Fleischmann BR 50 ombouw naar digitaal +
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Fleischmann BR 50 ombouw naar digitaal +
Avond,
Afgelopen week heb ik een Fleischmann 7175 (de alom bekende cabinetender uitvoering) omgebouwd naar digitaal.
Nu vraag je je af wat daar nu zo bijzonder aan is? Niet veel behalve het feit dat ik de standaard ombouw over heb geslagen en het geheel een stapje hoger heb gebracht. IK was toch benieuwd of het me zou lukken om de decoder onzichtbaar weg te werken en de loc te voorzien van twee extra functies:
- vuurkist verlichting
- tendercabine verlichting
Het is me absoluut gelukt en het resultaat is best mooi geworden:
Goed te zien is de verlichte tender cabine (F2) en de vuurkist verlichting (F1) Deze flikkert wat je helaas op een foto niet vast kan leggen.
De decoder heb ik weggewerkt in de ketel. Hiervoor heb ik ruimte moeten frezen in het gewicht van de ketel net naast de stookhut.
Daar ben ik dan ook mee begonnen door het gewicht uit de ketel te verwijderen. Hiervoor heb ik de voorkant eruit gehaald en ben ik met een boor en een frees aan de slag gegaan:
Hij heeft genoeg ruimte om fatsoenlijk een Kuehn N45 in kwijt te kunnen, deze had ik nodig voor de extra functies
Vervolgens heb ik in de vuurkist een klein 0402 SMD led oranje gelijmd
De decoder heb ik geplaatst op een wijze dat de ketel er overheen past. Van Joost (Fidoo) kreeg ik de tip om naar de ketel een aparte draad van de massa te brengen en daarmee de chassis van de ketel en de tender te verbinden. Zonder deze massa gind de seinlicht en de cabine verlichting alleen branden als de motor liep.
Na de tender aangesloten te hebben kan deze gesloten worden
Op de COm aansluiting aan de achterzijde van de decoder een 680 Ohm SMD weerstand gesoldeerd waarop ik de led aan kan sluiten.
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat en viel me het werk 100% mee. Deze gaat straks lekker pendelen op mijn demobaan. Ondertussen heb ik plannen om de lat te verleggen als weer in werking gezet. De volgende stap word om een Fleischmann 7123 (BR23) te voorzien van geluid dmv een ESU Loksound Micro 4.0
Waarom? Omdat het kan..... lachen als dat lukt
Groetjes
Afgelopen week heb ik een Fleischmann 7175 (de alom bekende cabinetender uitvoering) omgebouwd naar digitaal.
Nu vraag je je af wat daar nu zo bijzonder aan is? Niet veel behalve het feit dat ik de standaard ombouw over heb geslagen en het geheel een stapje hoger heb gebracht. IK was toch benieuwd of het me zou lukken om de decoder onzichtbaar weg te werken en de loc te voorzien van twee extra functies:
- vuurkist verlichting
- tendercabine verlichting
Het is me absoluut gelukt en het resultaat is best mooi geworden:
Goed te zien is de verlichte tender cabine (F2) en de vuurkist verlichting (F1) Deze flikkert wat je helaas op een foto niet vast kan leggen.
De decoder heb ik weggewerkt in de ketel. Hiervoor heb ik ruimte moeten frezen in het gewicht van de ketel net naast de stookhut.
Daar ben ik dan ook mee begonnen door het gewicht uit de ketel te verwijderen. Hiervoor heb ik de voorkant eruit gehaald en ben ik met een boor en een frees aan de slag gegaan:
Hij heeft genoeg ruimte om fatsoenlijk een Kuehn N45 in kwijt te kunnen, deze had ik nodig voor de extra functies
Vervolgens heb ik in de vuurkist een klein 0402 SMD led oranje gelijmd
De decoder heb ik geplaatst op een wijze dat de ketel er overheen past. Van Joost (Fidoo) kreeg ik de tip om naar de ketel een aparte draad van de massa te brengen en daarmee de chassis van de ketel en de tender te verbinden. Zonder deze massa gind de seinlicht en de cabine verlichting alleen branden als de motor liep.
Na de tender aangesloten te hebben kan deze gesloten worden
Op de COm aansluiting aan de achterzijde van de decoder een 680 Ohm SMD weerstand gesoldeerd waarop ik de led aan kan sluiten.
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat en viel me het werk 100% mee. Deze gaat straks lekker pendelen op mijn demobaan. Ondertussen heb ik plannen om de lat te verleggen als weer in werking gezet. De volgende stap word om een Fleischmann 7123 (BR23) te voorzien van geluid dmv een ESU Loksound Micro 4.0
Waarom? Omdat het kan..... lachen als dat lukt
Groetjes
Re: Fleischmann BR 50 ombouw naar digitaal +
Leuk Martin dat je de grenzen aan het opzoeken ben
Ik blijf er bij, je fantasie is de limiet om te kijken hoe ver je de techniek kan drijven
Tof dat je er zo voor gaat
Mvg,
Ad
Ik blijf er bij, je fantasie is de limiet om te kijken hoe ver je de techniek kan drijven
Tof dat je er zo voor gaat
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
knap en wss een gezellig vuurtje
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
-
- Contacteer:
Ziet er erg goed uit Martin keep on going, the sky is the limit.
Gr marc
Gr marc
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Dat vraagt dus bijna automatisch om een filmpje.martindomburg schreef:..//.. en de vuurkist verlichting (F1) Deze flikkert wat je helaas op een foto niet vast kan leggen. ..//..
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
Martin, mooi bezig! en als je toch aan deze BR50 aan het knutselen bent, kun je meteen een hoop extra lood in de tender proppen. Dit levert wat meer trekkracht. Bij mij verdubbelde het aantal wagons.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Mooi gedaan,en idd,post hier maar een filmpje,we zijn erg benieuwd!
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hee Harry, goed bezig hoor! Mooi visitekaartje zo!
Laterrrr,
J.
Laterrrr,
J.
Hi Martin,
dat vuureffect, hoe regel je dat?
Aan/Uit op een aux uitgang, dat snap ik, maar een ´vuurtje´ ken ik niet.
Guus
dat vuureffect, hoe regel je dat?
Aan/Uit op een aux uitgang, dat snap ik, maar een ´vuurtje´ ken ik niet.
Guus
In je decoder kun je ook allerlei effecten voor je uitgangen instellen. Zie daarvoor even je handleiding van je decoder... verschilt namelijk per type decoder.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Bedankt voor de leuke reacties mannen
Het is me gelukt om nog even een mooi filmpje te maken:
http://youtu.be/GVYOdVS-GFM
Enjoy
Het is me gelukt om nog even een mooi filmpje te maken:
http://youtu.be/GVYOdVS-GFM
Enjoy
Echt fantastisch mooi om te zien die ingebouwde verlichting.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...