Baan in de hoek... 260*210

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
eercb

Baan in de hoek... 260*210

Bericht door eercb »

Ter goedkeuring.... een nieuw baanplan....

Ben voornemens het volgende in elkaar te draaien.... maarrrrr... wat vindt u er van?

foto 1: aanzicht van links....
Afbeelding
foto 2: aanzicht van voor....
Afbeelding
foto 3: van boven zonder terrein
Afbeelding

Het is dus een simpel dubbelsporig rondje, met een kruiswissel er in, waarnaast direct de opstelsporen beginnen... Zo lijkt het mij dat er veel kan bewegen en ook de voorspelbaarheid van het treinenverloop geminimaliseerd is op dit oppervlak van 2,60 meter bij 2,10 meter. Achter de stationsporen (op een verhoging) is ruimte voor een mangat....... just in case. bedoeling is met treinstellen te gaan rijden. Ik heb een tgv van 10 bakken, de rest wordt tussen de één en de 5 bakken... Scenery zuidduitse heuvels/franse invloeden....

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

spoor65

Re: Baan in de hoek... 260*210

Bericht door spoor65 »

Gaat de bewuste tafel ook daadwerkelijk de afgebeelde oppervlak worden?

Dan heb je zeker de ruimte voor scenery, maar toch zou ik dan wat extra ruimte gebruiken om een wat spannender railverloop te krijgen, dat paradespoor zou gewoon wat anders over die ruimte kunnen lopen.

Zie ik het ook goed, dat je door slechts 1 kruiswissel de beide dubbelsporen met elkaar verbind?
dan moet je wel steeds steken als je van station terug wilt naar andere baan he, geeft de nodige belemmering in een vloeiend verloop.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wablo

Bericht door Wablo »

Eric,
Ik denk dat je dit plan snel in de prullebak kan deponeren, ik weet niet hoe lang jou armen zijn maar een rechthoekige treintafel van 2.60 bij 2.10 meter is onwerkbaar, zelfs als je er achterlangs kan lopen.
Bert

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Ik neem aan dat de hoek hiervoor weg gaat.

/dus:
Leuk plan, maar het oogt alsof je langs de tafelrand rijdt.
Zeker als je een TGV rijdt, wat doe deze op het kopstation.
Of is het rondje en de bovenliggende kopstation los van elkaar?
Het voelt een beetje leeg en dat je meer met de ruimte kan doen, maar ik kan me vergissen.

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Feedback.... yes!.... maar.....

Bert (Wablo), ik kan een mangat maken achter het station..... nergens verder reiken dan 75 cm. Want...

Matthijskuiper merkt al op dat alleen de afgebeelde rails op een tafel komt... ik kreeg alleen die hoek er niet af...

Het stukje rechte paradebaan is er al bij gesmokkeld... en meer ruimte krijg ik niet.... Had eerst nog een andere plek in huis, maar de katten laten me daar niet met rust.... dus voor nu is het een vaste baan op dit oppervlak... of ik moet modules gaan maken die ik ook niet zonder katachtigen kan opzetten.....

Mochten jullie nog hints en tips hebben dan verneem ik het graag....

Groet,

Eric

Wablo

Bericht door Wablo »

Eric,
Asyl :lol:
geintje, ik heb hier ook 3 noorse boskatten rondlopen en denk toch aan een plexiglas voorzetraam rondom de gehele baan ter bescherming tegen zowel de katten als hun haren, dat laatste wordt nog wel eens vergeten maar daar kunnen de loc's slecht tegen.
gr.
Bert

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Is best een leuk baanplan.

Maar kijk eens naar mijn vorige project "Marelburg" (ff zoekfunctie gebruiken)

Is een beetje hetzelfde idee op 244x90 maar met meer mogelijkheden en sporen. Kijk maar eens of je daar wat inspiratie uit kan halen.

groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Wablo schreef:Eric,
geintje, ik heb hier ook 3 noorse boskatten rondlopen en denk toch aan een plexiglas voorzetraam rondom de gehele baan ter bescherming tegen zowel de katten als hun haren, dat laatste wordt nog wel eens vergeten maar daar kunnen de loc's slecht tegen.
gr.
Bert
Oplossing: een hond uitnodigen met genoeg honger? :mrgreen: 8-) :twisted:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Peter

Bericht door Peter »

shoven schreef:
Wablo schreef:Eric,
gr.
Bert
Oplossing: een hond uitnodigen met genoeg honger? :mrgreen: 8-) :twisted:
Wel een kort harige.... anders heb je weer last van hondenharen :lol: :lol:

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Heren,

Zowel de Beagle als de Franse buldog zullen de katten niet van de baan slepen.....

Maar zonder flauwekul.... Waarom is er zo een weerstand tegen een spoortje langs de tafelrand ? ..... daar ontkom je m.i. bijna niet aan en zou je dat prima kunnen verwerken met scenery als het echt nergens naar lijkt....

Hoe dan ook... je maakt een treinbaan en ergens moet de grens van je baan zijn.... de meeste banen die ik tot nu toe hebben gezien lopen enigszins tegen de rand van de baan.... Ik zie het probleem niet een twee drie....

Groet, en fijn weekend,

Eric

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Het is ook geen probleem, alleen wil je voorkomen dat je een duidelijk rondje rijdt.
Dan krijg je een soort van carouselle idee, wat weer de breekt met de suspension of disbelieve.

Verder kom je natuurlijk weer terug op het eeuwige, wat wil je maken.
als je voor heel realistisch, copy van het echt gaat is een rondje wat vreemd.
Ga je voor een leuke baan waar je op kan rijden/ rangeren en spelen is een rondje heel prima. (haal wel even een deel weg met een berg, dijk of bos zodat het niet te kinderlijk oogt.

just my 2 cents

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Mijn idee Matthijs... soms kom je een heel eind met twee cent.....

