ik ben net lid van dit forum geworden en val meteen met de neus in huis, ik hoop dat ik op de goede afdeling zit, maar ik kopieer t dalijk ook nog wel even naar de vraag afdeling:
ik heb dus al een tijdje een flinke hoeveelheid n spoor staan hier, en deed er weinig mee, ja wel eens een rondje gemaakt en een uitgebreider gebeuren maar nooit echt serieus, mede door gebrek aan kennis, heb echt spullen zat denk zeker 10-12 transformators, en doos vol locs ( allemaal analoog) en van die dingen waar je je wissels op aansluit, en seinen en weet ik t wat, maar dan zie ik bv van die schaduw stations of zon groot rangeer terrein / wisselstraat, en gebeuren en lees ik over slimme wissels, etc. ik kan best zon wisselstraat maken met bv 4 wissels en 4 sporen, maar als ik er dan 4 treinen opzet en ik geef gas dan gaan ze alle 4 rijden ha ha, dat moet dus toch anders kunnen
ik leg dan een rondje en sluit daar een transformator op aan en dan kan ik een trein laten rijden, leg nog een rondje met een transformator en dan rijdt er een 2e trein een rondje, een ander rondje of parallel, maar laat ik die nou kruisen of zonder ze handmatig van spoor te laten wisselen ( dus gewoon oppakken en op t andere spoor zetten) want met een wissel in t midden dan wordt t een zooitje
nou heb ik inmiddels een kamer over ( vrouw is er vandoor, yep, i know, maar elk nadeel heeft zn voordeel en t bevalt me prima ) en inmiddels mete een handig iemand een frame in elkaar getimmerd t is best groot geworden al zeg ik t zelf
linkerkant 2m70 bij 70cm
rechtekant 4m35 bij 70cm
dan zit dat aan de voorkant verbonden met een stuk van pak ehm beet 75 bij 75 dus is een grote u vorm of een n net hoe je t ziet.
nou is een spoortje uitleggen op een tafeltje van 1 bij 2 zo gepiept, maar ik merk dat dit toch wat meer uitdaging geeft.
ik zit te denken om b.v. een parallel-dubbelspoor een volledige u te laten rijden. dan op de linkerkant en rechterkant een tussenmaat stad en aan de 436 kant misschien nog een extra stadje / dorp, wat industrie, heb van die houtzagerijen en kolenmijnendingen, etc. en misschien heb ik nog plekkie voor een soort vliegveld, maar wil ook wat bergen, rust en ruimte op de baan.
dan in het middenstuk maar t grote station ( ik heb van de week dammtor hamburg of zo gekocht man wat is dat groot, heb 2 stations ( ja waarom weet ik ook niet) van mainz of zo of badenbaden en nog een middelstad (en nog een paar kleinere) maar als je die er voorzet zouden die door kunnen als kiosk in vergelijking met ..... de huizen ik heb een zooitje van die blokhuizen weet je wel die je aan elkaar kan zetten die lijken op Madurodam huizen als je die er achter zet.....dus daarmoet ik even aan wennen denk ik ( is wel de n versie 72 bij 24 bij 15) en daar dan t grote centrum, en dan vanuit de linker als de rechter kant 2 of 2 dubbele pendel diensten laten gaan naar t midden stuk, (lees wel eens een pendelmodule maar geen idee wat dat is) nadeel is dan natuurlijk dat t echte treinstellen moeten worden anders moet ik een keerlus inbouwen en hoe dat dan weer werkt weet ik ook niet, of handmatig t locje omdraaien maar da staat ook weer zo amateuristisch en dat zou jammer zijn.
-t houdt dus in dat t totaal een 4 of 6 sporen zouden worden denk dan maar met 4 of 6 transformatoren, wat dus inhoudt dat 4 of 6 treinen steeds t zelfde ritje rijden ( denk dat dat opzich ook wel genoeg is hoor 6 treinen tegelijk op zo'n oppervlakte?) en als ik een trein wil wisselen ik dus t hele zooitje van de baan moet halen en moet omruilen.
hoe moet ik dit aanpakken, war moet ik beginnen, ja spoor gaan leggen, heb dus dat frame daarop heb ik nu mdf platen gelegd en heb al een rondje u gelegd maar dan, hoe verder, ik wil t een beetje op paar niveaus hebben weet je wel, 5 cm hoog, 10 en misschien wel iets van 15cm hoog, t moet nu echt effe goed worden
-heb ik nogwat, dat dammtor station is echt heel groot, en die mainz of baden stations hartstikke leuk, maar neem ik nou de laatste en laat daar 4 sporen langs lopen denk je leuk station, zet ik daar een trein voor de deur met 6 wagentjes ( lange personen wagens) of soms meer, dan ziet t er niet uit steekt die trein aan alle kanten uit en de huisjes er achter nou dat lijkt best aardig hoewel ik dan dat staton wel weer aan de kleine kant vindt, heb onlangs een hodllinie tram besteld en ontvangen ( vergeef me als ik t verkeerd schrijf) maar prachtig ding, dus leg ik achter dat station nog een railsje en zet dat trammetje er achter ja ziet er niet uit he, maar zet ik dat trammetje nou voor dat dammtoren dan is het leuk, maar zet ik dat station nou voor mn huizen dan is de verhouding zo raar.......komt dat door dat station of moet ik dan andere huizen zoeken?
heb ik ook nog 2 van die klimspiralen gekocht, ja eh als je t niet kan maken moet je t kopen toch? marktplaats vol met die handel, oke ikmoet nu weer even gaan sparen, maar help !
ik zie zoveel op dit forum, t meeste is echt abracadabra voor me, ik ben kok, ben zo technisch als een kanarie, zijn websites met treintafels, met rust, ruimte, ik zie vaak van die tafels en dan rijden er tig treinen dwars door elkaar, heel de tafel vol met rails, ik wil een leuke stad, paar steden, mooie omgevinge met de trein meer als bijzaak, ik heb er wel eens een van iemand gezien die bouwde er later een soort witte kast om heen, prachtig, heel eenvoudig, link en site kwijt geraakt, nooit meer gevonden, maar zijn er sites, of wie weet er een site met duidelijke instrcuties, wat te doen, tips, of voorbeelden, of is er iemand die een keer op een maandag langs wil komen ( enige vrije dag he, soms op zondag) of iemand die als ik de rails heb liggen ( en wie weet ook t spoor wel uitgezaagd heb als dat lukt) eens de boel kan aansluiten, f zo'n schaduw station kan bouwen, of kort om me er gewoon mee wil helpen, kijk als dat spoor eenmaal ligt en t zaakie rijdt, dan dat aankleden etc dat lukt me wel, uiteraard hoeft dat niet voor niks, kom er maar een keer voor eten

ik hoop dat jullie tips hebben, of wat spoor-suggesties, of ja laat maar komen
groet jw