Fabrice,
Bedankt voor je antwoord, maar ik krijg het idee dat je het probleem niet ziet. Ik heb de vrijheid genomen om je plan te bewerken, hierbij het resultaat;
Het probleem traject is paars ingekleurd. Met rode tekst heb ik wat commentaar erbij gezet. Er zit een knik in de rails, jammer, maar recht te trekken, dus geen probleem. Het spoor gaat bovenin het plaatje over een brug de tunnel in. Dat punt heeft niveau +2,5cm. De rivier zal dus op 0cm liggen. Onderaan zal de rivier nog steeds op 0cm moeten zitten als het een normale rivier is of veel hoger en dan is het een snelstromende rivier. Op dit punt moet het spoor onder de rivier door. Onderaan tussen de weg en de tunneluitgang aan de rechterkant zit een wissel. Deze mag niet meedoen in een helling/daling en moet vlak liggen. Uitgaande van dat de wissel op 0cm ligt (als voorbeeld) heb je al van rechtsboven +2,5cm naar de wissel op 0cm een helling te pakken van minimaal 2,5%, in dat geval is het paars getekende tracé tot de wissel 1 meter lang (de tafel/baan is 73cm breed). Dit percentage is nog te doen, problematischer is het vervolg. Dat moet dan van 0cm naar -2,5cm over een tracé dat veel korter is dan het paarse tracé van voor de wissel. Het is dus te verwachten dat dit tracé veel steiler gaat worden. En dan zit je nog met die rivier in je maag waar het spoor onderdoor zou moeten gaan. Dus op dat punt moet de rivier minimaal op +5cm liggen.
Na het paarse tracé gaat het spoor de tunnel in en met een boog onder het station door. Bij de weg zal het spoor ongeveer op +2,5 cm moeten liggen, dus de boog onder het station moet ongeveer 5cm overbruggen. Ik kan zo even de lengte van het spoor niet uitrekenen, maar ik schat zo in dat het een steile helling wordt.
Ook de aftakking naar de helix zal bij het station nog op +2,5cm liggen en komt na de boog mogelijk in conflict met de rivier en de weg voordat het de tunnel in duikt naar de helix.
Als dit jouw idee is prima, dan kun je dit vergeten.
Groeten,
Joop