Oh nee, he...keerlussen!
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Als je bezetmeld-stekkert los ligt en je kunt gewoon rijden in sectie a... Dan ziet het er naar uit dat je daar DCC+(diode) aangesloten zit, dus opzoek naar de "kortsluiting" tussen die 2.
Kwestie van het draadje volgen vanaf je rail. En even de aangrenzende secties bekijken...
Kwestie van het draadje volgen vanaf je rail. En even de aangrenzende secties bekijken...
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Zucht......
Xtreme keerlus werkt gewoon. Was gewoon goed aangesloten. Inmiddels rijdt de testlok hier ook doorheen, de module klikt netjes en alles rijdt......tot de eerste 'normale' bezetmeldsectie in de spiraal. Hier zit sluiting. Op álle bzm-punten op deze module zit sluiting! Dit terwijl ik het draad dat normaal poort 17 en 18 van de S88sd16 eruit heb gehaald. De bzm-stukjes spoor hadden nu toch stroomloos moeten zijn? Hoe kan het nu dat ze allemaal sluiting geven. Nogmaals, de desbetreffende S88sd16 is dus niet aangesloten op de diode-schakeling. Hij is namelijk niet aangesloten.
Ik snap er echt helemaal geen reet meer van......... Waarschijnlijk was dit natuurlijk wel de oorzaak van het keerlus-probleempje. Dat blijkt nu dus niet meer het probleem te zijn.
Ayuto!
J.
Xtreme keerlus werkt gewoon. Was gewoon goed aangesloten. Inmiddels rijdt de testlok hier ook doorheen, de module klikt netjes en alles rijdt......tot de eerste 'normale' bezetmeldsectie in de spiraal. Hier zit sluiting. Op álle bzm-punten op deze module zit sluiting! Dit terwijl ik het draad dat normaal poort 17 en 18 van de S88sd16 eruit heb gehaald. De bzm-stukjes spoor hadden nu toch stroomloos moeten zijn? Hoe kan het nu dat ze allemaal sluiting geven. Nogmaals, de desbetreffende S88sd16 is dus niet aangesloten op de diode-schakeling. Hij is namelijk niet aangesloten.
Ik snap er echt helemaal geen reet meer van......... Waarschijnlijk was dit natuurlijk wel de oorzaak van het keerlus-probleempje. Dat blijkt nu dus niet meer het probleem te zijn.
Ayuto!
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
ik wel.
simpel uit gelegd voor je keerlus heb je plus/ min. na je keerlus moet je min/ plus hebben en jij hebt heel braaf gewoon door gegaan waar je gebleven bent, daarom heb je ook stroom op je bzm punten, ga maar kijken
simpel uit gelegd voor je keerlus heb je plus/ min. na je keerlus moet je min/ plus hebben en jij hebt heel braaf gewoon door gegaan waar je gebleven bent, daarom heb je ook stroom op je bzm punten, ga maar kijken
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Ha Maurits,
Als we hierover doorgaan heb jij binnenkort zelfs 2000 berichten, makker!
Voor de keerlus hanteer ik GROEN (data) en BRUIN (MASSA). Dan komt de keerlusmodule als in het plaatje op Rosoft. De kleuren, en dus de draden, wisselen daarna van BRUIN naar GROEN. En dat op dezelfde railstaaf. Hence the keerlus natuurlijk, want iets verder in het traject liggen er overloop wissels. Zie begin van dit ...eh...draadje .
Ik ga het wel nakijken, want hier heb ik ook over zitten denken. Maar luister: direct ná de keerlusmodule zit een stukje ongedetecteerd spoor. Hier heb ik dus al van PLUS/MIN MIN/PLUS gemaakt. Hier maakt de trein ook geen kortsluiting. Wél op het stukje detectie (inrijsectie van het volgende blok) erna. Dit is dus bij mij op het rode draadje, ie. het draadje van de detectie. Als het de ringleiding was dan zou ie toch meteen kortsluiting maken bij het uitrijden de keerlus?
Grtz,
J.
Als we hierover doorgaan heb jij binnenkort zelfs 2000 berichten, makker!
Voor de keerlus hanteer ik GROEN (data) en BRUIN (MASSA). Dan komt de keerlusmodule als in het plaatje op Rosoft. De kleuren, en dus de draden, wisselen daarna van BRUIN naar GROEN. En dat op dezelfde railstaaf. Hence the keerlus natuurlijk, want iets verder in het traject liggen er overloop wissels. Zie begin van dit ...eh...draadje .
Ik ga het wel nakijken, want hier heb ik ook over zitten denken. Maar luister: direct ná de keerlusmodule zit een stukje ongedetecteerd spoor. Hier heb ik dus al van PLUS/MIN MIN/PLUS gemaakt. Hier maakt de trein ook geen kortsluiting. Wél op het stukje detectie (inrijsectie van het volgende blok) erna. Dit is dus bij mij op het rode draadje, ie. het draadje van de detectie. Als het de ringleiding was dan zou ie toch meteen kortsluiting maken bij het uitrijden de keerlus?
Grtz,
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Yoo J,
de 2 railsjes van je keerlus mogen ALLEEN naar de extreme module, NIET direkt naar een S88 ding
De extreme modules heeft bezet - uitgangen die WEL naar een s88 module moeten (mogen..)
Guus
de 2 railsjes van je keerlus mogen ALLEEN naar de extreme module, NIET direkt naar een S88 ding
De extreme modules heeft bezet - uitgangen die WEL naar een s88 module moeten (mogen..)
Guus
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Jeroen,
Of anders gezegd er is in dat deel dan ook geen keerlus situatie.
Mvg
Wim.
Of anders gezegd er is in dat deel dan ook geen keerlus situatie.
Mvg
Wim.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Hi Guus,piksov schreef:Yoo J,
de 2 railsjes van je keerlus mogen ALLEEN naar de extreme module, NIET direkt naar een S88 ding
De extreme modules heeft bezet - uitgangen die WEL naar een s88 module moeten (mogen..)
Guus
Zeker, de delen 'A' en 'E' gaan bij mij naar de keerlusmodule. Van daaruit zijn ze aangesloten op S88 nr. 2. Dit conform de tekening en beschrijving op Rosoft.
Hi Wim,Wim Ros schreef:Jeroen,
Of anders gezegd er is in dat deel dan ook geen keerlus situatie.
Mvg
Wim.
Deze snap ik niet helemaal. Suggereer je dat ik geen keerlus nodig heb hier? Als ik in een ovaal een hondenbot situatie creëer, met daarin overloop-wissels vóór 'de ronding' van het bot, dan is dit toch duidelijk een keerlus? Met mijn gekozen dradenkleuren heb ik bij de overloopwissels geen kortsluitsituatie dankzijp de keerlusmodule. Anders zou deze hier een sluiting veroorzaken.
Een vraag: als je de bzm-secties op de S88sd16 aansluit zijn deze in principe stroomloos, totdat je de uitgangen 17 en 18 spanning geeft via de 'rode draad' van de DCC centrale? Kortom, doe je dit niet dan staan de desbetreffende stukjes spoor toch gewoon stroomloos?
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Het drama due van je keerlus die naar punt a van de keerlus module gaat mag alleen daar naar toe. Punt a mag niet direct naar de s88
De unit gang op de keerlus module voor punt a mag wel naar een s88
---
zo ... welkom bij de spellings controle van de ipad....
de draadjes van de rails in de keerlus mogen alleen maar naar de keerlus module. (zeg naar de ingangen van de keerlus module).
De keerlus voelt zelf in welke secties van de keerlus een trein staat en schakelt de polariteit voor de keerlus goed.
Daarnaast maakt de keerlus module bezetmeldingen van de juiste polariteit voor de s88 module, dat zijn dus andere draadjes!
Dus A, B, C1, C2, D en mogen alleen naar railsjes.
De 3 signalen rechts naast c2 mogen alleen direkt naar een s88 module
pff. moeilijk dit via het forum uit te leggen....
De unit gang op de keerlus module voor punt a mag wel naar een s88
---
zo ... welkom bij de spellings controle van de ipad....
de draadjes van de rails in de keerlus mogen alleen maar naar de keerlus module. (zeg naar de ingangen van de keerlus module).
De keerlus voelt zelf in welke secties van de keerlus een trein staat en schakelt de polariteit voor de keerlus goed.
Daarnaast maakt de keerlus module bezetmeldingen van de juiste polariteit voor de s88 module, dat zijn dus andere draadjes!
Dus A, B, C1, C2, D en mogen alleen naar railsjes.
De 3 signalen rechts naast c2 mogen alleen direkt naar een s88 module
pff. moeilijk dit via het forum uit te leggen....
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Er is nog iets via het forum vrij moeilijk uit te leggen:
Vreugde en succes!
Alles werkt. Wat bleek? Alles was wel degelijk goed aangesloten. Een beetje troubleshooten( wat heet.....24 hrs ongeveer! ) en een echte oorzaak kon niet worden gevonden al kon er weel heel veel worden geëlimineerd. Een beetje frunniken aan een dradenbundel van de rechterstekker bracht soelaas. Vreemd vreemd.....
Ik ben dit aan het onderzoeken natuurlijk, maar tegelijkertijd test ik alvast met een pot Erdinger Hefeweizen hoe mijn testlok even 11 rijtuigen omhoog en omlaag sleurt. En dat gaat zoals verwacht. Mooi moment om te vieren dat ik dus geen enkel draad verkeerd had aangesloten, en ook mijn eerste keerlusschakeling prima werkt.
Iedereen, en in het bijzonder -hoe kan het ook anders- Wim Ros, bedankt voor de vele, snelle en geduldige ondersteuning!
Volgende klus: de Peco wissels aansluiten. Maar dat is meer voor mijn draadje "nog maar 'es" wat ik binnenkort eens zijn échte naam ga geven.
Thanks y'all!
J
Vreugde en succes!
Alles werkt. Wat bleek? Alles was wel degelijk goed aangesloten. Een beetje troubleshooten( wat heet.....24 hrs ongeveer! ) en een echte oorzaak kon niet worden gevonden al kon er weel heel veel worden geëlimineerd. Een beetje frunniken aan een dradenbundel van de rechterstekker bracht soelaas. Vreemd vreemd.....
Ik ben dit aan het onderzoeken natuurlijk, maar tegelijkertijd test ik alvast met een pot Erdinger Hefeweizen hoe mijn testlok even 11 rijtuigen omhoog en omlaag sleurt. En dat gaat zoals verwacht. Mooi moment om te vieren dat ik dus geen enkel draad verkeerd had aangesloten, en ook mijn eerste keerlusschakeling prima werkt.
Iedereen, en in het bijzonder -hoe kan het ook anders- Wim Ros, bedankt voor de vele, snelle en geduldige ondersteuning!
Volgende klus: de Peco wissels aansluiten. Maar dat is meer voor mijn draadje "nog maar 'es" wat ik binnenkort eens zijn échte naam ga geven.
Thanks y'all!
J
Re: Oh nee, he...keerlussen!
wel jammer, ik had graag nog een berg berichten gedoneerd om jou uit de brand te helpen
top dat het werkt, ik weet als geen ander hoe frustrerend het is als je denkt dat het goed zit en er toch iets niet werkt en inderdaad Wim is altijd de bekende hulp in de branding.
vermaak je en ik hoop dat je geen kater heb nu als je dit leest
M.
top dat het werkt, ik weet als geen ander hoe frustrerend het is als je denkt dat het goed zit en er toch iets niet werkt en inderdaad Wim is altijd de bekende hulp in de branding.
vermaak je en ik hoop dat je geen kater heb nu als je dit leest
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Ahum....
Greetz, Jerome
Van harte, dat vraagt om een filmpje!Jerome schreef:Meet ook effe de stekker en verbindings snoer door
Greetz, Jerome
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Hi Maurits,
Ja, veel tips gekregen van Wim ook met een testprogammaatje. Dit was echter niet meer nodig. Er zat dus gewoon iets verkeerd in een dradenbundel. Zoals Jerome al schreef stond ik op het punt om maar eens wat te gaan meten ergens, maar een beetje frunnikken en rommelen did the trick. Dus vandaag nog wel even kijken of er niet iets elkaar schampt, want anders hebben we volgende maand als er 20 kg gips bovenzit weer gedonder.....
[quote]Van harte, dat vraagt om een filmpje!
[/quote
Ja, zal ik doen.....maar in het andere draadje!
Ja, veel tips gekregen van Wim ook met een testprogammaatje. Dit was echter niet meer nodig. Er zat dus gewoon iets verkeerd in een dradenbundel. Zoals Jerome al schreef stond ik op het punt om maar eens wat te gaan meten ergens, maar een beetje frunnikken en rommelen did the trick. Dus vandaag nog wel even kijken of er niet iets elkaar schampt, want anders hebben we volgende maand als er 20 kg gips bovenzit weer gedonder.....
[quote]Van harte, dat vraagt om een filmpje!
[/quote
Ja, zal ik doen.....maar in het andere draadje!