(240x100/120) Willems baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
(240x100/120) Willems baan
Goedendag iedereen!
Daar ik sinds kort weer met de hobby bezig ben, wil ik graag weer iets van een baan maken. Eerst was het idee om modules te maken, maar dit is achteraf gezien toch niet mijn ding, daar ik toch graag ook wil rijden. Momenteel ben ik lekker aan het plannen in anyrail, en heb dus ook al een plannetje voor een schaduwstation toegevoegd. Hierover zometeen meer.
Allereerst een lijstje van mijn plannen:
- Duits materieel
- De latere tijdperken (V-VI)
- Dubbelsporige hoofdbaan met een kleine paradebaan vooraan
- Hoofdstation, met sowieso perrons langs het dubbelspoor en pendelbaan. Het liefst ook een kleine goederenloods en losweg
- Pendelbaantje met een lightrail trein (flirt/lint/desiro) en een kleine industrie
- Kleine station met 2 perronsporen en goederenloods.
Veel plannen dus, vooral voor een kleine ruimte. Ik heb een aantal banen bekeken met een vergelijkbare oppervlakte, en naar mijn mening moet het te doen zijn.
Momenteel ben ik bezig met een schaduwstation aan het tekenen, en het voorlopige plan heb ik bijgevoegd. Het plan zal uiteindelijk de vorm van een hondebot krijgen, met aan de ene kant als keerlus het schaduwstation, en aan de andere kant het hoofdstation.
Graag zou ik jullie mening mbt. het schaduwstation horen, en hoeveel keerlusmodules zijn hier nodig? Ik weet dat de sluiting ontstaat bij de overloopwissels, alleen heb geen idee of ik de wissels als inrijblok kan gebruiken, of dat ik beter voor elk spoor een aparte module kan gebruiken?
Mvg, Willem
Daar ik sinds kort weer met de hobby bezig ben, wil ik graag weer iets van een baan maken. Eerst was het idee om modules te maken, maar dit is achteraf gezien toch niet mijn ding, daar ik toch graag ook wil rijden. Momenteel ben ik lekker aan het plannen in anyrail, en heb dus ook al een plannetje voor een schaduwstation toegevoegd. Hierover zometeen meer.
Allereerst een lijstje van mijn plannen:
- Duits materieel
- De latere tijdperken (V-VI)
- Dubbelsporige hoofdbaan met een kleine paradebaan vooraan
- Hoofdstation, met sowieso perrons langs het dubbelspoor en pendelbaan. Het liefst ook een kleine goederenloods en losweg
- Pendelbaantje met een lightrail trein (flirt/lint/desiro) en een kleine industrie
- Kleine station met 2 perronsporen en goederenloods.
Veel plannen dus, vooral voor een kleine ruimte. Ik heb een aantal banen bekeken met een vergelijkbare oppervlakte, en naar mijn mening moet het te doen zijn.
Momenteel ben ik bezig met een schaduwstation aan het tekenen, en het voorlopige plan heb ik bijgevoegd. Het plan zal uiteindelijk de vorm van een hondebot krijgen, met aan de ene kant als keerlus het schaduwstation, en aan de andere kant het hoofdstation.
Graag zou ik jullie mening mbt. het schaduwstation horen, en hoeveel keerlusmodules zijn hier nodig? Ik weet dat de sluiting ontstaat bij de overloopwissels, alleen heb geen idee of ik de wissels als inrijblok kan gebruiken, of dat ik beter voor elk spoor een aparte module kan gebruiken?
Mvg, Willem
- Bijlagen
-
- Baanplan 1.jpg (106.14 KiB) 3588 keer bekeken
Re: (240x100/120) Willems baan
Hallo Willem,
Welkom!
Als je een keerlusmodule aansluit op het spoor rechts voor de wisselstraat, dan heb je aan 1 module genoeg. Ik weet alleen niet hoe lang dit stuk is (dit moet minimaal iets langer zijn als de langste trein die je op je baan wil laten rijden). Kan je ook de rest van je baanplan laten zien?
Overigens zou ik een module gebruiken op basis van bezetmelding en op basis van kortsluiting.
Volgens mij ga je Peco gebruiken? Overigens ziet het er naar uit dat je beide sporen in beide richtingen wilt gaan gebruiken. Zo niet, dan kan je wat wissels weglaten.
Ga je digitaal rijden? Dan kan met koploper wat foefjes de wissels als inrijblok opzetten (heb ik in het verleden ook gedaan). Maar handiger is een "normaal" blok voor je wisselstraat.
Greetz, Jerome.
Ps, Met modules kan je ook gewoon rijden hoor, dat bepaal je toch zelf?
Welkom!
Als je een keerlusmodule aansluit op het spoor rechts voor de wisselstraat, dan heb je aan 1 module genoeg. Ik weet alleen niet hoe lang dit stuk is (dit moet minimaal iets langer zijn als de langste trein die je op je baan wil laten rijden). Kan je ook de rest van je baanplan laten zien?
Overigens zou ik een module gebruiken op basis van bezetmelding en op basis van kortsluiting.
Volgens mij ga je Peco gebruiken? Overigens ziet het er naar uit dat je beide sporen in beide richtingen wilt gaan gebruiken. Zo niet, dan kan je wat wissels weglaten.
Ga je digitaal rijden? Dan kan met koploper wat foefjes de wissels als inrijblok opzetten (heb ik in het verleden ook gedaan). Maar handiger is een "normaal" blok voor je wisselstraat.
Greetz, Jerome.
Ps, Met modules kan je ook gewoon rijden hoor, dat bepaal je toch zelf?
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: (240x100/120) Willems baan
Jerome,
Ik wil graag rechts rijden, zoals in Duitsland. Nu je me er op wijst, heb ik dan geen overloopmogelijkheid nodig in het schaduwstation. Dat krijg je als je lang naar een scherm zit te turen
De trein komt automatisch op het goeie spoor terecht. Nu kan ik de module opnemen in het traject voor het schaduwstation, of zie ik dat verkeerd?
Het is in eerste instantie de bedoeling om digitaal te gaan rijden met een multimaus. Automatisch rijden ligt wel in de planning, dus zal ik dit ook meteen gaan voorbereiden als ik ga bouwen. Ik wou echter de wissels ongedetecteerd laten.
Het baanplan is inderdaad op basis van peco rails. Dit lijkt mij een mooie rails om mee te bouwen, gezien de vele goeie ervaringen hier op het forum. Een resterend baanplan heb ik nog niet klaar, daar ik hier nog mee aan het tekenen ben.
Mvg, Willem
Ik wil graag rechts rijden, zoals in Duitsland. Nu je me er op wijst, heb ik dan geen overloopmogelijkheid nodig in het schaduwstation. Dat krijg je als je lang naar een scherm zit te turen

Het is in eerste instantie de bedoeling om digitaal te gaan rijden met een multimaus. Automatisch rijden ligt wel in de planning, dus zal ik dit ook meteen gaan voorbereiden als ik ga bouwen. Ik wou echter de wissels ongedetecteerd laten.
Het baanplan is inderdaad op basis van peco rails. Dit lijkt mij een mooie rails om mee te bouwen, gezien de vele goeie ervaringen hier op het forum. Een resterend baanplan heb ik nog niet klaar, daar ik hier nog mee aan het tekenen ben.
Mvg, Willem
Re: (240x100/120) Willems baan
Willem,
Als je de 2 rechter overloop mogelijkheden weghaalt (dus 4 wissels), dan heb je geen Keerlusmodule nodig. Voor dit deel dan. Overigens is een keerlusmodule(s) in je baan helemaal geen probleem (sommige vinden zoiets "eng"..).
Peco is idd wel de mooiste "standaard" oplossing dat er is. Ik gebruik het ook, klik maar hieronder op DenFeldIV of III.
Ik zou wel eerst een oefenstukje maken, leer je veel van.
Greetz, Jeroen
Als je de 2 rechter overloop mogelijkheden weghaalt (dus 4 wissels), dan heb je geen Keerlusmodule nodig. Voor dit deel dan. Overigens is een keerlusmodule(s) in je baan helemaal geen probleem (sommige vinden zoiets "eng"..).
Peco is idd wel de mooiste "standaard" oplossing dat er is. Ik gebruik het ook, klik maar hieronder op DenFeldIV of III.
Ik zou wel eerst een oefenstukje maken, leer je veel van.
