Jazekers vrienden,
Het is weer de hoogste tijd voor een update uit het altijd zonnige Ermelo. We zijn weer erg druk geweest met dit monsterproject. En met recht want inmiddels heeft de baan met al meninge kopzorgen mogen bezorgen. Laat dat nu net hetgene zijn waar ik het meeste van geniet in dit soort projecten

Als eerste zaten we zoals eerder genoemd met een gefaalde oplossing van de kortsluiting op de wissels. Het afvijlen van het puntstuk wilde niet werken en al gauw werd er (succesvol) getest met lakken. Dit hielp goed echter houden we niet zo van verbloemen maar meer van verhelpen. Daardoor hebben we ervoor gekozen om naast elke wissel een microswitch te plaatsen om zo het puntstuk te schakelen. Omdat dit schaduwdeel altijd erg goed bereikbaar blijft vind ik het gebruik van de switchen niet erg. Normaal ben ik er niet zo van omdat relais betrouwbaarder zijn dan microswitchen. Maar in dit geval 100% goedgekeurd ook omdat ze maar 0,74 cent kosten per stuk.
De eerste opstelling:

De testen zijn erg positief. Enige nadeel (kan ook een voordeel zijn) is dat je de switch het beste kan positioneren na het instellen van de servo. Dit houd in dat we elke vier (aantal van 1 SP4 printje) servo's meteen inregelen en instellen. Het voordeel hiervan word dat we ervoor hebben gekozen om de baan in 3 delen in te delen: links, midden en rechts.
Elk deel gaan we helemaal van rails voorzien, servo's plaatsen en inregelen en compleet bedraden, aansluiten en testen. In het formaat van dit SS met 50 blokken, 100 wissels en 16 relaisschakelingen is dat een overzichtelijke werkwijze.
Dat is ook bepaald door de overloopwissels in het middelste gedeelte. Ik ben hiermee flink aan het puzzelen geweest omdat elke wissel vanaf een zijde word bediend door een servo. Dat betekend dat er aan beide zijden van het middenste deel 16 servo's komen te staan. Resultaat: geen enkele wissel kan naast elkaar liggen. Het moet dus verscpringen om zo de bediening te bewerkstelligen. Maar uiteindelijk is het gelukt, alle wissels hebben een plekje gekregen alsmede de wissels. Maar dat gaan we later weer verder oppakken.
Nu terug naar vanavond:
De OC32 voor deze wisselstraat heeft een plekje gekregen:

En Chris is erg druk geweest met het leggen van de sporen:

De rails verloopt hier omdat we vanuit 30mm hartafstand uitlopen naar 35mm hartafstand. Dat is eerder uitgelegd, dus ff teruglezen

Met 4 DR4 printen van PicommiT die ik reeds in mijn bezit had, heb ik de relais opstelling gemaakt voor de schakelingen van de wisselstraat. Als er twee wissels met de voeten aan elkaar zitten dan moeten deze voorzien worden van een blokspanning. Hij kan dus kiezen uit twee blokken vandaar dat we deze relais toe moeten passen. De relais meteen ingeregeld in OC32config en adressen in itrain ingevoerd. Zo kunnen we als we de wissels bedraden deze meteen aansluiten en testen.
Zoooooo weer wat te vertellen gehad. Chris heeft mooi vakantie dus die gaat deze week verder met rails leggen en de blokbedrading

Dusss Stay tuned folks
Groetjes