Waar beginnen ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ludwig
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:27

Waar beginnen ?

Bericht door ludwig »

Waar te beginnen hé? ;)
Mijn eerste vraag is of er meerdere 3 rail leveranciers bestaan of alleen Marklin in N?
Ik ga er vanuit dat daar door Marklin ook gebruik wordt gemaakt van een middenrail.
Gezien het lage gewicht is het misschien aangewezen om een 3 rail baan te bouwen of niet echt?
Het is de bedoeling om een digitaal testbaantje te bouwen met bezetmelding, schaduwstation, optrek/ remzone en dergelijke om zodoende de digitale techniek beter onder de knie te krijgen.
Is de hardware om digitaal te rijden van Marklin het zelfde materiaal dat in H0 wordt gebruikt? (bv. bezetmelders)
Ik beschik nu wel over een H0 baan waar de locomotieven digitaal rijden maar schakelen doe ik manueel.
Je merkt het wel dat ik nog nergens sta hé.
:oops:


Groeten
Ludwig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Waar beginnen ?

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Ludwig,

Simpel er is alleen maar 2 rail in N en ook in Z(Märklin). De merken die voor op lopen zijn Fleischmann Piccolo, Mintrix , en Peco. Wat eenvoud betreft komt alleen Fleischmann en Minitrix in beeld, Peco is echter vele malen mooier en met zijn flexibele rails ook heel simpel te leggen, echter heb je wel geduld nodig. Voor een testbaantje zou ik echter voor Flm of Minitrix kiezen, simpel neer te leggen en robuust.

Wat betreft je testbaantje, een ovaal met een overhaal spoor of een of twee rangeer sporen is net zo goed. Je moet het niet gelijk te complex maken want dan kom je er niet uit.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waar beginnen ?

Bericht door martinb »

Hoi Ludwig,

In schaal N is er geen 3rail (meer) alleen 2rail, dus dat kun je direct vergeten. Marklin maakt onder de naam Minitrix wel modellen in schaal N, zo ook Fleischmann, Brawa, Kato, Hobbytrain etc etc etc etc etc etc etc etc etc.

Wat gebruik je nu als digitale centrale om de huidige modelbaan aan te sturen?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
ludwig
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:27

Re: Waar beginnen ?

Bericht door ludwig »

Bedankt voor de snelle reacties.
Geen 3rail, dus dit dilemma is al van de baan.
De centrale die ik nu gebruik op mijn H0 baan is een oude Marklin centrale.
Voor de N baan had ik aan de Ecos gedacht.
Of misschien is er een goede digitale startkit op de markt ?


Groeten
Ludwig

Wim Ros

Re: Waar beginnen ?

Bericht door Wim Ros »

Er zijn twee uitstekende digitale startsets 1 van Fleischmann met de Profi-Boss of eentje van Roco met een Multi-Maus. Meer dan voldoende. Een ECoS is alleen maar een enorme overkill die een bom met duiten kost, en allerlei vervelende keuren vertoond.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
ludwig
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:27

Re: Waar beginnen ?

Bericht door ludwig »

Wim Ros schreef:Er zijn twee uitstekende digitale startsets 1 van Fleischmann met de Profi-Boss of eentje van Roco met een Multi-Maus. Meer dan voldoende. Een ECoS is alleen maar een enorme overkill die een bom met duiten kost, en allerlei vervelende keuren vertoond.

Mvg
Wim.
Bedankt voor de tip.
Je hoort wel eens vertellen dat Roco zou stoppen met N of is dat een fabeltje?
Gaat Roco met zijn Multi maus blijven bestaan of gaat alle N materiaal op termijn door Fleischmann op de markt gebracht worden?
Als Roco er op termijn mee ophoudt is het dan misschien beter om met Fleischmann van start te gaan. :?:


Groeten
Ludwig
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Waar beginnen ?

Bericht door spoor65 »

Hoi Ludwig,

De verhalen omtrent roco N-spoor is eigenlijk heel makkelijk en kort uit te leggen.

Fleischmann is verkocht aan de zelfde holding die ook eigenaar is van roco.
Vervolgens heeft deze holding besloten eens grondig de boel te veranderen,
Roco N-spoor is idd verledentijd, met dien verstande: roco H0 blijft bestaan, dus Roco digitaal ook, en het leuke van het verhaal

Roco N-spoor is uiteindelijk bij Fleischmann terecht gekomen, het ligt in de bedoeling dus dat Fleischmann het n-werk van roco verder brengt, al zullen waarschijnlijk niet alle modellen terug komen bij hen.
Wel hebben ze het voormalige N-spoor rail-systeem van roco inmiddels opgenomen bij fleischmann, en de roco multimaus, word nu ook door Fleischmann uitgegeven, waarbij alleen het rode jasje is vervangen door een grijs jasje.

Kortom, roco geen probleem, is en blijft gewoon te gebruiken. Fleischmann gaat dit ook gewoon verkopen, en beide zijn gelijk.
Daarnaast heeft Fleischmann idd ook nog zijn eigen profi-boss. of en hoelang die naast de multimaus blijft bestaan??? zal nog wel ff een vraagteken blijven. maar beide systemen zijn een goede en betaalbare optie, met ieder zijn voor en tegens.

De roco startset die wim bedoelde kun je zeker nog wel ergens kopen, daar deze nog kort voor de stop van roco met N-spoor op de markt gebracht werd, hierin zit dus de multimaus ook bij in. de plaatstelijke hobbywinkel al hier had hem afgelopen week nog in de winkel, en misschine heeft ons h@ns hem ook nog wel, vraag het hem ff in een pb.

En natuurlijk van harte welkom in N-spoorland.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie