Zugeheim van klein naar iets groter...hoe?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB

Zugeheim van klein naar iets groter...hoe?

Bericht door EdwinB »

Sinds een paar jaar bouw ik aan Zugeheim. De ruimte die ik gebruik is 230x90 voor N-spoor, bewust toen zo gekozen omdat ik budget in de gaten wilde houden. Ik heb grote lol in het bouwen en digitaliseren.
De laatste tijd bekruipt mij het gevoel "kan ik niet wat uitbreiden? "zodat ik meer dan drie treinen kan laten rijden en de boel wat dynamischer wordt. Natuurlijk kan ik flink gaan slopen of opnieuw beginnen maar dat wil ik niet. Ik kan nog een rechthoekige taartpunt aan mijn huidige rechthoekige baan bouwen maar ik kom er niet goed uit. Wensen:
1. Huidige station en stad grotendeels in takt laten tenzij.....er echt betere opties zijn
2. Station uitbreiden met sporen.
3. Paradespoor op hoogte langer maken
4. Extra parade spoor mogelijk?

Bijgaand een totaal overzicht van de baan ( 230x90 ) foto, een afbeelding met de extra ruimte
Wie kan mij wat ideeen aandragen met bovenstaande in gedachte.
Afbeelding
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
EdwinB

Re: Zugeheim van klein naar iets groter...hoe?

Bericht door EdwinB »

Ik bedenk wel dat ik wat vraag dus moet ik ook zelf creatief zijn. Tot nu toe heb ik dit. Rood zijn de wijzigingen.
Schiet ik hier iets mee op qua treinbewegingen?. OK het is een stuk meer rails dus langere treinen maar is het dynamisch genoeg te maken?
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

piksov

Bericht door piksov »

Hoi,

wil je het dynamischer maken dan heb je extra treinen nodig. Je hebt in je schaduwstationnetjes maar 1 extra spoor, je moet misschien proberen daar extra sporen bij te maken.

Vraag: is er een foto van de achterkant, van onder de heuvel? Kun je daar nog (makkelijk) extra sporen kwijt ?

En in de diepte, achter de heuvel, kun je daar nog 15 cm extra kwijt? Dan kun je daar nog 3 extra sporen kwijt.

Ik denk nog even verder ....

Guus

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Guus,
Dank alvast voor het meedenken. In de bestaande baan heb ik zonder flink sloopwerk geen ruimte. Bij de bouw was ik nog niet zo ervaren en heb geen rekening gehouden met diverse hoogtes en maten, het is er dus erg krap, bij mijn herontwerp moet ik daar dus rekening mee houden en maakt de mogelijkheden minder.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Avondje tekenen...meer rijlengte, niet te veel slopen, drie extra inhaalsporen, dynamisch station.
Commentaar welkom as always...:)
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Na tips zo her en der kom ik uit op onderstaande zichtbare delen op Zugeheim. Hierbij hoef ik nagenoeg geen aanpassingen aan de bestaande baan te maken anders dan het groene paradespoor verlengen en aan de zuidkant van het station wat extra's doen t.b.v. de haven en kleine overslag. Onder het nieuwe deel maak ik een groter schaduwstation.
Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Edwin,
Dat laatste ontwerp ziet er goed uit! Het is niet al te druk en het station blijft "logisch" (niet te veel sporen die in alle willekeurige hemelrichtingen verdwijnen). Ik heb 2 opmerkingen:

1. Je zou nog een uithaalspoortje kunnen toevoegen bij het voorste stationsspoor (waar het havenlijntje aansluit op het station). Dan heb je net iets meer ruimte om wagens op te halen uit de haven en in het station te plaatsen zonder het treinverkeer op de doorgaande sporen te hinderen. Is dit 4e spoor alleen voor goederen of ga je er nog een extra perron plaatsen? (ik zou het trouwens reserveren voor goederen).

2. Het groene paradespoor gaat ondergronds verder. Hier heb je nog 2 uitwijkmogelijkheden gepland. Eventueel zou je het hele ondergrondse stuk tussen die uitwijkmogelijkheden dubbelsporig kunnen maken. Dat scheelt 2 wissels en door het op te delen in blokken kun je daar meer treinen kwijt (achter elkaar opgesteld)

Groet, Wim

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Wim,

Dank goede tips, neem ik mee bij de bouw...:D

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie