eerste baanplan - tips graag

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hvwieren

eerste baanplan - tips graag

Bericht door hvwieren »

na veel lezen en leren op onder andere dit forum is een eerste versie van ons baanplan tot stand gekomen.
tafel zal waarschijnlijk een rechthoek worden, eventueel met mangat voor bereikbaarheid of op wielen.

spoor zal Fleischmann piccollo worden, tijdperk III. vooraan de tafel een groter station, met een industriespoor richting een haven oid wat hoger ligt.
richting:
in principe op alle sporen gewoon rechterspoor rijden.
natuurlijk ook een schaduwstation voor de nodige opstellengtes.
de helix hiernaartoe zal een dubbele worden, locatie ben ik nog niet heel tevreden over.

verder zou ik graag nog op een andere plek naar het schaduwstation gaan/terugkeren, om zo nog wat meer verrassing in te kunnen bouwen. hoe weet ik nog niet precies.
graag hoor ik van jullie eventuele aanvullingen / tips op onderstaande plan, om zo tot een ideaal plaatje te komen.

overall plaatje (met hoogtes):
Afbeelding
hoogste niveau (+60):
Afbeelding
nulniveau:
Afbeelding
schaduwstation (-140):
Afbeelding

Maurits71

Re: eerste baanplan - tips graag

Bericht door Maurits71 »

welkom

de eerste snelle commentaren.

1. recht toe recht aan en alles paralel aan de voor, zij en achterkant.
2. de helix, dis is wat aan de kleine kant en te stijl op het oog.
3. de trein die de buiten naar de binnen baan komt en anders om komt nooit meer terug, tenzij dit een trek/ duw / treinstel is dan.
4. naar je verhoogde middenstuk, als ik het even snel bekijk heb je precies 1 meter spoor om op 6 cm te komen of te wel 6 % stijging, dat is wat veel.

wil je wat verrassing maak 2 rondjes, vergeet de 2 sporen aan de achterkant, gebruik deze als dalende/ stijgende sporen naar de ss, maak je ss rondlopend met een in/ uitrij mogelijkheid en je kan treinen altijd uit verschillende kanten laten komen

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

barryd

Bericht door barryd »

Hoi, hvwieren

Ik denk dat je iets over het hoofd hebt gezien, namelijk dit.

Afbeelding

Er is niet genoeg vrije ruimte om onder je sporen te komen in je helix.

Wel leuk stationsplan en succes met het aanpassen (als je dat gaat doen tenminste) van je baanplan.

Groet, Barry.

\/
hier nederlands duitse baan aan het bouwen.
/\

Wablo

Bericht door Wablo »

Dit baanplan zou ik gelijk in de prullenpak gooien als ik jullie was, baandiepte van 1.20 is niet werkbaar en te klein voor een mangat, daarnaast zal een tweesporig rondje langs de baanrand met een in mijn ogen, gezien het totaal oppervlakte van de baan, veel te grote station (150 bij 40 centimeter) weinig treinplezier gaan opleveren.

Bij tijdperk III denk ik aan stoomlocs en de eerste diesels met wat kortere stammen, voorzieningen hiervoor zie ik niet terug in het sporenplan.

Is het niet mogelijk een U-vormige baan te maken van bijvoorbeeld 80 centimeter diep met wat langere zijbeuken, in het middelste stuk een wat kleiner station met een stadje, wat industrie met een haventje op de ene zijbeuk en op de andere een klein locdepot in de natuur, in beide zijbeuken een helix met een doorlopend schaduwstation, zodat je treinen overal kan laten opduiken.

groetjes,
Bert

Plaats reactie