Groet,

Eric

Wim H

Bericht door Wim H »

eercb schreef:.... Waarom is er zo een weerstand tegen een spoortje langs de tafelrand ? ..... daar ontkom je m.i. bijna niet aan en zou je dat prima kunnen verwerken met scenery als het echt nergens naar lijkt....

Hoe dan ook... je maakt een treinbaan en ergens moet de grens van je baan zijn.... de meeste banen die ik tot nu toe hebben gezien lopen enigszins tegen de rand van de baan.... Ik zie het probleem niet een twee drie....
Hallo Eric,
Er is niet direct een probleem met een spoor direct langs de rand, maar het ziet er doorgaans minder natuurlijk uit. In het groot slingert een spoorlijn door het landschap. Zelfs als de spoorweg kaarsrecht is, zie je aan beide zijden van de lijn landschap.
Op veel modelbaanontwerpen zie je daarentegen het spoor vlak langs de rand lopen. Dat accentueert die rand juist omdat je alleen achter het spoor landschap ziet. Pal er voor is er alleen de tafelrand, waardoor het direct als een modelbaan overkomt en niet als een model van een spoorweg. Door het spoor verder van de rand te leggen en objecten tussen het spoor en de rand te plaatsen creëer je de illusie van een trein die door een landschap rijdt. Objecten zijn bv een groep bomen, een huis, een heuvel, enz. Door de opstakels zie je de trein niet continue, maar moet je er naar op zoek door om de opstakels te kijken. Dit hoeft niet veel ruimte te kosten. Op 15-20 cm kun je al behoorlijk veel scenery kwijt.
Door het spoor vervolgens ook niet parallel met de rand te leggen maar schuin er vandaan (of een beetje slingerend mbv flexrail), versterk je het effect nog verder. De aandacht wordt van de tafelrand afgeleid en op de trein/spoorweg gericht.
Groet, Wim

Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

is leuk bedacht ,
maar ik als leek zijnde op dit forum , vind de afstanden wel erg groot voor de armen
vooral als er van alles op of tussen staat ( huisje boompjes e.d.)
ik zal als leek zijnde , de hoek rechts onder , op 20 cm van de bochten links en rechts schuin afzagen in lijn met spoor voor berg
je kan dan beter bij de baan komen ( denk ik dan )
misschien wel dom , maar zo zal ik het doen
Vr. Gr. Fred

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De enigste reden om de trein niet vlak langs de tafelrand te laten rijden is dat, als deze ontspoort door wat voor een reden ook, de trein niet 70 tot 110 cm naar beneden kukelt. De modellen zijn daar niet op gebouwd. Verder is het des te meer een uitdaging om de illusie in stand te houden. Dus je moet dan ook de kijkhoek in je plannen betrekken. Achteraan de baan kan een trein dus zonder problemen langs de tafelrand, dat zie je dan niet. En 15 cm is in het echt 24 meter. Die ruimte moet je dan wel hebben en de problemen ontstaan bij de bogen schat ik zo. Een ruimte van 5 cm volstaat en is in het echt 8 meter, daar kun je al heel veel op kwijt. Het is natuurlijk mijn mening...

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Wim H

Bericht door Wim H »

Zaunkönigs Bahn schreef:...En 15 cm is in het echt 24 meter. Die ruimte moet je dan wel hebben en de problemen ontstaan bij de bogen schat ik zo. Een ruimte van 5 cm volstaat en is in het echt 8 meter, daar kun je al heel veel op kwijt....
Je hoeft niet overal 15 cm van de rand te blijven. Als je een 180 graden boog wilt maken kun je die tot vlak bij de rand laten lopen (tot ongeveer 5 cm). Maar iets verderop kun je het spoor weer wat van de rand weg laten slingeren tot bv 15 cm (zie in het schetsje hieronder). Door dit te doen creëer je een speelser, natuurlijker verloop met meer mogelijkheden voor landschap.
Het verschil tussen 5 en 15 cm is aanzienlijk: 5 cm is erg weinig, daar past slechts een klein boompje of een heel klein gebouwtje (schuurtje). Op 15 cm kun een stuk meer kwijt, voldoende om de trein even uit het oog te laten verdwijnen door middel van een groep bomen (3 rijen dik) of een behoorlijk gebouw.
Het verschil tussen een slingerend spoor en een spoor dat vlak langs de rand loopt zie je ook in de schets (aan de bovenkant).
Succes met plannen! Groet, Wim
Afbeelding

evo

Bericht door evo »

eercb schreef:.... Waarom is er zo een weerstand tegen een spoortje langs de tafelrand ? .....
Als je gewoon een beetje wil spelen en/of zoveel mogelijk rails per vierkante mm wil hebben dan is er geen probleem, maar als je een enigszins realistische baan/landschap wilt creëren zul je toch een aantal optische trucs moeten toepassen, bijvoorbeeld kleine boogstralen verbergen, het spoor niet langs de tafelrand leggen en geen (grote) stukken spoor parallel aan de tafelrand leggen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Een spoor kaarsrecht langs de rand van baan komt onnatuurlijk over. In de natuur loopt niets precies recht of evenwijdig. Als je het spoor een lichte boog geeft of wel kaarsrecht legt maar iets schuin van de tafelrand laat weglopen oogt het al eens stuk natuurlijker/ echter.

De keuze is uiteraard aan jouw, het zijn tips om je baan net dat beetje meer te geven. Op mijn baan komt er waarschijnlijk wel een stukje spoor parallel aan de rand, kan waarschijnlijk niet anders, al ben ik wel aan het passen en meten of ik er niet een kleine kromming in kan maken.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Plaats reactie