Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Gustaaf en ik ben op dit moment woonachtig in Hong Kong. Zo’n 20 jaar geleden ben ik begonnen met n-spoor door middel van de bekende minitrix start set met de 1127 en drie plan-e rijtuigen. In die 20 jaar heb ik gewerkt aan vier verschillende banen, maar sinds ik in Hong Kong woon heb ik voor het eerst een aparte kamer voor de treinen. Ik werk inmiddels zo’n vijf jaar aan deze baan en in die tijd heb ik ook regelmatig het forum bezocht voor de laatste nieuwtjes, de expertise en de inspirate van het bekijken van de mooie banen die andere bouwen. Eerder kon ik niet direct het forum bezoeken vanuit Hong Kong, maar dat lijkt tegenwoordig niet zo'n probleem meer te zijn. Vandaar dat het mij tijd leek mijn eigen bouwwerk te laten zien om wat inspiratie terug te geven, of misschien wel te laten zien hoe het juist niet moet...
Mijn favoriete tijdperk is de jaren negentig van de NS en de DB. In Nederland reden er toen nog een groot aantal verschillende locomotieven en treinstellen en zelfs post werd nog vervoerd per spoor. In Duitsland had men net een nieuw kleurstelling ingevoerd met orient rode locomotieven en rode witte, blauw witte, mint groen witte en oranje witte rijtuigen. Ik houd me niet heel strikt aan het tijdperk, maar nieuwe prive bedrijven komen hier niet langs. Die lijken zo vaak van kleurstelling te veranderen dat het ‘tijdperk’ van een locomotief misschien maar in maanden kan worden geteld.
Persoonlijk vind ik het mooiste een realistisch lange trein door een stad of landschap te zien rijden, vandaar dat in mijn baan ontwerp er veel aandacht is voor het station en lange trajecten en minder voor rangeren. Als basis voor mijn station heb ik gekozen voor Ter Apel, maar dan een fictieve versie waarin Ter Apel een redelijke grote stad is. Het ligt aan de Intercity spoorlijn van Groningen naar Almelo en ten Noorden van het station is de aansluiting op het spoor naar Bremen, Hamburg en Berlijn. Er zijn ook twee kleinere station, Ter Apel West en Laude, waar tussen treinen heen en weer pendelen.
![Afbeelding](https://lh4.googleusercontent.com/-0NuMBr6eOg8/VWAq7k-knHI/AAAAAAAAAB8/nv7CBSahabQ/w638-h830-no/NS%2Bkaart.jpg)
![Afbeelding](https://lh4.googleusercontent.com/-AGv7nIeVwGo/VWAphjRhtMI/AAAAAAAAAA0/IhnUw3U9PMg/w1109-h830-no/NS%2Bkaart.%2B-%2Bzoom.jpg)
Het station heeft zes stationsporen, waarvan vier een A en een B spoor hebben. Het idee daarachtig was dat kortere stoptreinen elkaar zouden kunnen passeren, maar in Koploper is mij dat nog niet gelukt om dat goed te laten werken, op de pendel treinen na. Er zijn ook twee schaduwstation met ieder vijf sporen.
![Afbeelding](https://lh4.googleusercontent.com/-HsgzyNOQ6x0/VWAq7vB79CI/AAAAAAAAACA/KXOhgLdYKHU/w1145-h830-no/Current%2BTrack%2BLay%2BOut%2B-%2BUpper%2BLayer.jpg)
![Afbeelding](https://lh4.googleusercontent.com/-JSF0pp0OehQ/VWAq7pLmeJI/AAAAAAAAAB4/PY79gpvrskI/w1158-h830-no/Current%2BTrack%2BLay%2BOut.jpg)
Na deze inleiding zal ik in het vervolg de vorderingen van de baan laten zien.