Mijn eerste baanplan, vooral veel vragen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jules1975

Mijn eerste baanplan, vooral veel vragen

Bericht door Jules1975 »

Hey mannen,

Ik ben bezig met mijn baanplan. Eerst wat op papier getekend, en later in scarm verwerkt. Alleen kwam ik er achter dat bochten met peco flexrail toch niet zo klein zijn ;)
Dus moet ik mijn baanplan wat aan gaan passen.
Kort komt het er op neer dat ik 2 lagen wil maken. Op laag 1 komt een helix naar laag 2. Die wil ik pas later bouwen: ik wil dat laag 1 een laag wordt die alleen te gebruiken is.
Via een wissel wil ik dan later naar lag 2 kunnen.

Nu had ik een plan om een brug te maken, en heb gelezen dat daar zo'n 6,4 cm hoogte voor nodig is. Maar als ik mijn trein opmeet (zonder pantograaf: ik rij stoom/diesel) meet ik net geen 3 cm hoogte. (incl fleischmann rail)
Kan ik volstaan met 4 cm hoogte om er onder door te kunnen rijden?
Hoe hoog is een pantograaf?

ik vraag dit omdat ik maar 1,7m x 0,9 m heb om mijn baan te maken: een brug met 3-3,5% stijging wordt dan erg lastig.

Zodra ik wat getekend heb zal ik het hier posten!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

BenQ

Re: Mijn eerste baanplan, vooral veel vragen

Bericht door BenQ »

Zelf hou ik voor elektrische locs ±48 mm tussen rails en hout erboven aan.
Je hebt dan ongeveer 6 mm speling, dus kan je als het moet ook naar 45 mm gaan.
Mijn spoorbrug heeft een interne hoogte van 42 mm en daar sleept bij een lok de pantograaf tegenaan.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Hallo allemaal.

Benq bedankt voor je info!

Een baan bedenken is nog niet zo gemakkelijk!
Dit is wat ik ter beschikking heb en dit wordt in modules gebouwd.
Afbeelding

Ik wil graag een industriegebied, een stel opstelsporen voor loc's en wagons (schaduwstation?)
Tevens iets met hoogteverschil en bruggen.
Ik wil graag rijden en rangeren. En alles wordt uiteindelijk digitaal.
Kan iemand mij eens wat tips geven?

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Jules,

Wat ik zou doen is het volgende:

Teken in je plattegrond een cirkel per gebied (station, industrie, stad, nevenlijntje, etc.etc.)

Probeer al die cirkels met een vloeiende dubbele lijn aan elkaar te knopen. Dit is je hoofdlijn. Die begint en eindigd in je schaduwstation. (Mits je geen kop-station maakt natuurlijk)

Dan kun je per gebied gaan kijken hoe je concreet aan wilt sluiten op die hoofdlijn; wil je in je industriegebied een enorme rangeerplaats maken, dan kom je al snel ruimte te kort. Het leukste is (denk ik) dat je verschillende lokaties in je industrie maakt waar een kort treintje heen moet, dus bv. een werkplaats, een metaalfabriekje, een houtzagerij, een distributiecentrum, etc. etc.

Bij je station moet je je afvragen; wat voor treinen en -lengtes wil ik laten stoppen? Wil ik een groot station a la Rotterdam / Utrecht / Amsterdam of een klein streekstationnetje met slechts 3 of 4 sporen?
Wil ik dat goederentreinen dwars door mijn station denderen zoals bv. in Tilburg en Breda, of wil ik een bundel omloopsporen om mijn station heen (Amersfoort)?

Je zou je ook kunnen beperken tot de aanleg per module / modulegroep. Dan behoud je het overzicht. Voor mij persoonlijk werkt dat goed. Dus eerst alle industrie aanleggen en die modules afwerken en dan door naar het station etc. etc. Maar die manier van werken moet je liggen. Vaak betekend dat namelijk dat je niet uitgebreid treinen kunt laten rijden terwijl je lekker zit te freubelen...

Zo kom je langzaam maar zeker tot een baanplan...

Succes!

Groetjes,

Hoontje

PS foto's van het grote voorbeeld zijn vaak ook erg zinvol. Gewoon bij google maps / earth een plaatsnaam intikken en de foto's bekijken. Bijvoorbeeld Rotterdam of de Maasvlakte of de Amsterdamse of Dordrechtse haven...

Bart51

Bericht door Bart51 »

Hoe moet ik op die tekening kijken? Komt de tafel binnen de blauwe lijnen? Dan zijn er onoverbrugbare gedeeltes of je moet erg lange armen hebben.

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Hoontje bedankt voor je uitgebreide antwoord. Idd wil ik wat kleine spoortjes met industrie. Je idee om alles apart te bedenken en dan te verbinden spreekt me aan. De tafel wordt idd in modules gebouwd, ze kan niet het hele jaar staan. Ook omdat er dan eens wat afkomt en ik kan rijden! Maar dat houdt toch in dat ik t plan geheel klaar moet hebben om de aansluitingen te kunnen maken.
Over dat station moet ik nog nadenken: mijn idee was een kleiner station met een klein dorpje vanwaar mensen dan oer trein naar de industrie kunnen reizen. Dus geen heel lange personentreinen. Een omloop voor de goederen is wel een pre...
Zoals gezegd: bedankt voor je tips!

Waar denk je dat ik niet meer bij kan bert? De blauwe lijnen zijn de randen van de tafel, maar deze staat niet overal tegen de muur. De plaat van 90 diep ligt al, en ik denk dat ik zo wel overal bij kan...

Mvg

J

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Hoi Jules,

Allereerst veel succes toe gewenst met plannen en straks het bouwen van jouw modelbaan.
Heb je al je gedachten laten gaan over waar jouw modelbaan zich gaat afspelen, Rotterdam, Ruhrgebied etc.?
Gaat er ook aan een tijdperk je voorkeur uit, of ga je lekker met alles door elkaar rijden?

Ben benieuwd,

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Hallo allemaal,

Omdat dit voor mij toch de eerste stappen zijn heb ik ervoor gekozen een "kleine"baan te bouwen van 170*90.
Dit om alles een keer te oefenen. Ik weet dat dan voor wat betreft rijden etc het snel gedaan zal zijn, maar het aanleggen gaat me ook al een hele klus worden als het een kleine baan is.

Voor op de plaat heb ik volgend baanplan bedacht:

Afbeelding

Let wel dat het een-na achterste spoor op 5,5 cm ligt, en de spiraal ook daar pas begint omhoog te gaan naar x-hoog. Voorlopig heb ik gekozen voor 30 cm, wil nog eens uitzetten op de plaat hoe zich dat verhoudt. Met dunne lijnen heb ik aangegeven de "bergen" links en rechts. Ik krijg dus een brug op hoogte die best wat moet overspannen. De bietschtalbrug doet max 59 cm, hiervoor heb ik de rotsen nog wat naar elkaar toe getrokken en vormt zich een soort inham in de rotsen rechts.

Mijn uitdaging is: ik wil graag boven de loc laten wisselen van plaats: anders moet hij achteruit de berg af en dat vind ik nix. Ik dacht dat met een ontkoppelrail en een inhaalspoor te doen... wat zeggen jullie?

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De hoofdbaan gaat over afbuigende wissels, technisch kan dat natuurlijk, maar meestal worden de wissels in hoofdbanen in de rechtstand bereden vanwege de snelheid.
Ik zie bij de afbuigende takken allemaal sporen die eruit zien als opstelsporen. Dat is op zich okay, alleen heb je ook nagedacht over hoe het met die locomotief moet? Ik zie geen omrijsporen, dus bij de houtfabriek moet of de loc al achter de wagons zitten en duwen, of de loc komt in de knel tussen stootblok en wagons.
Als je in de knel komt met de flexrails van Peco kun je ook bibliotheken van merken mixen. Bijvoorbeeld je mixed de rechte stukken en bogen van Flm lib in de Peco lib en geeft deze een afwijkende bestandsnaam. Dat tussenvoegen doe je niet in Scarm maar in kladblok of zoiets. Met Scarm bestanden kan dat eenvoudig. De rails van Flm krijgt dan Peco kenmerken. Voordeel is dat je wat makkelijker kunt ontwerpen. Eenmaal ontwerp klaar vervang je de Flm Peco delen door de Flex van Peco om de onderdelenlijst correct te houden. Let er wel op dat Peco is afgestemd op Engels rijdend materieel. Als je met Duitse stomers gaat rijden moet je er wel rekening mee houden dat je hoh meer ruimte nodig hebt.

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Bedankt voor je input:

Inderdaad: ik denk aan een passeerspoor oid, alleen is dat moeilijk te realiseren op die kleine oppervlakte :( Nog maar even puzzelen daarmee..

Getekend is met anyrail, kun je daar de bibliotheek ook aanpassen dan? En kan ik dan later ook daadwerkelijk met flex maken wat je met die andere rail uitdenkt?

De wissels is een compromis vanwege de plaats.. maar ik wist ook niet dat ze normaal rechtuit bereden worden als hoofdlijn. Bedankt voor de tips!

J

Zaunkönigs Bahn

Jules1975 schreef:Getekend is met anyrail, kun je daar de bibliotheek ook aanpassen dan? En kan ik dan later ook daadwerkelijk met flex maken wat je met die andere rail uitdenkt?
Sorry. dacht dat je met Scarm werkte, ik heb geen ervaring met Anyrail, mijn Windows versie was niet up to date genoeg. Wat je doet is de flex rail in voorgeprogrammeerde stukken opknippen. Later kun je dan een aantal delen vervangen door flex als je via de opgave van materiaal wil weten wat je moet kopen. Ik vind met die voorgeprogrammeerde stukken het ontwerpen sneller gaan, maar dat is natuurlijk mijn beleving en ervaring.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Let er wel op dat Peco is afgestemd op Engels rijdend materieel. Als je met Duitse stomers gaat rijden moet je er wel rekening mee houden dat je hoh meer ruimte nodig hebt
Kleine correctie, Engels materiaal is voornamelijk 1:148, dus groter als het ' Europese N-spoor wat 1:160. de hart of hart kan dus kleiner zijn als je niet met Engels materiaal rijdt., rechte stukken 25mm, scherpe bochten 33mm

gr.

Maurits

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Bedankt voor de tips! Dus in bochten iets verder uit elkaar 33 mm.

Verder hanteer ik een minimale straal van 45 cm voor een bocht (r=22,5) Zodat de bochten niet te krap worden.

Ik denk dat ik nog even verder stoei met de baan: dat de locs achteruit de berg af moeten vind ik geen gezicht :)

Zaunkönigs Bahn

Jules1975 schreef:Verder hanteer ik een minimale straal van 45 cm voor een bocht (r=22,5) Zodat de bochten niet te krap worden.
Dat is ongeveer een R2 bij de andere merken.
Jules1975 schreef:Ik denk dat ik nog even verder stoei met de baan: dat de locs achteruit de berg af moeten vind ik geen gezicht :)
Ik denk dat je wat anders bedoelt, maar je loc gaat altijd in zijn "achteruit" de berg af, tenzij je bovenop die berg een draaischijf maakt (vooral van belang bij stomers met getrokken tender). Bij de moderne diesels en elektrische locomotieven is vooruit en achteruit een relatief begrip, bij de deur naar de betreffende cabine stond dan een 1 of een 2. Bij stoomlocomotieven werden voor dit soort trajecten meestal tenderlocomotieven ingezet. Deze machines konden voor en achteruit rijden zonder snelheidsverlies en een blijvend goed zicht op de baan. Stomers met getrokken tender hadden het probleem van die tender en konden vaak achteruit niet dezelfde snelheid halen als vooruit, oa door minder goed zicht naar achteren.

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

Ik bedoelde eigenlijk dat als ik geen passeerspoor maak, de loc achter de wagons hangt bij het afdalen. Idd keer ik de loc niet om :D
Op dit moment heb ik geen stoomlocomotief. Maar ik heb niet echt de plaats om bovenop nog een keerlus / draaischijf te plaatsen.

Ik heb wel ondertussen het baanplan aangepast. Hierdoor is het bovenop beter denk ik.

Ik ben alleen nog aan het bedenken wat ik met de rest van de bodemplaat zal doen... Lekker puzzelen zo!

Ik zal snel een nieuwe tekening posten

Bedankt voor de input

Onderwerp starter
Jules1975

Bericht door Jules1975 »

hier mijn nieuwe baanplan:
Afbeelding

Bij de rode stip (onder de berg) wil ik een ss maken: de ruimte is krap: maar ik heb ook niet echt veel materieel.

Verder wil ik nog kijken voor een aansluitmogelijkheid links en rechts voor evt latere modules. Maar eerst dit maar eens.

Het plan is goederen, en dan ophalen van lading, en wegbrengen naar buiten beeld.

Misschien nog tips?

Plaats reactie