rail plan peter
rail plan peter
hier twee foto's van mijn voorlopige baanplan
een groot station en een klein station hoger gelegen.
alleen voor regionaal verkeer
railbus en regionaal expres en eventueel ice 4 delig
gaarne jullie commentaar altijd in positieve zin
onder komt een schaduw station te bereiken via helix aan de linker zijde
schaduw sation nog niks op papier staan
baan grote is 3000 x 900 mm
een groot station en een klein station hoger gelegen.
alleen voor regionaal verkeer
railbus en regionaal expres en eventueel ice 4 delig
gaarne jullie commentaar altijd in positieve zin
onder komt een schaduw station te bereiken via helix aan de linker zijde
schaduw sation nog niks op papier staan
baan grote is 3000 x 900 mm
- Bijlagen
-
- station 2
- railplan station 2.jpg (54.7 KiB) 4583 keer bekeken
-
- station 1
- railplan 1.jpg (106.3 KiB) 4583 keer bekeken
Vriendelijke Spoorse groeten uit Maastricht
Peter Knuit
Peter Knuit
Re: rail plan peter
Hoi Peter,
Ik zie een leuk plan voor mij, met mogelijkheden voor gevarieerd treinverkeer. Maar je vraagt voor mijn opmerkingen? Hier zijn ze dan:
- De oversteek rechtboven zal zo niet passen. Gebruik 2 gebogen wissels of 2 rechte.
- Ik zou ook nog een oversteek plaatsen aan de andere kant van het station, zodat je onderste kopspoor ook ontsloten wordt. Probleem is dat je dan met 2 overlopen zit die in dezelfde zin lopen. Misschien dan toch ook de andere overlopen plaatsen? Zo kan je alle stationsporen vanuit alle richtingen gebruiken.
- Je bent gul me gebogen wissels. Ik zou aanraden om deze enkel te gebruiken als het niet anders kan. Ze zijn erg ontsporingsgevoelig, vooral met stomers.
- Ik zou het dubbelspoor gelijk in de tunnel laten gaan linksboven, en niet invers-geschrankt. Dat wordt moeilijk motiveerbaar met scenery.
- voorzie ruimte tussen je stationssporen voor de perrons.
- Het dubbelspoor verandert is 2 enkelsporige lijnen. Ik zie niet meteen hoe je over de enkelzijdige hoofdlijn kan doorrijden en keren, of is dit ook een kopspoor?
Maar zoals gezegd is dit best een leuk plan dat als basis kan dienen voor verfijning.
groetjes,
Ik zie een leuk plan voor mij, met mogelijkheden voor gevarieerd treinverkeer. Maar je vraagt voor mijn opmerkingen? Hier zijn ze dan:

- De oversteek rechtboven zal zo niet passen. Gebruik 2 gebogen wissels of 2 rechte.
- Ik zou ook nog een oversteek plaatsen aan de andere kant van het station, zodat je onderste kopspoor ook ontsloten wordt. Probleem is dat je dan met 2 overlopen zit die in dezelfde zin lopen. Misschien dan toch ook de andere overlopen plaatsen? Zo kan je alle stationsporen vanuit alle richtingen gebruiken.
- Je bent gul me gebogen wissels. Ik zou aanraden om deze enkel te gebruiken als het niet anders kan. Ze zijn erg ontsporingsgevoelig, vooral met stomers.
- Ik zou het dubbelspoor gelijk in de tunnel laten gaan linksboven, en niet invers-geschrankt. Dat wordt moeilijk motiveerbaar met scenery.
- voorzie ruimte tussen je stationssporen voor de perrons.
- Het dubbelspoor verandert is 2 enkelsporige lijnen. Ik zie niet meteen hoe je over de enkelzijdige hoofdlijn kan doorrijden en keren, of is dit ook een kopspoor?
Maar zoals gezegd is dit best een leuk plan dat als basis kan dienen voor verfijning.
groetjes,
Ok thanks voor de ideeen
ik ben al aan het verfijnen
de gestippelde lijnen zijn verborgen
rechtachter in de hoek gaat een spoor omhoog
en het andere omlaag naar het schaduw station
links het station uit de tunnel in en de helix in
naar het schaduw station.
schaduw saton nog een ontwerp voor maken
dit alles wil ik gaan besturen met dinamo en koploper
vriendelijke groet peter
ps zal zo snel mogelijk een aangepast ontwerp plaatsen
ik ben al aan het verfijnen
de gestippelde lijnen zijn verborgen
rechtachter in de hoek gaat een spoor omhoog
en het andere omlaag naar het schaduw station
links het station uit de tunnel in en de helix in
naar het schaduw station.
schaduw saton nog een ontwerp voor maken
dit alles wil ik gaan besturen met dinamo en koploper
vriendelijke groet peter
ps zal zo snel mogelijk een aangepast ontwerp plaatsen
Peter Knuit
Peter Knuit
hier twee aangepaste ontwerpen voor de verhoging
heb de draaischijf 9150 liggen.
die ik later elektrisch wil maken
een uitdaging
vandaar twee ontwerpen
heb de draaischijf 9150 liggen.
die ik later elektrisch wil maken
een uitdaging
vandaar twee ontwerpen
- Bijlagen
-
- verhoging draaischijf
- verhoging draaischijf.jpg (60.51 KiB) 4543 keer bekeken
-
- verhoging wisselstraat
- verhoging wisselstraat.jpg (53.44 KiB) 4543 keer bekeken
Peter Knuit
Peter Knuit
hoi spoorvrienden,
ik ben druk bezig geweest met tekenen en gummen en weer tekenen.
dit is het resultaat geworden.
ik ben druk bezig geweest met tekenen en gummen en weer tekenen.
dit is het resultaat geworden.
Peter Knuit
Peter Knuit
-
Hallo Peter,
Ik vind dat je nogal krappe bochten hebt in het zicht. Als je met IC wagons gaat rijden is dat geen gezicht met die grote gapende gaten er tussen. En wat Michiel al zij geen bochtwissels in het zicht, scheelt je wel perron lengte maar je kan het wissel nog wel iets verder vanaf het station leggen zodat je het met normale wissels zou kunnen uitvoeren.
Grtzz Rob
Ik vind dat je nogal krappe bochten hebt in het zicht. Als je met IC wagons gaat rijden is dat geen gezicht met die grote gapende gaten er tussen. En wat Michiel al zij geen bochtwissels in het zicht, scheelt je wel perron lengte maar je kan het wissel nog wel iets verder vanaf het station leggen zodat je het met normale wissels zou kunnen uitvoeren.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Sorry
ging wat mis.
zal het orginele anyrailbestand er ook opzetten ..... mag niet
dan maar ff via pb opvragen
heb wat aangepast
hoop in positieve zin
vriendelijke groet peter
ging wat mis.
zal het orginele anyrailbestand er ook opzetten ..... mag niet
dan maar ff via pb opvragen
heb wat aangepast
hoop in positieve zin
vriendelijke groet peter
- Bijlagen
-
- eindresultaat
- railplan 1.8.3 excl. schaduwsation 000.jpg (11.78 KiB) 4462 keer bekeken
Peter Knuit
Peter Knuit
-
Ja Peter,
Waarom nog steeds de bocht wissels? En wat is de voorkant, de zogenaamde kijkers bedieners kant, kan je er aan de achterkant nog bij. Altijd een beetje link met wissels ver weg als je wat moet repareren.
Grtzz Rob
Waarom nog steeds de bocht wissels? En wat is de voorkant, de zogenaamde kijkers bedieners kant, kan je er aan de achterkant nog bij. Altijd een beetje link met wissels ver weg als je wat moet repareren.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
het grijze vlak is het resttant van slaapkamer
de gekleurde sporen is dus de achterzijde
bochtwisssels neem van wege plaats gebrek en deze in overvloede heb.
ik wil namelijk met een stam van 5 wagons kunnen rijden.
peter
de gekleurde sporen is dus de achterzijde
bochtwisssels neem van wege plaats gebrek en deze in overvloede heb.
ik wil namelijk met een stam van 5 wagons kunnen rijden.
peter
Peter Knuit
Peter Knuit
hieronder het schaduwstation
heeft me 12 uur gekost
maar hij staat er.
ben blij dat mijn ideen op het werk door iemand in autocad wordt getekend
anders werden het dure terras overkappingen
peter
heeft me 12 uur gekost
maar hij staat er.
ben blij dat mijn ideen op het werk door iemand in autocad wordt getekend
anders werden het dure terras overkappingen
peter
- Bijlagen
-
- schaduwsation
- schaduwstation verkleind.jpg (10.46 KiB) 4388 keer bekeken
Peter Knuit
Peter Knuit
hier een hersenspinsel
om ruimte te creeren plaats ik een modulle van 1000 x 600 mm toe aan de linkerzijde de hoek om
hieronder het stationsemplacement als basis
peter uit maastricht
om ruimte te creeren plaats ik een modulle van 1000 x 600 mm toe aan de linkerzijde de hoek om
hieronder het stationsemplacement als basis
peter uit maastricht
- Bijlagen
-
- railplan met zijaftakking.jpg (90.12 KiB) 3201 keer bekeken
Peter Knuit
Peter Knuit
Hoi Peter,
Dit emplacement ziet er al een stuk beter uit! Je hebt wat meer lengte, en je kan elk perronspoor vanuit elk baanspoor bereiken (en omgekeerd). Wel erg symmetrisch maar daar hou je blijkbaar wel van. Maar er zijn railtechnisch nog een paar pijnpunten:
Links komt een kort bocht meteen op een wissel uit. Hier moet je echt wel zorgen dat ofwel je geen R1 bocht gebruikt, ofwel je er nog een stukje recht spoor ertussen zet.
Je moet nog wel de sporen op perronafstand leggen. Dat vraagt ook nog wat gepuzzel om dit elegant te hebben, zonder al teveel zigzag stukjes.
Je kan overwegen om de dubbele oversteek rechts in het vertikale stuk te plaatsen, zodat je iets meer ruimte krijgt voor je station, maar dat is louter een alternatief, geen must.
Succes met de verdere planning,
groetjes,
Dit emplacement ziet er al een stuk beter uit! Je hebt wat meer lengte, en je kan elk perronspoor vanuit elk baanspoor bereiken (en omgekeerd). Wel erg symmetrisch maar daar hou je blijkbaar wel van. Maar er zijn railtechnisch nog een paar pijnpunten:
Links komt een kort bocht meteen op een wissel uit. Hier moet je echt wel zorgen dat ofwel je geen R1 bocht gebruikt, ofwel je er nog een stukje recht spoor ertussen zet.
Je moet nog wel de sporen op perronafstand leggen. Dat vraagt ook nog wat gepuzzel om dit elegant te hebben, zonder al teveel zigzag stukjes.
Je kan overwegen om de dubbele oversteek rechts in het vertikale stuk te plaatsen, zodat je iets meer ruimte krijgt voor je station, maar dat is louter een alternatief, geen must.
Succes met de verdere planning,
groetjes,
Die kruisingen links en rechts vergen nog wel wat aandacht om botsingen te voorkomen, maar dat is een ruimtekwestie lijkt me.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
ok thanks
hoe zouden jullie het indelen an
grove schets is voldoende
peter
hoe zouden jullie het indelen an
grove schets is voldoende
peter
Peter Knuit
Peter Knuit
-
Hallo Peter,
Ziet er goed uit. Wat ik zou doen om de 2 wissels welke tussen de crossover en het station liggen te combineren en er een kruiswissel van maken. Dat scheelt je 11 cm per zijde en 1 aandrijving en het veranderd niets aan je mogelijkheden. Die 22 cm komen je dan ten goede aan of het station of een iets ruimere uitloop vanuit je station naar je bochten, ohh pardon bogen.
Tevens zou je kunnen overwegen om de overloop enkel te houden zodat bij A altijd op het bovenste spoor gekomen kan worden en bij trekduw weer de andere kant opgereden kan worden
Bij B. idem. Het is m.i. niet nodig om het dubbel te doen want het gaat tenslotte alleen om eventuele omloop van locs en of trekduw treinstellen.
En als je de kruissing kwijt ben zit je ook gelijk beter met je rail afstand die nu negatief wordt beïnvloed, je zou daar zelfs een extra spoor van kunnen maken om vrij van de perrons door te kunnen rijden.
Kortom mogelijkheden genoeg om te filosoferen.
Grtzz Rob
Ziet er goed uit. Wat ik zou doen om de 2 wissels welke tussen de crossover en het station liggen te combineren en er een kruiswissel van maken. Dat scheelt je 11 cm per zijde en 1 aandrijving en het veranderd niets aan je mogelijkheden. Die 22 cm komen je dan ten goede aan of het station of een iets ruimere uitloop vanuit je station naar je bochten, ohh pardon bogen.
Tevens zou je kunnen overwegen om de overloop enkel te houden zodat bij A altijd op het bovenste spoor gekomen kan worden en bij trekduw weer de andere kant opgereden kan worden
Bij B. idem. Het is m.i. niet nodig om het dubbel te doen want het gaat tenslotte alleen om eventuele omloop van locs en of trekduw treinstellen.
En als je de kruissing kwijt ben zit je ook gelijk beter met je rail afstand die nu negatief wordt beïnvloed, je zou daar zelfs een extra spoor van kunnen maken om vrij van de perrons door te kunnen rijden.
Kortom mogelijkheden genoeg om te filosoferen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob