seinen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Michiel3000

seinen

Bericht door Michiel3000 »

Ik ben van plan zelf belgische seinen (5 leds) te maken. Maar als je dan voor elke led een schakelaar instaleert en je hebt 10 seinen zijn dat al 50 schakelaars dat kost al een hoop geld. Is er geen andere manier om seinen te schakelen zonder super dure decoders??? :help:
De baan word niet met de computer bestuurd.

ps. Ik hoop dat dit bericht op de juiste plaats staat.

Michiel

Mijn BAANVERSLAG

Michiel

Modelspoorbarry

Re: seinen

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Michiel,

Niet echt een oplossing, maar een suggestie, die mogelijk wat richting kan geven.

Je gebruikt 5 LEDs, maar het kan niet zo zijn, dat bijv. Rood en groen tegelijkertijd branden.
Zo zijn er nog een paar combinaties niet logisch/mogelijk.

Ik denk, dat je sowieso niet meer dan 3 wisselschakelaars per sein kwijt ben.
Daarnaast kan de plaats van seinen zodanig zijn, dat er geen 2 tegelijkertijd op groen kunnen staan. Ook dat brengt het aantal schakelcontacten terug en waarschijnlijk ook het aantal schakelaars.

Als ik het zou moeten benaderen, zou ik eerst alle seinbeelden maken (op papier) en dan kijken waar contacten of zaken gecombineerd kunnen worden.

Tijdens mijn schoolopleiding (eind jaren 60) heette dat "schakelalgebra". En kon soms resultaten mee gehaald worden, die in eerste blik niet mogelijk bleken.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

piksov

Bericht door piksov »

jaja, die digitale zaken zijn eigenlijk zo gek nog niet ....

Maar ook vanuit het analoge zou je met seinbeelden kunnen werken.

Maar je blijft schakelaars / druktoetsen nodig hebben om van seinbeeld te kunnen wisselen.

Ik ken de belgische seinbeelden niet, maar google leerde me de (denk ik) de volgende standen:

vrij naar http://www.hurrug.de/bahn/bsignal.html

1) rood,
2) rood + wit
3) geel + geel
4) geel + groen
5) groen

Dus afhankelijk van de stand moeten een aantal ledjes aan. Dit probleem is makkelijk op te lossen.

Het verhaal over de schakelalgebra klopt, maar tegenwoordig stoppen we die 'gewoon' in een microcontroller van een paar dubbeltjes met een programmaatje daarin. Je kan ook voor echte ic's gaan, dat maakt voor je probleem verder niet uit.

je moet zelf 'even' verzinnen hoe je vanuit je schakeltableau de seinstanden zou willen doorgeven.

Er zijn draaischakelaars, waarbij elke stand een seinbeeld zou kunnen zijn.

Heb je zelf hier al over nagedacht?

groet,
Guus

Onderwerp starter
Michiel3000

Bericht door Michiel3000 »

Aan al die dingen heb ik al gedacht, maar op een ander forum ben ik nu te weten gekomen dat ik een microprocesor van aruino kan kopen en zo de seinen met mijn mobile station (320 adressen) besturen.

Toch bedankt voor het meedenken.

Mijn BAANVERSLAG

Michiel

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Je kan een kleinere arduino nemen met een zogenaamde daisy chain.
Als het alleen om adressen gaat zou je ook kleinere processoren kunnen zoeken.

Plaats reactie