s-dec-4-dc-b vraagje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ceesd

s-dec-4-dc-b vraagje

Bericht door ceesd »

Bij het plaatsen van de IC's bij het bouwpakket van de S-DEC-4-DC stuit ik op een probleemp met het plaatsen van IC5, de CNY17-3. Het exemplaar in het bouwpakket heeft namelijk geen inkeping. Wel is er linksonder of rechtsboven een iets verdiept rondje.
Wie weet hoe ik deze IC moet plaatsen?
Groet,
Cees

Arnoud

Re: s-dec-4-dc-b vraagje

Bericht door Arnoud »

ceesd schreef:Bij het plaatsen van de IC's bij het bouwpakket van de S-DEC-4-DC stuit ik op een probleemp met het plaatsen van IC5, de CNY17-3. Het exemplaar in het bouwpakket heeft namelijk geen inkeping. Wel is er linksonder of rechtsboven een iets verdiept rondje.
Groet,
Cees
De CNY17-3 is een optocoupler. Het verdiepte rondje links boven is gelijk aan de inkeping en geeft pootje nummer één aan.

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... NY17-2.pdf, http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... NY17-3.pdf en
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... dy7lky.pdf

Groeten,
Arnoud

Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

ceesd schreef:Bij het plaatsen van de IC's bij het bouwpakket van de S-DEC-4-DC stuit ik op een probleemp met het plaatsen van IC5, de CNY17-3. Het exemplaar in het bouwpakket heeft namelijk geen inkeping. Wel is er linksonder of rechtsboven een iets verdiept rondje.
Groet,
Cees
Dat verdiepte rondje is de indicator voor pin 1. Een stipje kan ook, of een verlaagde zijkant is ook een optie.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Heren,
dank voor juliie aanbeveling, ik heb de IC volgens jullie aanwijzing geplaatst. Ik het wissel 1 aangemeld op mijn TwinCenter (VAddr=1, DAddr=1, Uit=1, D) en zie deze ook schakelen op het TC. Het lukt mij niet om de decoder te programmeren (omdanks truc's zoals het omwisselen van J en K). Na het indrukken van de schakelaar gaat de wisseltong wel bewegen, maar hij reageert niet op de schakelcommando's van het TC.

Ik het be hele print nog een nagekeken op juiste plaatsing van disodes, elco's en IC's, maar kan geen afwijkingen ontdekken. Ook de sodeerverbindingen zien er goed uit.

Ik heb de datasheets van de CNY17 eens bekeken en dan valt mij op dat alleen pin 3 niet gebruikt wordt. In de printplaat die in het bouwpakket zit is ook pin 4 (de emitter) niet met iets anders verbonden.
Zou dat de oorzaak van het niet kunnen programmeren zijn?
Groet,
Cees

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Nee Cees dat is niet de oorzaak, de print is door velen voor je al gebouwd en in gebruik, dus een ontwerp fout kun je gewoon uitsluiten.
En heb je ook de externe spanning aangesloten, en een wisselaandrijving op de eerste uitgang?

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Wim,
Het leek mij ook al onwaarschijnlijk, maar toch.
Hier de gevraagde info:
Ik heb J en K aangesloten op de contactklemmen die ik ook gebruik om het hoofdspoor te voeden, dus dat kan geen verlies in data veroorzaken. Verder maak ik gebruik van een externe wisselspanning voor het schakelen van de wissels (gewone analoge trafo). Ik heb een Fleischmann electrische wissel aangesloten op uitgang 1 en kan de wisseltong om de 1 1/2 seconde zien schakelen als de programmeertoets wordt ingedrukt en daarmee ophouden als de schakelaar nogmaals wordt ingedrukt. De wissel is niet opgenomen in de baan, maar ligt los. Dat kan m.i. echter niet de oorzaak zijn van het probleem.
Groet,
Cees

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Cees, wat is dat het probleem, want zo te lezen werkt de decoder dus gewoon.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Wim,
dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Na het starten van het programmeren gaat de wissel heen en weer. Dit is zoals verwacht. Daarna moet op het TwinCenter de wissel bediend worden, zodat de decoder zijn adres kan leren. Als dat correct is gegaan, gaat de wisseltong sneller heen en weer. Dan wordt het programmeren afgebroken door nogmaals op S1 te drukken. Het leren van het decoderadres gaat dus fout. De wissel gaat niet sneller bewegen en ook na het afbreken van de programmering kan de wissel niet bediend worden vanuit het TC. Ik hoop dat dit duidelijer is.
Groet,
Cees

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Cees, dan heb je de TC niet goed verteld welk wisselnummer hij met het DCC protocol met omzetten.

by the way welke kleur heeft de sticker die op het grote IC zit?

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Wim,
ik heb de wissel als volgt aangemeld bij het TC:
VAddr=1, DAddr=1, Uit=1, D. Dat lijkt mij correct aangezien het hier gaat om mijn eerste wisseldecoder, vandaar DAddr=1.
De centrale IC heeft een gele sticker.
Groet,
Cees

Jos

Bericht door Jos »

Cees,

Heb je in de TC in Keyboardmode de wissels 1-8 geselecteerd als je ze wilt bedienen na het programmeren?

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Ja Jos, dat heb ik. Bij het bedienen van de wissel zie ik rechtsonder in het display het cijfer 1 verschijnen.
Groet,
Cees

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Heren,
het probleem is opgelost :D :D
Achteraf bleek het een RTFM (read the fucking manual) gevalletje. In Regel 2 van de instructies staat (vrij vertaald): Zet de snelheid van alle locdecorders op nul. Had ik dus in eerste instantie niet gecontroleerd. Vanmorgen heb ik dat gecontroleerd en wat bleek: er stonden er nog 2 ongelijk aan 0. Nadat ik alle snelheden op nul had gezet was de mudule meteen te programmeren.
Dank voor het meedenken.
Groet,
Cees

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Cees,

Om dit soort gevallen tegen te gaan kan je in je TC via de gebruikers interface bij start de locs op 0 zetten.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie