Doehler & haas custom sounds inporteren (class 66)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mikey

Doehler & haas custom sounds inporteren (class 66)

Bericht door mikey »

Ik ben van plan om een kato class 66 te voorzien van een doehler & haas sound decoder. Waarom? Persoonlijk vind ik het geluid mooier klinken dan andere sound decoders.

Ik heb al op de Doehler & Haass website gekeken, maar kan geen sound files van de class 66 vinden. Is er een andere optie?

Optie 1:
Aan de mensen vragen welke al een class 66 hebben met een Doehler & Haass decoder. Dit heb ik al aan 2 mensen gevraagd, alleen tot op heden helaas nog geen reactie van mogen ontvangen.

Optie 2:
Ik heb ook begrepen dat je zelf custom sounds kan maken.

Heeft iemand ervaring met custom sound? Kun je met de software van Doehler & Haass ook makkelijk Idle geluiden maken? Kan je hiervoor bijvoorbeeld treinen simulator geluiden gebruiken?

Momenteel heb ik nog geen decoders besteld. Ik wil namelijk eerst alle mogelijkheden bekijken en de stappen ervan weten voor ik het ook daadwerkelijk aanschaf.

Wie o wie kan mij meer informatie geven?
Laatst gewijzigd door mikey op 26 apr 2016 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo

Re: Doehler & haas custom sounds inporteren

Bericht door FidOo »

Mike. Het uitproberen van custom sounds kun je gewoon doen als je de software installeert. Ik weet alleen niet of dit zo te downloaden Is van de Website. Zo ja dan kun je gewoon experimenteren. Alleen kun je dan niet uittesten op een echte Decoder.

Overigens valt er nu niks van te zeggen of een doehler en haass beter klinkt. Dit hangt namelijk nog al af van de kwaliteit van de soundfiles en de gebruikte luidspreker.

Ik zou eens op YouTube zoeken maar class 66ers in n met geluid en dan oordelen of je dat mooi vind.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov

Bericht door piksov »

Mike,

ik heb even in mn geluidsverzameling gekeken, maar daar zit helaas ook geen class 66 tussen.

(Ik heb een cd voor tran geluidsdecoders)

Guus

robert

Bericht door robert »

Hoi,

Puur persoonlijk en misschien lichtelijk off-topic. D&H, prima spul, enkele minitrix locs met sound, goed. Verkijk je echter niet op alleen de decoder. Mijn inzien is het belangrijkste onderdeel de speaker. Heb b.v. bij mijn piko railbus de speaker van esu vervangen door een van Marklin, een wereld van verschil. Kortom, een goede speaker en hoe hij gemonteerd wordt, de klankkast, allemaal belangrijk voor een optimaal geluid.

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Wellicht even de onderdelen welke ik van plan was om toe te passen:
-DH10C
-SH10A
-LS1511S
Allen van D&H

Ik heb even gekeken of ik de programmeer software van de site af kon halen. Helaas heb je de programmer nodig om de software te laten werken.

Mijn doel is om het geluid van dit filmpje te krijgen: Klik hier

Ik probeer namelijk ook een beetje naar de kosten te kijken. Wanneer ik bijvoorbeeld een sounddecoder van ESU neem (waarvan ik de geluidskwaliteit niet weet) ben ik al snel zo'n 100 euro verder. De decoder + sound decoder + speaker van K&H schaf ik voor 60 euro aan. Daar zou dan nog wel een programmer van 82 euro bij komen, maar met het oog om meerdere class 66 van sound te voorzien kan ik dit snel wegstrepen.

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Mocht ik toch voor een voorgeprogrammeerde ESU gaan... kan je dan met bijvoorbeeld een multimaus wel het adres veranderen? Je hebt dan verder geen programmer nodig?

Grz, Mike

robert

Re: Doehler & haas custom sounds inporteren (class 66)

Bericht door robert »

hoi,

ja, je kan alle cv's met multimause aanpassen.

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Thanks Robert.

Weet iemand ook of je een 8 Ohm 1.0 W speaker van H&S op een ESU Loksound Micro 4.0 aan kan sluiten.
Ik weet namelijk niet zeker of de originele speaker van ESU wel gaat passen.

Grz, Mike

robert

Bericht door robert »

hoi,

ja , dat kan ook.(zolang het 2 draadjes zijn :mrgreen: ) Esu heeft ook genoeg speakers in zijn programma.

Met groet Rob

mini rijder

Bericht door mini rijder »

Digitrains heeft onder de noemer "digitrainsound" een soundfile van een class 66 voor Zimo en ESU loksound decoders.
http://www.digitrains.co.uk/manufacture ... sound.aspx
De soundfiles worden enkel verkocht samen met een decoder.

Groetjes: Robby

dentheo

Bericht door dentheo »

[quote="mikey"]
Mijn doel is om het geluid van dit filmpje te krijgen: Klik hier

geluid is nog niet zo gek, alleen het fluitje van de kaartjesknipper en de perronomroep vind ik er teveel aan voor een goederentreinlok...

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Redskin

Bericht door Redskin »

robert schreef:...ja , dat kan ook.(zolang het 2 draadjes zijn :mrgreen: )...
Dat is misschien iets te R1 (kort door de bocht :mrgreen: ). Net als bij audioversterkers geven fabrikanten van sounddecoders de impedantie voor de luidspreker op. ESU geeft bij de LokSound Micro V4.0 aan: "Lautsprecher: Lautsprecherimpedanz 4 - 8 Ohm, 4 Ohm empfohlen.". (klik HIER voor info op de website van ESU, klik de tab "Technische Daten" aan). Een verkeerde waarde zal het geluid fors beïnvloeden.
mikey schreef:Mocht ik toch voor een voorgeprogrammeerde ESU gaan... kan je dan met bijvoorbeeld een multimaus wel het adres veranderen? Je hebt dan verder geen programmer nodig?
Ja je kan inderdaad met je MM van alles aan CV's aanpassen. Daarbij blijven de soundfiles onaangeroerd; die kan je zonder LokProgrammer niet wissen; wel zo prettig :)

Op mijn baantje draven ook enkele locs met sound rond. Erg leuk, maar allemaal hebben ze af fabriek wel hetzelfde nadeel: veel te luid. Stel je voor dat je in het echt locs drie steden verderop nog zou horen :? Staar je wat mij betreft daarom niet blind op heel veel volume; dat zou tenslotte eigenlijk ook op schaal ('schaalvolume' :lol: ) moeten zijn.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

shoven

Bericht door shoven »

Redskin schreef:Stel je voor dat je in het echt locs drie steden verderop nog zou horen :? Staar je wat mij betreft daarom niet blind op heel veel volume; dat zou tenslotte eigenlijk ook op schaal ('schaalvolume' :lol: ) moeten zijn.
Ehm... Stel je voor dat in het echt drie steden ook zo dicht bij elkaar zouden liggen als op jouw baan? :mrgreen:
Als het volume op schaal zou zijn, zou je waarschijnlijk niets horen.
Gewoon lekker instellen op wat voor jou prettig is lijkt me.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Redskin

Bericht door Redskin »

shoven schreef:...Als het volume op schaal zou zijn, zou je waarschijnlijk niets horen.
Daarom schreef ik dan ook "eigenlijk" ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

shoven

Bericht door shoven »

;) :mrgreen: :mrgreen:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

dentheo schreef:
mikey schreef: Mijn doel is om het geluid van dit filmpje te krijgen: Klik hier

geluid is nog niet zo gek, alleen het fluitje van de kaartjesknipper en de perronomroep vind ik er teveel aan voor een goederentreinlok...
Dus Opa Flodder was ff te fanatiek aan het fluiten en roepen toen er een goederentrein voorbij kwam :mrgreen:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

BenQ

Bericht door BenQ »

Theo schreef:geluid is nog niet zo gek, alleen het fluitje van de kaartjesknipper en de perronomroep vind ik er teveel aan voor een goederentreinlok...
Of een stoomfluit of kolenscheppen bij een dieselloc. :roll:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie