Haverud in schaal N
Haverud in schaal N
Na jaren van dromen gaat het nu werkelijkheid worden; Haverud in schaal N.
Wat is een Haverud zul je je afvragen. Haverud is een klein plaatsje in Zweden. Dit plaatje heeft een sluizencomplex met autoweg, sluizen een aquadukt en jawel hoor er rijdt ook een treintje.
De onderstaande plaatjes maken e.e.a. duidelijk:
De rode A geeft aan waar Haverud zich in Zweden bevind. Als we in zoemen zien we dit:
Dit is het gedeelte wat ik ga proberen na te bootsen. Een sluizencomplex bestaande uit 4 sluizen met een totaal verval van 10 mtr.
Het aquadukt:
De spoorbrug (werkend?):
Het viaduct, enkele karakteristieke gebouwen en heel veel landschap.
De insteek van dit project is het landschappelijk nabootsen van het sluizencomplex incl. sluizen, gebouwen, spoorbrug etc. en dat daar dan ook een treintje doorheen rijdt is mooi meegenomen.
Anders had het niet op een modelSPOOR forum vermeld kunnen worden .
In een later bericht zal ik laten zien hoe ik e.e.a. in wil plannen op een module baan.
O.ja er rijdt echt wel een trein:
Wat is een Haverud zul je je afvragen. Haverud is een klein plaatsje in Zweden. Dit plaatje heeft een sluizencomplex met autoweg, sluizen een aquadukt en jawel hoor er rijdt ook een treintje.
De onderstaande plaatjes maken e.e.a. duidelijk:
De rode A geeft aan waar Haverud zich in Zweden bevind. Als we in zoemen zien we dit:
Dit is het gedeelte wat ik ga proberen na te bootsen. Een sluizencomplex bestaande uit 4 sluizen met een totaal verval van 10 mtr.
Het aquadukt:
De spoorbrug (werkend?):
Het viaduct, enkele karakteristieke gebouwen en heel veel landschap.
De insteek van dit project is het landschappelijk nabootsen van het sluizencomplex incl. sluizen, gebouwen, spoorbrug etc. en dat daar dan ook een treintje doorheen rijdt is mooi meegenomen.
Anders had het niet op een modelSPOOR forum vermeld kunnen worden .
In een later bericht zal ik laten zien hoe ik e.e.a. in wil plannen op een module baan.
O.ja er rijdt echt wel een trein:
Re: Haverud in schaal N
Leuk voorbeeld! Vooral omdat er veel facetten aan bod komen. Ik ben benieuwd hoe je het gaat uitwerken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Haverud in schaal N
Nu wat meer over de planning van Haverud in schaal N:
Allereerst heb ik gekeken of het onderwerp past op een nog 'handzame' module baan.
Allereerst heb ik het overzicht van googlemaps teruggebracht naar schaal 1:60. Uiteraard zal dit niet tot op de meter kloppen maar het komt in de buurt.
Van het hoger gelegen meer tot het laag gelegen meer is de werkelijke afstand ongeveer 290 meter.
In schaal N betekent dit een lengte van 1.81 meter.
Nu is het de bedoeling dat de baan rondom te bekijken moet zijn en zo kwam ik uit op een ovaal.
Het breedste gedeelte van de ovaal is 195 cm. Gemaakt van 3 modules van 120x65cm. (3x65=195).
Hierop zou dus het gehele sluizencomplex kunnen/moeten passen:
-4 Sluizen
-1 Aquaduct
-Enkele kenmerkende gebouwen o.a. Visrokerij, Dalslandmuseum, restaurant, waterkrachtcentrale.
-Autoviaduct
-Spoorlijn met spoorbrug.
Dan blijft wel over de spoorlijn, ik ben tenslotte modelspoorder.
Thans bestaat het spoortje uit een simpel enkellijntje die A en B met elkaar verbind. Er zijn wat vervallen halteplaatsen (Type bushokje) langs de lijn te vinden.
De plaatselijke bevolking vraagt zich ook af: "waar blijft de trein"
Toch waren er vroeger typische Zweedse stationsgebouwen en spoor emplacementen te vinden.
Hiervan heb ik wat spoor planningen teruggevonden uit 1928.
Om tot een leuker spoorbedrijf te kunnen komen worden er voorlopig 3 stations situaties uit die tijd nagebouwd. Dit zijn Station Haverud en links van Haverud station Asenbruck en rechts van Haverud station Tisselskog.
Feit blijf dat het een enkelsporige lijn blijft waarbij rechts en links van de baan de mogelijkheid moet komen om de treinen te keren en/of op te stellen, in een soort blackbox o.i.d.
Al met al toch nog een redelijk project aan het worden die modulair gebouwd gaat worden het ovaal word 195cm diep en 600cm breed.
Allereerst heb ik gekeken of het onderwerp past op een nog 'handzame' module baan.
Allereerst heb ik het overzicht van googlemaps teruggebracht naar schaal 1:60. Uiteraard zal dit niet tot op de meter kloppen maar het komt in de buurt.
Van het hoger gelegen meer tot het laag gelegen meer is de werkelijke afstand ongeveer 290 meter.
In schaal N betekent dit een lengte van 1.81 meter.
Nu is het de bedoeling dat de baan rondom te bekijken moet zijn en zo kwam ik uit op een ovaal.
Het breedste gedeelte van de ovaal is 195 cm. Gemaakt van 3 modules van 120x65cm. (3x65=195).
Hierop zou dus het gehele sluizencomplex kunnen/moeten passen:
-4 Sluizen
-1 Aquaduct
-Enkele kenmerkende gebouwen o.a. Visrokerij, Dalslandmuseum, restaurant, waterkrachtcentrale.
-Autoviaduct
-Spoorlijn met spoorbrug.
Dan blijft wel over de spoorlijn, ik ben tenslotte modelspoorder.
Thans bestaat het spoortje uit een simpel enkellijntje die A en B met elkaar verbind. Er zijn wat vervallen halteplaatsen (Type bushokje) langs de lijn te vinden.
De plaatselijke bevolking vraagt zich ook af: "waar blijft de trein"
Toch waren er vroeger typische Zweedse stationsgebouwen en spoor emplacementen te vinden.
Hiervan heb ik wat spoor planningen teruggevonden uit 1928.
Om tot een leuker spoorbedrijf te kunnen komen worden er voorlopig 3 stations situaties uit die tijd nagebouwd. Dit zijn Station Haverud en links van Haverud station Asenbruck en rechts van Haverud station Tisselskog.
Feit blijf dat het een enkelsporige lijn blijft waarbij rechts en links van de baan de mogelijkheid moet komen om de treinen te keren en/of op te stellen, in een soort blackbox o.i.d.
Al met al toch nog een redelijk project aan het worden die modulair gebouwd gaat worden het ovaal word 195cm diep en 600cm breed.
Re: Haverud in schaal N
Nog wat meer info.......
Om er zeker van te zijn dat het ook werkelijk past op de geplande ruimte (195cm) heb ik het sluizencomplex op schaal 1:160 getekend.
Alle onderdelen uitgeknipt en aan elkaar op de vloer uitgelegd.
Zoals uit de foto’s blijkt past het inderdaad, wel zal ik waar mogelijk het iets inklaar schuiven om links en rechts iets ruimte te krijgen.
Als het kan wil ik daar een stukje van de meren laten zien.
Eén van de bootjes die ik wil gebruiken is het passagiersschip van Artitec. Deze komt aardig in de buurt van de schepen die daar in werkelijkheid varen.
Dan blijkt al gelijk dat het aquaduct voor dit bootje iets te smal is en straks in model dan ook iets breder word dan de werkelijkheid.
Dit zijn slechts enkele mm zodat je dit straks niet gaat zien. Tenzij er iemand met een duimstok komt nameten, natuurlijk.
Ook het autoviaduct heb ik in de breedte uitgetekend. 2 rijstroken van 375 cm. + 2 wandelpaden van 150 cm. Geven een totale breedte van 10.50 mtr.
In schaal N betekent dit 6,6 cm.
De betonnen pilaren van dit viaduct staan ongeveer 44 mtr uit elkaar in het dal. Dit verhoud zich to een breedte van 27,5 cm in schaal N.
Zo zal ik proberen alles eerst netjes op schaal uit te tekenen, om dan de zien of het plan zo veel mogelijk volgens de werkelijkheid te realiseren is.
Wordt vervolgt………..
Om er zeker van te zijn dat het ook werkelijk past op de geplande ruimte (195cm) heb ik het sluizencomplex op schaal 1:160 getekend.
Alle onderdelen uitgeknipt en aan elkaar op de vloer uitgelegd.
Zoals uit de foto’s blijkt past het inderdaad, wel zal ik waar mogelijk het iets inklaar schuiven om links en rechts iets ruimte te krijgen.
Als het kan wil ik daar een stukje van de meren laten zien.
Eén van de bootjes die ik wil gebruiken is het passagiersschip van Artitec. Deze komt aardig in de buurt van de schepen die daar in werkelijkheid varen.
Dan blijkt al gelijk dat het aquaduct voor dit bootje iets te smal is en straks in model dan ook iets breder word dan de werkelijkheid.
Dit zijn slechts enkele mm zodat je dit straks niet gaat zien. Tenzij er iemand met een duimstok komt nameten, natuurlijk.
Ook het autoviaduct heb ik in de breedte uitgetekend. 2 rijstroken van 375 cm. + 2 wandelpaden van 150 cm. Geven een totale breedte van 10.50 mtr.
In schaal N betekent dit 6,6 cm.
De betonnen pilaren van dit viaduct staan ongeveer 44 mtr uit elkaar in het dal. Dit verhoud zich to een breedte van 27,5 cm in schaal N.
Zo zal ik proberen alles eerst netjes op schaal uit te tekenen, om dan de zien of het plan zo veel mogelijk volgens de werkelijkheid te realiseren is.
Wordt vervolgt………..
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
- Locatie: Amersfoort
Re: Haverud in schaal N
Dit mooie project ga ik graag volgen. Ik heb dit ooit eens bij rail away gezien. Wat leuk dat iemand dat nu in N spoor gaat nabouwen.
Gr. Niels.
________________________
Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
________________________
Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
Re: Haverud in schaal N
Heel fraai en mooi om te lezen hoe je dat allemaal in schaal 1:160 inplanteert.
Ga je aan het eind van de baan een keerlus inbrengen of ga je pendelen?
Een abonnement op dit onderwerp heb ik al agesloten.
Succes en groet,
Bart
Ga je aan het eind van de baan een keerlus inbrengen of ga je pendelen?
Een abonnement op dit onderwerp heb ik al agesloten.
Succes en groet,
Bart
Re: Haverud in schaal N
En ook ik ga dit zeker volgen.
Erwin,
Mooi om te zien hoe jij jouw project voorbereid, de foto`s en de studie naar de werkelijke situatie nu en in het verleden.
mvg
Freddy
Erwin,
Mooi om te zien hoe jij jouw project voorbereid, de foto`s en de studie naar de werkelijke situatie nu en in het verleden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Haverud in schaal N
Ik vind het ook een geweldig idee, echt gaaf!
Dit draadje blijf ik zeker weten volgen.
Grtz.
Peter
Dit draadje blijf ik zeker weten volgen.
Grtz.
Peter
Re: Haverud in schaal N
Echt heel erg gaaf !
En origineel en knap gevonden - volgens mij gaat dit een topper worden !!
En origineel en knap gevonden - volgens mij gaat dit een topper worden !!
Re: Haverud in schaal N
Hoi Erwin,
Dat ziet er interessant uit! Veel succes!
Groet, Wim
Dat ziet er interessant uit! Veel succes!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Haverud in schaal N
Hihi, dat is een bekende naam. Ben er als kind eens op vakantie geweest. Niet dat ik me daar nog veel van kan herinneren, maar de naam is blijven hangen. Wat een leuk project, met al dat water en de hoogteverschillen! Ik blijf je volgen.
Re: Haverud in schaal N
Bedankt iedereen voor jullie aanmoedigende commentaren
@Bert; Over het baanplan heb ik uiteraard ook nagedacht. Met de stationssporen is het mogelijk om railbussen en trek/duwtreinen "kop" te laten maken.
Ook kan je via een omloopspoor treinen (achteruit) terug laten rijden.
Met enkele opstelsporen aan weerzijde van de baan is er meer afwisseling mogelijk. Met een keerlus is er een nog grotere vrijheid om de treinen hun rondjes te laten rijden.
Die keerlus(sen) nemen wel veel ruimte in beslag.
Ik heb nog wel eens nagedacht over 2 klimspiralen en dan onder de baan een opstelspoor. Hoe moeilijk wil ik het mijzelf maken
Als de railplanning gemaakt word neem ik de overwegingen mee en laat ze hier zien.
