Een rondje om de kerk, tijdperk III-IV

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man

Een rondje om de kerk, tijdperk III-IV

Bericht door tv_man »

Onlangs verhuisd en de modelspoorspullen teruggevonden die alweer een aantal jaar op zolder lagen opgeborgen. Heb nu een muur van ongeveer vier meter waarvan de helft gereserveerd is voor een werkbank, tegen de andere helft zou een bescheiden baan kunnen komen, dus ik ging aan de slag.

criteria:
tijdperk III-IV (met misschien wat verdwaalde gasten uit II en V)
ruimte voor een passagierstrein met locomotief en vier rijtuigen, dus zeg 750mm lange stationssporen. Inhaalmogelijkheid.
ruimte voor landschap, niet overdreven veel spoor.
een paar industriespoortjes om wat verdwaalde goederenwagons op tentoon te stellen. rangeren hoeft niet
geen clichématige bergen en tunnels

uitleg bij baanplan:
alles wat lichter gekleurd is ligt uit het zicht
het schaduwstation is nog niet uitgewerkt, het huidig plan bestaat uit vier lange opstelsporen

mogelijke problemen:
geen mogelijkheid tot keren wanneer treinen het schaduwstation binnenrijden, dus op een gegeven moment gaan treinen achterwaarts het station binnenrijden. nog een keerlus ergens uit het zicht?

andere aandachtspunten:
spoor 3 van het station? nodig? goederenoverslagsporen zouden wat anders kunnen
heb dit ontworpen met minitrixgeometrie in het achterhoofd, omdat ik daar wat van heb liggen, kan mogelijk peco 55 gebruiken voor het gedeelte dat zichtbaar is.

vragen:
zitten hier grote denkfouten in die ik over het hoofd heb gezien?
Bijlagen
achtje.jpg
achtje.jpg (94.7 KiB) 3843 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

evo

Re: Een rondje om de kerk, tijdperk III-IV

Bericht door evo »

Hoi Norm,
Een leuk plan op een klein oppervlak. Een keerlus is eigenlijk niet nodig, want je hebt al een keerdriehoek, dus daarin moet je een keerlusmodule oid toepassen, bijvoorbeeld in het bovenste, rechte, spoor.
Ik vraag me ook af waarom je de ruimte rechts, waar je schaduwstation is, niet gebruikt om de baan wat langer te maken?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Bedankt Edwin voor je commentaar.

De baan kan niet langer want ernaast komt de werkbank te staan en het schaduwstation zou eronder komen te liggen. Of ik kan afzien van het bouwen van de werkbank, de keukentafel mishandelen wanneer er iets gebouwd moet worden en de baan 375cm lang maken. Nee, dat gaat 'm denk zeker niet worden..

Je hebt gelijk dat de keerdriehoek functioneel ongeveer hetzelfde doet als de keerlus. Eigenlijk was de enige reden voor een keerlus dat er minder heen en weer gereden moet worden en ergens ben ik huiverig om een twintigassige trein achterwaarts door een wissel te laten rijden in een tunnel. Zal wel geen problemen opleveren wanneer wielen en koppelingen in orde zijn, maar toch. (in dit plan al korte wissels en s-bochten zo veel mogelijk vermeden)

- Norman

Trambaan (diorama)

shoven

Bericht door shoven »

Leuk plan. Komen de sporen uit het zicht (bijv. die het station kruisen) een niveau lager te liggen?
En heb je vaste rijrichtingen per spoor?
In je schaduwstation zou je een keerlus kunnen maken met daarin je opstelsporen, wel handig als je met de PC gaat rijden.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

evo

Bericht door evo »

OK, ik snap je verhaal. Als je het zichtbare deel hetzelfde houdt, maar onder de grond een paar wijzigingen doet, wordt de baan iets flexibeler denk ik:

Afbeelding

Dan ben je de driehoek kwijt, maar je hebt nog wel dezelfde functie via het onderste spoor. Bovenin heb je 2 of 3 opstelsporen en je zou aan de rechterkant de 2 sporen met de blauwe stip kunnen verbinden, dan heb je daar ook een keerlus. Evt kun je het opstelspoortje in het midden laten vervallen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Goede tips, mijn dank!

Heb de adviezen uitgewerkt in het baanplan. De wissels zijn vervangen door peco.

Het lijkt erop dat er op het station wel treinen van lok+5 wagons passen (ik gebruik voor de maat Y-rijtuigen), geen idee hoe dat kan, maar mij hoor je niet klagen. Misschien dat met een beetje puzzelen de opstelsporen (die nu in deze iteratie niet apart, rechts van de baan liggen) ook deze treinlengte aan gaan kunnen.

En het enige hetgeen zichtbaar is hier is het station van linksonder naar rechtsboven. De rest komt er iets onder te liggen. Ik neem aan dat er genoeg ruimte is - ik zie nergens de noodzaak voor hellingen van meer dan 3%. Hoogstens links waar het industriespoortje boven het hoofdspoor ligt.

Nu kunnen in principe alle treinen die het station uitrijden zonder te keren terug binnenrijden of naar een van de opstelsporen kunnen rijden. Van de opstelsporen kunnen de treinen achteruit rijden en vervolgens het station uit beide richtingen inrijden.

De wisselstraat bovenin heeft extreem bedrijfszekere wissels nodig wanneer daar treinen achtereruit door vier tot zes achter elkaar staande wissels gereden moeten worden.

Moet nog nadenken over de besturing. Het project heeft geen haast, heb momenteel alles analoog. Digitaal zou zeker z'n voordelen hebben.
Bijlagen
achtje2.jpg
achtje2.jpg (90.47 KiB) 3703 keer bekeken

- Norman

Trambaan (diorama)
Plaats reactie