Baanplan Mühlegraben

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Baanplan Mühlegraben

Bericht door evo »

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het schetsen en proberen in XTrkCad en onderstaande is het eerste resultaat dat ik durf te laten zien :)

De tafel is 1.8 x 3.45 en bestaat uit 4 modulen. De enige reden daarvoor is om eventuele verhuizingen gemakkelijker te maken. De reden voor de vreemde vorm is de beschikbare ruimte. De baan staat in de linker achter hoek, dus alleen de voorkant en rechter zijkant zijn bereikbaar, daarom heb ik in de achterkant een uitsparing gemaakt (daar is ook het raam).

De baan is voor periode III en een klein beetje IV. Materieel is alleen maar Duits (DB) en alleen maar stoom, ik heb nog niet zo veel, maar ben via Ebay aan het sparen. De omgeving is bergachtig, vooral aan de linker/achterkant. Het middelste paneel met het station aan de voorkant is volledig plat en is het laagste zichtbare niveau. Vanaf het station gaat een dubbel spoor naar rechts naar het onderste schaduw station wat ongeveer 5cm onder het maaiveld ligt. Aan de linkerkant gaat een dubbel spoor van het station, via een lange tunnel naar de paradebaan, 15-20 cm hoog. Uitendelijk gaat de paradebaan naar een tweede schaduwstation op 15 cm hoogte. Beide schaduwstations zijn keerlussen en kunnen treinen van 1 m tot 1.2 m aan.
Verder is er nog een enkel spoor dat van het station op het basisniveau via een spiraal naar een bergspoortje op 40 cm hoogte gaat, waar een dorps stationnetje is met een keerlus en wat goederen activiteit.
Tenslotte is er naast het station een goederen emplacement waar nog wat gerangeerd kan worden. Ik heb nog geen idee van het soort industrie wat er moet komen.

Op dit moment heb ik een Multimaus die e.e.a. digitaal gaat aansturen, maar op de lange termijn moet daar wat anders voor in de plaats komen, mischien wat zelfbouw (ben een beetje een knutselaar).

Alle zichtbare rails is Peco 55, al het onzichtbare Peco 80, alles met flexrail. Ik wilde eerst alles in 80 doen, maar daar bestaan geen Engelse wissels van. Ik ben van plan om het geheel in fases te gaan bouwen, waarbij in het begin het bovenste schaduwstation nog geen opstelsporen heeft en het onderste maar de helft. Ook wil ik het onderste rangeerterrein bewaren tot later.

Wat statistieken:

Zichtbare deel:
33 m rail
34 wissels
3 engelse wissels

Onzichtbare deel:
53 m rail
22 wissels

En dan nu wat plaatjes:

Dit is alleen het zichtbare deel:
layout1C.gif
layout1C.gif (24.37 KiB) 12981 keer bekeken
Dit is een overzicht, zonder de schaduwstations:
layout1C_hidden.gif
layout1C_hidden.gif (28.08 KiB) 12978 keer bekeken
Dit is het onderste schaduwstation:
layout1C_shadow_low.gif
layout1C_shadow_low.gif (13.14 KiB) 12976 keer bekeken
Tenslotte het bovenste schaduwstation:
layout1C_shadow_high.gif
layout1C_shadow_high.gif (10.96 KiB) 12980 keer bekeken
Nou, dat was een behoorlijk verhaal, ik hoop dat jullie niet in slaap gevallen zijn. Graag hoor ik reacties, tips, commentaar, etc.

Groeten,

Edwin

PS: ik heb nog geen naam verzonnen - Molensloot is tijdelijk, want dit ligt natuurlijk in Belgie
Laatst gewijzigd door evo op 16 aug 2010 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Hookies »

Edwin,

Je tekeningen zijn een beetje te groot, waardoor je steeds heen en weer moet scrollen om de tekst te lezen. Misschien kun je ze iets verkleinen?

Je schrijft dat je onderste schaduwstation 5 cm onder de baan ligt? Is dat dan wel goed te bereiken? Probeer je hand maar eens door een brievenbus te steken, dan kom je ook niet erg ver. Zeker in het geval een trein hapert of ontspoort, is bereikbaarheid van groot belang.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Saraan »

Je hebt een leuk plan uitgezet op een even mooie ruimte. Het ziet er goed uit, maar toch een paar vraagjes:
- het hoofdstation heeft geen perrons langs het doorgaand hoofdspoor. Is dar gebruikelijk in Duitsland?
- beide stations hebben een collectie van korte opstelspoortjes. Zit daar een gericht plan achter? Want de meeste spoortjes zijn maar net goed voor een locomotief en 1 wagon, zo lijkt het.

Maar voor de rest, leuk ontwerp met, als de verzameling opstelspoortjes onder controle zijn gebracht, heel wat ruimte voor duidende scenery.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Rob Fongers »

Hee Michie,

Ja dat komt regelmatig voor in Duitsland. Zodoende kan een trein zonder snelheids vermindering door het station denderen en eventueel ook de daar staande stoptrein inhalen. De stoptrein moet toch stoppen en heeft zodoende weinig last van eventuele snelheids beperkingen

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

R Fongers schreef:Hee Michie,
Ja dat komt regelmatig voor in Duitsland. Zodoende kan een trein zonder snelheids vermindering door het station denderen en eventueel ook de daar staande stoptrein inhalen. De stoptrein moet toch stoppen en heeft zodoende weinig last van eventuele snelheids beperkingen
Grtzz Rob
Rob, Michiel,
Dit was inderdad de bedoeling, daarom is de doorgaande lijn ook zo recht mogelijk.
Saraan schreef: - beide stations hebben een collectie van korte opstelspoortjes. Zit daar een gericht plan achter? Want de meeste spoortjes zijn maar net goed voor een locomotief en 1 wagon, zo lijkt het.
Maar voor de rest, leuk ontwerp met, als de verzameling opstelspoortjes onder controle zijn gebracht, heel wat ruimte voor duidende scenery.
groetjes,
Michiel,
Dit is inderdaad een zwak punt. Ik heb wat layouts bekeken op sporenplan.nl en vond het lastig iets realistisch in de kleine ruimte te passen. Ik wilde een paar spoortjes met een platform en een goederenloods, zoiets als bijvoorbeeld hier:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... nberg.html
De opstelspoortjes zijn 20-40 cm lang en de meeste goederenwagons die ik heb zijn 5-6 cm lang, dus ik dacht dat dat wel een redelijke lengte was.
Zoals ik in mijn originele verhaal al zei, wacht ik met dit emplacement tot het laatst, een van de redenen hiervoor is, dat ik dit nog hoop te verbeteren. (Suggesties zijn welkom)
Hookies schreef:Edwin,
Je tekeningen zijn een beetje te groot, waardoor je steeds heen en weer moet scrollen om de tekst te lezen. Misschien kun je ze iets verkleinen?
Je schrijft dat je onderste schaduwstation 5 cm onder de baan ligt? Is dat dan wel goed te bereiken? Probeer je hand maar eens door een brievenbus te steken, dan kom je ook niet erg ver. Zeker in het geval een trein hapert of ontspoort, is bereikbaarheid van groot belang.
Mvg,
Martin
Martin,
Ik had de tekeningen eerst half zo groot, maar dan ging er een hoop detail verloren. Ik wilde eigenlijk een klein plaatje waar je dan op klikt om een grotere te krijgen, maar kon niet ontdekken hoe dat moest. (Tips zijn welkom)
Over de hoogte van het schaduwstation: Alleen de module met het grote station is een tafel met een plank, alle anderen worden open frame constructies, zodat ik vanaf de achterkant bij de schaduwstations kan. Boven het onderste schaduwstation zit 20 cm ruimte en boven de bovenste 25 cm. Ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn.

Bedankt voor de reacties,

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Hier is een poging om de bovenliggende opstelspoortjes wat langer te maken.
De nieuwe situatie is boven, de originele situatie onder.
layout1D.gif
layout1D.gif (13.24 KiB) 12600 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door shoven »

Leuk baanplan hoor, veel lange lijnen.
Is Molensloot niet het kasteeltje van Kuifje + kapitein Haddock? :?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

shoven schreef:Leuk baanplan hoor, veel lange lijnen.
Is Molensloot niet het kasteeltje van Kuifje + kapitein Haddock? :?
Steven,

Klopt, daaom zei ik al dat het tijdelijk was omdat het in Belgie ligt en niet in Duitsland :)
Maar goed, als het beestje maar een naam heeft.

Over de lange lijnen: dat is wat ik wilde, ben alleen nog niet gelukkig met de goederen emplacementen.

Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Bonjour
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2009 08:40

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Bonjour »

Ik zat te kijken en bedacht me dat het misschien wel leuk is om je perrons in een lichte boog te leggen. Volgens mij kom je dan met de wissels ook nog makkelijker uit. Verder denk ik dat je station imposanter wordt als je nog een perron tussen de 4 sporen in legt. Dit vind ik zo'n modern Weesp-achtig geheel. Ook als de 2 wissels aan de linkerkant van je station niet recht naast elkaar plaatst, wordt het speelser.

Als je het aandurft kan je spoorafstand verkleinen. Je station lijkt daardoor langer. 33 mm is gemaakt voor de r1-r2 bochten. 30 mm zou ruim genoeg moeten zijn als je normale wissels gebruikt. je moet dan wel vaak de wissels wat inkorten. Met roco wissels gaat dat gemakkelijk (2 bielsen eraf).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Bonjour schreef:Ik zat te kijken en bedacht me dat het misschien wel leuk is om je perrons in een lichte boog te leggen. Volgens mij kom je dan met de wissels ook nog makkelijker uit. Verder denk ik dat je station imposanter wordt als je nog een perron tussen de 4 sporen in legt. Dit vind ik zo'n modern Weesp-achtig geheel. Ook als de 2 wissels aan de linkerkant van je station niet recht naast elkaar plaatst, wordt het speelser.

Als je het aandurft kan je spoorafstand verkleinen. Je station lijkt daardoor langer. 33 mm is gemaakt voor de r1-r2 bochten. 30 mm zou ruim genoeg moeten zijn als je normale wissels gebruikt. je moet dan wel vaak de wissels wat inkorten. Met roco wissels gaat dat gemakkelijk (2 bielsen eraf).
Hoi Bonjour,

Bedankt voor de suggesties. Wat bedoel je precies met dat extra spoor? Wat is de rijrichting daarvan?
De spoorafstand in de stations is 25mm en in de rest van de baan 35mm (ivm clearance in bochten). Ik gebruik Peco code 55 voor het zichtbare deel en code 80 voor de schaduwstations.
Ik wil je idee van het laten verspringen van de wissels gaan proberen, alleen wordt dan het station wel iets korter, omdat ik geen wissels over tafelranden heen wil laten gaan. Origineel had ik het hele station in een flauwe bocht liggen, maar later alleen het bovenste station. Misschien moet ik hier ook weer eens naar kijken.

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Bonjour
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2009 08:40

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Bonjour »

Niet een extra spoor, maar extra perron. Nu heb je perron-spoor-spoor-spoor-spoor-perron. Ik denk dat je ruimte hebt voor perron-spoor-spoor-perron-spoor-spoor-perron. Dat middelste perron zou an de uiteinden smaller kunnen zijn, zodat het niet te lastig wordt.

Ik denk dat wanneer je perrons buigt, je links iets meer ruimte krijgt en op die tafel links de twee wissels (of één daarvan) kan plaatsen.

Mooi dat je al de sporen dicht bij elkaar laat lopen.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door shoven »

Of je doet spoor-perron-spoor-spoor-spoor-perron-spoor.
Dan kun je het middelste spoor gebruiken voor goederentreinen die door het station moeten rijden maar er niet stoppen en dus geen perron nodig hebben.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Bedankt voor het commentaar. Ik ben even aan de slag gegaan met een flauwe bocht in het station en ik denk dat dit een stuk beter werkt. Hierdoor heb ik een stuk meer ruimte onderin om dat rangeerstuk wat interessanter te maken. Ik heb ook de linkse 2 wissels versprongen, dat werkt ook goed. Nu heb ik 1.5m lange sporen in het station, dit is een beetje overkill, want in m'n schaduwstations zijn ze maar 1-1.2m lang. Ik ga kijken of ik die kan verlengen.
Ik heb ook de rechtse wisselstraat van het station helemaal naar de rechtse tafel verplaatst, waardoor ik hopelijk aan de linkse kant van die krappe bochtjes in het zijspoor af kan komen.

Over de perrons: Mijn bedoeling is dat zelfs het "grote" station slechts een dorpsstation is, sommige sneltreinen denderen daar nog gewoon doorheen, daar zijn de middelste 2 sporen voor. Ook gebruik ik de andere kant van het onderste perron voor het zijlijntje.

Hier zijn de resultaten van wat snel experimenteerwerk, ik ga hier in de komende dagen mee verder.
Het plaatje heb ik 50% verkleind, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Groeten,
Edwin
layout1E_small.gif
layout1E_small.gif (17.6 KiB) 8922 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Hoi Allemaal,
Hier is een update van wat verder geknoei aan het baanplan. Het nieuwe station ziet er een stuk beter uit en ook heb ik de sporen in het onderste schaduwstation wat langer gemaakt door het ontwerp te wijzigen. Alles lijkt nu veel beter te werken. Wat in eerste instantie misschien vreemd lijkt is dat het spoor van het zijlijntje eindigt in een "kopstation" situatie en niet op de hoofdbaan aansluit. De redenen hiervoor zijn dat de aansluiting op de hoofdbaan met Peco55 (10 graden) wissels erg lastig was en dat ik het rangeerwerk van een kopstationnetje ook wel eens wil proberen. Mijn historische verantwoording hiervoor is dat vroeger, toen het originele, veel kleinere, station gebouwd werd (rond 1900) dit alleen maar een kopstationnetje was. Later (rond 1950) werd de hoofdlijn doorgetrokken naar rechts en is een geheel nieuw, veel groter station gebouwd op de doorgaande lijn.
Zie dit plaatje:
layout1G_lower_shadow.gif
layout1G_lower_shadow.gif (35.63 KiB) 8838 keer bekeken
Verder heb ik wat meer aandacht aan het onderste goederenemplacement besteed. Op onderstaand plaatje heb ik wat kleuren gegeven aan de functies: groen zijn passagierperrons, oranje is een verhoogd laadperron (met loods) en paars is een "laadstraat" op grondniveau. Dit is een stuk minder druk dan voorheen en geeft meer lengte op de spoortjes. Het plan hiervoor is afgeleid van http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... hagen.html
Hieronder staan alle zichtbare sporen. Commentaar is welkom!
Edwin
Oja, de tafels zijn in opbouw :)
layout1G_visible.gif
layout1G_visible.gif (42.01 KiB) 8838 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Er is eindelijk wat vooruitgang geboekt. Ik heb een tafeltje in elkaar geklust, zie foto's. De tafel bestaat uit 4 modules, zoals aangegeven met de dikke lijnen op het baanplan. De hoofdreden voor dit is eventuele toekomstige verplaatsbaarheid, niet voor regelmatige demontage.
De linkst en rechtse tafel hebben 4 uitneembare poten, de twee middelste tafels hangen hier tussenin. Ik heb e.e.a. gemaakt met houten I profielen, zodat het lekker licht is. De kamer die ik toegewezen heb gekregen is nu wel erg vol, dus het was niet gemakkelijk om foto's te maken.
Ik ben nu aan het knoeien met een klein testbaantje.

Groeten,

Edwin

Met flits:
table1.jpg
table1.jpg (61.92 KiB) 8739 keer bekeken
Zonder flits:
table2.jpg
table2.jpg (47.27 KiB) 8739 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door Fladder »

:o :shock:
Dat ziet er erg netjes uit!
Mooi vakmanschap! Heeft dat veel moeite gekost om die latten tot I profielen om te toveren???


Jan-Willem
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Fladder schreef::o :shock:
Dat ziet er erg netjes uit!
Mooi vakmanschap! Heeft dat veel moeite gekost om die latten tot I profielen om te toveren???
Hoi Jan-WIllem,
De eerste was een beetje een gedoe, maar toen heb ik een mal gemaakt van 2 balken haaks op elkaar in de vorm van een goot die de lengte heeft van de langste I balk. Daarmee kon ik een 1.8m lang I profiel per uur maken (droogtijd snelle witte houtljm). Door de mal was alles haaks en recht en kon ik met een stuk of 8 lijmklemmen de zaak vastzetten.
Je hebt wel een frees nodig om groeven in de bovenste en onderste latjes te frezen. De latjes zijn trouwens vuren 42x19 en de platen zijn triplex 3mm. In totaal zijn de I profielen 120 mm hoog en de groeven 5mm diep.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

ns loket
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 nov 2009 12:06
Locatie: Goes

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door ns loket »

hallo hoe groot word u tafel om als er op te kunnen legen
ziet er inderdaad heel netjes uit ben benieuwd hoe als er uit komt te zien

mvg Leen


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door shoven »

Ziet er heel netjes uit, maar waarom die keuze voor de I-profielen? Het lijkt me een hoop werk terwijl je ook met standaard bouwmarkt-balken een mooi raamwerk kunt maken. Heb je een speciale reden om het zo te doen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

ludwig
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:27

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door ludwig »

Zelden heb ik zo'n verzorgde onderbouw gezien. :o
Ben benieuwd naar het vervolg. ;)


Groeten
Ludwig

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door gdw1963 »

Dit geeft de burger weer moed.

Mooi ontwerp, slimme keuze voor de opstelling van de modules. Nooit gedacht dat je op zo'n oppervlak zoveel bewegingen kunt laten plaatsvinden. Het is voor mij in ieder geval een bron van inspiratie en zal dit draadje ook met aandacht blijven volgen.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

ns loket schreef:hallo hoe groot word u tafel om als er op te kunnen legen
ziet er inderdaad heel netjes uit ben benieuwd hoe als er uit komt te zien
mvg Leen
Leen,
Ik begrijp je vraag niet precies, maar de maten van de tafel zijn: 3.45 x 1.8m x 1m hoog. De linkse tafel is 0.75x1.8m, de twee middelste 0.6x1.8 en de rechtse 0.9x1.6 met een hoek eruit.
shoven schreef:Ziet er heel netjes uit, maar waarom die keuze voor de I-profielen? Het lijkt me een hoop werk terwijl je ook met standaard bouwmarkt-balken een mooi raamwerk kunt maken. Heb je een speciale reden om het zo te doen?
Steven,
Ik wilde maximale stijfheid bij minimaal gewicht. Was inderdaad een hoop werk, maar de reden is dat ik het vervoerbaar wil houden.
Ennuh... ik vind met hout klooien gewoon leuk :)
Om het gewicht laag te houden ben ik nu aan het experimenteren met constructies voor de bovenbouw. Ik ben erg gecharmeerd van de oplossing met piepschuim platen die als spanten gebruikt worden door iemand anders op dit forum (een naamgenoot geloof ik). Het wordt in ieder geval geen 12 mm MDF en dikke lagen gips.


Verder iedereen bedankt voor de positieve reacties.

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Molensloot

Bericht door evo »

Omdat dit de baanplan afdeling is, heb ik een nieuw draadje gestart voor het verdere bouwwerk: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=999.
Eventuele wijzigingen/verbeteringen aan het baanplan zal ik hier wel blijven vermelden.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan Mühlegraben

Bericht door evo »

Het is even geleden dat ik met het baanplan bezig ben geweest, maar het was nodig om e.e.a. nog eens goed te bekijken, want er waren een paar dingen waar ik niet gelukkig mee was. Eerst ter opfrissing van het geheugen het originele baanplan:
layout1G_visible.gif
layout1G_visible.gif (42.01 KiB) 8179 keer bekeken
Dit is alleen het zichtbare deel. De hoofdlijn met bovenste en onderste schaduwstation is is ondertussen af. De wijzigingen die ik door ga voeren in het baanplan zijn:
  • De scherpe bochten linksonder naar de helix en de kunstgrepen die ik uit moest voeren om die op het kopstationdeel aan te sluiten vond ik waardeloos. Ik heb dus de draairichting van de heling gespiegeld, waardoor e.e.a. veel beter uitkomt. Daardoor heb ik ook een 2e brug geintroduceerd. Dit wordt een 30cm hoge stenen brug (krasse, krasse, krasse). Door deze wijziging heb ik ook de engelse wissel niet meer nodig.
  • Het lokale stationnetje bovenin heeft weinig nut zo dicht bij het onderste station, ik heb besloten het bovenste gebeuren te beperken tot goederen. Het verhaal rechts bovenin wordt waarschijnlijk een steenafgraving of zoiets. De engelse wissel heb ik verwijderd.
  • Heeft weinig met het baanplan te maken, maar ik heb besloten me meer tot tp III te beperken en weinig tot geen IV toe te laten :), ook heb ik mijn tp II spullen alweer verkocht.
  • Het goederenemplacement onderin ga ik nog volledig herzien. Ik wil het simpeler opzetten: minder druk en wat langere opstelspoortjes, maar wel wil ik een "kneuterige" jaren 50 sfeer creeren. De engelse wissel onderin gaat ook verdwijnen.
In onderstaand plaatje zijn alle wijzigingen (behalve de laatste) te zien. De reden dat ik engelse wissels aan het verwijderen ben is trouwens dat ik een paar loks heb die altijd stotteren over de engelse wissel die ik al heb. Ik kan geen probleem met de stroomtoevoer of de stroomafname ontdekken en ik denk dat het ermee te maken heeft dat sommige wielen gewoon even geen contact met de rails maken.
Layout1I.png
Layout1I.png (124.16 KiB) 8179 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Baanplan Mühlegraben

Bericht door vantongeren »

Leuk plan met veel mogelijkheden. Het is wel te zien dat je het leuk vind om met hout te werken, knap in elkaar gezet is het zeker.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Plaats reactie