Minitrix Help!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Ik ben op zoek naar een minitrix baan. Ongeveer 1,80 à 2 meter breed en 2 meter lang. (de ruimte is wat beperkt)
Ik heb zelf wat lopen spelen met wintrack voor een baan, maar ik krijg maar geen leuke en logische baan ontworpen.
Ik zoek een baan, met een schaduw station, keerlus voor het realistisch rijden, een beetje rangeervlakte en het liefst overal 2 sporig...
Is er iemand die zo'n baan al heeft ontworpen of voor mij zou willen ontwerpen, helpen ideeën op doen?

Alvast bedankt.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Hallo Patrick,

Een goed sporenplan maak je niet op een avond. Je hebt al een mooie oppervlakte ter beschikking als uitgangspunt, maar hou er rekening mee dat je maar over een breedte van zo'n 60cm comfortabel kan werken. Jouw 2 x 2 meter zal je op een of ander manier moeten indelen, of mangaten voorzien.

Als je begint met je eerste baan, grijp niet te hoog. Probeer eerste een bescheiden baantje van 1m x 60cm of iets dergelijks, en leer ervan. Doe ervaring op met houtbewerking, sporen leggen, bekabeling, digitalisering, automatisering, ballasten begrassen ... Eenmaal je dat allemaal eens gedaan hebt, heb je een beter zicht op wat je tof vindt, en wat je eerder een sleur vindt. Je past je definitief baanplan aan, aan wat je het liefste doet.

Om van start te gaan met het plannen van een baan, zet op papier de dingen die je echt tof vindt. Bepaal een regio, tijdperk, industiele activiteiten, etc. Bepaal ook welk aspect van modelspoorbouw je het meest aantrekt. Wil je veel met de regelaar in de hand rijden, of wil je eerder een complexe geautomatiseerd bedrijf beheren, of misschien een scene natuurgetrouw nabouwen? Zet al je prioriteiten op papier, en gebruik dit als leidraad.

Dan, schakel je computer uit, en neem potlood, papier en een gom. Schets ideëen op papier. Schets regios zoals stad, industrie, berg, ... en verbind deze zones met spoorlijnen. Bepaal de ligging van stations, fabrieken, opstelbundels etc... Beetje bij beetje kom je dichter bij een functioneel geheel.

Pas dan, als je het volledige sporenplan op papier hebt staan, kan je de computer gebruiken om na te gaan of dat wat je wilt maken , ook kan met de railgeometrie naar keuze.

Kortom, schets met potlood en papier, dat werkt een stuk vlotter. En, vergeet niet, je kan hier steeds terecht voor een mening, een suggestie of opbouwende kritiek. Laat je schema's zien, en we zullen je graag verder helpen met het verbeteren of aanvullen van je ideëen.

Succes!
Laatst gewijzigd door Saraan op 09 okt 2009 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel.

Iniedergeval bedankt voor je tips. Ik ben zelf al met papier bezig geweest met het tekenen van de tafel en mogelijke banen. En in me hoofd zie ik het al helemaal voor me, alleen op papier lijkt die bocht dan toch minder logisch en het station te klein.

Deze baan met minitrix is niet mijn eerste baan. Ik had eerst een grote Märklin C-baan, alleen die heb ik van de hand gedaan. Een beetje ervaring heb ik.

Verder weet ik dat ik als te lang het kleine rondje hou, dat ik me ga vervelen, ik rijdt nu in een rondje met een inhaalspoor en opstelspoor, maar dat wordt gauw saai. Ik wil die uitdaging hebben...

Het liefst heb ik me baan idee in grote lijnen af, dat ik kan beginnen met de opbouw van de tafel en het leggen van de rails en vormgeving.

Groet Patrick
Bijlagen
De grondplaat die ik ter beschikkig heb,
De grondplaat die ik ter beschikkig heb,
Grondplaat.jpg (13.31 KiB) 6750 keer bekeken



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Patrick,

ik wil graag voor jou een schetsje plegen om je op gang te brengen, maar geef me dan een paar richtlijnen. Welk tijdperk? Welke streek, welk land? Welke industrie (heel algemeen, vb haven, pretpark, houthandel, skistation,...). Wil je vooral landelijk of verstedelijkt gebied? Veel sporen of veel landschap? Veel zelf rangeren of veel automatisch laten rijden? Elk ander idee of voorkeur dat je hebt, laat het me weten. Dan zet ik wel iets op papier waar je je gdacht over kan laten gaan.

Zo, denk er eens over na, en laat me maar weten hoe je je baan had gezien.
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel.

Alvast heel erg bedankt voor het maken van een schets.

Ik wil voornamelijk tijdperk V rijden, een algemeen rangeerstation met bedoeling vooral het opstellen van de goederenwagons. Qua land denk ik aan Duits en Zwitsers omdat ik vooral toch meerdere niveaus wil. Het liefst wel veel sporen zodat ik lekker kan rijden. Maar het landschap moet niet op de achtergrond komen te liggen.

Verder bent u vrij om uw eigen ideeën erin te verwerken. Ik kan altijd nog extra toevoegingen er in toe passen en dingen schrappen.

Nog maals bedankt.



Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel...

Ik heb net even op uw website lopen koekeloeren en wat een prachtige baan heeft u.
Ik denk dat u uw baan het beste kent. En misschien zou u in uw schets wat van uw eigen baan in willen stoppen als u dat niet erg vind.
Het mooiste zou voor mij wezen als er een ontwerp in minitrix was van uw "schaduwstation", "De klimspiraal en het paradespoor" en "Het hoofdstation"....:$:$

Ik hoop niet dat u het heel erg vind, maar uw baan geeft weer wat in mijn hoofd zit, het nadeel is dat uw baan proffesioneler van opzet is.

Groetjes



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Hallo Patrick,

Bedankt voor de complimenten. Je bent volledig vrij om delen of het gehele sporenplan van mijn baan over te nemen. Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik zou eerder een plan ontwikkelen dat aansluit met je beschikbare ruimte. Je baan hoeft niet zo gedrongen te zijn als de mijne, maar je kan, zoals je al aangeeft, een paar concepten overnemen; schaduwstation, spiraal, hoofdspoor, station...

Ik ga eens wat onderzoek plegen naar grensstations rond de Duits-Zwiterse grens. Misschien dat me dat wat concrete inspiratie geeft. Tot binnenkort,

Nog even betreffende je plan over de ruimte, zijn er vensters, deuren, en trapgat, ingebouwde kasten of radiatoren die bereikbaar moeten blijven? Indien dat het geval is, kan je die aanduiden op het plan?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel.

Uw baan is 240 bij 105 cm. Deze ruimte kan ik ook beschikbaar stellen voor deze baan.
Nee in feite is die plaat die ik net aangaf helemaal beschikbaar. Er is niks omliggend, het is een aparte ruimte speciaal voor m'n treinbaan.

Zoals uw aangaf op uw site, zijn dat ook de wensen die ik wilde/doorgaf:
- Een dubbelsporige hoofdlijn.
- station (liefst ook vier sporen minimaal.)
- een schaduwstation met opstelsporen.
- industrie met rangereermogelijkheden.
- keerlus.

En inderdaad zou ik wel iets van uw baan er in willen, iets van die drie delen..
schaduwstation, spiraal, hoofdspoor, station...

Bedoelt u met een schets, alleen de vormen of ook met eventuele railsnummers?

Groetjes



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

met een schets bedoel ik een ruw plan dat de idee weergeeft van een mogelijke baan. Eenmaal je tevreden bent met de schets, kan je het verder in detail uitwerken, met railnummers.

Betreffende de ruimte, waar is de deur? Zijn er geen ramen te lappen? En dan nog een vraagje: het timmeren en knutselen, gebeurt dat ook in deze kamer?

groetjes,
Laatst gewijzigd door Saraan op 10 okt 2009 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Patrick,

wat denk je van dit basisidee:
Schaffhausen is een Zwitsers grensstation op een Duits dubbelsporige hoofdlijn. Duitse treinen stoppen er dagelijks. Maar Schaffhausen is ook het begin van een Zwitsers enkelsporige lijn dat de bergen inslingert, met vrij druk lokaal Zwitsers treinverkeer.

Schaffhausen heeft een doanekantoor, en het goederenverkeer wordt er tijdelijk op opstelporen gerangeerd om de douaneformaliteiten af te handelen (Zwitserland behoort niet tot de EU, veel papperasserij dus). Ook heeft Schaffhausen een klein depot omdat het als terminus fungeert van het lokaal enkelsporig Zwitsers lijntje.

Het sporenplan van het station Schaffhausen hieronder dient als basis, en is niet exact. Ik heb al een groot deel van het stationsemplacement weggegomd. Elk idee of ingeveing dat jij hebt, is natuurlijk welkom.

Wat denk je? Kan dit idee je boeien?

Een paar illustraties om je in de sfeer te brengen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel,

Dit zier er heel goed uit....
Met dit idee, is het dus mogelijk om de goederentreinen tijdelijk op te stellen voordat ze door kunnen rijden. Dit zou bijvoorbeeld heel leuk wezen als je volgens een tijdschema gaat rijden.
Verder ook het dubbelsporig hoofdlijn met een station is okéé.
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat. Verder ben ik ook bezig met een paar ruwe ideeën.
Zal ik ze binnenkort ook er bijvoegen?

Patrick


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix Help!

Bericht door spoor65 »

Saraan schreef:Hallo Patrick,

Nog even betreffende je plan over de ruimte, zijn er vensters, deuren, en trapgat, ingebouwde kasten of radiatoren die bereikbaar moeten blijven? Indien dat het geval is, kan je die aanduiden op het plan?

groetjes,
Patrick,

Mss handig dat je bovenstaande vraag van Michiel nog even kunt beantwoorden, was eigenlijk al van plan je namelijk de zelfde vraag te stellen, maar zag dat het al in een eerder bericht stond.

Michiel, mooi gevonden idee voor patrick zijn baan, en vooral tof dat jij je hier voor inzet, maar ja, das ook weer niet verbazend eigenlijk, want das michiel ten voeten uit volgens mij :D.

Ik ga dit draadje volgen en zal waarnodig mogelijk nog wat meedenken.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Patrick,

laat vooral je ideëen komen! Het is jouw toekomstige baan, dus jou inbreng wordt zonder enige twijfel geapprecieerd. Maar vergeet je niet om op je plan aan te duiden waar de deur is en dergelijke? Nu, Patrick, ik geef je een voorzet, met een concept, dat ik binnenkort ook ga omzetten in een schematisch plan. Maar jij zal toch zelf op doel moeten trappen met het maken van het plan van je eigen droombaan. :P

En Freddy, vooral meedenken! 't Is altijd tof om nieuwe ideëen te hebben om in een mogelijk plan te verwerken. ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Freddy en Michiel...


Freddy bedankt voor het meedenken en advies. Michiel ik wacht het concept vol spanning af.
De ruimte die ik aangaf was de ruimte van de plaat die ik op het oog had, er zijn geen dingen waar rekening mee gehouden moet worden, omdat de hele ruimte voor mij is. De rest is al verplaatst naar een andere kamer. Er is ruimte ervoor voor andere opslag. dus eigenlijk kan die hele plaat gebruikt worden.
Verder kan ik zelf niet goed kiezen met wat ik wil, of het goed op papier krijgen van wat ik wil. Ik hoop dat jullie voor mij een aantal ideeën konden uitwerken en ik daar dingen uit kan selecteren en samen voegen tot mijn droombaan.

Patrick



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Hallo Patrick,

dan ga ik ervan uit dat de ruimte dat je opgaf, vrije ruimte is waar je volledig omheen kan lopen. Alle kant staan vrij, niet tegen een muur. :?

Ok, dan ga ik eens denken hoe ik het concept ga vormgeven. ;)

tot binnenkort,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Minitrix Help!

Bericht door Tim »

Michiel/Saraan

Ik wil dus ook beginnen, en heb een iedee en wat op papier gemaakt, alleen baanplannen en zo met programmas gaat me niet helemaal goed af. Zou je mij ook kunnen helpen?

Nou wil ik dus ook gaan rijden in V en duits,zwitsers iniederegeval waar bergen zijn.

Bij vraagbraak staat ergens de vorm van mijn tafel.

Sorry dit is beetje off topic.

Nu weer verder met baanplan van Patrik


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Een plan komt, maakt je geen zorgen. Maar het hele gezin, vrouw en 5 kinderen hebben een griep opgelopen. Ben de enige die voorlopig gespaard bleef. Heb dus even de handen vol :( . Maar een plan komt... even geduld ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Patrick,

hieronder vind je een ruwe schets van Schaffhausen station. Over de dubbelsporige benedenbaan zou gemengd Duits en Zwitsers materieel rijden. Links boven zou in de grote boog het station van Schaffhausen uitgewerk moeten worden. Aan de rechter kant komen de opstelporen voor de douanering van de goederentreinen.

Via een opgaande spiraal vertrek een enkelsporige Zwitserse lijn naar een bergstation naar keuze. Na het bergstation keren de treinen met een lus weer richting bergstation en Schaffhausen.

Onder het station Schaffhausen ligt een schaduwstation. Met dit plan kan je met treinen van ongeveer een meter lang rijden, gezien de lengte voorzien voor perrons en opstelsporen.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Saraan op 17 okt 2009 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Minitrix Help!

Bericht door dentheo »

Saraan schreef:Patrick,

hieronder vind je een ruwe schets van Schaffhausen station. Over de dubbelsporige benedenbaan zou gemengd Duits en Zwitsers materieel rijden. Links boven zou in de grote boog het station van Schaffhausen uitgewerk moeten worden. Aan de rechter kant komen de opstelporen voor de douanering van de goederentreinen.

Via een opgaande spiraal vertrek een enkelsporige Zwitserse lijn naar een bergstation naar keuze. Na het bergstation keren de treinen met een lus weer richting bergstation en Schaffhausen.
In Schaffhausen zit er nog een enkelsporige lijn tussen station en opstelbundel... :mrgreen: :mrgreen:



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

dentheo schreef:In Schaffhausen zit er nog een enkelsporige lijn tussen station en opstelbundel... :mrgreen: :mrgreen:
Dentheo, als je daar last van hebt, neem je een gom en wis je ze weg! :shock:

Maar je hebt gelijk. En als je het volledig plan bestudeerd, dan merk je nog meer opstelbundels en vertrekkende lijnen. Maar ik gebruik Schaffhausen als inspiratie voor het thema, als motivatie voor het gemengd Zwitsers/Duits verkeer en als realistisch voorbeeld voor een vereenvoudigd gedistileerd plan.

Gezien de beschikbare ruimte, lijkt me mijn plan een leuke uitdaging, zonder dat de bouw te complex hoeft te worden, maar toch met vrij veel rijmogelijkheden en variatie in het treinverkeer.

Patrick, een voorzet is gegeven. Als je wilt, kan ik je het Wintrack plan doorsturen, en kan je het verder uit werken. Wat denk je?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix Help!

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel.

Perfect. Hartstikke bedankt, dit ziet er prima uit. Zoals u al zei, dit geeft genoeg rijmogelijkheden.
Ik zou graag de wintrack versie willen zodat ik hem verder uit kan werken, ik zal u als u dat wilt, uiteraard op de hoogte brengen.
Zou ik ook mogen weten waar u die voorbeelden vandaan haalt van de bestaande modellen?

Nog maals bedankt.

Tim heeft u hier ook iets aan?

Patrick



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix Help!

Bericht door Saraan »

Patrick,

Ik heb je een mailtje gestuurd met het Wintrack bestand. ;)

Succes!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie