan.

Groet
Bart

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Na veel aandringen presenteer ik het ietwat gewijzigde plan"
Afbeelding

Wanneer je denkt dat het uit gekristalliseerd is dan moet ik je teleurstellen. De volgende wijzigingen zitten er nog niet in verwerkt:
De helix rechtsonder wordt in 2 helixen gedeeld waarvan het onderste gedeelte onder het "emplacement" gebouwd om voldoende ruimte te houden om onder het "emplacement" te werken, vnl voor de draaischijf. Het andere deel van de helix komt wel op de aangegeven plaats.

Nu mijn baanplan redelijk op de rails(!) staat ga ik verder met mijn verhaal bij Mijn N-baan.

Groet Bart

fiona

Bericht door fiona »

Hallo Bart,
was gisteren een aangename kennismaking. Leuk om je bouw te mogen bewonderen. Ga dit zeker volgen.
Volgende keer een bakkie in Alphen.
Groet Dirk

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Dirk,
Het was zeker een aangename kennismaking.
Bedankt voor je laptop en ik ben ook benieuwd naar jouw vorderingen (succes met het ontruimen van de treinkamer).

Graag tot ziens en groetjes
Bart

Plaats reactie