Greetz, Jeroen
Re: (240x100/120) Willems baan
Oh ja,
Je kan de wissels wel alvast voorbereiden op detectie door isolatie lassen te gebruiken, kleine moeite. Je weet nooit...
Greetz, Jerome.
Je kan de wissels wel alvast voorbereiden op detectie door isolatie lassen te gebruiken, kleine moeite. Je weet nooit...
Greetz, Jerome.
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: (240x100/120) Willems baan
Jeroen, De wissels isoleren was al een plan ja, maar wat jij voorstelt, is elke wissel apart isoleren? En inderdaad, als ik de overloopwissels weglaat, heb ik geen keerlusmodule nodig. Deze ga ik nog wijzigen.
Vandaag wel nog even aan het tekenen geweest met de bovenbaan. Helaas moest ik doorgaan met een ander ontwerpprogramma, aangezien anyrail maar 50 stukken kon, en ik het niet de moeite vond om het te kopen. Scarm werkt in mijn ogen net zo goed.

De treinen komen uit het schaduwstation, en zullen dan rechts vooraan uit een tunnel komen. Na een korte paradestrook, welke langzaam klimt, zullen de treinen weer een tunnel ingaan. De zichtbare lente zal zo rond de 150 tot 175 cm zijn. Dit zal een beetje gebogen liggen, zodat het niet rechttoe rechtaan wordt.
In de tunnel zullen 2 wissels het dubbelspoor van het schaduwstation opsplitsen. Vanuit hier zal bepaald worden of je van links of rechts het station binnenkomt. Het ene spoor klimt, het andere daalt, zodat de treinen met een 7.5 cm onder elkaar door gaan. Verder geen bijzonderheden, en zelfs niet eens een keerlus, mocht ik geen overloopwissels gebruiken bij het station. Helaas zijn die in mijn ogen wel noodzakelijk in een station, dus daarom de 2 rood getekende delen, hier kan een keerlusmodule komen.
Het station zelf heb ik simpel gehouden (in mijn ogen). Het hoofdspoor krijgt aan beide kanten een extra spoor, voor stop/goederentreinen, zodat een ic door kan over het hoofdspoor. Rechts komt van de loze wissel een pendelbaantje, welke nog niet getekend is. Deze trein kan vanaf dit spoor stoppen op spoor 1 of 2. Standaard zal dit spoor 1 zijn. Verder is spoor 1 voorzien van een uitloopspoortje.
Links zal vooraan, bovenop de bocht van de paradebaan, een kleine goederenoverslag komen. Denk hierbij een aan losweg en een goederenloodsje.
Graag hoor ik jullie mening hierover. Zelf zit ik namelijk met de positie van de overloopwissels. Degenen die zichtbaar komen te liggen, stoor ik mij niet aan. degenen in de tunnels des te meer. Beide zullen wel bereikbaar blijven, maar realistisch is het niet.
De keuzes die ik heb, in mijn ogen, zijn:
- Zo laten
- Perronlengte inleveren, en de wissels in het zichtdeel leggen
- Bogenwissels (Deze dan niet van peco, aangezien die niet echt scherpe bogen heeft)
- Geen overloopwissels, en dan ook geen keerlus
- Overloopwissels zo leggen, dat je bij het inrijden van het station alle sporen kan gebruiken. Dit sou betekenen dat ik links een wijziging moet doorvoeren.
Mvg, Willem
Vandaag wel nog even aan het tekenen geweest met de bovenbaan. Helaas moest ik doorgaan met een ander ontwerpprogramma, aangezien anyrail maar 50 stukken kon, en ik het niet de moeite vond om het te kopen. Scarm werkt in mijn ogen net zo goed.

De treinen komen uit het schaduwstation, en zullen dan rechts vooraan uit een tunnel komen. Na een korte paradestrook, welke langzaam klimt, zullen de treinen weer een tunnel ingaan. De zichtbare lente zal zo rond de 150 tot 175 cm zijn. Dit zal een beetje gebogen liggen, zodat het niet rechttoe rechtaan wordt.
In de tunnel zullen 2 wissels het dubbelspoor van het schaduwstation opsplitsen. Vanuit hier zal bepaald worden of je van links of rechts het station binnenkomt. Het ene spoor klimt, het andere daalt, zodat de treinen met een 7.5 cm onder elkaar door gaan. Verder geen bijzonderheden, en zelfs niet eens een keerlus, mocht ik geen overloopwissels gebruiken bij het station. Helaas zijn die in mijn ogen wel noodzakelijk in een station, dus daarom de 2 rood getekende delen, hier kan een keerlusmodule komen.
Het station zelf heb ik simpel gehouden (in mijn ogen). Het hoofdspoor krijgt aan beide kanten een extra spoor, voor stop/goederentreinen, zodat een ic door kan over het hoofdspoor. Rechts komt van de loze wissel een pendelbaantje, welke nog niet getekend is. Deze trein kan vanaf dit spoor stoppen op spoor 1 of 2. Standaard zal dit spoor 1 zijn. Verder is spoor 1 voorzien van een uitloopspoortje.
Links zal vooraan, bovenop de bocht van de paradebaan, een kleine goederenoverslag komen. Denk hierbij een aan losweg en een goederenloodsje.
Graag hoor ik jullie mening hierover. Zelf zit ik namelijk met de positie van de overloopwissels. Degenen die zichtbaar komen te liggen, stoor ik mij niet aan. degenen in de tunnels des te meer. Beide zullen wel bereikbaar blijven, maar realistisch is het niet.
De keuzes die ik heb, in mijn ogen, zijn:
- Zo laten
- Perronlengte inleveren, en de wissels in het zichtdeel leggen
- Bogenwissels (Deze dan niet van peco, aangezien die niet echt scherpe bogen heeft)
- Geen overloopwissels, en dan ook geen keerlus
- Overloopwissels zo leggen, dat je bij het inrijden van het station alle sporen kan gebruiken. Dit sou betekenen dat ik links een wijziging moet doorvoeren.
Mvg, Willem
Re: (240x100/120) Willems baan
Hallo Willem,
Mooi ontwerp (komt me ergens bekend voor).
Mooi ontwerp (komt me ergens bekend voor).
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: (240x100/120) Willems baan
Ik heb het ontwerp eens voorbij zien komen ergens, weet ook niet meer precies waar. Het staat me wel erg aan, alleen ben ik bang dat het alleen maar "rondjes rijden" wordt. Ik denk dat ik toch meer plezier ga beleven in een baan waarmee ik zelf kan "spelen".
Ik heb al een tijdje het idee in het hoofd, zoals Rothenburg en Marelburg van bouwers hier op het forum(weet zo hun namen niet meer, slecht, ik weet et). Ook staan de ruhrlijntjes van de heren Jeroen en Robert me aan. Het liefst wil ik die 2 dingen combineren. Gewoon een simpel ovaaltje met vooraan een aftakking, die op een kopstation eindigt. Voeg hier nog een stukje industrie aan toe, en je hebt mijns inziens een leuke baan, waarmee je ook nog lekker kan spelen.
Nu alleen nog een baanplan maken/ontwerpen. Als mensen voorbeelden hebben, ik hou me aanbevolen!
Mvg, Willem
Ik heb al een tijdje het idee in het hoofd, zoals Rothenburg en Marelburg van bouwers hier op het forum(weet zo hun namen niet meer, slecht, ik weet et). Ook staan de ruhrlijntjes van de heren Jeroen en Robert me aan. Het liefst wil ik die 2 dingen combineren. Gewoon een simpel ovaaltje met vooraan een aftakking, die op een kopstation eindigt. Voeg hier nog een stukje industrie aan toe, en je hebt mijns inziens een leuke baan, waarmee je ook nog lekker kan spelen.
Nu alleen nog een baanplan maken/ontwerpen. Als mensen voorbeelden hebben, ik hou me aanbevolen!
Mvg, Willem
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: (240x100/120) Willems baan
Ha,
Je ontwerp van het schaduwstation lijkt wel enigszins op mijn schaduwstation. Ik heb ook een beperkte ruimte maar het schaduwstation voldoet prima. Zie draadje: baanontwerp: Trein maar fijn!
Groeten,
Je ontwerp van het schaduwstation lijkt wel enigszins op mijn schaduwstation. Ik heb ook een beperkte ruimte maar het schaduwstation voldoet prima. Zie draadje: baanontwerp: Trein maar fijn!
Groeten,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)