simpele electro vraag

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robboxxx

simpele electro vraag

Bericht door Robboxxx »

Hoi

Ik heb geen electro knobbel maar wat ik wil moet heel simpel zijn. Zo simpel dat ik er niets over kan vinden. Dus wie kan me helpen?

Ik heb verschillende sporen waarvan één rail is geïsoleerd. Als ik een loc wil laten rijden druk ik een schakelaar in en en de loc rijd. Nu wil ik een led (groen) aansluiten op deze sporen zodat ik kan zien welke zijn ingeschakeld en welke niet. M.a.w.: stroom erop/ led brandt. Stroom eraf/led brandt niet.

Ik stel me voor dat ik de led met de twee rails verbind en als op beide rails stroom staat +/- de led gaat branden. Maar is het zo simpel? iemand een andere suggestie? Moet er niet iets tussen van een weerstand of zo?

Wie kan me zeggen hoe ik dit het beste kan maken en wat ik precies nodig heb?

Alvast bedankt.

BenQ

Re: simpele electro vraag

Bericht door BenQ »

Rob,
Het is iets moeilijker maar dat had je al bedacht.
Ik ga uit van een analoge baan.
Een LED gaat branden (licht geven) als de spanning hoog of laag genoeg en de stroomrichting juist is.
Als je de LED goed hebt aangesloten zie even wat oplichten en is het einde LED. Een LED heeft een stroombegrenzer nodig en dat is een weerstand.
Bij de juiste grootte gaat de de LED branden. Probleem is dat als je de trein achteruit laat rijden er geen licht is.
En als je bij de hoogste snelheid van de loc de weerstand hebt bepaald dan zal er bij lage snelheid ook geen licht zijn.
Voor het eerste probleem heb je brugcellen die in een richting spanning doorlaten.
Bij een digitale baan is het net zo moeilijk maar heb je geen last met punt 2 omdat de spanning altijd even hoog is.
Zou zeggen begin met een goedkope spanningsmeter te kopen/lenen en meet de spanning.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Naamgenoot.

Het probleem ligt wellicht bij je vraagstelling. Wat je nu vraagt, en waar Ben je op antwoordt, gaat niet werken.

Als de vraag zou zijn “Ik wil zien of een spoor is bezet en door een knop in te drukken te gaan rijden” dan is de oplossing een simpele bezet-spoor-melder. Uhlenbrock levert een perfecte Gleisbesetzmeldung, de GBM 43400, welke bij H@ns verkrijgbaar is voor een kleine 30 euro.
Veel goedkoper – en je behoeft niet eens de Duitse taal te beheersen om het plaatje te snappen - is de Einfacher Belegtmelder: twee weerstandjes en een ledje. Het idee daarachter heb ik schaamteloos gejat bij onze Oosterburen http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... sg-5397214 maar heb ik voor een vriendje uitgebouwd voor een onzichtbaar wachtstation met 2 x 3 sporen. ’t Is even puzzelen, maar het kan en werkt onafhankelijk van de rijrichting perfect.

FS = Fahrstrom, rijstroom dus en AC = Alternating Current, wisselstroom.

Vincent

Bericht door Vincent »

Schakelaar vervangen voor een met 2 contacten. 1 voor de rails en 1 voor de led.
Dit is naar mijn mening de simpelste oplossing.

vincent
www.elfd.nl

michael45

Bericht door michael45 »

Vincent schreef:Schakelaar vervangen voor een met 2 contacten. 1 voor de rails en 1 voor de led.
Dit is naar mijn mening de simpelste oplossing.

en als je dan toch de schakelaar gaat vervangen, neem dan. b.v. een dubbelpolige tuimelschakelaar.
Dan kan je een kant van de tuimelschakelaar een rode en een groen led aansluiten.
Rood als spoor zonder stroom staat, groen als er wel stroom op staat.
Bijlagen
Tuimelschakelaar_DPDT_on-on_8011_1846.jpg
Tuimelschakelaar_DPDT_on-on_8011_1846.jpg (23.85 KiB) 4329 keer bekeken

Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
Robboxxx

Bericht door Robboxxx »

Oké, bedankt voor de info. Ik zoek overigens geen bezetmelder maar gewoon een manier om eenvoudig te zien of er wel/niet stroom op een spoor staat. Meer niet.

Als het met led's moeilijk is, is het dan met een "gewoon" lampje makkelijker?

talent

Bericht door talent »

Het probleem met de rijrichting heb je met een lampje niet (voor een lampje maakt het niet uit in welke richting de stroom loopt), maar het probleem met de snelheid blijft. Als de trafo is ingesteld op een lage snelheid, staat er een lage spanning op de rails, en dus zal het lampje maar zwak branden.

Ik denk dat de oplossing met een dubbelpolige schakelaar of drukknop het eenvoudigst is. Gewoon één pool gebruiken om je rails aan/uit te schakelen, en de andere om de LED (met weerstand) aan/uit te schakelen.

Als je de LED / het lampje rechtstreeks aan de rails wilt aansluiten, heb je altijd een stukje elektronica nodig om te zorgen dat deze in elke rijrichting en bij elke snelheid (even fel) brandt.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Vincent noemt de juiste en goedkoopste oplossing.

- Neem een dubbel polige tuimelschakelaar
- de ene wisselcontact schakel je de trafo naar de rails
- Met de tweede wisselcontact schakel je het Led

Je kan een 5 mm LED nemen en daarvoor een weerstand boven de 330Ohm. De wisselspanning uitgang van de trafo kan je hiervoor gebruiken mits je deze via een brugcelgelijkrichter gelijkricht naar een stabiele gelijkspanning.

Groetjes

BenQ

Bericht door BenQ »

Volgens mij zoekt Rob een oplossing om te zien op welk blok er spanning staat maar ik zie eigenlijk alleen oplossingen om spanning op het blok te zetten. :roll:
Denk dat de oplossing zoals in mijn eerste antwoord de juiste is maar dan heb je nog geen oplossing voor het verschil in spanning.
Als de trafo laag staat zal de LED niet branden en als de trafo hoog staat heb je het problem van doorbranden.
Zoals Rob al schreef heeft hij geen verstand van elektronica en dat is het grootste probleem.
Misschien dat Martin of Vincent hier een schakeling voor kunnen maken die de spanning naar de LED op de juiste hoogte brengt. :mrgreen:
Ik heb een schakeling gevonden met een FET die een LED kan laten branden bij een voedingsspanning tussen 4 en 30 volt, deze kost ± € 2,00 afhankelijk hoe je deze maakt.
Laatst gewijzigd door BenQ op 29 jun 2016 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Bjor

Bericht door Bjor »

Mannen, misschien snap ik iets niet, maar ik heb ook een analoge baan met secties die ik met een tuimelschakelaar, zoals Michael toont, stroomloos kan schakelen. Ik heb ze allemaal op dezelfde manier aangesloten en de schakelaar omlaag betekent: sectie onder spanning, schakelaar omhoog = sectie stroomloos. Waar heb je dan een LED voor nodig?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Ben,
Bjor schreef:Mannen, misschien snap ik iets niet, maar ik heb ook een analoge baan met secties die ik met een tuimelschakelaar, zoals Michael toont, stroomloos kan schakelen. Ik heb ze allemaal op dezelfde manier aangesloten en de schakelaar omlaag betekent: sectie onder spanning, schakelaar omhoog = sectie stroomloos.
Iets dergelijks doe ik ook, gebruik alleen dubbelpolige wisselschakelaars met neutrale midden stand. E.e.a. om in geval van nood (loslaten van wagons oid.) de polariteit om te schakelen zodat de trein de losgelaten wagens weer op kan pikken. Midden stand is spanningsloos. En verder geeft de stand van de schakelaar de rijrichting aan.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Plaats reactie