Eerste ontwerp van Alec

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Alec

Eerste ontwerp van Alec

Bericht door Alec »

Hallo.

Meer dan een maand geleden heb ik mij voorgesteld en waren er een paar vragen welke ik hier gelijk wil beantwoorden.
De locatie is noord Nederland Duitsland vlak dus.De tijd is ruim 1945/1985 (er zitten gewoon mooie treinen tussen,ik hou van stoom).
Het eerste ontwerp is nog niet af en kan nog overal aangepast worden.Graag jullie mening en tips.
Ik hoop dat de plaatjes duidelijk zijn,anders hoor ik het wel.
Het paarse gedeelte van de Fleischmann baan is de onderkant van de y crossing,de 2 sporen naar beneden lopen naar het schaduwstation.

Vriendelijke groet Alec.
Bijlagen
Ycrossing R1-2 rangeer3 met tram en hondenkop.jpg
Ycrossing R1-2 rangeer3 met tram en hondenkop.jpg (122.93 KiB) 6253 keer bekeken
schaduwstation.jpg
schaduwstation.jpg (93.81 KiB) 6253 keer bekeken
fleischmannn 1.jpg
fleischmannn 1.jpg (74.21 KiB) 6253 keer bekeken

Ad_M

Re: Eerste ontwerp van Alec

Bericht door Ad_M »

Hoi Alec,

Mooie poging, wel erg druk voor mijn doen (maar dat is een keuze?)
Als je van stoom houdt, kan ik je meteen adviseren afscheid te nemen van al je R1, R2 en bocht wissels
Alleen klein stoommaterieel kan hier mee omgaan, maar zodra je een Br01 of zo te pakken krijg ga je je ergeren aan je baan, kan je beter voor zijn

Er zijn hier nu een paar mooie banen in opbouw hier, lees en leer van hun "wijsheden" ;)
Ik leer ook nog elke dag van hun :mrgreen:

Succes!

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

shoven

Bericht door shoven »

Wow. Een paar gedachten bespringen mij meteen:
- Hoe groot wordt dit? En kun je overal bij?
- je lijkt nogal een rails-liefhebber. Wat is de bedoeling van je baan, vooral rangeren?
- Ik snap niet hoe het onderste deel vastzit aan de rest.
- Ik zie veel overbodige wissels, als je een paar kruisingen vervangt door Engelse wissels kun je veel uitsparen.
- Begrijp ik uit de titel van je plaatje goed dat er veel R1 in het plan zit? Als je veel met stomers gaat rijden, zou ik daar nog eens goed naar kijken. Sommige stomers komen niet door R1 heen.
-Waar is het 'Fleischmann-deel' voor bedoeld?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alec

Bericht door Alec »

De grote van de hoofdbaan is 244x250 en ik kan bijna overal rondom bij.De titel is uit het begin van het ontwerp,later heb bijna alle R1 bochten vervangen door R2 en groter.Er zit maar een bocht wissel in welke ik ook kan vervangen door een gewone wissel.Mijn Fleischmann 7171 komt prima door de R2 bochten of heb geluk.
En de baan is analoog voor de duidelijkheid.

Mvg Alec

shoven

Bericht door shoven »

Hmmm... Misschien moet je als testje eens proberen achteraan iets te pakken op een tafel van 122 diep. Je zult merken dat je daar bijna niet bij komt. En dan staat er nog geeneens breekbare scenery etc. op. Een diepte van 80 (of 160 als je er rondom bij kunt zoals bij jou) is wel zo'n beetje de limiet. Ik zou er nog even over nadenken.
Ik spreek uit ervaring, mijn eerste baan was 122 diep en dat heb ik om deze reden afgebroken en veranderd in 80 diep.

Of je maakt een mangat.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alec

Bericht door Alec »

Je hebt gelijk maar het grijze vlak is het mangat.

Timtrein85

Bericht door Timtrein85 »

Hoi,

Er zit veel inhoud in je plan! In het midden dus een mangat. Je bent van plan elke keer onder de tafel te kruipen? Misschien moet je een U- vorm eens overwegen.

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

DRV

Bericht door DRV »

Ik zou voor de gein eens uitrekenen wat al die wissels alleen al kosten. :o
Totale plan is te druk voor mijn smaak als ik eerlijk ben.
Wat sluit waar precies op aan ?

MVG

Aangenaam mijn naam is Dennis

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Alec.

Na een poosje de tekeningen te hebben bestudeerd, ging het lampje aan! Als ik de tweede tekening 90° tegen de klok in draai, dan sluit-ie aan op de twee verticale sporen die rechts van het mangat lopen. De derde tekening ook 90° draaien, maar nu met de klok mee. Dan zijn de vier wissels bovenaan tekening 3 dezelfde als de 4 wissels onderop tekening 1 aan de zuidzijde. Ik begrijp alleen nog niet helemaal waarom dit baanplan er dan zo uit moet zien: een “hoofdbaan” rondom een mangat met onderaan een tweetal grote aanhangselen. Hoe ga je daar bij komen in geval van ontsporingen?
En hoe controleer je het treinverkeer op de onderste tekening? Met 4 wissels is de scheiding tussen de beide hoofd-rijrichtingen verdwenen en moet alles in beide rijrichtingen van hetzelfde spoor gebruik maken . Plus nog een dubbelsporige doch slechts een in één richting berijdbare keerlus.
Ik tel ruim 100 wissels, maar dat is een kwestie van veel sparen. Ik weet niet wat je je bij rangeren voor stelt, maar naar mijn mening is spoor N daar minder geschikt voor. Sowieso is de situering van de draaischijf en de daarbij ontbrekende servicesporen voor stoomlocs een heroverweging waard. De dubbelsporige lijn rechts van het mangat op parallel-afstand van de stationssporen vraagt heel wat landschapsgeknutsel. En over landschap gesproken…..ik zie wel heel erg veel rails.

Je vroeg om commentaar en opmerkingen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het klinkt wellicht negatief, maar zo is het niet bedoeld. Integendeel.

Onderwerp starter
Alec

Bericht door Alec »

Hallo.

Ik waardeer de opmerkingen en zie niets negatiefs.De titel is ook eerste ontwerp.Ben zelf ook nog niet blij met de draaischijf,ook het aantal rangeersporen op de hoofdbaan moet omlaag om er nog gebouwen en loodsen bij te kunnen plaatsen.Ook het aantal opstelsporen op de hoofdbaan moet minder daar was ik al over uit.De tafel komt op een hoogte van 1,10 m.Als je het hoofd spoor volgt kun je van de rechter baan via het schaduwstation op de linker baan komen en weer terug zo kun je ook weer in de keerlus komen.De kruisingen in het hoofdspoor zijn vast omdat je niet tegen het verkeer in moet rijden vind ikzelf.
Ter verduidelijking op de Fleischmann baan komt de Fleischmann rails die ik heb en daar rijden kleine stoomlocs met kleine wagons de rest is Trix/Roco.
Het schaduwstation staat in een andere ruimte.De maximale afstand die ik moet rekken is bijna nergens groter da 60 cm behalve in het ss hier kan nog een gat in en de lege punt gaat er ook vanaf.
Het totale plan zit er bij.

Groeten Alec
Bijlagen
totaalbaan.jpg
totaalbaan.jpg (109.68 KiB) 5981 keer bekeken

Plaats reactie