Het idee is een baan met grote boogstralen voor lange treinen. De plan is in principe een grote dubbelsporige baan met een stationnetje, paradestukje, en schaduwstation.
Besturing van de treinen gaat digitaal, de wissels wil ik analoog sturen.
Materiaal: in het zichtbare gedeelte wordt peco code 55 gebruikt, in alle verborgen stukken minitrix rails. Zo ook de helix met R3/4 rails.
Laten we eens met een trein meerijden… Beginnend bij de spiraal onderaan komen we meteen in het station. Wellicht stoppen we hier even en rijden daarna via een ruime bocht het station weer uit. We rijden verder naar links en duiken daar een tunnel in. Het spoor daalt en we komen de tunnel weer uit op een stuk paradespoor. Hier gaan we onder het eerder bereden spoor door. Daarna rijden we weer een tunnel in en zakken verder om het schaduwstation in te rijden. Om vervolgens weer de spiraal in te knallen…
Het hele plan is:

Het zichtbare gedeelte:

Een aantal punten waar ik zelf nog mee speel in gedachten:
- Het station komt nog een beetje saai over. Hier kunnen denk ik nog wel een of twee spooraansluitingen bij – ook leuk om daar de scenery dan bij te maken. Alle stationssporen zou ik nog in een grote boog kunnen leggen om het er wat vloeiender uit te laten zien.
- Het is natuurlijk gewoon een rondje en treinen rijden dus altijd dezelfde kant op. Om daar wat meer afwisseling in te brengen, zou ik een keerlus in het schaduwstation kunnen leggen.
- Ik wil eigenlijk nog wel een stukje water met wat kade. Misschien dat dit mooi past ‘bovenop’ het schaduwstation, naast het hoofdstation. Maar misschien wordt dit wel een beetje te druk
Wat vinden jullie van dit plan? Wat kan er beter of anders? Ik ben erg benieuwd!
Groet,
Wouter