Ontwerp nieuwe baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
Ontwerp nieuwe baan
Hallo,
Gaarne jullie op- en aanmerkingen op dit baanplaan.
E.e.a. wordt gebouwd met Fleischmann piccolo rail en digitaal aangestuurd met Uhlenbrock Intellibox II aangevuld met Lissy besturingssysteem voor met name de schaduwstations.
Ben benieuwd naar jullie feedback.
Gr,
Robert
Gaarne jullie op- en aanmerkingen op dit baanplaan.
E.e.a. wordt gebouwd met Fleischmann piccolo rail en digitaal aangestuurd met Uhlenbrock Intellibox II aangevuld met Lissy besturingssysteem voor met name de schaduwstations.
Ben benieuwd naar jullie feedback.
Gr,
Robert
- Bijlagen
-
- Ontwerp nieuwe baan
- proefbaan met schaduwstation.jpg (54.57 KiB) 6681 keer bekeken
Re: Ontwerp nieuwe baan
Hoe ga je overal bijkomen? De baan lijkt me nogal diep namelijk. Zelfs als je er van alle kanten bijkunt, lijkt het me dat je op sommige plekken op het midden van de baan een meter van de dichtsbijzijnde rand zit.
Voor zo'n grote baan heb je ook een relatief klein schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog aardig wat opstelruimte.
Voor zo'n grote baan heb je ook een relatief klein schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog aardig wat opstelruimte.

-
Hoe lang en breed is de baan? Wat is het motief van de haven? Voor zeeschepen lijkt mij de haven veel te klein. Wat gaat het spoor bij de haven doen, is dat een containerterminal of gewoon stukgoed? Het station zit niet logisch in elkaar. De lengte van de opstelsporen is niet terug te vinden in een uitloopspoor of uitloopsporen. Dus je kunt niet met lange treinen rangeren zonder het doorgaand verkeer dwars te zitten. Enkele wisselcombinaties kunnen problemen geven en treinen laten ontsporen.
Groeten,
Joop
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Hoi Robert,
Welkom op het forum. Je vraagt om feedback, dus hier komt die van mij:
Welkom op het forum. Je vraagt om feedback, dus hier komt die van mij:
- Mooi dat je het grootste deel van het zichtbare spoor niet parallel aan de tafel hebt gelegd. Ook krijg je extra bonuspunten omdat je flexrail hebt gebruikt
.
- Het is goed dat je keuzes hebt gemaakt: Blijkbaar heb je een thema gekozen: middelgroot station (dus stad?) en haven (dus iets met goederenoverslag)
- Het file heet "proefbaan ...", betekent dit dat dit slechts een proefbaan is??? In dat geval: hij is veel te ingewikkeld en te groot.
- Zoals al eerder opgemerkt: je kunt nergens bij. Je hebt 2 helices, maar die gebruik je niet om (verticale) afstand te creeren tussen je baan en je schaduwstation, maar om naar een hogergelegen paradebaan te komen, dus 3/4 van het "ondergrondse" spoor is slecht/niet bereikbaar. Zo te zien ligt de baan links, achter en rechts langs de muur, dus je kunt alleen vanuit de onderkant bij het schaduwstation, daar ga je ook spijt van krijgen.
- Ook bovengronds kun je nergens bij. Aan de schaalverdeling te zien is de baan 1.2 tot 1.5m diep, dus zowel tijdens de bouw als in bedrijf wordt het een probleem als je iets op de achterste helft van de baan moet doen.
- Het verloop van de baan is niet erg logisch: vanuit het station moet je eerst via een helix, paradebaan, helix weer naar het schaduwstation. Wat is het nut van het 3e stukje schaduwstation (het voorste)?
- De korte spoortjes in het station (de onderste) zijn veel te kort voor een (realistische) trein.
- Je hebt een mooie grote ruimte, ik zou de baan ondiep maken en helemaal langs de kant laten lopen, daardoor creëer je mooie lange rijlengtes en kun je nog steeds je station, haven en paradebaan maken, maar dan in het verlengde van elkaar (in een U vorm). Aan beide uitersten van de baan kun je dan een helix maken naar een goed bereikbaar onderliggend schaduwstation met meer dan voldoende ruimte voor toekomstige uitbreidingen.
- Je zou in dit geval de baan kunnen opdelen in secties, zodat je niet de hele baan in 1 keer hoeft te bouwen. In dat geval wordt de 1e sectie je proefbaan, waarop je kunt leren werken met digitaal, met landschapsbouw, etc. Je kunt dan 2 tijdelijke keerlus-secties maken om toch op het kleine stuk te kunnen rijden.
- In het midden van de ruimte heb je dan nog plaats voor een werktafel, waardoor je baan niet altijd vol ligt met gereedschap en materiaal.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Hallo Wim, Joop en Edwin,
Bedankt voor jullie opmerkingen.
- De baan is rondom bereikbaar doordat e.e.a. d.m.v. wieltjes verplaatsbaar is.
- De afmeting bedraagt 360x260x130 cm.
- Het is zeker geen proefbaan (op papier noem ik het wel zo).
- Opmerking over secties neem ik zeker mee in het ontwerp, goeie opmerking
- Heb bewust voor een brede baan gekozen om te kunnen uitleven met scenery.
- De opmerking over de spoorlengte aan de onderzijde van het station neem ik mee in de wijziging.
- De helices zijn aan aangebracht om aan de achterzijde een dubbel paradespoor te krijgen welke ca. 30-40 cm hoger ligt dan de basis met daarbij een langere "reistijd" voor de treinen.
- De haven is t.b.v. binnenvaart met een kolen- en stukgoedoverslag.
- Het kleine schaduwstation voorzijde is t.b.v. de kleine binnenbaan om daar met twee of drie treinen te gaan rijden.
- Joop, welke wissel combinaties kunnen problemen geven?
- Wim, grote schaduwstation, hoeveel groter zou jij deze maken?
- De schaduwstations liggen nu ca. 6-7 cm lager dan de basis. Is het verstandiger deze lager neer te leggen via extra helices op ca. -30 cm?
Welk software programma raden jullie aan om dit ontwerp via de PC te besturen?
Alvast bedankt voor de volgende feedback.
Groet,
Robert
Bedankt voor jullie opmerkingen.
- De baan is rondom bereikbaar doordat e.e.a. d.m.v. wieltjes verplaatsbaar is.
- De afmeting bedraagt 360x260x130 cm.
- Het is zeker geen proefbaan (op papier noem ik het wel zo).
- Opmerking over secties neem ik zeker mee in het ontwerp, goeie opmerking

- Heb bewust voor een brede baan gekozen om te kunnen uitleven met scenery.
- De opmerking over de spoorlengte aan de onderzijde van het station neem ik mee in de wijziging.
- De helices zijn aan aangebracht om aan de achterzijde een dubbel paradespoor te krijgen welke ca. 30-40 cm hoger ligt dan de basis met daarbij een langere "reistijd" voor de treinen.
- De haven is t.b.v. binnenvaart met een kolen- en stukgoedoverslag.
- Het kleine schaduwstation voorzijde is t.b.v. de kleine binnenbaan om daar met twee of drie treinen te gaan rijden.
- Joop, welke wissel combinaties kunnen problemen geven?
- Wim, grote schaduwstation, hoeveel groter zou jij deze maken?
- De schaduwstations liggen nu ca. 6-7 cm lager dan de basis. Is het verstandiger deze lager neer te leggen via extra helices op ca. -30 cm?
Welk software programma raden jullie aan om dit ontwerp via de PC te besturen?
Alvast bedankt voor de volgende feedback.
Groet,
Robert
Hi,
Ik denk dat je moeite krijgt om overal bij te kunnen.
Ik ben 195 cm , maar meer dan 80 cm kan ik niet reiken, laat staan solderen of prutsen.
Wieltjes???: dat wordt een gevaarte om te verrijden. Dat wordt heel lastig om zo'n grote baan zonder problemen te verrijden. Ik raad het je af.
Bouw vanuit de gedachte van logische lange lijnen en hoe je overal bij kan; minder is dan vaak meer!
Ik heb toen ik mijn baan bouwde ( http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4415 ) 35 cm aangehouden als ruimte tussen bovenbaan en schaduwstation. Nu kan ik overal nog steeds prima bij.
Je hebt hoe netjes en goed je het ook aanlegt af en toe een wissel die onwillig is of een ontsporing.
Zie mijn draadje en deze foto van het begin van de bouw.

Groet
Jos
Ik denk dat je moeite krijgt om overal bij te kunnen.
Ik ben 195 cm , maar meer dan 80 cm kan ik niet reiken, laat staan solderen of prutsen.
Wieltjes???: dat wordt een gevaarte om te verrijden. Dat wordt heel lastig om zo'n grote baan zonder problemen te verrijden. Ik raad het je af.
Bouw vanuit de gedachte van logische lange lijnen en hoe je overal bij kan; minder is dan vaak meer!
Ik heb toen ik mijn baan bouwde ( http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4415 ) 35 cm aangehouden als ruimte tussen bovenbaan en schaduwstation. Nu kan ik overal nog steeds prima bij.
Je hebt hoe netjes en goed je het ook aanlegt af en toe een wissel die onwillig is of een ontsporing.
Zie mijn draadje en deze foto van het begin van de bouw.

Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
Zorg er wel voor dat je dan wielen neemt met een grote diameter. Als de diameter te klein is neemt het momentum om te gaan draaien toe. Dus de bekende kleine rollers voor onder meubels zullen een klein schokje geven voordat ze gaan draaien. Resultaat is dat al je rijdend materiaal naast de rail staat of is omgevallen. Tweede puntje is dat je dan wel wielen neemt die niet van plastic zijn of hol. Als er lange tijd geen storingen plaats vinden staat de baan op de rollers stil die dan op dat punt langzaam gaan afvlakken door het gewicht.Robert Dame schreef:- De baan is rondom bereikbaar doordat e.e.a. d.m.v. wieltjes verplaatsbaar is.
Zie plaatje, het is kan hé, wil dus niet zeggen dat het ook gebeurd. De mogelijke problemen staan in de rood omcirkelde kaders, het gaat dan om boog-tegenboog combinaties als de wissel in de afbuigende stand staat.Robert Dame schreef:- Joop, welke wissel combinaties kunnen problemen geven?

Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
Re: Ontwerp nieuwe baan 500x225 cm
Hallo Allemaal,
Inmiddels is het baanplan aangepast naar 500x225 cm en een breedte van 125 cm. Alles is ondanks de breedte goed bereikbaar.
Onder deze zichtbare laag zit op 40.0- 2 schaduwstations van 4 sporen welke door twee maal een helix met R3 en R4 bochten bereikt wordt. Het spoorgedeelte op 18.0+ wordt ook bereikt door twee maal een ovale helix met R1 en R2 bochten i.v.m. de ruimte (links en rechts in de hoeken). Het spoor op 28.0+ is een losstaand pendelspoor voor een railbus welke aan de rechterzijde in een berg verdwijnt.
Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen om verbeteringen aan te brengen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Robert
Inmiddels is het baanplan aangepast naar 500x225 cm en een breedte van 125 cm. Alles is ondanks de breedte goed bereikbaar.
Onder deze zichtbare laag zit op 40.0- 2 schaduwstations van 4 sporen welke door twee maal een helix met R3 en R4 bochten bereikt wordt. Het spoorgedeelte op 18.0+ wordt ook bereikt door twee maal een ovale helix met R1 en R2 bochten i.v.m. de ruimte (links en rechts in de hoeken). Het spoor op 28.0+ is een losstaand pendelspoor voor een railbus welke aan de rechterzijde in een berg verdwijnt.
Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen om verbeteringen aan te brengen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Robert
- Bijlagen
-
- Baanplan 500x225 cm
- Baanplan ontwerp 1 500x225 cm.jpg (36.48 KiB) 5613 keer bekeken
Hoi Robert,
Welkom en wat een ruimte...
Mooi man!
Ik wil beginnen met twee puntjes aan opbouwende kritiek
Je terminal gaat direct de hoofdlijn op, laat die aansluiten op een zijlijn
Dan kan je normaal rangeren en je materieel opstellen zonder dat de resterende treinen er last van hebben
Bekend issue R1 bochten, zeker in je helix
Gooi deze meteen weg aub en niet gebruiken tenzij je echt niet anders kan, niet alle treinen rijden probleemloos door R1
Wil het voor nu hier even bij laten
Succes, en leuk dat je dit met ons deelt
Mvg,
Ad
Welkom en wat een ruimte...

Mooi man!

Ik wil beginnen met twee puntjes aan opbouwende kritiek
Je terminal gaat direct de hoofdlijn op, laat die aansluiten op een zijlijn
Dan kan je normaal rangeren en je materieel opstellen zonder dat de resterende treinen er last van hebben
Bekend issue R1 bochten, zeker in je helix
Gooi deze meteen weg aub en niet gebruiken tenzij je echt niet anders kan, niet alle treinen rijden probleemloos door R1
Wil het voor nu hier even bij laten

Succes, en leuk dat je dit met ons deelt
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Re: Ontwerp nieuwe baan 500 x 225 cm
Hallo Ad,
Bedankt voor de opmerkingen, met de terminal(s) heb je inderdaad gelijk.
Bert, de kamer is ca. 5,7 x 3,2m1. Ik kan bij alle vlakken bijkomen voor de scenery.
Groet,
Robert
Bedankt voor de opmerkingen, met de terminal(s) heb je inderdaad gelijk.
Bert, de kamer is ca. 5,7 x 3,2m1. Ik kan bij alle vlakken bijkomen voor de scenery.
Groet,
Robert
-
Re: Ontwerp nieuwe baan 500 x 225 cm
Hallo allemaal,
Inmiddels na de eerste opmerkingen het baanplan aangepast.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Groet,
Robert
Inmiddels na de eerste opmerkingen het baanplan aangepast.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Groet,
Robert
- Bijlagen
-
- aangepast baanplan.jpg (105.6 KiB) 3611 keer bekeken
Heb er nog een paar voor je:
punt 1: In het stationsgedeelte ontbreekt er ruimte tussen de sporen voor de perrons, dat hele stationsgedeelte zul je dus opnieuw moeten bekijken.
punt 2: in de hoofd/paradebaan op de voorgrond gaat de doorgaande baan over afbuigende wissels. Dit gebeurd in het echt nooit, Dit zou ik ook aanpassen.
Punt 3: Ik weet niet hoeveel rails je al in het bezit hebt? Maar iets zegt me dat je alles nog moet aanschaffen. ik zou alle FLM rails lekker vergeten/verkopen en overstappen op Peco rails.
Als je het nieuw koopt is het veel goedkoper als FLM/Minitrix of al het andere.
Het ziet er nog eens veel mooier uit en is realistischer. je moet dan wel met flexrails werken maar dat is echt easy. En je kunt veel mooiere bogen creëren.
punt 4: Ik kan de rest van je kamer natuurlijk niet zien, maar mocht het mogelijk zijn, overweeg misschien om een U vorm langs 3 wanden te maken van een cm of 70/80 diep. Hierdoor kun je langere rijlengtes maken, wat dan weer opleverd dat je langere treinen kunt laten rijden.
O en ik weet niet of je ooit nog zult gaan verhuizen, maar die U vorm laat zich ook nog eens makkelijker in modules maken.
Dit is hoe ik er over denk.
punt 1: In het stationsgedeelte ontbreekt er ruimte tussen de sporen voor de perrons, dat hele stationsgedeelte zul je dus opnieuw moeten bekijken.
punt 2: in de hoofd/paradebaan op de voorgrond gaat de doorgaande baan over afbuigende wissels. Dit gebeurd in het echt nooit, Dit zou ik ook aanpassen.
Punt 3: Ik weet niet hoeveel rails je al in het bezit hebt? Maar iets zegt me dat je alles nog moet aanschaffen. ik zou alle FLM rails lekker vergeten/verkopen en overstappen op Peco rails.
Als je het nieuw koopt is het veel goedkoper als FLM/Minitrix of al het andere.
Het ziet er nog eens veel mooier uit en is realistischer. je moet dan wel met flexrails werken maar dat is echt easy. En je kunt veel mooiere bogen creëren.
punt 4: Ik kan de rest van je kamer natuurlijk niet zien, maar mocht het mogelijk zijn, overweeg misschien om een U vorm langs 3 wanden te maken van een cm of 70/80 diep. Hierdoor kun je langere rijlengtes maken, wat dan weer opleverd dat je langere treinen kunt laten rijden.
O en ik weet niet of je ooit nog zult gaan verhuizen, maar die U vorm laat zich ook nog eens makkelijker in modules maken.
Dit is hoe ik er over denk.
-
Hallo Joost,
Bedankt voor je reactie, de rails heb ik nagenoeg allemaal van fleischmann.
De opmerkingen over het paradespoor is een goeie, die ga ik aanpassen.
Bij het station worden de bovenste sporen inderdaad wat meer uitelkaar geplaats voor de perrons. Hier komt een overdekte stationshal van ca. 75 cm.
Ik moet het met deze ruimte doen, een U vorm is helaas niet mogelijk, en verhuizen, dat weet je maar nooit.
Groet,
Robert
Bedankt voor je reactie, de rails heb ik nagenoeg allemaal van fleischmann.
De opmerkingen over het paradespoor is een goeie, die ga ik aanpassen.
Bij het station worden de bovenste sporen inderdaad wat meer uitelkaar geplaats voor de perrons. Hier komt een overdekte stationshal van ca. 75 cm.
Ik moet het met deze ruimte doen, een U vorm is helaas niet mogelijk, en verhuizen, dat weet je maar nooit.
Groet,
Robert
-
Hallo Allemaal,
Hierbij de aanpassingen.
Groet,
Robert
Hierbij de aanpassingen.
Groet,
Robert