Hallo, wie zou mij kunnen helpen?
Ik ben onlangs begonnen met het digitaal maken van mijn modelbaan.
Nu heb ik een Kuehn N025 decoder aangeschaft en deze ingebouwd in mijn reinigingswagen.
Als ik hem op het spoor zet bromt het motortje een tijdje en daarna slaat mijn centrale op stop.
Ik heb een minitrix Mobile Station.
Als ik dan ook nog de loc erbij zet, doet de loc niets meer.
Haal ik dan de reinigingswagen er weer af, doet de loc het wel.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Omdat ik wat betreft het digitaal rijden en aansluiten een beginner ben, weet ik niet wat er aan de hand is.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
albert.
Tomix digitaliseren
Re: Tomix digitaliseren
Hoi.
Lijkt mij sluiting in je Tomix... Gebruik je programmeerspoor om te zien of de dekoder goed is ingebouwd. Anders blaas je je dekoder op ! Dat is dan jammer !!!
Groetjes,
Fred
Lijkt mij sluiting in je Tomix... Gebruik je programmeerspoor om te zien of de dekoder goed is ingebouwd. Anders blaas je je dekoder op ! Dat is dan jammer !!!
Groetjes,
Fred
Hallo Fred, bedankt voor je reactie.
Ik heb hem inderdaad geprobeerd op een baantje(cirkel) waar hij alleen op stond.
Dit had ik ergens gelezen om zo de decoder te kunnen dedecteren.
Dit was gelukt.
Tevens heb ik op you tube een filmpje bekeken hoe de decoder in te bouwen en deze stappen opgevolgt.
Maar nu de vraag hoe ik een eventuele kortsluiting kan meten?
Waarschijnlijk is het inderdaad te laat.
Wel heeft hij het even gedaan, toen draaide het motortje op volle toeren.
Maar is wel is overleden, kunt U mee dan een advies geven welke ik het beste kan inbouwen/
Ik ben bij N-spoor volgens mij een print gevonden die ik zo kan inbouwen.
Verder hoor ik graag nog adviezen wat voor decoders ik het beste kan inbouwen in mijn locs.
alvast bedankt, Albert.
Ik heb hem inderdaad geprobeerd op een baantje(cirkel) waar hij alleen op stond.
Dit had ik ergens gelezen om zo de decoder te kunnen dedecteren.
Dit was gelukt.
Tevens heb ik op you tube een filmpje bekeken hoe de decoder in te bouwen en deze stappen opgevolgt.
Maar nu de vraag hoe ik een eventuele kortsluiting kan meten?
Waarschijnlijk is het inderdaad te laat.
Wel heeft hij het even gedaan, toen draaide het motortje op volle toeren.
Maar is wel is overleden, kunt U mee dan een advies geven welke ik het beste kan inbouwen/
Ik ben bij N-spoor volgens mij een print gevonden die ik zo kan inbouwen.
Verder hoor ik graag nog adviezen wat voor decoders ik het beste kan inbouwen in mijn locs.
alvast bedankt, Albert.
In mijn Tomix zit ook een N025.
Geen centje pijn. Misschien toch wat fout gedaan?
Heb je na de voorbereiding wel met een multimeter
gecontroleerd op sluiting?
Ik werk altijd met de N025 decoder.Bevalt prima.
Als die niet past, de N045 decoder.
Collin
Geen centje pijn. Misschien toch wat fout gedaan?
Heb je na de voorbereiding wel met een multimeter
gecontroleerd op sluiting?
Ik werk altijd met de N025 decoder.Bevalt prima.
Als die niet past, de N045 decoder.
Collin
Hoi Albert.
Wat je altijd moet doen als je een decoder inbouwt is goed te kijken en lezen hoe dat gedaan moet worden. Daar zijn verschillende sites voor. Kijk maar eens hier op het forum bij het hoofdstuk " Decoderinbouw voorbeelden."
Dan is het ZEER !!! aan te bevelen dat, voor dat je een lok of een Tomix oid op een baan zet waar de digitale spanning op staat, eerst het apparaat dat je hebt omgebouwd op een "Programmeerspoor " te zetten. Dat is niet schadelijk en als de decoder niet goed is ingebouwd of er zit een kortsluiting, zoals in jouw geval nu, dat geeft het besturingsapparaat dat aan dmv van een "Error", "Fout" of Kortsluiting" oid aan, en kun je de fout herstellen of de kortsluiting er uit halen en is je decoder niet kapot gegaan.
Ook kun je dan de diverse CV's instellen. Loopt (liep) een heel interessant draadje over op het forum .
Als alles dan ok is en is ingesteld zoals jij wilt, dan pas het omgebouwde apparaat op de baan zetten.
Nog een advies. Lees op de diverse forums en sites goed hoe je het moet doen. Zonder specifieke sites te noemen zijn er heel veel waar je een boel uit kunt halen.
Zelf gebruik ik meestal de Kuhn 025, maar heb ook andere decoders bv, De Zimo geluidsdecoder bv.
En je weet, als je vragen hebt, kun je altijd op dit forum terecht. Er zijn een heleboel "forummers" met ervaring die een beginner altijd wil helpen.
Sukses,
Fred.
Wat je altijd moet doen als je een decoder inbouwt is goed te kijken en lezen hoe dat gedaan moet worden. Daar zijn verschillende sites voor. Kijk maar eens hier op het forum bij het hoofdstuk " Decoderinbouw voorbeelden."
Dan is het ZEER !!! aan te bevelen dat, voor dat je een lok of een Tomix oid op een baan zet waar de digitale spanning op staat, eerst het apparaat dat je hebt omgebouwd op een "Programmeerspoor " te zetten. Dat is niet schadelijk en als de decoder niet goed is ingebouwd of er zit een kortsluiting, zoals in jouw geval nu, dat geeft het besturingsapparaat dat aan dmv van een "Error", "Fout" of Kortsluiting" oid aan, en kun je de fout herstellen of de kortsluiting er uit halen en is je decoder niet kapot gegaan.
Ook kun je dan de diverse CV's instellen. Loopt (liep) een heel interessant draadje over op het forum .
Als alles dan ok is en is ingesteld zoals jij wilt, dan pas het omgebouwde apparaat op de baan zetten.
Nog een advies. Lees op de diverse forums en sites goed hoe je het moet doen. Zonder specifieke sites te noemen zijn er heel veel waar je een boel uit kunt halen.
Zelf gebruik ik meestal de Kuhn 025, maar heb ook andere decoders bv, De Zimo geluidsdecoder bv.
En je weet, als je vragen hebt, kun je altijd op dit forum terecht. Er zijn een heleboel "forummers" met ervaring die een beginner altijd wil helpen.
Sukses,
Fred.
-
- Elektronica/Commercieel
Hoi,
Bij Hans kan je een ombouwprint voor de Tomix kopen met een haakse Kuehn decoder. Dat is een aangepaste print speciaal voor de digitalisering van de tomix.
Maar daarvoor is het nu reeds te laat.
Ben je 13/12 in Houten? Zo ja, neem de tomix even mee. Ik sta er met de modulebaan van MC de Spoorstaaf. Ik kan eventueel zo zien of er iets fout zit. Ik heb er inmiddels al best veel gedigitaliseerd.
Groetjes
Bij Hans kan je een ombouwprint voor de Tomix kopen met een haakse Kuehn decoder. Dat is een aangepaste print speciaal voor de digitalisering van de tomix.
Maar daarvoor is het nu reeds te laat.
Ben je 13/12 in Houten? Zo ja, neem de tomix even mee. Ik sta er met de modulebaan van MC de Spoorstaaf. Ik kan eventueel zo zien of er iets fout zit. Ik heb er inmiddels al best veel gedigitaliseerd.
Groetjes
Ik bedien mijn Tomix stofzuiger met een Digirails functiedecoder. De decoder heeft hetzelfde adres als de loc die ervoor staat en de stofzuiger staat op F1. Wel de de uitgang een beetje dimmen zodat het motortje niet in de overheat bescherming gaat. Dus heel simpel: loc selecteren en met F1 zuigen aan/uit. Is goedkoper dan een N025.....
Groeten,
Johan.
Groeten,
Johan.