nieuw ontwerp v 4.0 --- 290 x 70 cm.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
beagle

nieuw ontwerp v 4.0 --- 290 x 70 cm.

Bericht door beagle »

De vierde maal dat ik het baanplan onder handen neem en een volgende versie uitbreng. Graag jullie opmerkingen natuurlijk.

de beschikbare plaats blijft in een wandmeubel van 2,9 m. op 0,7 m breed. De buitenkanten worden gevormd door glazen schuifdeuren.

De baan zou bestaan uit 4 lagen.en als tijdperk voornamelijk III- begin iV

De eerste vormt het schaduwstation, welke langs de rechterkant uitloopt in een klimspiraal.
Hier al een vraag, wat is de beste hoogte tussen schaduwstation en zeg maar de eerste zichtbare laag. Je moet toch aan de treintjes kunnen in het schaduwstation. ik zou dit willen gebruiken als opbergruimte van locomotieven en wagon's.
dit is het idee:
Afbeelding

De tweede laag is dus het hoofdbestanddeel. (Hier heb ik inspiratie gezocht bij verschillende web-sites vooral die over kleine spoorbanen.o.a. http://www.carendt.com) met een fabriekdeel met rangeer mogelijkheden en in het midden van de baan een bekoling en werkplaats.
Afbeelding

De derde laag bestaat uit een luchtlijntje boven het fabrieksgedeelte via een pilaarbrug en eindigend in een klein eindstation.

De top laag is feitelijk een berg die de klimspiraal moet verbergen , maar waar ik de bovenste laag even zichtbaar laat worden in de bovenlus en de trein langs een vijver en een ruïne laat terugkeren in de klimspiraaL
Afbeelding

alles is nog maar enkel papierwerk, ik bezit nog steeds geen loc of spoor., trouwens de wandkast moet ook nog gemaakt worden. toch graag jullie opmerkingen , daaruit kan ik alleen maar leren.

PS ooit word het wel digitaal maar over blokken e.d. heb ik nog niet nagedacht.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Wablo

Re: nieuw ontwerp v 4.0 --- 290 x 70 cm.

Bericht door Wablo »

Erik,
Ik zou minimaal 30 centimeter aanhouden tussen het schaduwstation en de hoofdbaan, dan kan je er altijd goed bijkomen als er iets mis gaat.
Het nut van een keerlus in je schaduwstation snap ik niet, daarnaast kan je nog de nodige extra ruimte in je schaduwstation maken door gelijk vanaf de helix te starten met je wisselstraat en de uitgaande wisselstraat daar gespiegeld tegen aan te leggen, in de middencirkel kan je nog een paar korte opstelsporen maken voor bijvoorbeeld railbus of stofzuiger.

gr.
Bert

Onderwerp starter
beagle

Re: nieuw ontwerp v 4.0 --- 290 x 70 cm.

Bericht door beagle »

de ruimte tussen de keerlus wil ik gaan gebruiken voor o.a. der electronica, melders decoders etc.

Als ik geen keerlus maakt dan rijden alle treinen steeds in dezelfde richting, alles is een heel groten lus vanaf schaduwstation over klimspiraal en terug naar schaduwstation. en Ook omdat men in -het vorig ontwerp aandrong op een keerlus.
zal eens een nieuwe tekening maken.
dit:
Afbeelding
alles een beetje opgeschoven ( 11 cm) en twee rangeerstrookjes bijgemaakt.
de grijze vlakken zijn voor de electronica..

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie