nieuw en vol met vragen
nieuw en vol met vragen
Goedendag allen,
ik ben Marc, 34 jaar en woonachtig in Doesburg.
Tot 10 jaar geleden een beetje geëxperimenteerd met Ho (kameraad had ook een grote baan op zolder).
Wegens tijd, plaats en geld gebrek hier niet mee verder gegaan.
Wel nu het goede nieuws.
Waar ik vroeger honderd uur in de week werkte doe ik dat nu nog maar veertig uur in de week.
We gaan over een paar maandjes verhuizen waar ik een slaapkamer tot mijn beschikking krijg.
Financieel gaat het ook wat beter zodat ik toch elke maand iets kan doorsluizen naar de hobby.
Oftewel ik kan eindelijk bijna beginnen.
Het echte bouwen gaat dus pas in het nieuwe huis beginnen maar wil de tijd tot dan gebruiken om langzaam materiaal te zoeken en in huis te halen.
Ik begin dus echt met nul, nul.
Ik heb veel gelezen op het forum en op het net maar zal nog vele vragen hebben en hoop dat jullie mij daarin kunnen adviseren en helpen.
Ik wil een baan gaan bouwen die uit modules bestaat zodat het verhuist kan worden.
De baan moet een baan worden naar verloop van tijd met alles er op en eraan maar omdat ik van nul begin zal dat in stappen moeten gebeuren (financieel punt).
Dus mijn vraag aan jullie, hoe kan ik het beste beginnen?
Ik heb overwogen om een startset te kopen maar doe het denk ik niet, denk namelijk dat ik de rails van peco ga gebruiken.
Voor verdere vragen weet ik niet of ik die hier kan stellen of een ander draadje moet openen maar dat hoor ik wel.
Mvg Marc
ik ben Marc, 34 jaar en woonachtig in Doesburg.
Tot 10 jaar geleden een beetje geëxperimenteerd met Ho (kameraad had ook een grote baan op zolder).
Wegens tijd, plaats en geld gebrek hier niet mee verder gegaan.
Wel nu het goede nieuws.
Waar ik vroeger honderd uur in de week werkte doe ik dat nu nog maar veertig uur in de week.
We gaan over een paar maandjes verhuizen waar ik een slaapkamer tot mijn beschikking krijg.
Financieel gaat het ook wat beter zodat ik toch elke maand iets kan doorsluizen naar de hobby.
Oftewel ik kan eindelijk bijna beginnen.
Het echte bouwen gaat dus pas in het nieuwe huis beginnen maar wil de tijd tot dan gebruiken om langzaam materiaal te zoeken en in huis te halen.
Ik begin dus echt met nul, nul.
Ik heb veel gelezen op het forum en op het net maar zal nog vele vragen hebben en hoop dat jullie mij daarin kunnen adviseren en helpen.
Ik wil een baan gaan bouwen die uit modules bestaat zodat het verhuist kan worden.
De baan moet een baan worden naar verloop van tijd met alles er op en eraan maar omdat ik van nul begin zal dat in stappen moeten gebeuren (financieel punt).
Dus mijn vraag aan jullie, hoe kan ik het beste beginnen?
Ik heb overwogen om een startset te kopen maar doe het denk ik niet, denk namelijk dat ik de rails van peco ga gebruiken.
Voor verdere vragen weet ik niet of ik die hier kan stellen of een ander draadje moet openen maar dat hoor ik wel.
Mvg Marc
Re: nieuw en vol met vragen
Welkom Marc op het N - forum .
We zijn allemaal zo begonnen van nul
mvg Sjaak
We zijn allemaal zo begonnen van nul

mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Hoi Marc,
welkom op dit mooie forum!
Vragen mag altijd en de opbouw van je baan start je met een eigen draadje (In baan en collectie)
Goed begonnen is het halve werk. Slim om in modules te werken.
welkom op dit mooie forum!
Vragen mag altijd en de opbouw van je baan start je met een eigen draadje (In baan en collectie)
Goed begonnen is het halve werk. Slim om in modules te werken.
Hallo Marc,
Welkom hier op het forum.
Eindelijk weer iemand erbij uit de mooiste historische stad van Gelderland, Doesburg.
En natuurlijk ook veel plezier hier op het forum.
Welkom hier op het forum.
Eindelijk weer iemand erbij uit de mooiste historische stad van Gelderland, Doesburg.

En natuurlijk ook veel plezier hier op het forum.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Welkom Marc.
Je vraag "hoe kan ik het beste beginnen?" zou ik willen beantwoorden met "klein en simpel". Dan kun je van alles uitproberen, kijken hoe het werkt, wat wel en niet bevalt enzovoorts.
Als je meteen start met een grote baan zonder de benodigde kennis eindigt dat in teleurstelling. Dus maak eerst een proefbaantje om mee te proberen en testen.
En verder, denk eens na over een paar basisvragen:
Wat wil je voor baan? Groot, klein, tijdperk, digitaal of analoog, veel scenery of niet, veel rangeren/rijden of niet, enz enz enz.
Het loont daar over na te denken en informatie op te zoeken. En vooral veel vragen te stellen hier op het forum!
Je vraag "hoe kan ik het beste beginnen?" zou ik willen beantwoorden met "klein en simpel". Dan kun je van alles uitproberen, kijken hoe het werkt, wat wel en niet bevalt enzovoorts.
Als je meteen start met een grote baan zonder de benodigde kennis eindigt dat in teleurstelling. Dus maak eerst een proefbaantje om mee te proberen en testen.
En verder, denk eens na over een paar basisvragen:
Wat wil je voor baan? Groot, klein, tijdperk, digitaal of analoog, veel scenery of niet, veel rangeren/rijden of niet, enz enz enz.
Het loont daar over na te denken en informatie op te zoeken. En vooral veel vragen te stellen hier op het forum!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Welkom op het forum Marc
Sluit mij aan bij Steven, klein beginnen en de techniek onder de knie krijgen
Bijvoorbeeld modules
Iets van een meter kan je sneller af krijgen en heb je heel veel voldoening aan
Mvg,
Ad

Sluit mij aan bij Steven, klein beginnen en de techniek onder de knie krijgen
Bijvoorbeeld modules
Iets van een meter kan je sneller af krijgen en heb je heel veel voldoening aan
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Waarde forumleden, ik had vorig jaar een PVE gemaakt voor mijn treinbaan.
Bij deze.
Misschien heeft iemand er wat aan.
Programma van eisen. (PVE)
Te denken valt aan:
1. Hoogte tafel
2. Breedte tafel
3. Diepte tafel
4. Constructie van de tafel
5. Vormgeving van de tafel
6. Achtergrond van de tafel
7. Waar plaats ik de tafel
8. Schets maken van het banenplan
9. Beoordeling van het forum en van de vrouw
10. Kruisende sporen?
11. Hoe paradebaan
12. Schaduwstation, ja/nee/hoe
13. Waar testspoor
14. Waar plaats bedieningselementen
15. Hoe aftakkende spoor de bergen in
16. Water(val) maken?
17. Hoe ver ga je met digitaal rijden?
18. Waar laat ik analoge locs van decoders voorzien?
19. Afdeksysteem bedenken van de treintafel
20. Opslag rijdend materieel
21. Budget
22. Tijd
23. Mag u invullen.
Bij deze.
Misschien heeft iemand er wat aan.
Programma van eisen. (PVE)
Te denken valt aan:
1. Hoogte tafel
2. Breedte tafel
3. Diepte tafel
4. Constructie van de tafel
5. Vormgeving van de tafel
6. Achtergrond van de tafel
7. Waar plaats ik de tafel
8. Schets maken van het banenplan
9. Beoordeling van het forum en van de vrouw
10. Kruisende sporen?
11. Hoe paradebaan
12. Schaduwstation, ja/nee/hoe
13. Waar testspoor
14. Waar plaats bedieningselementen
15. Hoe aftakkende spoor de bergen in
16. Water(val) maken?
17. Hoe ver ga je met digitaal rijden?
18. Waar laat ik analoge locs van decoders voorzien?
19. Afdeksysteem bedenken van de treintafel
20. Opslag rijdend materieel
21. Budget
22. Tijd
23. Mag u invullen.
Hoi allen,
Laat ik beginnen met iedereen een gelukkig en voorspoedig 2015 te wensen.
@ steven
Op den duur (na een jaar of tien of zo) hoop ik een grote baan te hebben.
Ik krijg een kamer tot mijn beschikking van ongeveer 4,40m bij 2,25m en de baan zou een u-baan moeten worden van ongeveer 4,40m breed en de twee zijkanten ongeveer 1,40-1,50m. De diepte zal ongeveer 60-70cm worden.
De baan wil ik dan proberen om in 6 modules te bouwen.
De baan krijgt 2 niveaus, eerste schaduwstation, tweede de echte baan met een paar kleine hoogteverschillen.
Mijn bedoeling was om met twee modules te beginnen en dan steeds verder uit te breiden net zoals het schaduwstation waar ik bijv. eerst een of twee opstelsporen heb maar als de collectie groter word deze ook steeds verder kan uitbreiden.
Maar of dit mogelijk is zou ik graag van jullie horen.
Tijdperk heel eerlijk gezegd nog niet echt een concreet idee vind uit elk tijdperk wel iets mooi.
Digitaal. ja en wil alles wat ik bouw zowiezo zo aansluiten dat ik op den duur ook over kan schakelen op pc aansturing maar ook dat pas later als de collectie groter is.
Nu ook weer is het wel mogelijk?
Scenery. op de baan zelf wil ik niet overdreven veel spoor en wil veel Scenery gebruiken. De eerste twee modules zal dan ook bestaan uit een spiraal om naar boven te komen en dan proberen om een paar mooie bergen te maken met veel detail.
Na verloop van tijd zal er ook een module komen met, hoe noem je het ook alweer, (draaischijf, kolenopslag, loods etc.)
Dit is wat ik in grote lijnen nu in mijn hoofd heb maar of het ook kan laat ik me graag door jullie vertellen.
Mvg marc
Laat ik beginnen met iedereen een gelukkig en voorspoedig 2015 te wensen.
@ steven
Op den duur (na een jaar of tien of zo) hoop ik een grote baan te hebben.
Ik krijg een kamer tot mijn beschikking van ongeveer 4,40m bij 2,25m en de baan zou een u-baan moeten worden van ongeveer 4,40m breed en de twee zijkanten ongeveer 1,40-1,50m. De diepte zal ongeveer 60-70cm worden.
De baan wil ik dan proberen om in 6 modules te bouwen.
De baan krijgt 2 niveaus, eerste schaduwstation, tweede de echte baan met een paar kleine hoogteverschillen.
Mijn bedoeling was om met twee modules te beginnen en dan steeds verder uit te breiden net zoals het schaduwstation waar ik bijv. eerst een of twee opstelsporen heb maar als de collectie groter word deze ook steeds verder kan uitbreiden.
Maar of dit mogelijk is zou ik graag van jullie horen.
Tijdperk heel eerlijk gezegd nog niet echt een concreet idee vind uit elk tijdperk wel iets mooi.
Digitaal. ja en wil alles wat ik bouw zowiezo zo aansluiten dat ik op den duur ook over kan schakelen op pc aansturing maar ook dat pas later als de collectie groter is.
Nu ook weer is het wel mogelijk?
Scenery. op de baan zelf wil ik niet overdreven veel spoor en wil veel Scenery gebruiken. De eerste twee modules zal dan ook bestaan uit een spiraal om naar boven te komen en dan proberen om een paar mooie bergen te maken met veel detail.
Na verloop van tijd zal er ook een module komen met, hoe noem je het ook alweer, (draaischijf, kolenopslag, loods etc.)
Dit is wat ik in grote lijnen nu in mijn hoofd heb maar of het ook kan laat ik me graag door jullie vertellen.
Mvg marc
Hallo Marc,
Welkom. Je hebt er al goed over nagedacht. Opbouw in segmenten kan ik aanbevelen, ivm eventuele verhuizingen in de toekomst. Ik bouw in segmenten van ca. 1 meter lengte en kan die eventueel in elke ruimte stallen. En buiten, handig als je wilt fotograferen bij daglicht. Nadeel van segmenten is dat je niet echt met hoogteverschillen en schaduwsporen kan werken. Mara las je veel aandacht aan scenery wilt geven, zijn segmenten weer ideaal. Je zet hem op de keukentafel en je kunt er van alle kanten goed bij. Succes in ieder geval.
Welkom. Je hebt er al goed over nagedacht. Opbouw in segmenten kan ik aanbevelen, ivm eventuele verhuizingen in de toekomst. Ik bouw in segmenten van ca. 1 meter lengte en kan die eventueel in elke ruimte stallen. En buiten, handig als je wilt fotograferen bij daglicht. Nadeel van segmenten is dat je niet echt met hoogteverschillen en schaduwsporen kan werken. Mara las je veel aandacht aan scenery wilt geven, zijn segmenten weer ideaal. Je zet hem op de keukentafel en je kunt er van alle kanten goed bij. Succes in ieder geval.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Elektronica/Commercieel
Welkom!!! Ons mooie gelderse gedeelte word steeds beter vertegenwoordigd zo 

Klinkt goed allemaal!
Welkom hier en veel lees en leer plezier
Welkom hier en veel lees en leer plezier
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
hoi, dank je ben al een tijdje bezig om een baanplan te bedenken maar is toch moeilijker dan ik dacht haha.
Elke keer veranderd er wel wat
Elke keer veranderd er wel wat
welkom,
en baanplan vaak veranderen?
schrik niet, ik werd 12 jaar toen ik mijn eerste minitrix set kreeg op verjaardag.
nu bijna 38 jaar later zit ik nog met regelmaat te tekenen en plannen bij te stellen
mvg
Freddy
en baanplan vaak veranderen?
schrik niet, ik werd 12 jaar toen ik mijn eerste minitrix set kreeg op verjaardag.
nu bijna 38 jaar later zit ik nog met regelmaat te tekenen en plannen bij te stellen
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Hoi Marc, Marc hier.
Welkom op het forum leuk dat je vol ideeën zit. Ik ben er achter dat je jezelf vooral niet moet schamen om vragen te stellen. Ik ben zelf ook nieuw in deze wereld en heb je vragen knal ze er maar op. De grote jongens geven binnen een mum van tijd antwoord. Veel plezier op het forum en natuurlijk met de bouw van je baan.

Welkom op het forum leuk dat je vol ideeën zit. Ik ben er achter dat je jezelf vooral niet moet schamen om vragen te stellen. Ik ben zelf ook nieuw in deze wereld en heb je vragen knal ze er maar op. De grote jongens geven binnen een mum van tijd antwoord. Veel plezier op het forum en natuurlijk met de bouw van je baan.

-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Hoi Marc, het grappige is dat ik 5 jaar geleden ben verhuist uit Enschede naar Doesburg.
En ja hoor de vragen gaan ook zeker komen, zodra het baanplan een beetje naar mijn idee is ga ik hem zeker posten zodat de mensen met veel ervaring de fouten kunnen aangeven.
Maar om het plan in mijn hoofd op de pc te zetten is lastig voor mij is gebleken haha.
Maar we komen er wel heb nog tijd.
MVG Marc
En ja hoor de vragen gaan ook zeker komen, zodra het baanplan een beetje naar mijn idee is ga ik hem zeker posten zodat de mensen met veel ervaring de fouten kunnen aangeven.
Maar om het plan in mijn hoofd op de pc te zetten is lastig voor mij is gebleken haha.
Maar we komen er wel heb nog tijd.
MVG Marc
Word een Oosterse boel dus hier
ik ben geboren en getogen in Enschede en 2 jaar geleden 12 km verkast naar de glimlach van Twente (Boeskoolstad)
mvg
Freddy

ik ben geboren en getogen in Enschede en 2 jaar geleden 12 km verkast naar de glimlach van Twente (Boeskoolstad)
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Hoi Freddy,
daar heb ik ook heel carnavalfeestjes meegemaakt. Mooie plaats om te wonen
daar heb ik ook heel carnavalfeestjes meegemaakt. Mooie plaats om te wonen
-
Hoi Marc!
Leuk weer een gelderse erbij te hebben!
Vragen worden altijd beantwoord hier dus dat scheelt!
Ik zou zelf klein beginnen en dan rustig wat gaan tekenen/ontwerpen
Wat betreft pc besturing, dat is zeker mogelijk, het kan digitaal.met dcc of je kunt kiezen voor dinamo (ben ik voorstander van), dat is een hybride systeem, dus dan kan je analoog en digitaal door elkaar laten rijden.
Groetjes!:)
Leuk weer een gelderse erbij te hebben!
Vragen worden altijd beantwoord hier dus dat scheelt!
Ik zou zelf klein beginnen en dan rustig wat gaan tekenen/ontwerpen
Wat betreft pc besturing, dat is zeker mogelijk, het kan digitaal.met dcc of je kunt kiezen voor dinamo (ben ik voorstander van), dat is een hybride systeem, dus dan kan je analoog en digitaal door elkaar laten rijden.
Groetjes!:)
Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale