Nieuw ontwerp 2,40 x 1,20 + 2,40 x 0,90 m

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
FritsdJ

Nieuw ontwerp 2,40 x 1,20 + 2,40 x 0,90 m

Bericht door FritsdJ »

Hallo forumleden, gisteren aangemeld en voorgesteld op het forum, dus tijd voor mijn baanplan en te bouwen baan.
Na diverse baanplannen te hebben bestudeerd ben ik tot het volgende ontwerp gekomen.
2 lagen,onder schaduwstation, boven station en rangeer. Mogelijk wil ik het rangeerspoor boven uitbreiden met een kopstationnetje boven het schaduwstation.
De baan wordt op niveau 1 voor en achter gescheiden zodat je vanuit het station de onderliggende schaduwsporen niet ziet. Op voorzijde niveau 0 komt een paradespoor die langzaam klimt naar niveau 1.

Tijdperk 3/4, stoom en diesel, bouwen en scenery gaat boven het rijden. Wordt wel digitaal met ITrain of Koploper.

Hebben jullie aandachtspunten ter verbetering?

Mvgr Frits
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (59.42 KiB) 8559 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FritsdJ op 29 nov 2015 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.

piksov

Re: Nieuw ontwerp 2,40 x 1,20

Bericht door piksov »

Hi Frits,

waarom zit linksonder de overloop met de gebogen wissels?

Die zit niet aan de andere kant van je station.

Volgens mij maak je met die overloop juist een keerlus situatie.

Weghalen zou mijn advies zijn.

Je houdt dan een lang rondje over met een station en een schaduwstation, lekker makkelijk!

groet,
Guus

jowi

Bericht door jowi »

Kun je er omheen lopen? Anders is 1.20 diep te veel. Daar kun je niet bij.

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Frits,

Volgens mij zit achter het station een keerlussituatie.
Is het een bewust keuze om het zo te doen?

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
FritsdJ

Bericht door FritsdJ »

Hoi,

Dank voor de tips alvast.

De gebogen wissels waren bedoeld om een pendeltrein vanaf spoor 5 een rondje te kunnen laten rijden en weer terug op zijn eigen spoor, dat dit een keerlus oplevert hda ik nie bij stil gestaan, dus deze twee wissels zullen verdwijnen.

Ik kan gemakkelijk aan alle zijdes komen, dus 1,2 is goed bereikbaar.

Groet, Frits

Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.

FidOo

Bericht door FidOo »

Vanaf het station draait er ook een scherpe boog rechtsom terug naar wat opstelsporen. Die zit verderop ook met een wissel aangesloten. En vormt ook een keerlus.

Dit bedoelde Barry ook volgens mij.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FritsdJ

Bericht door FritsdJ »

FidOo schreef:Vanaf het station draait er ook een scherpe boog rechtsom terug naar wat opstelsporen. Die zit verderop ook met een wissel aangesloten. En vormt ook een keerlus.

Dit bedoelde Barry ook volgens mij.
Nee, bedankt voor de tip dit lijntje loopt nog dood, lijkt op een wissel maar zal worden doorgetrokken naar het achterste deel waar een klein kopstationnetje komt voor een lokale pendeltrein.

Gr Frits

Onderwerp starter
FritsdJ

Re: Nieuw ontwerp 2,40 x 1,20 + 2,4 x 0,9 m

Bericht door FritsdJ »

Beste N spoorders,

Even een update van mijn nieuwe baan in wording.

Er is al redelijk wat aan voorbereiding gebeurd:
De tafel is in elkaar gezet in twee gekoppelde delen, met het oog op een eventuele toekomstige verhuizing zonder de baan volledig te moeten afbreken. Ik heb de tafel hoog staan, boven de 1 meter, voorlopig als voordeel dat ik niet te veel gebukt sta bij montage en ik gewoon rechtop onder de tafel kan zitten. Mocht dit later toch te hoog zijn kan ik eenvoudig de poten inkorten.
De tafel staat op 6 wielen van de Action, zodat ik hem kan verrijden over de zolder waar ik hem wil.
Diverse aanpassingen in AnyRail gemaakt en 1 op 1 geprint en op de tafel uitgelegd zodat het toekomstige resultaat zichtbaar is.

Het blad is deels al voorzien van de bekende blauwe platen.

Het wachten is u op de bestelling bij Conrad bestaande uit een trafo, brugcel, weerstanden en het benodigde draad voor de ringleidingen.
Inmiddels ook bij Hans extra wissels en rails besteld zodat ik kan beginnen met het schaduwstation, welke ik dan gelijk kan testen met de Rosoft modules en de Multimaus.

Dan bouwen, testen met Koploper, verbeteringen maken, weer testen, Koploper leren begrijpen.
Dan is het geld even op, geduld genoeg te doen en te bouwen.

Vervolgens zal de scenery van rond het schaduw station worden aangepakt.
Fase 2 zal het begin van de bovenbouw worden, maar dit staat voor medio 2015 gepland.

Groet, Frits

Onderwerp starter
FritsdJ

Re: Nieuw ontwerp 2,40 x 1,20 + 2,40 x 0,90 m

Bericht door FritsdJ »

Zo mede N spoorders,

Ruim een jaartje verder gebouwd aan mijn baan en een aantal wijzigingen en beginnersfouten moeten herstellen, maar leuk en leerzaam.

Het oude ontwerp werkte op zich goed, ook automatisch met Koploper maar miste rijlengte en zoals iedereen weet altijd een tekort aan schaduwstation sporen.
Dus in september besloten dat er een stuk aangebouwd gaat worden, links haaks op de bestaande baan.
Deze uitbreiding is 2,4 x 0,9 m geworden, bestaande uit twee lagen, net zoals het vorige deel.
Dit is het onderste deel met een extra schaduwstation van 5 sporen.

Afbeelding

Dit is het bovendeel:

Afbeelding

Het rangeerdeel moet nog worden aangelegd, maar gezien de kosten van servodecoders, bezetmelders en uiteraard de wissels komt dit even nog even in de wachtkamer. Nu liggen er tijdelijk twee sporen met Fleischmann wissels.

Voor de volledigheid het totale plaatje:

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid; de gehele uitbreiding is uitgevoerd met rails en electofrogwissels van Peco, de servodecoders van Rosoft en de bezetmelders ook van Rosoft.

Groet Frits.

Foto'moet ik maar eens een keer maken

shoven

Bericht door shoven »

FritsdJ schreef:Foto'moet ik maar eens een keer maken
Jazeker! Ik ben wel benieuwd hoe dit er in het echt uitziet. We zitten er klaar voor.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
FritsdJ

Bericht door FritsdJ »

Zo, een overzichtsfoto van de rechterzijde van de baan.
Omdat het baanontwerp nagenoeg klaar is, gelukkig niet de bouw natuurlijk, start ik een nieuw draadje in Mijn N-baan / Collectie
De fantasiebaan is genaamd Miltenbergh, dit is gebaseerd op het plaatsje Miltenberg in Duitsland waar van een deel zich ook als bouwpakket op mijn baan bevind.

Afbeelding

Groet Frits, tot in het andere draadje met meer foto's

Plaats reactie