Verlaging Minitrix panto's

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
brizbo

Verlaging Minitrix panto's

Bericht door brizbo »

Tijdens de opbouw van mijn baan heb ik altijd rekening gehouden met het feit dat er bovenleiding zou komen.

Ik heb echter 3 minitrix loc's met veel te hoge panto's die voor problemen zorgden in mijn helix en één van de tunnels.

Ondertussen zijn ze alle drie aangepast en de manier waarop wou ik jullie even meegeven. :)

Originele toestand:
Afbeelding

De uiteinden van het veertje worden lichtjes ingestreken met S 39 RVS vloeimiddel en vervolgens aan het frame gesoldeerd.
Deze handeling bespaart een hoop gefriemel met het veertje als men het later terug moet plaatsen!
Werkstuk afspoelen met water om resten van vloeimiddel te verwijderen!
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het pennetje tussen de tang steken ZACHTJES en een beetje bijplooien.
Hoe ver je moet bijplooien, is een beetje passen en testen (beter stukje bij stukje)

Afbeelding

Vervolgens de panto terug monteren...

Het verschil voor en na, ongeveer een halve centimeter winst ( een tachtig centimeter in N :o )
Afbeelding

Als eindresultaat een strakkere loc en weer een probleempje minder! ;)
Afbeelding

Fabrice

LeFennec

Re: Verlaging Minitrix panto's

Bericht door LeFennec »

Waarom heb je de beugel verbogen? Het kan veel makkelijker en kost je ook niet veel moeite. En het is ook nog eens een stuk veiliger voor het zelfde breek je bij het buigen de beugel en is de phantograaf onbruikbaar.............nieuwe bestellen kost tijd, geld en ergernis. Mijn oplossing is om onder de beugel een plaatje Kunststof te schuiven hierdoor komt de beugel ook lager te staan. Even uittesten welke dikte je nodig hebt en het resultaat is het zelfde!! En kan ook zo weer verwijderd worden.

Voor de duidelijkheid ik heb even een stukje Kunststof uit de bak getrokken om het resultaat te laten zien. Het beste is dat een stukje ingepast wordt die de hele bodem van de Phantograaf bedekt zodat het beter op zijn plaats blijft liggen. Gebruikte kunststof profiel 0,05 mm x 2mm.
Bijlagen
DSCF6344.JPG
DSCF6344.JPG (96.21 KiB) 2060 keer bekeken
met kunststof
met kunststof
DSCF6341.JPG (103.45 KiB) 2060 keer bekeken
zonder kunststof
zonder kunststof
DSCF6338.JPG (96.07 KiB) 2060 keer bekeken

Onderwerp starter
brizbo

Re: Verlaging Minitrix panto's

Bericht door brizbo »

Je moet inderdaad voorzichtig omgaan met de panto's, ze zijn broos.
Maar dit is een mooie oplossing!

En toegegeven :? "Veiliger" dan die van mij...

Daarvoor zitten we op het forum ;)

Fabrice
Plaats reactie