banenplan dimi

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piromaantje

banenplan dimi

Bericht door piromaantje »

modelbaan 001-3.jpg
modelbaan 001-3.jpg (98.31 KiB) 2574 keer bekeken

wat vinden jullie hier van? en hebben jullie nog tips?

spoor65

Re: banenplan dimi

Bericht door spoor65 »

Ja,

Ik heb nog wel een tip,

Stel je zelf ff netjes voor, dat stimuleert wat beter om te antwoorden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Uit ervaring met o.a. onze huidige baantje, niet doen (de fik er in zou ik zeggen :twisted: )
Een ovaaltje is leuk als je net begint om de techniek door te krijgen
Je loopt zeer snel tegen de beperking op qua materieel variatie en rangeer mogelijkheden
Maar als dit je hoofdbaan wordt, kan je veel beter!
Er zijn zat actieve draadjes die hier op het forum lopen waar je voorbeeld aan kan nemen
Dit is wel heel veel rails op een klein oppervlak, maar als dit je doel is???

Freddy is wat kort door de bocht / erg recht voor zijn raap, maar ben het wel met hem eens, het is hier wel de gewoonte om je even voor te stellen wie je bent :idea:
Wel zo netjes om te doen (zie / lees ook forum regels / protocol) :mrgreen:
En schrijf wat je doel is, wat je verwacht van je baan, tijdperk, enz.
Ik wil ook graag weten met wie ik communiceer en op welk niveau we kunnen / moeten communiceren (beginner of die-hard, hoewel deze vraag aardig wat weg geeft ;) )

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ad_M schreef:
Freddy is wat kort door de bocht / erg recht voor zijn raap,

:D ja, na een week mega vroege diensten, en net voor het slapen gaan, deze vraag ziende, klopte dat idd,
Maar gelukkig weten ze hier ook, dat ik ook mijn goede kanten heb. :P

Maar om dan nu ff op het rondje om de kerk terug te komen (ja dat is ook weer "recht voor zijn raap" mijn menig over dit soort baanplannen.

Waarom mijn "vraag" ;) om je even voor te stellen? Nou, eigenlijk in eerste plaats omdat dat idd gewoon gezelliger en motiverender is om op te reageren,
maar zeker ook, omdat het dan gelijk een beeld geeft van de vraagsteller, leeftijd, ervaring in de hobby, kennis van zaken in techniek, dat soort dingen.
Dat maakt antwoorden op een vraag dan weer makkelijker.
Dus in die zin was het dus ook echt een tip, die ik je gaf en waar je om vroeg. :twisted:

Dit baan plan, zo te zien uit het Fleischmann boekje, zal ik dan ook maar even kort mijn idee op geven.

ik vind het idd dus een rondje om de kerk, maar:

Ben je tussen de pakweg 5 en 12 jaar, kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor jou een leuk begin is in de hobby, gewoon al spelenderwijs leren wat er kan en genieten van jouw treinen en bouwsels.

Ben je al ouder, maar een echte beginner, dan is het ontwerp hooguit een goede testbaan om diverse technieken te leren kennen, in alle facetten,
maar zal je er verder niet echt lang plezier aan beleven gezien de weinige mogelijkheden die het ontwerp bied. slecht geschikt voor een paar treinen, weinig rangeer mogelijkheden en saai rondjes rijden (het rondje om de kerk dus).

Ben je al wat meer gevorderd, dan komt dus ook het probleem zoals hierboven vermeld om de hoek kijken, maar ik ga er vanuit dat je dus niet gevorderd bent, want dan was je, naar zeer grote waarschijnlijk, al wel met een ander plan binnen gekomen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Meneer Fleischmann wil graag verkopen, dus plant ze een draaibrug in met daar achter een soort van rangeerterrein. Dat is bepaald niet hoe het in het echt gaat. Over draaibruggen gaan locomotieven, heel zelden wagons. Dus de wissel met daarachter twee spoortjes met ontkoppelrails geeft veel vraagtekens. Ook Fleischmann had door dat het ontwerp eigenlijk niet kan getuige de meegebogen wissels. Dat betekent dus R1/R2 bogen. Veel materieel wil niet over R1 bogen rijden, er is ook materiaal dat zelfs over een R2 boog niet wil, dat geeft dus een beperking in wat je misschien graag wilt laten rijden. Voor de rest is er al het nodige over gezegd.

Plaats reactie