Zelf wissels maken in code 55

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Zelf wissels maken in code 55

Bericht door martindomburg »

Man echt onwijs knap zeg, diepe respect en bewondering is het enige wat ik kan opbrengen hiervoor.

P Bender

Bericht door P Bender »

Jerome schreef: Waar jij je code 40 ME flexen vandaan dan?
Fine Scale

Hebben ook het voordeel dat je ze in 1 meter kan kopen en voor een redelijke prijs naar Nederland kan krijgen. Micro Engineering (en Fast Track) weigeren om 1 meter op te sturen. Die doen buiten de VS enkel maar halve meters
Laatst gewijzigd door P Bender op 08 jan 2013 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

P Bender

Bericht door P Bender »

Sjoerd Kindervater schreef:Hierna toch nog een keer in de mal geprobeerd maar dan de bout op 360˚C. Dit ging ook een stuk beter.
Mijn Weller bout staat op 400˚C. ik gebruik een tip van 2,5 mm breed, maar bovenal gebruik ik soldeervet en dat maakt echt het verschil. Je moet daarna wel je wissels goed schoonmaken (ultrasoon bad staat nog op het lijstje van te kopen spullen). Maar dan gaat het echt perfect.

Ik weet niet soldeer FT ook alweer meelevert, maar zelf gebruik ik 0,5 mm en dan ook de loodhoudende variant. De loodvrije zal best wel gaan, maar het blijft rommel in mijn ogen.

Alleen voor echt priegelwerk (en dat zal bij de Engelsmannen wel meer gaan voorkomen) gebruik ik een kleinere punt aan de soldeerbout

Paul Bender

j-eroen

Bericht door j-eroen »

erg knap zelfbouwwerk dit!

groeten,
Jeroen

Jerome

Bericht door Jerome »

P Bender schreef:
Fine Scale

Hebben ook het voordeel dat je ze in 1 meter kan kopen en voor een redelijke prijs naar Nederland kan krijgen. Micro Engineering (en Fast Track) weigeren om 1 meter op te sturen. Die doen buiten de VS enkel maar halve meters[/quote]

Paul Thanks. Ik zie dat ze ook Code55 verkopen, dus dat is een goede optie.

Greetz, Jerome

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

P Bender schreef:Fine Scale

Hebben ook het voordeel dat je ze in 1 meter kan kopen en voor een redelijke prijs naar Nederland kan krijgen. Micro Engineering (en Fast Track) weigeren om 1 meter op te sturen. Die doen buiten de VS enkel maar halve meters
Dank je Paul, en volgens mij hoef je hier geen invoerrechten over te betalen omdat het binnen de EU valt. Wanneer mijn ME rails op beginnen te raken zal ik hier ook eens bestellen.
P Bender schreef: Mijn Weller bout staat op 400˚C. ik gebruik een tip van 2,5 mm breed, maar bovenal gebruik ik soldeervet en dat maakt echt het verschil. Je moet daarna wel je wissels goed schoonmaken (ultrasoon bad staat nog op het lijstje van te kopen spullen). Maar dan gaat het echt perfect.
Een warmere bout maakt denk ik toch het verschil dat het solderen in de mal beter moet gaan. Ik ga het binnenkort nog eens proberen. Met het solderen van het puntstuk merkte ik ook al dat de tin beter vloeide dan op een lagere temperatuur, dan werd het meer plakken.
En inderdaad een beetje soldeervet doet wonderen, het soldeer zie je zo onder de rail door vloeien.

Helaas de laatste dagen weinig tijd gehad om verder te gaan met de wissel. Hopelijk gaat dit de komende dagen wel lukken.

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo Sjoerd,

Hoe gaat het met de FT wissels? Ben je wat verder gekomen? Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Greetz, Jerome

P Bender

Bericht door P Bender »

Sjoerd Kindervater schreef:Met een satéprikker druppeltjes houtlijm op het papier aangebracht en de stukjes printplaat op zijn plaats gelegd.
Het aanbrengen van de houtlijm op de printplaat en dan op de template leggen werkt niet. De kans is groter dat de lijm op de bovenkant van de printplaat komt. (Weer een ervaring rijker ;))
Afbeelding
Valt me nu pas op, maar tip:

3M Post-it spuitlijm ("ReMount") Werkt ideaal ;)

Paul Bender

Onderwerp starter
SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

@Jerome,

In de zomer maanden heeft het stil gelegen. Laatst ben ik eens begonnen met een #6 engelse wissel, maar deze is een stuk lastiger. De ruimte van de wisseltongen is erg krap. Hier moet ik nog eens goed naar kijken.

Bij Conrad heb ik 1mm dik printplaat gekocht om hier dwarsliggers van te zagen, dit is geen succes omdat ze te buigzaam worden vergeleken met de dwarsliggers van FT.

@Paul, goeie tip, zal eens een potje halen.

Groeten Sjoerd

P Bender

Bericht door P Bender »

Re: Engelsman .......... voordat je begint lees deze handleiding eerst eens helemaal door. Aan het einde staat ook een, door mij gemaakte, compilatie in PDF, dat leest misschien makkelijker. Die kan ik je evt ook mailen

Ik heb zelf een Engelsman 1:9 uit de hand proberen te maken en dat is mij niet gelukt. De tweede heb ik gemaakt in een aangepaste 1:9 wisselmal. Het punt is dat je bij een Engelsman nauwelijks referentie punten hebt en je toleranties zijn ........... HEEEEEEEEL klein :o

Voor een 1:6 Engelsman heb ik een code 40 mal, volgens mij moet dat ook met code 55 gaan, omdat volgens mij de voet van code 40 & 55 even breed is. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen ..........

PS 3M ReMount is een spuitbus ;)

Paul Bender

Jerome

Bericht door Jerome »

Sjoerd,

Dank voor de update. Ik ben nog steeds van plan om ook zelf wissels te gaan bouwen, het is knap dat je dit zonder de mal doet. Voorlopig ga ik er nog niet mee starten, eerst wil mijn module baantje verder afmaken, maar ervaringen en tips zijn zeker welkom. Enn.. we zijn hier gek op foto's dus... ;)

@Paul, dit is ook voor jou van toepassing, nog verder gegaan met jouw wissels?

Greetz, Jerome

P Bender

Bericht door P Bender »

https://www.facebook.com/Modelhandwissel

Maar activiteiten golven een beetje en het is nu spring eb :oops:

Paul Bender

Jerome

Bericht door Jerome »

Ha Paul,

Dat is waar ook je facebook pagina. Ik heb em geliked zodat ik het kan volgen.

Thanks, Jeroen

Rickwaver

Bericht door Rickwaver »

Beste Sjoerd,
ik las een draadje van jou over Fast Tracks en laat ik nu net van de week op de site van fast Tracks beland te zijn. In het begin begreep ik er geen zak van tot het muntje viel en ik in de gaten had dat het hier om de real stuff ging namelijk zelf maken van rails en wissels. ik ben erg enthousiast over code 80 en code 55 doch zou wat meer willen weten over jouw ervaringen. met name bevalt het tot nu toe en wat kost een beginners set voor het maken van een wissel en/of een rechte/gebogen rails in H0 en N spoor.
hoor het graag.
groeten,
Rick

Plaats reactie