baanplan van jaap
-
Onderwerp starter - Berichten: 218
baanplan van jaap
Het is gelukt! Ik heb een baanplan getekend in scram
De basis van het plan komt uit de Fleischmann map, ik heb het uitvergroot en de stations uitgebreid
de baan heeft een lengte van 270cm en een diepte van 160cm, het is de bedoeling dat er wielen onder komen zodat de baan van alle kanten bereikbaar is.
Ik heb de expres een Fleischmann baanplan als basis genomen omdat de bouw niet zo ingewikkeld is.
De gebruikte rails is van Fleischmann, daar heb ik nog een hele voorraad van liggen
Het plan bevat 3 stations, 1 op niveau 0, 1 op niveau 1(6 cm hoog,) en het eindstation op niveau 2 (12 cm hoog)
(zie bijgevoegde afbeelding)
Tussen station 1 en 2 komt een klein stadje, bij het eindstation een mini dorpje.
Voorlopig wil ik analoog rijden met 4 trafo's, de wissels worden via gewone schakelaars bediend.
Wat vinden jullie van dit plan, iemand opties om dit plan interessanter te maken zodat ik er niet zomaar op uitgekeken/mee uitgespeeld ben?
De basis van het plan komt uit de Fleischmann map, ik heb het uitvergroot en de stations uitgebreid
de baan heeft een lengte van 270cm en een diepte van 160cm, het is de bedoeling dat er wielen onder komen zodat de baan van alle kanten bereikbaar is.
Ik heb de expres een Fleischmann baanplan als basis genomen omdat de bouw niet zo ingewikkeld is.
De gebruikte rails is van Fleischmann, daar heb ik nog een hele voorraad van liggen
Het plan bevat 3 stations, 1 op niveau 0, 1 op niveau 1(6 cm hoog,) en het eindstation op niveau 2 (12 cm hoog)
(zie bijgevoegde afbeelding)
Tussen station 1 en 2 komt een klein stadje, bij het eindstation een mini dorpje.
Voorlopig wil ik analoog rijden met 4 trafo's, de wissels worden via gewone schakelaars bediend.
Wat vinden jullie van dit plan, iemand opties om dit plan interessanter te maken zodat ik er niet zomaar op uitgekeken/mee uitgespeeld ben?
- Bijlagen
-
- baanplan paint.png (52.38 KiB) 8645 keer bekeken
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Re: baanplan van jaap
Jaap,
Zie wel een probleem, je rijd Duits denk ik (tunnels) of Zwitsers maar geen Nederlands ?
Je begint op de rode spoor met de klok mee, rechts steek je over naar de blauwe en onder naar de gele sporen.
Dan kom je terug onder en kan je weer naar de blauwe oversteken maar nooit naar de rode.
Zie wel een probleem, je rijd Duits denk ik (tunnels) of Zwitsers maar geen Nederlands ?
Je begint op de rode spoor met de klok mee, rechts steek je over naar de blauwe en onder naar de gele sporen.
Dan kom je terug onder en kan je weer naar de blauwe oversteken maar nooit naar de rode.
Jaap,
dat heb je in jouw ander topic, die hier ff iets verder naar onder staat, gister toch ook al gevraagd?
waarom dan nu weer een extra topic hiervoor maken, want daar word het niet overzichtelijker van.
hierbij de link naar jouw andere topic met het zelfde onderwerp
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7229
mvg
Freddy
dat heb je in jouw ander topic, die hier ff iets verder naar onder staat, gister toch ook al gevraagd?
waarom dan nu weer een extra topic hiervoor maken, want daar word het niet overzichtelijker van.
hierbij de link naar jouw andere topic met het zelfde onderwerp
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7229
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
klopt maar misschien kan ik beiden beter scheiden van elkaar, ik zal het plan uit de andere topic verwijderenspoor65 schreef: waarom dan nu weer een extra topic hiervoor maken, want daar word het niet overzichtelijker van.
anders loopt alles door elkaar
hier onder de 3d's van het plan
- Bijlagen
-
- baanplan in 3d zonder landschap
- Naamloos 2.png (123.71 KiB) 8621 keer bekeken
-
- baanplan in 3d waarop de zichtbare rails en de tunnels te zien zijn
- Naamloos 1.png (125.19 KiB) 8621 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
-
Ik heb het baanplan iets gewijzigd, het loc depot komt op een losse plaat die ik aan de baan kan bevestigen
Wat vinden jullie van deze oplossing?
Wat vinden jullie van deze oplossing?
- Bijlagen
-
- baanplan met loc depot.png (36.08 KiB) 8532 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
Jaap,
Vraagje over dat loc depot, is het de bedoeling dat er over die sporen aan de rechterzijde loc loodsen komen ???
gr.
Bert
Vraagje over dat loc depot, is het de bedoeling dat er over die sporen aan de rechterzijde loc loodsen komen ???
gr.
Bert
-
ja 2 of 3 denk ik van Fleischmann, bedoel je dat dan de stootblokken er af moeten?
Groeten,
Jaap
Jaap
Jaap,
Als ik jou was zou ik het depot gedeelte spiegelen, anders zie je niets van de voorkant van je loc loodsen
gr.
Bert
Als ik jou was zou ik het depot gedeelte spiegelen, anders zie je niets van de voorkant van je loc loodsen
gr.
Bert
-
ha Wablo, dankje voor de tip, ga er snel mee puzzelen!
Wat vind je van de aansluiting van het depot aan de baan?
Wat vind je van de aansluiting van het depot aan de baan?
Groeten,
Jaap
Jaap
-
na even puzzelen zag het plan er zo uit...
- Bijlagen
-
- Naamloos 5a.png (36.39 KiB) 8305 keer bekeken
-
- Naamloos 5.png (126.85 KiB) 8305 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
-
Jaap,
Als een stoomlocomotief van het rode spoor naar het locdepot moet dan is dat zo ongeveer een onmogelijke opgave.
Het locdepot heeft een aansluiting naar de hoofdbaan en ligt daar er een beetje verloren bij. Kan dus weg. Omdat dan één aansluiting naar het stationscomplex riskant is zou je deze kunnen verdubbelen.
In het locdepot zijn een aantal opstelsporen aangesloten op de draaischijf en deze opstelsporen zijn dan vervolgens vrij lang en hebben nog een wissel met vertakking. Geen idee wat je daarmee wil gaan doen, maar als dat opstelsporen zijn voor bijvoorbeeld kolenwagons heb je wel het probleem dat alles over de brug moet.
Heb je ook bedacht dat er een spoor moet zijn voor de kolenwagons en de slakkenwagons? Drie sporen naar de draaischijf is dan wat aan de krappe kant. In de huidige opstelling zijn die drie sporen ook mogelijk wat aan de korte kant. Je begint met een onderzoekskuil, dan kolen, dan slakken en daarna zand. Als je dit over meerdere sporen verdeelt krijg je te maken met het probleem dat een loc moet zigzaggen voor een complete ronde. Je moet rekenen met ongeveer 70cm als minimum maat om de gehele opstelling kwijt te kunnen.
Joop
Als een stoomlocomotief van het rode spoor naar het locdepot moet dan is dat zo ongeveer een onmogelijke opgave.
Het locdepot heeft een aansluiting naar de hoofdbaan en ligt daar er een beetje verloren bij. Kan dus weg. Omdat dan één aansluiting naar het stationscomplex riskant is zou je deze kunnen verdubbelen.
In het locdepot zijn een aantal opstelsporen aangesloten op de draaischijf en deze opstelsporen zijn dan vervolgens vrij lang en hebben nog een wissel met vertakking. Geen idee wat je daarmee wil gaan doen, maar als dat opstelsporen zijn voor bijvoorbeeld kolenwagons heb je wel het probleem dat alles over de brug moet.
Heb je ook bedacht dat er een spoor moet zijn voor de kolenwagons en de slakkenwagons? Drie sporen naar de draaischijf is dan wat aan de krappe kant. In de huidige opstelling zijn die drie sporen ook mogelijk wat aan de korte kant. Je begint met een onderzoekskuil, dan kolen, dan slakken en daarna zand. Als je dit over meerdere sporen verdeelt krijg je te maken met het probleem dat een loc moet zigzaggen voor een complete ronde. Je moet rekenen met ongeveer 70cm als minimum maat om de gehele opstelling kwijt te kunnen.
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
-
ik heb de tekening iets veranderd, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
de rest van je vragen heb ik denk ik met de tekening hier onder wel beantwoord
dat is dan maar zo, ik zie niet direct een mogelijk om dit op te lossenZaunkönigs Bahn schreef:Als een stoomlocomotief van het rode spoor naar het locdepot moet dan is dat zo ongeveer een onmogelijke opgave.
is dit spoor niet makkelijk voor vertrekkende loc's die naar station 2 gaan en het aan/afvoeren van slakkenwagens?Zaunkönigs Bahn schreef:Het locdepot heeft een aansluiting naar de hoofdbaan en ligt daar er een beetje verloren bij. Kan dus weg. Omdat dan één aansluiting naar het stationscomplex riskant is zou je deze kunnen verdubbelen.
de rest van je vragen heb ik denk ik met de tekening hier onder wel beantwoord
- Bijlagen
-
- stoomlocdepot.png (48.28 KiB) 6224 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
-
Bedankt Jaap, helder zo.
Joop
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
mooi Joop;)
de steilste helling is 3% en over 2 meter (van 0 tot 60mm hoog)
begint met een rechte dan een 45 grafen boog in radius 3 dan een paar rechten en dan en dan een 45 graden boog in radius 2
is dit een probleem?
het frame had ik zo in gedachten
het hout voor het frame: stijger planken met kopmaat 32 x 200 - 2 x 270 en 4 x 160 en voor het locdepot 2 x 120 en 2 x 70
en 8 van 80 voor de poten
voor de grondplaat: (berkentriplex van 6mm
) 2 stukken van 50 x 135, 2 stukken van 110 x 135, 1 stuk van 120 x 70 voor het depot
is dit een slim idee?
hier onder nog een afbeelding zodat je de hoogte een beetje kan zien:
begint met een rechte dan een 45 grafen boog in radius 3 dan een paar rechten en dan en dan een 45 graden boog in radius 2
is dit een probleem?
het hout voor het frame: stijger planken met kopmaat 32 x 200 - 2 x 270 en 4 x 160 en voor het locdepot 2 x 120 en 2 x 70

is dit een slim idee?

- Bijlagen
-
- hoogte 1.png (120.6 KiB) 6132 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
-
mooi Joop;)
is dit een probleem?
) 2 stukken van 50 x 135, 2 stukken van 110 x 135, 1 stuk van 120 x 70 voor het depot
is dit een slim idee?
is dit een probleem?

is dit een slim idee?

Groeten,
Jaap
Jaap
-
mooi Joop;)
is dit een probleem?
is dit een slim idee?
is dit een probleem?

is dit een slim idee?

Groeten,
Jaap
Jaap
-
Jaap,
Ik geloof dat de berichtgeving niet helemaal goed gaat, ik zie 3x dit bericht met 1x een plaatje.
Groeten,
Joop
Ik geloof dat de berichtgeving niet helemaal goed gaat, ik zie 3x dit bericht met 1x een plaatje.
Dat hangt van je materiaal af, het tijdsvak waarin je rijd en hoelang de treinen op het baanvak mogen zijn. Er zijn forumleden die geen problemen hebben en er zijn forumleden die daar wel problemen mee hebben. Een zware locomotief (niet te verwarren met aantal aangedreven assen of zo) zal ook in het miniatuur beter grip hebben op de rails dan een meer showroom model die erg gedetailleerd is, maar door vaak het vele "plastic" weinig gewicht op de rails kan zetten. En dan zijn er nog hulpmiddelen zoals bandjes om enkele aangedreven wielen.stejaap schreef:mooi Joop;)
is dit een probleem?
Verlijmd hout is altijd beter dan iets uit een stuk omdat verlijmd hout minder werking zal vertonen. Chipwood (spaanplaat) is ook verlijmd, alleen daar is de balans verkeerd en de stukken hout zijn niet kwa werking tegengesteld verlijmd. Wat je wil gaan doen komt op mij erg zwaar over. Verder moet je rekening houden met mogelijk verhuizingen, ook al zit dat nu niet in je hoofd of ben je dat niet van plan. Zulke geintjes komen altijd een keer uit een onverwachte hoek opdoemen. Als je de baan niet demontabel hebt opgezet wordt de vraag hoeveel je moet gaan slopen, het moet wel door een deur kunnen of door een trapgat. Een hele grote plaat klinkt lekker simpel, maar je krijgt wel last van geluid omdat een grote plaat materiaal zich zal gaan gedragen als een gesloten geluidsbox voor frequenties hoger dan op de smalste zijde van de plaat passen. De dikte bepaald dan hoe makkelijk een geluidsgolf zich kan verspreiden. Een baan opbouwen volgens het open principe is beter, maar wel veel moeilijker en je moet veel nauwkeuriger werken. Voordeel is dat je dan de resonatie in de hand kunt houden. Ik zou voor nog dunner triplex gaan, alleen dat vraagt dan ook om een spantenstructuur met kleinere tussenmaten. Ik hou zelf rekening met een totale dikte van 6mm ondergrond inclusief eventueel dempend materiaal. Er zit een gevaar of een valkuil in dikker materiaal en minder spanten, namelijk dat in tijd bezien de zaak gaat doorzakken. In hoeverre dat gaat spelen is zeer afhankelijk van het klimaat van de ruimte. Dus daar advies over geven is eigenlijk niet goed mogelijk. Ik heb luchtverwarming en dat geeft een totaal ander klimaat dan iemand met een klassieke CV met radiatoren.stejaap schreef: het frame had ik zo in gedachten
