Baanplan Tim
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Baanplan Tim
Hallo allemaal,
Ik heb me onlangs voorgesteld bij het voorsteldraadje. Ondertussen heb ik niet stilgezeten en alvast een grove opzet van mijn baanplan gemaakt. Ik heb het plan gemaakt op basis van:
- een ruimte van 2,5 x 2,4 meter
- fleischmann rails
- een groot en een klein mangat
- programma RailModeller
Op het plaatje zie je een grove schets van het plan. Rails in rood, mangaten in rode vlakken en hoofdstation in blauw. Met wissels en een schaduwstation heb ik nog niet gewerkt. Eerst even de grote lijnen uitzetten.
Het rare is dat ik niet goed uit kom, hoe kan dat? Uiteindelijk moet de geometrie toch passend zijn?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Groet,
Tim
Ik heb me onlangs voorgesteld bij het voorsteldraadje. Ondertussen heb ik niet stilgezeten en alvast een grove opzet van mijn baanplan gemaakt. Ik heb het plan gemaakt op basis van:
- een ruimte van 2,5 x 2,4 meter
- fleischmann rails
- een groot en een klein mangat
- programma RailModeller
Op het plaatje zie je een grove schets van het plan. Rails in rood, mangaten in rode vlakken en hoofdstation in blauw. Met wissels en een schaduwstation heb ik nog niet gewerkt. Eerst even de grote lijnen uitzetten.
Het rare is dat ik niet goed uit kom, hoe kan dat? Uiteindelijk moet de geometrie toch passend zijn?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Groet,
Tim
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2014-10-28 om 18.46.29.png (12.25 KiB) 7095 keer bekeken
-
- Schermafbeelding 2014-10-28 om 18.45.47.png (40.77 KiB) 7095 keer bekeken
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Baanplan Tim
Beste Tim,
Ik heb ooit een baan gebouwd met twee mangaten.
Dat doe ik dus nooit meer.
Je blijft kruipen!
Vreselijk vervelend.
Misschien hebben anderen betere ervaringen.
Maar ik zou iets anders bedenken.
Succes.
Ik heb ooit een baan gebouwd met twee mangaten.
Dat doe ik dus nooit meer.
Je blijft kruipen!
Vreselijk vervelend.
Misschien hebben anderen betere ervaringen.
Maar ik zou iets anders bedenken.
Succes.
Re: Baanplan Tim
Ik heb een baan gebouwd die ik van de muur kon trekken als er problemen waren.
Begint ook lelijk te vervelen.
Daar zaten ook mangaten in, kleine helix, en daar waren de kleinkinderen dol mee, konden ze de treinen volgen.
De huidige baan staat vast, maar het mooiste is als je altijd om de baan kan lopen.
Begint ook lelijk te vervelen.

Daar zaten ook mangaten in, kleine helix, en daar waren de kleinkinderen dol mee, konden ze de treinen volgen.

De huidige baan staat vast, maar het mooiste is als je altijd om de baan kan lopen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Hoi,
Ik snap jullie onvrede over het kruipen wel. Ik wil de tafel op ca. 1 meter hoogte bouwen en aan twee buitenste zijden kun je er langslopen.
Ik snap alleen dat punt dat ik met de rails niet uit kom niet.
Gr
Tim
Ik snap jullie onvrede over het kruipen wel. Ik wil de tafel op ca. 1 meter hoogte bouwen en aan twee buitenste zijden kun je er langslopen.
Ik snap alleen dat punt dat ik met de rails niet uit kom niet.
Gr
Tim
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Baanplan Tim
Hoi Tim,
Nog een klein item misschien. Ik zie langs drie kanten van je baan de rails parallel aan de baanrand loopt. Dat is naar mijn idee iets te veel van het goede. Mogelijk dat je daar nog iets mee kan??..
Groet Ronald
Nog een klein item misschien. Ik zie langs drie kanten van je baan de rails parallel aan de baanrand loopt. Dat is naar mijn idee iets te veel van het goede. Mogelijk dat je daar nog iets mee kan??..
Groet Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Bedankt! Ik neem het mee in mijn volgende ontwerp.
Gr
Tim
Gr
Tim
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Baanplan Tim
Denk je dat deze baan je niet snel gaat vervelen? Het is gewoon een rondje (maar dan een beetje gevouwen). Eigenlijk twee, in elkaar.
Komen er geen wissels in, om de treinenloop interessanter en gevarieerder te maken?
Je moet het maar eens neerleggen en een tijdje mee rijden, dit ben je snel zat denk ik.
Maar het is jouw feestje en dat blijft het.
Komen er geen wissels in, om de treinenloop interessanter en gevarieerder te maken?
Je moet het maar eens neerleggen en een tijdje mee rijden, dit ben je snel zat denk ik.
Maar het is jouw feestje en dat blijft het.

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Hoi,
Wat ik in mijn toelichting zeg: het is even de hoofdlijn die ik uitgezet heb. Een soort basis waaraan straks nog wissels, rangeersporen en schaduwsporen aan toegevoegd worden. Maar ik ben nu bezig met een alternatief ontwerp waarbij ik afstap van die vierkante tafel met 2 mangaten. Dat kruipen onder de baan zal snel gaan irriteren vrees ik. Ik werk nu aan een variant waarbij er een inham in het vierkant zit, een soort U-vormige baan met een 'brede poot' en een 'smalle poot'. Tenslotte ga ik er van uit dat ik niet meteen alle rails in 1 keer neer leg. Mijn budget is niet toereikend genoeg om meteen naar de gewenste eindsituatie te bouwen. Het zal dus in stapjes gaan.
Ik zal een deze dagen een alternatief laten zien.
Groet
Tim
Wat ik in mijn toelichting zeg: het is even de hoofdlijn die ik uitgezet heb. Een soort basis waaraan straks nog wissels, rangeersporen en schaduwsporen aan toegevoegd worden. Maar ik ben nu bezig met een alternatief ontwerp waarbij ik afstap van die vierkante tafel met 2 mangaten. Dat kruipen onder de baan zal snel gaan irriteren vrees ik. Ik werk nu aan een variant waarbij er een inham in het vierkant zit, een soort U-vormige baan met een 'brede poot' en een 'smalle poot'. Tenslotte ga ik er van uit dat ik niet meteen alle rails in 1 keer neer leg. Mijn budget is niet toereikend genoeg om meteen naar de gewenste eindsituatie te bouwen. Het zal dus in stapjes gaan.
Ik zal een deze dagen een alternatief laten zien.
Groet
Tim
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Baanplan Tim
Tim,
voor wat betreft het niet uitkomen van het sporenplan, dat het net niet aansluit, snel vergeten en niet druk om maken,
dat zijn de kleine afwijkingen van tekenprogramma`s ten opzichte van werkelijke rail maten.
komt bij het bouwen van de baan vanzelf goed.
mvg
Freddy
voor wat betreft het niet uitkomen van het sporenplan, dat het net niet aansluit, snel vergeten en niet druk om maken,
dat zijn de kleine afwijkingen van tekenprogramma`s ten opzichte van werkelijke rail maten.
komt bij het bouwen van de baan vanzelf goed.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Dat geeft hoop Freddy! Dankje 

Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Hoi,
Nog even een vraag over het digitaliseren van de baan. Is het handig om meteen tijdens de bouw van de baan alles te digitaliseren of kan dat ook nog (redelijk makkelijk) in een later stadium? Wat is jullie ervaring?
Gr
Tim
Nog even een vraag over het digitaliseren van de baan. Is het handig om meteen tijdens de bouw van de baan alles te digitaliseren of kan dat ook nog (redelijk makkelijk) in een later stadium? Wat is jullie ervaring?
Gr
Tim
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Baanplan Tim
Als je de baan die je gaat bouwen in de toekomst digitaal wilt maken dan kun je het beste nu al de draadjes aan de rails solderen en de isolaties maken. Je hoeft er dan nog geen terugmeld-modules aan te hangen (gewoon draadjes weer aan elkaar knopen), maar dan ben je wel voorbereid op de toekomst. De investering voor de terugmeldingen kun je dan rustig uitstellen totdat je er klaar voor bent. Wel even de boel goed administreren. 

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Hoi,
Ik heb weer even achter de tekentafel gezeten. Nu ga ik niet meer uit van het vierkante vlak met daarin mangaten. Dat kruipen vond ik, mede op advies van anderen hier op het forum, iets teveel van het goede. Ik heb het vierkante vlak als basis genomen en daar een hap uit genomen. Daar kan ik nu fatsoenlijk in gaan staan etc. Rechts zie je alsnog een extra mangat maar dat heb ik in geval van nood bedacht en anders kom ik nooit meer achter in de hoek. Aan de onderkant en linkerkant kan ik sowieso langs lopen.
In dit plan ga ik wederom uit van een dubbelsporige hoofdbaan waaraan een aantal onderbrekingen liggen. Dit in de vorm van het station en nader te bepalen rangeersporen en opstelsporen (schaduw). Daarom zie je nu nog geen wissels etc. ingetekend.
Wat vinden jullie van deze grove opzet?
Groet,
Tim
Ik heb weer even achter de tekentafel gezeten. Nu ga ik niet meer uit van het vierkante vlak met daarin mangaten. Dat kruipen vond ik, mede op advies van anderen hier op het forum, iets teveel van het goede. Ik heb het vierkante vlak als basis genomen en daar een hap uit genomen. Daar kan ik nu fatsoenlijk in gaan staan etc. Rechts zie je alsnog een extra mangat maar dat heb ik in geval van nood bedacht en anders kom ik nooit meer achter in de hoek. Aan de onderkant en linkerkant kan ik sowieso langs lopen.
In dit plan ga ik wederom uit van een dubbelsporige hoofdbaan waaraan een aantal onderbrekingen liggen. Dit in de vorm van het station en nader te bepalen rangeersporen en opstelsporen (schaduw). Daarom zie je nu nog geen wissels etc. ingetekend.
Wat vinden jullie van deze grove opzet?
Groet,
Tim
- Bijlagen
-
- modelbaan31okt.png (41.69 KiB) 4028 keer bekeken
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
-
Onderwerp starter - Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Baanplan Tim
Hallo allemaal,
De laatste weken heeft de voortgang van mijn baanontwerp zeker niet stilgelegen. Ik denk dat ik inmiddels de 200 handschetsjes op papier al gepasseerd ben.
Nog even in het kort:
- thema grensstreek Frankrijk / Duitsland (Elzas/ Strassbourg e.o.)
- baan in U-vorm (grofweg 2,5 x 2,5 meter)
- ene kant Frankrijk met een Frans stationnetje, andere kant Duitsland met een middelgroot station (Kehl?)
- de Rijn als landschappelijke doorsnijding van de 2 landen prominent in baanplan opnemen
- tijdperk VI
- PECO code 55 rails
- lokale stoptreinen / regionale stoptreinen / intercity's / goederen
- mogelijk later nog Eurocity / Euronight / ICE / TGV (er komt daar in die regionen best veel langs)
- DB / SNCF en mogelijk aanvullende private goederenvervoerders
- onder de baan een schaduwstation die met 2 helixen te bereiken is
Wat een droombeeld!..
Nu even een update van mijn baanplan waarbij het allemaal wat duidelijker wordt. Zoals je wellicht eerder gemerkt heb, ben ik iemand die van een hoog abstractieniveau houdt.
Ik heb wederom de as van dubbelsporige hoofdbaan getekend. (die extra lijntjes moet je er maar even bij denken)
Het Franse station is waarschijnlijk een halte aan een doorgaande baan zonder wissels etc. Zo'n stationnetje waar de TGV met 200 per uur langs raast
De Duitse broer is rijker gevarieerd en krijgt meerdere perrons / sporen en wellicht rangeermogelijkheden.
Dit soort extra spoordetails wil ik later toevoegen wanneer ik over de basis tevreden ben.
Zie hieronder mijn plan; niveau 0 (blauw), niveau -1 (rood) en het totaalplaatje.
Ik zie de opmerkingen wel verschijnen!

image hosting over 5mb

image hosting 12mb

upload a picture
De laatste weken heeft de voortgang van mijn baanontwerp zeker niet stilgelegen. Ik denk dat ik inmiddels de 200 handschetsjes op papier al gepasseerd ben.

Nog even in het kort:
- thema grensstreek Frankrijk / Duitsland (Elzas/ Strassbourg e.o.)
- baan in U-vorm (grofweg 2,5 x 2,5 meter)
- ene kant Frankrijk met een Frans stationnetje, andere kant Duitsland met een middelgroot station (Kehl?)
- de Rijn als landschappelijke doorsnijding van de 2 landen prominent in baanplan opnemen
- tijdperk VI
- PECO code 55 rails
- lokale stoptreinen / regionale stoptreinen / intercity's / goederen
- mogelijk later nog Eurocity / Euronight / ICE / TGV (er komt daar in die regionen best veel langs)
- DB / SNCF en mogelijk aanvullende private goederenvervoerders
- onder de baan een schaduwstation die met 2 helixen te bereiken is
Wat een droombeeld!..

Nu even een update van mijn baanplan waarbij het allemaal wat duidelijker wordt. Zoals je wellicht eerder gemerkt heb, ben ik iemand die van een hoog abstractieniveau houdt.

Ik heb wederom de as van dubbelsporige hoofdbaan getekend. (die extra lijntjes moet je er maar even bij denken)
Het Franse station is waarschijnlijk een halte aan een doorgaande baan zonder wissels etc. Zo'n stationnetje waar de TGV met 200 per uur langs raast

De Duitse broer is rijker gevarieerd en krijgt meerdere perrons / sporen en wellicht rangeermogelijkheden.
Dit soort extra spoordetails wil ik later toevoegen wanneer ik over de basis tevreden ben.
Zie hieronder mijn plan; niveau 0 (blauw), niveau -1 (rood) en het totaalplaatje.

Ik zie de opmerkingen wel verschijnen!

image hosting over 5mb

image hosting 12mb

upload a picture
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054