@Vera: Misschien nog eens terug, is de moeite waard!!
@Bert; Over het baanplan heb ik uiteraard ook nagedacht. Met de stationssporen is het mogelijk om railbussen en trek/duwtreinen "kop" te laten maken.
Ook kan je via een omloopspoor treinen (achteruit) terug laten rijden.
Met enkele opstelsporen aan weerzijde van de baan is er meer afwisseling mogelijk. Met een keerlus is er een nog grotere vrijheid om de treinen hun rondjes te laten rijden.
Die keerlus(sen) nemen wel veel ruimte in beslag.
Ik heb nog wel eens nagedacht over 2 klimspiralen en dan onder de baan een opstelspoor. Hoe moeilijk wil ik het mijzelf maken
Als de railplanning gemaakt word neem ik de overwegingen mee en laat ze hier zien.
@Vera: Misschien nog eens terug, is de moeite waard!!
Re: Haverud in schaal N
Onderverdelen van div. werkzaamheden
Dit project vergt veel verschillende disciplines van modulebouw, rails aanbrengen, elektra, landschapsbouw tot bouwwerken. In september kan ik starten met de bouw van de modules.
Tot die tijd kan ik mij bezig houden met wat kleine projecten.
Eigenlijk vind ik alles leuk om te doen, behalve dan de bouw van de modules en de elektra maar dit moet toch ook gebeuren.
Het is de bedoeling om de bouw te verdelen in projecten en microprojectjes. De bouw van de modules en de opbouw hiervan in ruwbouw zijn projecten.
Daarbij komen kleine projecten (microprojecten) aanbod:
-ieder huisje en sluisje word los van de module gebouwd en later kan en klaar in het landschap geïmplanteerd. Hierna volgt dan nog wel de afwerking natuurlijk.
Maar ook de bomen en struiken worden vooraf gemaakt. Deze zullen voor een groot gedeelte van uitgebloeide bloemen worden vervaardigd. Later meer hierover.
Onder het hoofdstuk “doe het zelf” zal ik enkele microprojectjes beschrijven te beginnen met de bouw van een sluiswachtershuisje.....
Zie:
viewtopic.php?f=21&t=7670
Dit project vergt veel verschillende disciplines van modulebouw, rails aanbrengen, elektra, landschapsbouw tot bouwwerken. In september kan ik starten met de bouw van de modules.
Tot die tijd kan ik mij bezig houden met wat kleine projecten.
Eigenlijk vind ik alles leuk om te doen, behalve dan de bouw van de modules en de elektra maar dit moet toch ook gebeuren.
Het is de bedoeling om de bouw te verdelen in projecten en microprojectjes. De bouw van de modules en de opbouw hiervan in ruwbouw zijn projecten.
Daarbij komen kleine projecten (microprojecten) aanbod:
-ieder huisje en sluisje word los van de module gebouwd en later kan en klaar in het landschap geïmplanteerd. Hierna volgt dan nog wel de afwerking natuurlijk.
Maar ook de bomen en struiken worden vooraf gemaakt. Deze zullen voor een groot gedeelte van uitgebloeide bloemen worden vervaardigd. Later meer hierover.
Onder het hoofdstuk “doe het zelf” zal ik enkele microprojectjes beschrijven te beginnen met de bouw van een sluiswachtershuisje.....
Zie:
viewtopic.php?f=21&t=7670
Re: Haverud in schaal N
Er komt schot in de zaak. Ik heb een mooie ruimte tot mijn beschikking waar ik de modules voor de baan kan maken.
De modulaire baan krijgt een ovale vorm. Op alle beurzen zie ik rechte/rechthoekige banen, mij lijkt het leuk om eens iets anders te maken.
Een ovaal waar je als kijker om heen kunt lopen. Zo kan je het sluizencomplex zowel vanaf de hoger gelegen kant bekijken maar ook vanaf het laagste punt.
Eerst maar eens de modules:
De lengte bestaat uit 5 modules van 120cm. totaal 6 mtr. hieraan zullen later de keerlussen geplaatst worden. Zoals je ziet is er met behulp van een touwtje een ovaal getekend.
