Zoals jullie hebben gelezen is de bouw van Schellenbach op hold gezet omdat deze naar mijn garage gaat verhuizen. Hierbij word de baan flink ingekort en ben ik dus genoodzaakt om weer achter de tekentafel te kruipen. Helaas was het plan zoals hij was niet geschikt voor de nieuwe ruimte dus heb ik alles op de schop gegooid en een totaal nieuw plan getekend.
De baan heeft een L-vorm en is 90 cm breed en heeft de afmetingen 4 x 3 meter.
Voor de schaduwstations heb ik nog steeds gekozen voor een uitgebreid wisselcomplex. De redenen zijn simpel:
- treinen moeten altijd van alle kanten kunnen komen en overal weer kunnen vertrekken
- de helixen tussen de 3 SS moeten op beide sporen in twee richtingen tegelijk bereidbaar zijn.
- treinen mogen elkaar niet blokkeren.
SS3

De is het hoofd schaduwstation met 30 opstelsporen. De rails is hier als enigste uitgevoerd met code 80 van Peco. Ook zal dit SS op 10 cm liggen net als voorheen.
SS2

Dit schaduwstation bestaat uit 8 opstelsporen voor stammen en 6 opstelsporen voor locs en treinstellen. Dit ligt op 40 cm hoogte, dus 30 cm hoger dan SS3. De breedte van het SS is 30 cm
SS1

20 cm hoger ligt SS1 met een breedte van 15 cm. Hier zijn 4 opstelsporen beschikbaar.
Ik heb voor deze opzet gekozen om de wachttijden in de scenery te minimaliseren. SS1 word aangevuld vanuit SS2 en SS2 vanuit SS3. Zo staan er altijd treinen klaar om de scenery niveau te betreden.
Scenery niveau
op 80 cm hoogte ligt dde Scenery

De zichtbare stukken

Het sporenplan (deze is niet helemaal up-to-date maar klopt nog wel)
De baan bestaat uit 3 delen over 7 lagen.
De doorgaande lijn
De trein komt bijv. uit de linker helix rijden en rijdt zo station Schellenbach binnen. het station kent 4 perronsporen en 2 perronsporen voor de nevenlijn. Aan de rechterzijde verlaat de trein het station weer om via de ronde helix naar een hoogte van 10 cm te stijgen (2,6%). Aan de rechterzijde heeft hij twee keuzes: of onzichtbaaar rechtdoor terug naar de SS via de helix of zichtbaar het paradespoor betreden.
Paradespoor

Rechts takt het paradespoor af van de doorgaande lijn. zichtbaar loopt hij naar de rechterzijde van de helix om daar te stijgen naar een hoogte van 30 cm. Hier komt hij de helix weer uit om via een grote boog (met bietschtall brug) naar de linker helix te rijden. Via een scissor heeft hij twee keuzes om bij het achterin gelegen parade SS te komen. Of hij gaat via het linker spoor in een boog rechtstreeks naar het SS. Of hij pakt het rechter spoor om via de binnenring te zakken naar 20cm. Het spoor komt daar enkelsporig uit de berg om zichtbaar naar de ronde helix te rijden waar hij weer kan stijgen naar 3o cm en aansluiting vind op het SS. Om twee richtingsverkeer mogelijk te maken is er een keerlus op het SS gebouwd.
Nevenlijn

Een speels gedeelte is de nevenlijn. Station Schellenbach kent twee perronsporen voor de nevenlijn met een aansluiting op de hoofdlijn. Aan de linkerzijde gaat een spoor linksaf de module af, daar wil ik een klein depot maken welke ik als demo kan gebruiken op kleine beurzen.
Aan de rechterzijde takt een stamlijn af naar een kolenmijn. Ook de nevenlijn verlaat het station aan de rechterzijde om via een grote boog richting de rechter helix te rijden. Hier gaat hij via een buitenbocht zakken naar -5 cm om voor de module langs te lopen richting de ronde helix. In de ronde helix pakt hij de binnenste ring om naar een hoogte van 40 cm te stijgen.
Op deze hoogte komt hij weer tevoorschijn om het eerste station binnen te rijden. Dit twee sporig station kan hij via de linker zijde verlaten om via een keerlus weer terug te keren. Deze keerlus heeft een opstelspoor voor treinstellen. Aan de rechterzijde van het station takt een secundaire lijn af naar een ander station wat zich boven de rechter helix bevind.
Zo dat is het baanplan. Ergens wil ik nog wat MCC kwijt maar eerst ga ik zorgen dat er mooie bergketens gaan ontstaan

Anyhoer, fire away met jullie goedbedoelde kritiek

Greetz