Hallo N-fans!
Hallo N-fans!
Hallo N-fans,
Na een paar keer via Google op dit forum te zijn beland, heb ik me nu maar eens aangemeld. Ik woon in het midden van het land en ben al jaren een fervent N-fan, hoofdzakelijk uit ruimtegebrek. Het is vaak gezegd en ook in mijn hobbyleven waarheid geworden. Na vele grote plannen en half voltooide grote banen met veel sporen en wissels terug naar de eenvoud. Bij mij betekent dat een analoog aangestuurde N-baan opgezet in segmenten, gebaseerd op Peco code 55 railmateriaal en met rollend materieel (stoom en diesel) naar Duitse voorbeelden. Tijden vakantietripjes naar onze oosterburen worden ook veel spoorse zaken gefotografeerd om tijdens de lange winterdagen in schaal 1:160 na te bouwen. Vandaar mijn intentie om mijn bijdragen aan dit forum te plaatsen in de rubrieken "Doe het zelf" en "Mijn N-baan / Collectie".
Van een echte treinbaan is nog lang geen sprake: het blijft bij een paar gekoppelde segmenten en wat dioramabouw. Het bedenken, ontwerpen en bouwen vind ik namelijk minstens zo leuk als het rijden zelf. En als er dan gereden wordt, dan liefst met de snelheid van het vroegere boemeltje. Op grote banen met veel wissels levert dat helaas nogal wat storinkjes en dus teleurstellingen op, zeker in N-spoor. Het spoorse spel is daarom tegenwoordig van geheel andere aard: een nevenlijnlokje met een paar wagonnetjes slingert zich nu langzaam door fraai landschap met zelfgebouwde huizen. Ook dat is genieten, althans tenminste voor de bouwer.
Een tijdperk is nog niet gekozen, maar de opzet is zodanig dat materieel uit verschillende perioden ingezet kan worden. Dat betekent dat de vaste onderdelen op de baan minimaal zo'n vijftig jaar oud moeten zijn, zodat het tijdperk weergegeven kan worden door het spoors materieel en de voertuigen. Nu is voor bebouwing een leeftijd van minimaal 50 jaar geen probleem, maar voor andere details is dat lastiger. Denk maar eens aan de kleding van de miniatuurmensjes. Onze HO collega's kunnen nog beschikken over Preiser sets met figuurtjes uit de jaren 1900-1930, maar voor N is dat nagenoeg niet beschikbaar. Dus vooralsnog laat ik me bij de bouw vooral inspireren door de tijdperken 2 en 3.
Het thema voor de huidige baan is dus een enkelsporige nevenlijn, maar ik heb ook wat segmenten voor een dubbelsporige hoofdlijn in de planning. En aan het bouwen van kleine diorama's beleef ik ook veel plezier. Hieronder een voorbeeld van een diorama van 20x20 cm, waarop geen enkel spoors element te vinden is, alleen een simpel Pola bouwpakketje. Ik heb het alleen geschilderd en verouderd. Verder van houten profieltjes een watertoevoerkanaaltje en een hekje gebouwd, een gipsen rotswand, wat groen en takjes en klaar is Kees.
Na een paar keer via Google op dit forum te zijn beland, heb ik me nu maar eens aangemeld. Ik woon in het midden van het land en ben al jaren een fervent N-fan, hoofdzakelijk uit ruimtegebrek. Het is vaak gezegd en ook in mijn hobbyleven waarheid geworden. Na vele grote plannen en half voltooide grote banen met veel sporen en wissels terug naar de eenvoud. Bij mij betekent dat een analoog aangestuurde N-baan opgezet in segmenten, gebaseerd op Peco code 55 railmateriaal en met rollend materieel (stoom en diesel) naar Duitse voorbeelden. Tijden vakantietripjes naar onze oosterburen worden ook veel spoorse zaken gefotografeerd om tijdens de lange winterdagen in schaal 1:160 na te bouwen. Vandaar mijn intentie om mijn bijdragen aan dit forum te plaatsen in de rubrieken "Doe het zelf" en "Mijn N-baan / Collectie".
Van een echte treinbaan is nog lang geen sprake: het blijft bij een paar gekoppelde segmenten en wat dioramabouw. Het bedenken, ontwerpen en bouwen vind ik namelijk minstens zo leuk als het rijden zelf. En als er dan gereden wordt, dan liefst met de snelheid van het vroegere boemeltje. Op grote banen met veel wissels levert dat helaas nogal wat storinkjes en dus teleurstellingen op, zeker in N-spoor. Het spoorse spel is daarom tegenwoordig van geheel andere aard: een nevenlijnlokje met een paar wagonnetjes slingert zich nu langzaam door fraai landschap met zelfgebouwde huizen. Ook dat is genieten, althans tenminste voor de bouwer.
Een tijdperk is nog niet gekozen, maar de opzet is zodanig dat materieel uit verschillende perioden ingezet kan worden. Dat betekent dat de vaste onderdelen op de baan minimaal zo'n vijftig jaar oud moeten zijn, zodat het tijdperk weergegeven kan worden door het spoors materieel en de voertuigen. Nu is voor bebouwing een leeftijd van minimaal 50 jaar geen probleem, maar voor andere details is dat lastiger. Denk maar eens aan de kleding van de miniatuurmensjes. Onze HO collega's kunnen nog beschikken over Preiser sets met figuurtjes uit de jaren 1900-1930, maar voor N is dat nagenoeg niet beschikbaar. Dus vooralsnog laat ik me bij de bouw vooral inspireren door de tijdperken 2 en 3.
Het thema voor de huidige baan is dus een enkelsporige nevenlijn, maar ik heb ook wat segmenten voor een dubbelsporige hoofdlijn in de planning. En aan het bouwen van kleine diorama's beleef ik ook veel plezier. Hieronder een voorbeeld van een diorama van 20x20 cm, waarop geen enkel spoors element te vinden is, alleen een simpel Pola bouwpakketje. Ik heb het alleen geschilderd en verouderd. Verder van houten profieltjes een watertoevoerkanaaltje en een hekje gebouwd, een gipsen rotswand, wat groen en takjes en klaar is Kees.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Re: Hallo N-fans!
Dankjewel Paul,
Heb je al een keuze gemaakt tussen HOe of N?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
-
- Moderator
- Contacteer:
Welkom Trainiac...
Wat een mooie bouwwerkjes! Zelf ben ik aan het pogen een loods te bouwen, maar het vordert traag.
Keep us posted,
Hoontje
Wat een mooie bouwwerkjes! Zelf ben ik aan het pogen een loods te bouwen, maar het vordert traag.
Keep us posted,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
yep het gaat toch N wordentraiNiac schreef:Dankjewel Paul,
daar kan ik toch meer mee
Hallo Hoontje,Hoontje schreef:Welkom Trainiac...
Keep us posted,
Hoontje
Dat ken ik, met alle andere verplichtingen resteert (te) weinig tijd. Als je wilt weten hoe mijn bouwsels eruit zien, kijk dan naar mijn berichtjes over mijn baansegment "Lauterbach" in de rubrieken "doe het zelf" en "mijn N-baan".
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Goede keuze. Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen ook wel eens HOe of HOm te hebben overwogen.kuls schreef:yep het gaat toch N wordentraiNiac schreef:Dankjewel Paul,
daar kan ik toch meer mee
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Welkom op het forum!
En je hebt al veel mooie berichten gepost. Vooral die nagemaakte gebouwen zijn echt super! Ik ga de dingen zeker volgen, blijf vooral zo doorgaan!
En je hebt al veel mooie berichten gepost. Vooral die nagemaakte gebouwen zijn echt super! Ik ga de dingen zeker volgen, blijf vooral zo doorgaan!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Welkom op het Forum
Leuke binnenkomer zo, we worden weer lekker verwend
Succes met de verdere bouwwerken
Mvg,
Ad

Leuke binnenkomer zo, we worden weer lekker verwend
Succes met de verdere bouwwerken
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Trainiac,
Welkom op het forum, het diorama ziet er goed uit, heb je ook nog een voornaam
groetjes,
Bert
Welkom op het forum, het diorama ziet er goed uit, heb je ook nog een voornaam
groetjes,
Bert
Hallo Bert,
Excuus: mijn voornaam is dus Harry. Een wedervraag: kun je ergens instellen dat die automatisch in je bericht komt? En bijvoorbeeld ook links naar de threads? Je ziet, ik heb zeer weinig ervaring met fora.
Met de groeten van Harry
Excuus: mijn voornaam is dus Harry. Een wedervraag: kun je ergens instellen dat die automatisch in je bericht komt? En bijvoorbeeld ook links naar de threads? Je ziet, ik heb zeer weinig ervaring met fora.
Met de groeten van Harry
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Gebruikerspaneel -> profiel -> wijzig onderschrift
Mvg,
Ad

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
Ad_M schreef:Gebruikerspaneel -> profiel -> wijzig onderschrift![]()
Mvg,
Ad
Ad, Bedankt.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Welkom Harry op het N _ forum.
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Dankjewel SjaakKrab schreef:Welkom Harry op het N _ forum.
mvg Sjaak
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Harry,
Welkom op het forum. Je maakt mooie dingen, zeg. M'n complimenten.
Veel plezier met je spoorse bezigheden.
Groet,
Jan
Welkom op het forum. Je maakt mooie dingen, zeg. M'n complimenten.
Veel plezier met je spoorse bezigheden.
Groet,
Jan
Welkom
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Jan & Erik,
Dankjewel
Dankjewel
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Nice!
Welkom
Welkom
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)