Het breedste punt van het ovaal is 195cm. Hierop ligt het sluizencomplex uitgeprint in schaal. Ik moest toch zeker weten dat het ging passen
Alvast een beetje vorm. Eerst worden de bakken gemaakt dan aan elkaar gekoppeld en vervolgens wordt in 1x de ovale vorm uitgezaagd. De ontbrekende module staat te drogen.
Maandag hoop ik de overige modules te maken en de vorderingen weer hier te plaatsen.
De modulaire baan krijgt een ovale vorm. Op alle beurzen zie ik rechte/rechthoekige banen, mij lijkt het leuk om eens iets anders te maken.
Een ovaal waar je als kijker om heen kunt lopen. Zo kan je het sluizencomplex zowel vanaf de hoger gelegen kant bekijken maar ook vanaf het laagste punt.
Eerst maar eens de modules:
De lengte bestaat uit 5 modules van 120cm. totaal 6 mtr. hieraan zullen later de keerlussen geplaatst worden. Zoals je ziet is er met behulp van een touwtje een ovaal getekend.
Het breedste punt van het ovaal is 195cm. Hierop ligt het sluizencomplex uitgeprint in schaal. Ik moest toch zeker weten dat het ging passen
Alvast een beetje vorm. Eerst worden de bakken gemaakt dan aan elkaar gekoppeld en vervolgens wordt in 1x de ovale vorm uitgezaagd. De ontbrekende module staat te drogen.
Maandag hoop ik de overige modules te maken en de vorderingen weer hier te plaatsen.
Re: Haverud in schaal N
Hier kan je zien dat er nog genoeg ruimte is in de Randstad!
Erwin,
Wat een gigaruimte, echt mooi!
Veel succes met het volbouwen.
Groet Bart
Erwin,
Wat een gigaruimte, echt mooi!
Veel succes met het volbouwen.
Groet Bart
Re: Haverud in schaal N
Ja Bart,
Dank zij de crisis, staat er lekker wat leeg
En dat volbouwen; dat gaat ook wel lukken.
Erwin.
Dank zij de crisis, staat er lekker wat leeg
En dat volbouwen; dat gaat ook wel lukken.
Erwin.
Re: Haverud in schaal N
Erwin, succes met de eerste meters
Super dat je zo'n ruimte heb kunnen regelen
Ik kijk uit naar de updates
Mvg,
Ad
Super dat je zo'n ruimte heb kunnen regelen
Ik kijk uit naar de updates
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Haverud in schaal N
En weer een week. De bouw van de modules gaat langzamer dan ik dacht.
Ik heb alleen de maandagen om er aan te werken, dus nog 2 weken dan moet het klaar zijn en kan de echte bouw beginnen
De modules liggen onderste boven. De buiten randen worden opgedikt met multiplaat zodat, als hij straks in zijn geheel in een ovaal wordt gezaagd er een massief uitziende rand aan de modules zit.
Inmiddels wel wat bomen geoogst:
Dit is de uitgebloeide Solidago (Guldenroede):
Na het drogen zijn hier prima bomen van te maken.
Hoe je van deze en andere uitgebloeide bloemen mooie bomen maakt laat ik later zien in het hoofdstuk "doe het zelf".
Ik heb alleen de maandagen om er aan te werken, dus nog 2 weken dan moet het klaar zijn en kan de echte bouw beginnen
De modules liggen onderste boven. De buiten randen worden opgedikt met multiplaat zodat, als hij straks in zijn geheel in een ovaal wordt gezaagd er een massief uitziende rand aan de modules zit.
Inmiddels wel wat bomen geoogst:
Dit is de uitgebloeide Solidago (Guldenroede):
Na het drogen zijn hier prima bomen van te maken.
Hoe je van deze en andere uitgebloeide bloemen mooie bomen maakt laat ik later zien in het hoofdstuk "doe het zelf".
Re: Haverud in schaal N
Een kleine update.
Ja, ja dacht nu wel klaar te zijn met de modules. Helaas er is een maandag voor mij uitgevallen loop dus gelijk achter.
Goede nieuws is dat het wel wat vordert, de modulebakken komen in hun eindfase:
Dit zijn de 3 middelste modullebakken, de overstekende rand word opgedikt. en dan straks als 1 geheel in model (ovaal) gezaagd.
A.s. maandag de hoekmodules nog en dan kan het ovaal gemaakt worden.
Ja, ja dacht nu wel klaar te zijn met de modules. Helaas er is een maandag voor mij uitgevallen loop dus gelijk achter.
Goede nieuws is dat het wel wat vordert, de modulebakken komen in hun eindfase:
Dit zijn de 3 middelste modullebakken, de overstekende rand word opgedikt. en dan straks als 1 geheel in model (ovaal) gezaagd.
A.s. maandag de hoekmodules nog en dan kan het ovaal gemaakt worden.
Re: Haverud in schaal N
Ondertussen thuis gaat de planning van het spoor en landschap gewoon door.
Zodra de bakken klaar zijn wil ik met de spoor-planning beginnen.
In eerste instantie had ik 2 stationnetjes gepland. De bakken hebben een totale lengte van 600 cm. dan word 2 stationnetjes wel weer erg veel. Zeker omdat je de baan in 1 blik kan overzien.
De planning is nu 1 station (Haverud) ik vond op internet het lay-out van het sporenplan van Haverud van rond 1920/1930.
Thans is er slechts 1 spoortje met halteplaats. Dit biedt niet veel rij mogelijkheden, vandaar dat het de bedoeling is om de oude lay-out te gebruiken. Deze heb ik met ANYRAIL (PECO code 55) getekend en in mijn plattegrond van de modules verwerkt. Zowel links als rechts komt een keerlus (evt. met opstelsectie) evt. met pendelspoortje, dit is schematisch op de tekening aangegeven.
In het midden het sluizencomplex en links hiervan (zoals in werkelijkheid) het station Haverud gepland. Het sporen plan is wel ingekort te opzichte van de werkelijkheid maar lijkt op het origineel.
In werkelijkheid was het spoor tussen de wissels 200mtr. lang. Omgerekend naar schaal N zou dat 125 cm. zijn.
In de planning is het spoor tussen de wissels ongeveer 90 cm. dit komt neer op ruim 140 mtr. in werkelijkheid.
Wel ondersteboven bekijken.
Voor de rest meandert het treintje door het landschap.
Zodra de bakken klaar zijn wil ik met de spoor-planning beginnen.
In eerste instantie had ik 2 stationnetjes gepland. De bakken hebben een totale lengte van 600 cm. dan word 2 stationnetjes wel weer erg veel. Zeker omdat je de baan in 1 blik kan overzien.
De planning is nu 1 station (Haverud) ik vond op internet het lay-out van het sporenplan van Haverud van rond 1920/1930.
Thans is er slechts 1 spoortje met halteplaats. Dit biedt niet veel rij mogelijkheden, vandaar dat het de bedoeling is om de oude lay-out te gebruiken. Deze heb ik met ANYRAIL (PECO code 55) getekend en in mijn plattegrond van de modules verwerkt. Zowel links als rechts komt een keerlus (evt. met opstelsectie) evt. met pendelspoortje, dit is schematisch op de tekening aangegeven.
In het midden het sluizencomplex en links hiervan (zoals in werkelijkheid) het station Haverud gepland. Het sporen plan is wel ingekort te opzichte van de werkelijkheid maar lijkt op het origineel.
In werkelijkheid was het spoor tussen de wissels 200mtr. lang. Omgerekend naar schaal N zou dat 125 cm. zijn.
In de planning is het spoor tussen de wissels ongeveer 90 cm. dit komt neer op ruim 140 mtr. in werkelijkheid.
Wel ondersteboven bekijken.
Voor de rest meandert het treintje door het landschap.
Re: Haverud in schaal N
In het midden komt dus dat leuke sluisje en zo. Wat komt er op de rest van je bakken?
Het sporenplan is heel basaal, dus ik gok dat je aandacht naar de scenery gaat?
Het sporenplan is heel basaal, dus ik gok dat je aandacht naar de scenery gaat?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Haverud in schaal N
Erwin,
Eens even jouw topic weer bijgelezen, mooie vorderingen.
En wat een mega ruimte heb je, maar dit is dus niet bij jou thuis begrijp ik,
waar, en vooral, wie heb je zo gek gekregen dat je die ruimte ter beschikking hebt?
mvg
Freddy
Eens even jouw topic weer bijgelezen, mooie vorderingen.
En wat een mega ruimte heb je, maar dit is dus niet bij jou thuis begrijp ik,
waar, en vooral, wie heb je zo gek gekregen dat je die ruimte ter beschikking hebt?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Haverud in schaal N
Hi shoven,
De opzet van de baan is landelijk een stukje nagebootste werkelijkheid uit Zweden.
Het worden landschaps modules waarin "toevallig" ook nog een trein rijdt. Nadruk ligt op landschapsbouw en scenery (sluizen, bruggen, huizen).
Het wordt dus geen spaghetti van sporen. Slechts een enkelspoor met een stationnetje. Later kan dit uitgebouwd worden met meer modules, rechts en links waarop dan evt. weer een stationnetje verschijnt.
Nog een plaatje voor de sfeer:
Hoi Freddy,
Ja ik bof met de ruimte die ik heb. Ik heb weleens een vereniging geholpen aan een clubruimte, dat betaalde zich nu terug in een (eigen) ruimte bij hun.
Dus ik heb ze zo 'gek' gekregen door eerst aardig tegen hun te doen, dat betaald zich nu uit
De opzet van de baan is landelijk een stukje nagebootste werkelijkheid uit Zweden.
Het worden landschaps modules waarin "toevallig" ook nog een trein rijdt. Nadruk ligt op landschapsbouw en scenery (sluizen, bruggen, huizen).
Het wordt dus geen spaghetti van sporen. Slechts een enkelspoor met een stationnetje. Later kan dit uitgebouwd worden met meer modules, rechts en links waarop dan evt. weer een stationnetje verschijnt.
Nog een plaatje voor de sfeer:
Hoi Freddy,
Ja ik bof met de ruimte die ik heb. Ik heb weleens een vereniging geholpen aan een clubruimte, dat betaalde zich nu terug in een (eigen) ruimte bij hun.
Dus ik heb ze zo 'gek' gekregen door eerst aardig tegen hun te doen, dat betaald zich nu uit
Re: Haverud in schaal N
Even een snelle update.
De bouw van de modules gaat door omstandigheden wat trager dan gepland.
Van de ovale vorm ben ik afgestapt en overgegaan naar rechte lijnen (zie foto's)
A.s. maandag gaat het laatst deel van de baan in de grondverf, ondertussen is er wat met rails uitgeprobeerd.
Zoals eerder vermeld wordt het een enkelsporige traject. Hieraan bevind zich 1 stationnetje "Haverud".
Daar 2 losse keerlussen op extra modules wel erg veel van het goede gaat worden (het moest een eenvoudige moduleren worden) komen de keerlussen nu aan het eind van het spoor op de module en onder het landschap. Ik zal een ruilplannetje tekenen om het te verduidelijken.
Het spoor komt overigens zo'n 10 cm. boven de moduleplaat. Deze module plaat is het nul-punt hier ligt straks het laagst gelegen meer.
Thuis word er van alles voorbereid, zoals de huisjes zie:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=8382
Er liggen nog wat modules te drogen. Het spoortje op de blokjes is ongeveer op hoogte.
Even kijken of er voldoende ruimte is na het stationnetje voor een keerlus
Op deze foto is de plattegrond van het sluizencomplex te zien met enkele bouwwerkjes.
De bouw van de modules gaat door omstandigheden wat trager dan gepland.
Van de ovale vorm ben ik afgestapt en overgegaan naar rechte lijnen (zie foto's)
A.s. maandag gaat het laatst deel van de baan in de grondverf, ondertussen is er wat met rails uitgeprobeerd.
Zoals eerder vermeld wordt het een enkelsporige traject. Hieraan bevind zich 1 stationnetje "Haverud".
Daar 2 losse keerlussen op extra modules wel erg veel van het goede gaat worden (het moest een eenvoudige moduleren worden) komen de keerlussen nu aan het eind van het spoor op de module en onder het landschap. Ik zal een ruilplannetje tekenen om het te verduidelijken.
Het spoor komt overigens zo'n 10 cm. boven de moduleplaat. Deze module plaat is het nul-punt hier ligt straks het laagst gelegen meer.
Thuis word er van alles voorbereid, zoals de huisjes zie:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=8382
Er liggen nog wat modules te drogen. Het spoortje op de blokjes is ongeveer op hoogte.
Even kijken of er voldoende ruimte is na het stationnetje voor een keerlus
Op deze foto is de plattegrond van het sluizencomplex te zien met enkele bouwwerkjes.
Re: Haverud in schaal N
misschien is het handig als je verder gaat in "mijn n-baan/collectie".
Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711