Stationemplacement Maartensdijk

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
vantongeren

Stationemplacement Maartensdijk

Bericht door vantongeren »

Hallo allemaal,

Een aantal van jullie zullen wel weten van mijn DRG modules, zie
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... f=14&t=686

Een nieuw project wat ik ernaast doe ik het namaken van het oude stationsemplacement van Maartensdijk en het verzamelen en publiceren van de wetenswaardigheden die ik tijdens mijn onderzoek te weten ben gekomen.
Dit is voor mij een geheel nieuwe wending, want nu moeten de gebouwen zelf worden gemaakt en daar heb ik nog totaal geen ervaring mee.
Omdat ik de bouwtekeningen nog aan het omzetten ben in de juiste schaal is er van de baan zelf nog niets terecht gekomen.

Voor die nu al iets meer willen weten over het emplacement verwijs ik door naar mijn site http://www.stationmaartensdijk.nl. Uiteraard zal ik hier ook de tussentijdse vorderingen d.m.v. foto's laten zien, maar de voorgeschiedenis zal ik jullie hier besparen.

Groet,
Marcel van Tongeren

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Chris83

Re: Stationemplacement Maartensdijk

Bericht door Chris83 »

leuk plan, ook leuk om te zien en te weten wat er vroeger was en nu zie je nog wat overblijfselen.

Ook waar ik woon heb je veel overblijfselen van het oude goederen vervoer, maakt me altijd nieuwsgierig naar vroeger.
Leuke website ook.

Groeten Chris

Onderwerp starter
vantongeren

Na meer dan een jaar uitzoeken, meten, passen en lezen van vele bestekken, tekeningen en interviews zal ik hier de draad weer oppakken.

Bouwen van de perrons wordt gedaan met plastic strips van evergreen wat geschilderd word en opgevuld met grit.
Afbeelding

Resultaat van het overpad.
Afbeelding

Aansluiting naar de overige modules wordt gedaan dmv. koudkoppelstukjes. Deze wordt haaks verlijmd en als de lijm is opgedroogd kan verder gegaan worden met het inpassen van de overige rails.
Afbeelding

Overzicht naar het zuiden, het laatste portal wordt een scenery om te laten zien hoe de portalen werden aangebracht. Het linker spoor is die tbv. de goederen.
Afbeelding

Overzicht richting Hilversum. Hier is de module gekoppeld aan die van Kronhausen.
Afbeelding

Zelfbouw van het (halve) schakelstation. Moet nog verder afgemaakt worden en geel worden geschilderd naar het grote voorbeeld. Overigens mijn eerste probeersel om wat ervaring op te doen.
Afbeelding

Tot zover de vorderingen.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Strak werk Marcel,

Die perron's zou je daar niet eens een foto verslag van willen schrijven? Vind ze erg mooi, zoiets wil ik ook gaan maken

groetjes

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Marcel,

je bent erg leuk bezig. Erg inspirerend. Het begint er erg goed uit te zien. Alleen, ik vind het spoorbedgrind vrij grof. Mogelijk is het niet zo, en wordt die indruk gegeven door het gebruik van 2 kleuren grind die nogal contrasteren (lichtbruin en grijs). Ook de bakstenen voor het schakelhuis zijn vrij groot uitgevallen. Misschien voor het volgende project eens Slater overwegen? Maar voor de rest, goe bezig man! Ik kijk uit naar het vervolg. 8-) 8-) 8-)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

GAAF man ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
vantongeren

Op verzoek van Martin hierbij een kort verslag van de perronbouw.

We beginnen met het lijmen van een hoekprofiel met de opstaande rand aan de kant van het spoor.
Hierop lijmen we de staanders met modellijm van Revell.
Afbeelding

Tegen de staanders lijmen we de dwarsbalken aan de buitenkant. De staanders bevinden zich dus aan de spoorzijde.
Afbeelding

Daar waar het overpad komt snijden we een stukje schuin aan beide kanten en lijmen we de eerste plankjes van de overweg.
Afbeelding

Dan is het een kwestie van bruin schilderen en aan beide zijdes een latje te lijmen met houtlijm. Dit latje is om enige ophoging te verkrijgen zodat we niet al te veel grint kwijt zijn aan het opvullen.
Afbeelding

Bij vragen gewoon aan de bel trekken ;)

Groet,
Marcel

Onderwerp starter
vantongeren

@Michiel de steenslag is idd wat groot vergeleken met het tijdperk, had eigenlijk wat fijner moeten zijn zoals jij dat gedaan had bij de spoordijk. Maar niet gevreest, kan er altijd nog een dun laagje fijn gruis over strooien ;)
Het schakelstation is eigenlijk meer als proef, de bakstenenplaat is van Vollmer wat ik nog had liggen. Moet er wel bij vertellen dat de aansteker op de achtergrond een grote versie is van ongeveer 10cm wat ook een beetje het beeld vertekend.

Groet,
Marcel

Onderwerp starter
vantongeren

Nog snel even een update vandaag aangezien ik verder ben gegaan een proef te maken van het schakelstation.
Helaas kon ik geen mooie foto's maken zonder flits want dan zou het er iets mooier uit zien zoals het er van dichtbij uitzag.
De raampjes aan de voorkant zijn klaar, moet nog een kleurtje hebben en voorzien worden van doorzichtige folie en een achterschot*, dan kan ook de gevel geel worden gemaakt. Dan kan er besloten worden de huidige versie te gebruiken en de deuren te monteren of een poging te doen het nog beter te perfectioneren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*Het betreft de helft schakelstation omdat ik niet wilde schipperen in de locatie daarvan ten opzichte van de bovenleidingsportalen en het moest passen op een standaard lengte module van 1,20m.

henry

Bericht door henry »

strak werk hoor
groetjes henry

Onderwerp starter
vantongeren

thanks ;)

Trouwens even het begin op een print van het origineel als vergelijkingsmateriaal.
Afbeelding
Links onderin zie je ook wat raampjes die ik bewust achterwege heb gelaten, volgens de blauwprint bij de bouwaanvraag is daar slechts een (verticaal) deel van het voegwerk ter hoogte van 1 baksteen weggelaten voor de ventilatie. Duidelijk daarop is wel te zien welk sleutelnummer de deur kon openen, werd me dat net ff te klein om om te rekenen naar schaal 1:160 :lol:

Groet,
Marcel

Onderwerp starter
vantongeren

Wordt tijd weer een update te plaatsen van mijn woonplaats Maartensdijk.

Ondertussen is het spoor werkend, een van de splitbakken geplaatst. De kale, wit gemarkeerde plekken is voor de andere splitbak en 2 armseinen. Het is echter nog de vraag of de armseinen er komen, want de oprichter en fabrikant daarvan is begin januari overleden :cry:

Hierbij wat foto's zoals het er nu uit ziet.
maartensdijk1457.jpg
maartensdijk1457.jpg (66.77 KiB) 2734 keer bekeken
Overzicht van het gehele emplacement (uhm ja correct is dat woord niet, maar zo wordt het aangegeven in de orginele tekeningen).
Onderaan Kronhausen en bovenin de keerlus met heuvel.
maartensdijk1445.jpg
maartensdijk1445.jpg (75.44 KiB) 2734 keer bekeken
Het volgende in de planning is het schilderen van de skyboards, het verder frezen en schilderen van de sloot en het aanleggen van de laad en losweg t/m het schakelstation, hier links nog net in beeld.

Groet,
Marcel

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor Marcel!

Groetjes,
Jos

Plaats reactie