Hallo allemaal,
Ik heb nog een vraagje: Wat is er allemaal op gebied van bovenleiding te koop? En zouden er misschien plaatjes bij kunnen worden gezet (voor meer duidelijkheid). De bovenleiding hoeft geen stroom door te geven, maar is alleen voor de sier. Wat raden jullie mij aan? Mijn baan is trouwens tijdperk 3 in de Duitse/Zwitserse bergen (voornamelijk zwarte woud stijl.)
Bovenleiding
-
Onderwerp starter - Berichten: 44
-
- Moderator
Re: Bovenleiding
Hoi Wim,
De twee grote merken zijn Sommerfeldt en Viessmann met N-spoor bovenleiding. Sommerfeldt is een soldeer-systeem en Viessmann werkt met oogjes. Een voorbeeld van het Viessmann-systeem kan je zien in de draadjes van Duisburg Beksheim en Backeramm. Overigens is Sommerfeldt dan wel weer de enige die in dat simpele systeem een Zwitsers model heeft (Gotthard specifieke masten)
MvG
Robert
p.s. Er zijn nog andere systemen beschikbaar. Hierbij valt te denken aan Hobbex, Vollmer en Arnold (pre-Hornby tijd). Deze systemen zijn deels niet meer beschikbaar en allen ontzettend grof. Voor een meer diorama gabaseerd iets heb je tegenwoordig ook Hammerschmid en N-train welke veel fijner zijn. De eerste heeft alleen Reichsbahn 1928 masten en de tweede heeft Duits/Frans/Zwitsers en Spaanse masten en superfijne draden.
De twee grote merken zijn Sommerfeldt en Viessmann met N-spoor bovenleiding. Sommerfeldt is een soldeer-systeem en Viessmann werkt met oogjes. Een voorbeeld van het Viessmann-systeem kan je zien in de draadjes van Duisburg Beksheim en Backeramm. Overigens is Sommerfeldt dan wel weer de enige die in dat simpele systeem een Zwitsers model heeft (Gotthard specifieke masten)
MvG
Robert
p.s. Er zijn nog andere systemen beschikbaar. Hierbij valt te denken aan Hobbex, Vollmer en Arnold (pre-Hornby tijd). Deze systemen zijn deels niet meer beschikbaar en allen ontzettend grof. Voor een meer diorama gabaseerd iets heb je tegenwoordig ook Hammerschmid en N-train welke veel fijner zijn. De eerste heeft alleen Reichsbahn 1928 masten en de tweede heeft Duits/Frans/Zwitsers en Spaanse masten en superfijne draden.
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
En bovendien kan je op de beurs in Houten heel mooie Nederlandse mastjes kopen, zelfs de Gooise bogen!
Vraag me niet hoe de handelaar zijn naam is
Groet Hans
Vraag me niet hoe de handelaar zijn naam is
Groet Hans
-
Onderwerp starter - Berichten: 44
Even voor de duidelijkheid, ik bouw een bergbaan, dus ik zou graag duitse of zwitserse/oosterijkse bovenleiding willen, hoeft niet echt werkend te zijn, want ik heb ook diesel treinen, en 2 tandradloc's met een plastic nep stroomafnemer. En op welke prijzen kan ik rekenen???
Gr. Willem
Ik bouw een bergbaan sinds mijn 12e, tijdperk 3, analoog.
Ik bouw een bergbaan sinds mijn 12e, tijdperk 3, analoog.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D