de baan die ik waarschijnlijk ga maken

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nighthawk

de baan die ik waarschijnlijk ga maken

Bericht door Nighthawk »

deze baan wil ik waarschijnlijk zien te gaan realiseren
ik begin er analoog mee en gaat dan over op digitaal
ik heb 3 treinen rijden met ieder ongeveer 4 a 5 wagons
links onder komt er een kleine station en rechts onder komt er een kleine industrie terreintje
in het midden opstel sporen met werkplaats voor reparatie
op of aanmerkingen zijn van harte welkom

ik ben nog steeds aan het leren
groeten Fred

Afbeelding

http://s25.postimg.org/8v5hhssn3/test_baan_2.png

Lemland

Re: de baan die ik waarschijnlijk ga maken

Bericht door Lemland »

Je hebt er de ruimte voor dus ik zou dat rondje midden-boven iets ruimer maken, nu heb je een behoorlijke stijging daar, gecombineerd met een krappe boog.

Bart

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In het vervolg op de opmerking van @Bart;
Er zijn twee wisselcombinaties die een boog-tegenboog combinatie vormen met mogelijk gevolgen voor ontsporingen.
Gewoonlijk kan het hoofdspoor bereden worden met alle wissels in de rechtstand, dat gaat niet lukken in jouw plan.
De industrie lijn zal bij rangeren het hoofdspoor bezet gaan houden.
Enkele inhaalsporen lijken zomaar erin te staan zonder een doel.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

Rondje boven is in R2 gemaakt volgens scarm eindigt die net in geel ,
maar waarschijnlijk beter te maken in R3 bocht

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

je heb gelijk Joop
eens iets op verzinnen met die wissels
het station komt aan het uitwijk spoor te staan zodat doorgaande treinen gewoon recht spoor blijven volgen
en hmmm industrie terreintje
moet ik even op gaan tobben , hoe die op te vangen , waarschijnlijk met een inhaal spoor op die hoogte
of iets dergelijks
maar ga even puzzelen

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

weer even aan het proberen geweest
dit is het resultaat geworden
op en aanmerkingen zijn van harte welkom

http://s25.postimg.org/9kf32oef3/testbaan_2_1.png

BenQ

Bericht door BenQ »

Fred,
Als je de R2 inruilt voor R3 wordt de stijging alleen maar groter en vraag me af of je de plek wel hebt.
Als de rechte stukken korter zijn dan 340 mm lukt het niet. R2 heeft 450 mm nodig maar R3 heeft bijna 800 mm nodig.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Zaunkönigs Bahn

Fred,
Je tweede ontwerp bekeken. De krul die een halve helix is met daarbij de brug komen nu niet echt over als werkelijkheids getrouw. Ik vraag me af of de boog van de helix zo dicht bij het andere spoor gelegd zou worden en met de brug idem, zou men op deze plaats een brug bouwen? Dit zijn zaken die zichtbaar zijn, onder een berg kun je je gang gaan en desgewenst met R1 bogen aan de gang gaan vooropgesteld dat al je materieel daar geen problemen mee heeft.

In de baan zitten nog steeds plaatsen waar het "hoofdspoor" over een afslaand wissel gaat. Ik tel er drie.
Jouw opstelsporen lijken omvangrijk, maar slechts drie zijn bruikbaar. De rest moet open blijven voor doorgaande treinen.

De fabriekssporen heb je verplaatst. Alleen zou men nooit op deze manier de fabriekssporen aanleggen. Dat zou eerder gaan met een afslaand wissel met daarachter weer een wissel. De twee wissels zitten nu nog steeds in het "hoofdspoor". Ook zijn de twee industrie sporen langer dan het spoor voor de wissel. Rangeren zal dus nog steeds tot gevolg hebben dat een tak van het "hoofdspoor" bezet wordt gehouden door een rangerende trein.

Hoe nu verder?

