Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Mijn mening: nee, zeker niet. De resolutie van deze 'thuis'-printers is voor N te laag, het resultaat is erg hobbelig. Daarnaast kunnen deze printers geen open constructies (bruggetjes) maken. Dus wel een jampotje maar niet het dekseltje omdat het deksel niet ondersteund wordt. Tenzij je hem massief maakt.
De afbeelding is van een apparaat wat je (o.a.?) bij Conrad kunt bestellen. Ik heb hem in actie gezien in Utrecht maar zelfs voor een H0-container vind ik het resultaat te grof. Maar ik vind SWF van Shapeways vaak ook niet goed genoeg voor N.
Waar hij wél voor geschikt is zijn bijvoorbeeld steuntjes voor servo's of iets dergelijks.
Die machines van shapeways kun je niet vergelijken met die van (bv) Conrad. Ze werken volgens een totaal verschillend systeem. Die van Conrad heeft een spuitmondje waar een dun straaltje gesmolten plastic uit komt wat dan stolt op een bepaalde lokatie, deze "worstjes" kun je herkennen als het ruwe oppervlak.
Die van Shapeways zijn (waarschijnlijk) SLA en SLS machines die met lasers werken die een vloeistof op een bepaald punt laten stollen. Deze details zijn veel fijner. Dit is even kort door de bocht, effe Goochelen voor meer info.
Volgens mijn zijn dat geen printers meer een 3D-frees, of heb ik dat verkeerd?
Daar heb je het inderdaad bij het verkeerde eind.
Shapeways gebruikt wel degelijk 3D printers, maar dan professionele. Dan mag je achter de prijs van Conrad
gerust nog 2 nullen zetten
Een frees is weer een andere techniek en heeft met name in de details zo zijn beperkingen.
Voor huisjes e.d. zou ik toch eerder geneigd zijn een lasersnijder te gebruiken. En voor de
leuke details zoals brievenbussen aan de gevel e.d. een 3d printer.
Dat de machines van shapeways duurder en beter zijn daar twijfel ik niet aan. Het gaat mij om de procedure.
Er zijn toch ook zogenaamde 3D printers wat eigenlijk geen printers zijn maar meer 3D frees machines?
(verschil is dat een printer materiaal toevoegt en een frees neemt materiaal weg).
Hoe kan Shapeway eigenlijk openingen (raamkozijnen) maken in 3D modellen?
Als je bij b.v. een schaalmodel van een woning van onder af gaat printen kom je op een gegeven moment op de hoogte van het raam. De printer slaat daar per keer een stukje over met materiaal toevoegen zodat er een opening ontstaat. Als dan de bovenkant van het kozijn bereikt is waar rust dan de eerst volgend rij met materiaal op? En hoe zit dat met b.v. tussenvloeren of daken? Als je dat print moet dat toch ergens op rusten?
Dit is een 3D printer die ik gefilmd heb bij De Spelerij & Uitvinderij in Dieren:
Het eerste stuk om 12:00 en later om 17:00 dus hij is wel even bezig. http://www.youtube.com/watch?v=-Fm_wkLZkN0
Ook goedkopere 3d printers kunnen 'gaten' printen... Maar je moet er wel een hebben met minstens twee spuitmonden (die heb je ook al voor een schappelijke prijs). Er wordt dan een oplosbaar materiaal gebruikt om de latere gaten te printen. Even afspoelen onder een warme kraan en je hebt een raam...
Ik zou nog even wachten. Het staat nog te veel in de kinderschoenen en veel constructies zijn gevoelig voor gebruiksslijtage waardoor het resultaat minder wordt. Shapeways is dan een mooie tussenoplossing.
Trammetje schreef:Er zijn toch ook zogenaamde 3D printers wat eigenlijk geen printers zijn maar meer 3D frees machines?
Bestaan ook, maar dit is een duur proces en wordt vaker voor grote onderdelen gebruikt. Ook veel voor piepschuim
Trammetje schreef:Hoe kan Shapeway eigenlijk openingen (raamkozijnen) maken in 3D modellen?
Kan bijvoorbeeld door een ondersteuningsconstructie te printen die daarna verwijderd wordt, of door met een ander materiaal een ondersteuning te printen die daarna opgelost wordt.
Het gebruiksslijtage verhaal hierboven moet je maar even vergeten, dat is natuurlijk compleet irrelevant. De technologie moet gewoon nog een paar jaar verder ontwikkeld worden voor een redelijke oppervlaktekwaliteit voor lagere prijs beschikbaar komt.