Decoder inbouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
KennyR

Decoder inbouwen

Bericht door KennyR »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb 2 locs die allebei NEM zijn voorbereid , ik hoef dan niets te verwijderen van de print plaat correct?

Na het installeren van de NEM decoder heeft de loc even gereden. De motor maakte wel een ander geluid dan de andere loc met decoder.

Na even rijden doet hij niets meer, de loc rijd nog wel met de andere decoder.

Als ik de NEM stekker omdraai gaan wel de lichtjes knipperen van de LOC.

Waar moet ik gaan beginnen met zoeken? Ik heb al geprobeerd om alles te resetten maar dat schijnt niet te helpen.

Afbeelding

Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

FidOo

Re: Decoder inbouwen

Bericht door FidOo »

Kenny, hellas geen duidelijk antwoord waarom die niet rijdt maar ik kan wel een paar vragen beantwoorden.

Dat je niks hoeft te verwijderen klopt over het algemeen prima. Alleen minitrix loks hebben soms een component op de printplaat zitten wat voor storingen kan zorgen.

Dat je motor een ander geluid maakt klopt helemaal. Lijkt op een hoog piepend geluid. Dit.komt omdat de motor nu met een hoog frequente spanning wordt aangestuurd
Dit produceert dat geluid (moderne metro's en treinen in 't echt maken ook een apart geluid
Zelfde principe)

Lok decoder verkeerd om plaatsen geeft inderdaad dat effect. Kan geen kwaad, gaat niets kapot. Gewoon omdraaien en opnieuw proberen.

Heb je de niet rijdende decoder ook al in de andere lok geprobeerd? Ik vind het vreemd dat de decoder eerst wel reedt, vervolgens stopt. En met een nieuwe decoder het wel weer rijdt.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
KennyR

Bericht door KennyR »

Ja, in de andere loc doet hij het ook niet.

De motor maakte geen normaal geluid. Met een andere decoder maakte de motor wel normaal geluid.

Het zijn beiden dezelfde locs. Één werkt dus prima met een werkende decoder.

De ander heeft gewerkt maar het motortje maakte een raar geluid, ook als ik de loc op de baan zet leek het wel of er een speakertje in de decoder zat want er kwam een piepje (niet in de loc).

geospoor

Bericht door geospoor »

Vriendelijke Groet,
Geospoor.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoger gepiep en ander geluid kan meer weerstand voor de motor zijn (als de loks identiek zijn!)
Als beide loks het zelfde zijn zou ik eerst analoog gaan kijken hoe de rijeigenschappen zijn (zie bijv.: rijd de ene eerder dan de ander bij dezelfde stand van de trafo)
En net zo lang tweaken tot de rijeigenschappen het zelfde zijn (je weet nu immers wat de probleem lok is)
Is dat goed, DAN pas een decoder er in mikken en veel digitaal plezier hebben ;)

Continu knipperende lampjes duiden op kortsluiting of een te hoge stroom (lees te lage weerstand) die de decoder niet aan kan
Dit kan beteken dat je decoder kan overlijden als ie te lang (soms ook heel kort bij te ver... :evil: ) over zijn test limieten / specs gaat

Concreet: eerst analoog verder gaan met test en uitzoeken
Kost je anders erg veel decoders in dit geval

Zijn beide decoders het zelfde merk en type trouwens?

Mvg,
Ad

PS, als de lok bij een winkel vandaan komt
Meteen stoppen met zelf meuten en terug brengen die hap

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
KennyR

Bericht door KennyR »

Locs zijn tweedehands gekocht maar waren echt splinternieuw.

Decoders zijn ook tweedehands. De locs zijn prima want als ik de decoders omwissel is er geen probleem.

Ik ga vandaag naar de rijnhal dan neem ik ze mee, misschien vind ik daar iemand die wilt kijken.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

KennyR schreef:Decoders zijn ook tweedehands. De locs zijn prima want als ik de decoders omwissel is er geen probleem.
Kenny, je geeft hier je eigen oplossing al
Nieuwe decoder er in en gaan :D

Gevalletje slechte (tweede hands) decoder :mrgreen:

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
KennyR

Bericht door KennyR »

Nou ik ben bij de Rijnhal geweest, bij de N-Spoorstore een nieuwe decoder gehaald van Kuehn. De loc rijd super en ook een stuk stiller. Terwijl de andere loc met een andere decoder veel meer lawaai maakt. Daar gaan we dus ook een Kuehn inzetten!

De andere decoder is gewoon niet goed en kaduuk.

Plaats reactie