Ga eerst de enkelsporige lijn tekenen. Er mogen dus geen wissels in zitten. Dit is de grote lijn van je plan, zeg maar de "rode draad". Pas daarna ga je wissels erin plaatsen voor functies zoals een station, een industrieterrein, opstelsporen. Deze handelwijze heeft tot gevolg dat de toegevoegde functionaliteit niet het normale spoor in de weg zal gaan zitten. Wanhoop niet, een goed ontwerp heeft zijn tijd nodig, ben zelf nog steeds aan het tekenen en treinbewegingen aan het nalopen.

Het is wel handig om ook aan te geven wat je wenst uit te beelden en in welk tijdsvak of als dat laatste je niet interesseert in ieder geval met welk type locomotieven je gaat rijden. Ik heb nu geen idee en kan je ook geen tips geven in een bepaalde richting.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

Heb nu even de hoofdbaan gemaakt http://postimg.org/image/82phwr18b/ ( grondplaat is 2440 x 1220 ) ( rails is Fleischmann picolo )

nu zit ik met :

- , waar of hoe mijn station baan te maken ? ( is een klein station ) ( ik wilde mijn station links beneden zien te realiseren )
- , waar kan ik mijn opstelsporen maken ? ( ik heb 3 stoom loc en 1 diesel loc met 3 of 4 wagonnetjes er achter )
- , waar kan ik een kleine industrie maken ? ( is niet veel alleen een door rij fabriekje , met waarschijnlijk een opstelspoor erlangs )

de periode Tja ik klooi gewoon maar wat aan zit niet echt met tijdperken , ( rij gewoon van alles door elkaar wat ik mooi vind )
begin met analoog ( hoop eind van de maand een twincenter te kunnen aanschaffen om over te kunnen gaan op digitaal en later er een computer erachter te plaatsen)
ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met suggesties
het rondje is er om van 45 terug te kunnen komen op 0
ik kom er even niet mee uit , zal toch wissels moeten aanleggen in mijn hoofd baan , wat ik begrijp uit opmerkingen dat dat niet kan i.v.m. oponthoud hoofdspoor
wie kan mij alstublieft iets op weg helpen met hoe nu verder
Mijn dank is alvast heel groot , en hoop er uit te kunnen komen met de professionele hulp van deze forum
ik ben een leek en moet nog veel leren
vriendelijke groetje Fred

BenQ

Bericht door BenQ »

Fred,
Je hebt een PB.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

na overdenkingen ( wat bedoelden de forum leden )
en probeersels
kwam ik op deze idee uit Afbeelding

http://s25.postimg.org/vdtdxdq7z/test_3a.png

al doende leert men en ik verwacht graag op en aanmerkingen
die zijn van harte welkom
groetjes Fred

Zaunkönigs Bahn

Fred,

Ziet er al een stuk beter uit. Je kunt in Scarm een export maken van je baan. Ga naar Bestand in de menubalk. Klik op exporteren. Je krijgt nu een scherm met de actieve map (directory) waarin Scarm werkt. Bij "Opslaan als", onderin het scherm, kun je kiezen uit drie bestandstypen. Je kunt kiezen uit Bitmap files, JPEG files en Enhanced metafiles. Voor een forum kun je het beste kiezen voor JPEG omdat dit type file meestal direct kan worden geupload zonder conversie.

Je geeft aan dat je stoomlocomotieven gebruikt. Deze machines hebben het probleem dat er regelmatig water en kolen of olie in moet, anders staan ze in no time stil. Je moet dus ergens in de baan nog een loc depot maken, hoe groot dat moet worden is weer een beetje afhankelijk van de locomotieven die je hebt.

Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

hallo bedankt voor de info

links onderin heb ik een dubbel spoor gemaakt daar komt een loc loods overheen met dubbel spoor
de 2 sporen schuin erboven is de bedoeling dat daar de wagons geparkeerd kunnen worden
zodat de loc los de loods met garage in kan , een kolen en water depotje komen vanaf de loods na de laatste wissel
voor het de hoofdbaan op gaat te staan
in het midden heb ik 3 sporen gemaakt , zodat de machinist zijn trein daar kan plaatsen om weekend te gaan houden
en bedankt voor de info van scram ga ik eens snel uit zoeken
groeten Fred

Plaats reactie