Op deze plek dan maar een paar woorden over de bouw van mijn eerste segment, een enkelsporige nevenlijn naar Duits voorbeeld. Het segment beschikt over een tunnelingang, waarachter een schaduwstation kan worden aangekoppeld. Het segment bevat verder niet meer dan een spoordijk met twee gebouwtjes naar voorbeelden uit Lauterbach in het Zwarte Woud. Overigens heeft in het echte Lauterbach nog nooit een spoorlijn gelegen, dus het grote voorbeeld wordt niet exact nagebootst. Het mooie van onze hobby is immers dat we kunnen bouwen wat we zelf mooi vinden.
Deze eerste module is opgebouwd uit multiplex kopwanden van 12mm, zijwanden van 9mm en drie tussenschotten van 6 mm dikte. Hij weegt dus bijzonder weinig. Voor de spoordijk en de plaatsen waar de weg en het huis en de schuur uit Lauterbach komen, is ook 6 mm multiplex gebruikt:


Vervolgens is er een metertje flexrails van Peco (ik gebruik Code 55 voor sporen die in het zicht liggen) op bevestigd en is het frame afgewerkt met een stuk aluminium vliegengaas uit een oude hordeur:

Het gaas is eerst afgewerkt met een laag keukenpapier gedrenkt in behangersplak en daarover heen een dunne laag gips. Na uitharding is deze laag voorzien van een mengsel van verdunde houtlijm en donkerbruine latex, welke is afgestrooid met schelpenzand. Ballast aanbrengen, sein plaatsen en klaar:

Deze methode bevalt mij uitstekend, want het gewicht blijft binnen de perken en het is een goede basis voor de "groene" afwerking. Vooral omdat het zand ervoor zorgt dat de houtlijm waarmee het groen wordt aangebracht, niet te snel droogt. De basis voor het groen is een laag van verschillende kleuren Woodland Turf, aangebracht met verdunde houtlijm. Deze wordt vervolgens afgewerkt met grover strooimateriaal van allerlei fabrikanten. De bomen en struiken bestaan hoofdzakelijk uit takjes zeemos en hier en daar wat IJslands mos, ook weer voorzien van strooimaterialen:


Zoals jullie kunnen zien beschik ik niet over een grote treinbaan met veel wissels. Mijn voorkeur gaat ook uit naar enkelsporige nevenlijnen naar Duits voorbeeld. Op dit eerste segment Lauterbach, staan een paar gebouwtjes die gebaseerd zijn op voorbeelden die ik aantrof tijdens een weekje vakantie bij onze oosterburen. Zo ook onderstaande woning langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud, aan het einde van het dorp Lauterbach.


Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat in Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:


Enkele honderden meters verder trof ik op mijn vakantie nog een aardige schuur aan:

Het model is net als het woonhuis vervaardigd van Evergreen plastic plaat en strips, afgewerkt met messing deuren van Schiffer en dakplaat van Kibri. Op zich is dit modelletje ook wel geslaagd, al ben ik niet erg tevreden over de verhoudingen. De schuur is namelijk een beetje groot uitgevallen. Een voorbeeld op schaal nabouwen zonder maten of tekeningen blijft een erg lastige klus. Maar ja, met je auto in de berm van zo'n weg neem je niet echt rustig de tijd om de maten in te schatten en thuis heb je dan alleen die ene foto van het origineel:

Hoewel de schuur in model dus wat te groot is, misstaat deze niet op de baan en omdat er toch de nodige uurtjes werk in zitten, mag-ie blijven.

Dit eerste segment van mijn baan is al een tijdje gereed; net als een tweede, onder de naam Steinbach. Aan de bouw daarvan zal ik in het vervolg een berichtje wijden.