Proef , mijn U baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nighthawk

Proef , mijn U baan

Bericht door Nighthawk »

hallo mede forum leden

ik ben weer even aan het worstelen geweest met wintrack
ik had een vierkante baan en denk nu over een u baan
Breedte 122 , lange kant 244 ,onder van links naar rechts 61cm , 122 cm , 61 cm
industrie ligt 1,5 cm hoger dan station
opstel station ligt onder een kap van 20 hoog , 20 diep , 244 lang word een soort berg
ik heb 3 stoom loc's en 1 diesel voor industrie ritten
straks wil ik er nog 2 passagiers treinen bij kopen
nu ga ik eerst voor analoog om later over te stappen op digitaal
graag hoor ik op of aanmerkingen van jullie zijde ( ik ben nog steeds aan het leren )
ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
alvast bedankt
Fred

http://s25.postimg.org/yhsdlppj3/U_baan.gif

BenQ

Re: Proef , mijn U baan

Bericht door BenQ »

Afbeelding

Om een plaatje te posten moet er geen url omheen maar img.

Edit:
Verwijder met paint de ruimte om de baan dan kan je wat meer laten zien.
Je krijgt dan zoiets, alleen met een hogere resolutie:
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

tv_man

Bericht door tv_man »

Ik vind je baan wel erg symmetrisch (lijkt zowat op een gezicht ergens..) Ik denk dat hij interessanter is qua verkeer en landschapsbouw als hij minder symmetrisch zou zijn over het algemeen en hier en daar de sporen niet evenwijdig zijn aan de tafelkanten.

Voor het aantal treinen dat je wilt hebben zou ik het schaduwstation uitbreiden en het stationnetje voor misschien een inhaalspoor geven (de huidige is goed voor een klein tenderlokje en twee tweeassertjes) Het industriegebied zou misschien deels vooral aan een van de zijkanten kunnen liggen met aan de andere kant meer ruimte voor het stationnetje.

Wat ideeën zo voor bij de koffie.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

dank U

ik zou er eens op gaan puzzelen

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik hoop voor je dat wintrack het bij het juiste eind heeft, vind de sporen aan de wissels erg dicht tegen elkaar liggen, kan gezichtsbedrog zijn.
Okay, nu jouw plan. Het is allemaal erg recht, dat geeft de baan een saai uiterlijk/indruk. In het opstelstation kun je de wisselstraat anders neerleggen waardoor er meer lengte komt voor de treinen. Dus geen wissel, boog, wissel, maar direct wissel aan wissel. Geeft ook minder storingen omdat wissel, boog, wissel een combinatie kent die uitwerkt als boog, tegenboog, boog en dat wil soms nog wel eens storingen geven bij bepaalde locomotieven en wagons.

Bij de industrie heb je netjes een recht tussen de boog en de wissel, dat gaat dus goed. Maar je hebt vervolgens twee opstelsporen gemaakt die langer zijn dan het deel van voor de wissel. Dit heeft tot resultaat dat een trein de hele hoofdbaan kan blokkeren. Dus zorg ervoor dat de opstelsporen korter zijn dan het uitloopspoor of je moet werken met treinen die een bepaalde lengte hebben omdat ze niet boven een bepaald tonnage mogen uitkomen.

Het station heeft wel erg korte opstelsporen. Ook is het station direct het probleem in de hele baan. Alles moet door het station, beter zou zijn om het dubbelspoors te maken zodat een (goederen) trein altijd kan doorrijden over het passeerspoor. Ook hier blokkeert de trein het hoofdspoor zodra er iets op het opstelspoor moet gebeuren.

Rechts is nog een meegebogen wissel te zien met een opstelspoor, ook hier, als daar wat moet gebeuren wordt het hoofdspoor geblokkeerd.

Wat ontbreekt is het tijdsvak waarin je gaat rijden en wat je wenst uit te beelden. Ik zie dit plan als een hoofdlijnenschets, ga het eens verder uitwerken. De industrie ligt hoger dan het opstelspoor=berg? Dan kun je die industrie meer naar achteren schuiven en minder recht gelijk de tafelrand leggen, zou zeker daar een andere wisselstraat bij bedenken. En het maakt ook uit wat voor een industrie je daar gaat uitbeelden. Het station zou ik dubbelspoors maken en minder recht aan de tafelrand leggen. Je krijgt dan ook meer lengte.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

Bedankt voor de informatie
wat betreft wintrack 9 die klopt niet helemaal
als ik een baan leg die achter op de doos staat ( die kommen perfect uit op de doos )
kom ik met wintrack 9 niet uit ( of te kort of te lang )
maar ben weer heftig aan het puzzelen en proberen
ik neem Uw goede opmerkingen mee in de opstelling
mijn dank Fred

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

had weer iets geprobeerd

maar krijg alleen hele kleine foto erop
krijg geen grotere foto
snap er niets van lol

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

een nieuwe proef opstelling
op of aanmerkingen van harte welkom

http://s25.postimg.org/7x5xk93zz/Proefbaan_2_2.png

BenQ

Bericht door BenQ »

Het plaatje:
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Fred,

Met wat voor een materiaal ga je rijden op de baan? Zie allemaal R1 bochten en dat geeft met sommige locomotieven en wagons problemen. Kan zijn dat je daar geen last van hebt. Nog geen antwoord op de vraag wat je wil uitbeelden en in welk tijdvak. Dat maakt meedenken wel tot een uitdaging.

De hoofdbaan loopt niet over wissels die in de rechtuitstand worden bereden. Bijvoorbeeld in je opstelstation. Bedenk ook, dat als je met je locomotief vooraan de sleep een opstelspoor in je opstel station oprijdt, dat deze achteruit eraf moet, blind wel te verstaan, want de locomotief staat vooraan bij het stootblok.
Bij de locloods ligt een combinatie van boog tegenboog boog, kan problemen geven.
Het afbuigend spoor vanaf station naar industrie en hoofdspoor had ik anders gelegd. Nu moeten alle goederentreinen voor het perron langs. De wissel naar de industrie zou ik veel dichter bij het station leggen zodat tussen nu de driewegwissel op het rangeeerterrein en het wissel naar de industrie meer ruimte komt om een sleep gelijk de lengte van het opstelspoor op je rangeerterrein te kunnen bergen.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie