Omdat ik altijd weer nieuwe ideeën heb en ik die graag op papier zet en met jullie deel, hier mijn plan voor een volgende keerlus met "schaduw station" sporen om wat meer treinen af te wisselen met koploper.
Het idee hier onder gaat voornamelijk om de aanloop naar de lus. Het station bestaat al dus dat staat niet ter discussie. Of ik aan het eind van de lus in de bocht nog de sporen opdeel is nog niet zeker.
Er zijn een aantal uitgangs punten;
- twee doorgaande sporen die rond gaan en weer uitkomen op het viersporige tracé van en naar het station
- mogelijkheid om van buitenste hoofd banen van helemaal van links naar rechts en van rechts naar links te kunnen kruisen
- binnen die twee hoofdrijbanen de " schaduw station" sporen. Aantal 5 of meer.
- buiten de lus een aansluiting naar het opstelterrein dat al bestaat, (alleen kopsporen, daarom dit idee)
- mogelijkheid om uit te halen van het opstelterrein naar de schaduwstation sporen.
- tegelijk in en uit kunnen rijden van het schaduw station
- in het schaduwstation kunnen keren, dus in rijden en achteruit weer de hoofdbaan op
- een aantal kop sporen om een loc om te lopen in het schaduwstation zonder over de hoofdbaan te rangeren
Met al deze eisen ben ik tot het huidige ontwerp gekomen. Er gaan behoorlijk wat engelse wissels in en ook in combinatie met kruiswissels, maar zoals jullie wellicht van mij gewend zijn, is mij niet veel te gek (zie dubbele kruising met ingebouwde driewegwissels op mijn station)

Ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak!
Ben ook al bezig met 1:1 papieren ontwerp (heb geen anyrail dus ik print gewoon de pdfjes van de peco site en dan knippen plakken lijmen...) Het eerste ontwerp komt uit op een lengte van ongeveer 2m aan wisselstraat