Hallo Steven,
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over.
Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.
Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.
Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.
Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.
Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.
Groet, Wim