Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Zoals ik al eerder aangaf bij het voorstellen, heb ik (nog) geen ruimte om een baantje te leggen en vandaar dat ik bezig ben met het uitdenken van wat ik wil.
Ik wilde iets hebben waarom mensen (figuren) naar mijn stad/dorp zouden komen. Een dierentuin, kermis, pretpark, festival of een ander groot evenement. Een stadion was mijn eerste idee, maar dan zou ik zelf een stadion moeten maken en of dat ging lukken betwijfelde ik. Dus op naar de volgende ideetjes. Steeds weer vond ik een reden om het niet te doen, totdat ik opeens op een beurs tegen deze mooie Desiro aanliep. Dat werd meenemen dus! =D
Een jaar of 2 jaar later liep ik wederom te genieten op een beurs en viel mijn oog op de 'Taurus WK 2006 Niederlände editie'
Tot mijn grote vreugde kwam ik ook nog een Eurofima wagon tegen in een fraaie oranje tint. Een loc met rood-wit-blauw kleurencombi en dan als oranje wimpel een aantal Eurofima rijtuigen dacht ik bij mezelf. Dat moet vast leuk staan! En zodoende had ik opeens al 2 "voetbaltreinen".

Nu wist ik het zeker. Ik ga gewoon proberen een stadion te bouwen en dan wordt een voetbalwedstrijd de reden dat mensen met de trein naar mijn stad/dorp komen. Nu zit ik dus te broeden op het idee om een oude stadskern (rondom station Baden-Baden) + een modernere stadswijk te maken en aan 1 zijde van de baan komt een stadion met daaronder een halte voor zowel de Desiro als de Taurus. Om ruimte te besparen, en omdat ik het gewoon super gaaf zou vinden, wil ik de sporen onder het stadion door laten lopen. Het liefste aan de zijkant, zodat ik die zijkant open kan werken en dat je de halte kan zien.

Maar zoals ik al eerder zei. Voorlopig zijn het ideetjes, dus er kan nog van alles veranderd worden. Mochten jullie nog ideetjes/feedback/op- of aanmerkingen of iets anders kwijt willen, hoor ik het graag!
Verder ga ik de komende tijd proberen om mijn rollend materiaal fotograferen, zodat jullie ook wat hebben om naar te kijken =)

Nu alvast mijn Desiro met voetbal opdruk.
Bijlagen
Een stukje Lint-41 met voetbalprint
Een stukje Lint-41 met voetbalprint
Lint41.jpg (110.26 KiB) 4250 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Voetbaltrein op 25 mar 2013 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hookies »

In Miniatur Wunderland staat het stadion van Hamburger SV. De baan is h0 (1:87), maar het stadion is schaal 1:150 en komt dus dichtbij N-spoor. Maar dat is nog een aardig groot oppervlak. Treinen aan de zijkant onder de grond komt inderdaad wel voor bij diverse voetbalstadions. Is wel makkelijk voor het vervoer van supporters.

Ik zou gewoon even kijken op de site van MW of dat qua ruimte wel te realiseren is. Succes met het denkwerk!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Beste Hookies,

Bedankt nog voor de reactie! Ik had de maten van een groot stadion 210x138 m al omgerekend naar N-schaal en dan kom je uit op 1312.5x862.5 mm. Deze ruimte heb ik niet en zoveel wil ik sowieso niet kwijt voor een stadion. Ik ben begonnen met het veld. Dat wil ik wel echt naar schaal vertalen, dus 105x68 m komt neer op 656.25x425 mm.

Bij een echt veld zit er nog een reep gras omheen van ongeveer 2 meter, dus aan alle zijden wil ik er nog 12.5 mm aanplakken. Zodat het totale veld uitkomt op 681.25x450 mm. Het stadion moet een Engels sfeertje krijgen met de zitplaatsen tot aan het veld. Na de bording kan dus direct een tribune komen. Deze wil ik op 109,375 mm houden, zodat het geheel aan de lange zijde 900 mm bedraagt en de korte zijde 668.75 mm.
Mocht ik toch meer ruimte hebben aan de zijkanten, kan ik mijn tribunes verder uitbouwen, maar voorlopig vind ik het een mooi maatje. Verhoudingsgewijs tribune tot veld is misschien minder realistisch, maar het hoeft ook (nog) geen stadion voor 50.000 man te worden.


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

RFEddie
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2011 11:54
Locatie: Rotterdam

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door RFEddie »

De Lint 41 is eigenlijk een Desiro. ;) Een Fleischmann piccolo 857420 - Dieseltriebzug Desiro der Vogtlandbahn mit Werbebedruckung Fußball-WM

Veel succes met jouw project.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door shoven »

Let op dat er geen standaard maat is voor een voetbalveld. Er zijn minimum- en maximum maten, en je kunt dus lekker het minimum nemen (45x90m als ik het goed heb). Als je dan een stadion neemt van een Engelse club die niet al te hoog speelt kom je een heel eind, daar past soms nog geen 3.000 man in.
Het is modelbouw, dus je moet altijd wel ergens concessies doen aan de werkelijkheid en het aanpassen aan de beschikbare ruimte.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

RFEddie schreef:De Lint 41 is eigenlijk een Desiro. ;) Een Fleischmann piccolo 857420 - Dieseltriebzug Desiro der Vogtlandbahn mit Werbebedruckung Fußball-WM

Veel succes met jouw project.

Sorry :*) Bedankt voor de verbetering, want je hebt helemaal gelijk!


@Shoven: Minimale afmetingen kloppen. Het liefst wil ik werken met deze maat van het veld. Voordat ik echt het gras ga strooien, zal ik eerst eens met doosjes ofzo gaan kijken hoe het verhoudingsgewijs tot elkaar staat.

Maar welk materiaal zouden jullie aanraden om een glazen wand of de grotere ramen aan de buitenkant mee te maken?




En dan nu nog wat fotootjes van m'n treinen:
Bijlagen
Arnoldjes.jpg
Arnoldjes.jpg (58.34 KiB) 4168 keer bekeken
Container2.jpg
Container2.jpg (96.88 KiB) 4168 keer bekeken
Container1.jpg
Container1.jpg (94.46 KiB) 4168 keer bekeken
Lima.jpg
Lima.jpg (75.65 KiB) 4168 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Nog een paar plaatjes
Bijlagen
1127.jpg
1127.jpg (76.2 KiB) 4167 keer bekeken
ICE rijtuigen.jpg
ICE rijtuigen.jpg (100.4 KiB) 4167 keer bekeken
ICE.jpg
ICE.jpg (88.79 KiB) 4167 keer bekeken
6503.jpg
6503.jpg (83.74 KiB) 4167 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

En nog een paar plaatjes =)
Bijlagen
Minitrix 1127 + rijtuigen.jpg
Minitrix 1127 + rijtuigen.jpg (77.78 KiB) 4167 keer bekeken
tankwagons.jpg
tankwagons.jpg (83.86 KiB) 4167 keer bekeken
Ketel + tankwagons.jpg
Ketel + tankwagons.jpg (86.65 KiB) 4167 keer bekeken
Taurus Eurofima & Desiro.jpg
Taurus Eurofima & Desiro.jpg (79.06 KiB) 4167 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hookies »

Zo, je hebt al een leuke verzameling, en totaal niet gebonden aan één tijdperk, :D


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

RFEddie
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2011 11:54
Locatie: Rotterdam

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door RFEddie »

Voetbaltrein schreef:
Sorry :*) Bedankt voor de verbetering, want je hebt helemaal gelijk!
Afbeelding

Ik heb deze zelf ook voor Lint uitgemaakt. De bekende ezel en de steen. :lol:

Je hebt trouwens een mooie verzameling.


Gebruikersavatar

MJdJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2011 20:42

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door MJdJ »

Hallo,
Goed idee waarbij je een hoop mooie details kwijt kan. Videoschermen, floodlights, supporters in de straten en natuurlijk geluid. Er wordt als het goed is gezongen in het stadion tenslotte.
Veel succes met de bouw.
Groet,
Mark-Jan



D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door D-Mon »

MJdJ schreef:Hallo,
Goed idee waarbij je een hoop mooie details kwijt kan. Videoschermen, floodlights, supporters in de straten en natuurlijk geluid. Er wordt als het goed is gezongen in het stadion tenslotte.
Veel succes met de bouw.
Groet,
Mark-Jan
En vergeet niet de onverstaanbare stadion omroeper...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

MJdJ schreef:Hallo,
Goed idee waarbij je een hoop mooie details kwijt kan. Videoschermen, floodlights, supporters in de straten en natuurlijk geluid. Er wordt als het goed is gezongen in het stadion tenslotte.
Veel succes met de bouw.
Groet,
Mark-Jan

Die videoschermen vormen een mooi detail, maar ik denk dat ik dan even naar Duitsland ga om wat meer informatie te vragen. Zou nu niet zo gauw weten welk schermpje klein genoeg is daarvoor en zo nog een paar dingen.

Die supporters in de straten komt helemaal goed en om ze in toom te houden, heb ik laatst ook nog bereden politie van Preiser gevonden! Was alleen nog aan het bedenken welke variant ik zou willen. Je hebt sowieso een Duitse, Amerikaanse en Italiaanse versie.


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hoontje »

Hoihoi,

Je kunt ook de bereden politie overschilderen naar Nederlandse agenten te paard. Je zou zelfs kunnen proberen om ME poppetjes van Preisler, Merken of Noch op een paardje te passen...

Als glas voor je stadion kun je gewoon standaard folie gebruiken zoals je vaak overhoud bij bouwpakketten, of verpakkingsplastic (niet te dikke), Kristal Klear (geen ervaring mee) zou ook kunnen volgens mij.

Overigens een geweldige verzameling! Ben er jaloers op! :mrgreen:

Groetjes en heel veel succes!!!

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Hoontje schreef:Hoihoi,

Je kunt ook de bereden politie overschilderen naar Nederlandse agenten te paard. Je zou zelfs kunnen proberen om ME poppetjes van Preisler, Merken of Noch op een paardje te passen...
K heb die ME agenten alleen nog maar in maat H0 gezien. Je zou anders eventueel van die arbeiders in veiligheidskleren over kunnen schilderen en een soort schild geven ofzo?
Hoontje schreef:Als glas voor je stadion kun je gewoon standaard folie gebruiken zoals je vaak overhoud bij bouwpakketten, of verpakkingsplastic (niet te dikke), Kristal Klear (geen ervaring mee) zou ook kunnen volgens mij.

Overigens een geweldige verzameling! Ben er jaloers op! :mrgreen:

Groetjes en heel veel succes!!!

Hoontje

Thnx nog. Met dat Krystal spulletje moet je een soort vlies trekken, dus ik denk dat die oppervlakten niet te groot kunnen zijn. Toch bedankt voor 't meedenken!


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hookies »

Voetbaltrein schreef:Die supporters in de straten komt helemaal goed en om ze in toom te houden, heb ik laatst ook nog bereden politie van Preiser gevonden! Was alleen nog aan het bedenken welke variant ik zou willen. Je hebt sowieso een Duitse, Amerikaanse en Italiaanse versie.
De Amerikaanse kun je laten vallen, want voetbal leeft daar totaal niet. Daar gaat het om American Football, Honkbal, basketbal en ijshockey. Qua voetbalrellen zit je in Duitsland en Italië wel goed.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

In Lochem weer een paar leuke wagons opgedaan! =)
Zodoende kan mijn stadion straks voorzien gaan worden van de juiste etenswaren en dranken.


Een tijdje terug ook nog een hele leuke rangeerloc op de kop getikt, maar daar heb ik (nog) geen foto van. Zodra het rollend materiaal weer te voorschijn komt, zal ik een foto regelen :D
Bijlagen
Zoetwaren wagons van Arnold
Zoetwaren wagons van Arnold
Arnold.jpg (112.53 KiB) 3448 keer bekeken
Coca Cola wagon
Coca Cola wagon
Coca Cola.jpg (98.3 KiB) 3448 keer bekeken
Hero wagon
Hero wagon
Hero.jpg (110.8 KiB) 3448 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Misschien wat Amerikaans, maar daarom zeker niet minder leuk! Het stadion gaat een echte eye catcher krijgen, namelijk de GoodYear Blimp van Herpa Wings!

Schaal is wel 1:200, maar hang 'm iets hoger boven 't stadion en 't is een geweldige aanvulling op 't geheel =)
Bijlagen
Zeppelin Goodyear
Zeppelin Goodyear
Good Year.jpg (16.9 KiB) 3390 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hoontje »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nice! Help je graag met je baan / bouw / rijden! Hopelijk kunnen je slepen binnenkort even de benen strekken op mijn baan(tje) als het allemaal gaat passen!

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Hoontje schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nice! Help je graag met je baan / bouw / rijden! Hopelijk kunnen je slepen binnenkort even de benen strekken op mijn baan(tje) als het allemaal gaat passen!

Groet,

Hoontje
Ben je al aan je 4e bak begonnen dan!? hihi ;)


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hoontje »

Neen, maar als beide stationsbakken (2 + 3) van rails voorzien zijn en ik een mooie stellage kan verzinnen voor een schaduwstation eronder met 2 helixen, dan kunnen we in elk geval een rondje maken :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

Nieuwste aanwinst in de collectie: Koploper KLM editie.

Ik vind het wel een grappige verwijzing naar het feit dat ik een vliegveld op de baan wil hebben =)
Ook de kistjes zijn binnen. 2x een Boeing 737-800 van TuiFly.com met HARIBO opdruk, een KLM Airbus 330-200 en de Goodyear Blimp.

Nu weer terug naar de tekentafel om te kijken of er meer rails boven de grond kan liggen =)
Bijlagen
HaribAIR Gold 737-800
HaribAIR Gold 737-800
TuiFly HaribAir.jpg (79.48 KiB) 3860 keer bekeken
HaribAIR 737-800
HaribAIR 737-800
Haribo 737-800.JPG (64.55 KiB) 3860 keer bekeken
KLM Koploper
KLM Koploper
KLM Koploper.JPG (120.61 KiB) 3860 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hoontje »

Top aanwinsten! Wil de klm koploper een keer bij Gilze-Rijen poseren of de beentjes strekken
, dan hoor ik het wel!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Voetbaltrein
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:32

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Voetbaltrein »

En weer 19 nieuwe ketelwagons erbij!
Er staan er slechts 18 op de foto, maar de 19e is een 4-assige Aral ketelwagon.

De ketelwagon heeft met de 2 6503 locjes ervoor een lengte van bijna 240 centimeter! :lol: Dus nu is het toch echt wel klaar met de aanschaf van dit soort wagons hihi.

Verder nog een (beloofd) plaatje van het rangeer locomotiefje en een 3e Eurofima wagon.

De Holland Taurus in onze nationale kleuren (Rood-wit-blauw) heeft nu een mooie oranje slinger/wimpel van 3 wagons achter zich hangen. Prima gezicht vind ik zo. Een mooi supporterstreintje voor internationale wedstrijden in het stadion! :D
Bijlagen
Rangeer locomotiefje
Rangeer locomotiefje
Rangeerloc.JPG (97.78 KiB) 3752 keer bekeken
Eurofima wagon
Eurofima wagon
Wagon Eurofima.JPG (100.62 KiB) 3752 keer bekeken
18 ketelwagons
18 ketelwagons
ketelwagons.JPG (60.96 KiB) 3752 keer bekeken


Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geen baan, wel al een aardige collectie =)

Bericht door Hoontje »

Dat kofje is echt vet! Ook :mrgreen: digitaal? Anders is hij welkom op 5 Eiken


Plaats reactie