voor de grondplaat: (berkentriplex van 6mm) 2 stukken van 50 x 135, 2 stukken van 110 x 135, 1 stuk van 120 x 70 voor het depot
is dit een slim idee?
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
sorry, is niet de bedoeling zo!Zaunkönigs Bahn schreef:Ik geloof dat de berichtgeving niet helemaal goed gaat, ik zie 3x dit bericht met 1x een plaatje.
de treinen zullen max, 90cm zijn en de helling loopt in een tunnel, je ziet alleen het eerste en laatste stukje...Zaunkönigs Bahn schreef:Dat hangt van je materiaal af, het tijdsvak waarin je rijd en hoelang de treinen op het baanvak mogen zijn.
ik wil in ieder geval een laagje kurk op het hout aanbrengen en de rails lijmen in plaats van spijkerenZaunkönigs Bahn schreef:Een baan opbouwen volgens het open principe is beter, maar wel veel moeilijker en je moet veel nauwkeuriger werken. Voordeel is dat je dan de resonatie in de hand kunt houden
Groeten,
Jaap
Jaap
-
Dat zegt helemaal niets, ik heb een schatje van een locomotief, een 1B. Bij een boog-tegenboog over een wissel blijft dat lokje al steken met één drieassig wagonnetje. En ik heb locomotieven die met een trein van 150cm geen enkele moeite hebben, ook als dat over wissels en diverse bogen tegelijk gaat en dan nog met een acceptabele helling.stejaap schreef:de treinen zullen max, 90cm zijn en de helling loopt in een tunnel, je ziet alleen het eerste en laatste stukje...Zaunkönigs Bahn schreef:Dat hangt van je materiaal af, het tijdsvak waarin je rijd en hoelang de treinen op het baanvak mogen zijn.
Zaunkönigs Bahn schreef:Een baan opbouwen volgens het open principe is beter, maar wel veel moeilijker en je moet veel nauwkeuriger werken. Voordeel is dat je dan de resonatie in de hand kunt houden
Lijmen zal het aantal contact punten verminderen, dus dat is voordelig. Volgens mij wordt kurk gebruikt om rails met alleen bielzen een natuurgetrouwere bedding te geven, de geluidsdemping valt erg tegen, een forumlid uit België heeft daar eens wat proeven mee gedaan. Als ik het juist heb ga je werken met Flm met bedding, dus dan kun je het kurk weglaten. Je zou een foamlaag kunnen nemen van 1 of 2mm dik, maar let er wel op dat dit materiaal niet kan verteren of verkrummelen. Sommige verpakkingsmaterialen zijn ideaal.stejaap schreef:ik wil in ieder geval een laagje kurk op het hout aanbrengen en de rails lijmen in plaats van spijkeren
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
ik heb da baan een beetje aangekleed, en ben niet ontevreden over hoe het er uitziet
ik heb lang getwijfeld maar er komen vooral stoomloc's op de baan (en wat diesels) dus plaatsen we de baan in het stoomtijdperk
de meeste gebouwen zullen uit tijdperk I/III komen
ik heb nog 3 drieweg wissels en ik denk een paar wissel aandrijvingen nodig en dan heb ik alle benodigde rails liggen
en dan op zoek naar mooie bouwdozen, voor station's, perrons, bruggen en huizen edc...

ik heb lang getwijfeld maar er komen vooral stoomloc's op de baan (en wat diesels) dus plaatsen we de baan in het stoomtijdperk

de meeste gebouwen zullen uit tijdperk I/III komen
ik heb nog 3 drieweg wissels en ik denk een paar wissel aandrijvingen nodig en dan heb ik alle benodigde rails liggen
en dan op zoek naar mooie bouwdozen, voor station's, perrons, bruggen en huizen edc...

Groeten,
Jaap
Jaap
-
heeft er iemand een naam of merk van dit product? En is foam te lijmen met houtlijm?stejaap schreef:Je zou een foamlaag kunnen nemen van 1 of 2mm dik, maar let er wel op dat dit materiaal niet kan verteren of verkrummelen.
de bodem van de baan gaat waarschijnlijk uit 4 platen hout bestaan en dan zijn er nog de hellingen waar ook hout naden in komen, het was de bedoeling om dit met kurk op te vangen en gelijk ook van de ''dempende'' eigenschap van kurk gebruik te maken. daarbij komt dat kurk te verven is en er makkelijk gras etc... op gelijmd kan worden
ben ik met foam beter af?
Laatst gewijzigd door stejaap op 13 jun 2014 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jaap
Jaap
Bij de Gamma kan je blauw foam, 3mm, kopen. Dit wordt heel veel gebruikt.
Het is ondervloer voor laminaat.
Zelf lijm ik de ondervloer en de rails met Albastine houtkit, is sterk en toch soepel, met een hobbymes onder de rails snij je het zo los.
Hier is dit ook gebruikt:

Zelf lijm ik de ondervloer en de rails met Albastine houtkit, is sterk en toch soepel, met een hobbymes onder de rails snij je het zo los.
Hier is dit ook gebruikt:

-
gebruik je het ook onder de zichtbare rails? en hoe breng je er dan groen edc. op aan?BenQ schreef:Bij de Gamma kan je blauw foam, 3mm, kopen. Dit wordt heel veel gebruikt.

zijn de plaatsen voor de ontkopelrails een beetje logisch? (ze zijn rood aangegeven)
Groeten,
Jaap
Jaap
Je kan het gewoon onder zichtbare rails gebruiken, ff een verfje overheen (hoeft niet) en 3mm langs de bielzen wegsnijden. Overal waar je scenery wilt hebben kun je het gewoon wegsnijden.
Zie de topics van onze modulebaan MC de spoorstaaf! Wij gebruiken het ook allemaal!
Zie de topics van onze modulebaan MC de spoorstaaf! Wij gebruiken het ook allemaal!
Ik had eind vorig jaar in Zutphen en begin van jaar in Houten een helix meegenomen en die was ook helemaal bekleed met dit blauwe schuim.
Maar daar zag je niks van want dit had ik geschilderd met verf in dezelfde kleur als de ballast van Fleischmann.
Een film met de Helix in Zutphen:
http://youtu.be/ssinuP3QTq0
Maar daar zag je niks van want dit had ik geschilderd met verf in dezelfde kleur als de ballast van Fleischmann.
Een film met de Helix in Zutphen:
http://youtu.be/ssinuP3QTq0