Uitgewerkt schaduwstation

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan

Uitgewerkt schaduwstation

Bericht door erik-n-fan »

Ik heb een U vorm baanplan waarbij het schaduwstation enkel functioneel is. 2 keer een 120x20cm formaat zodat deze makkelijk opgeborgen kan worden. Op de beurs in Houten eind vorig jaar stond een gave ondiepe baan met amerikaans thema. Daarmee dacht ik, kan ik mijn schaduwstation niet gewoon iets aantrekkelijker maken en deze als serieus emplacement neerleggen. Netjes ballasten en beetje opleuken met een porta cabin links of rechts ... :)

Hoe dan ook, bijgevoegd een baanplan met iets meer ruimte voor scenery volgens mij. Functionaliteit / lengte is het belangrijkste.
- 3 sporen links onder zijn voor langere treinen / IC tot max 80cm
- Sporen boven zijn allemaal regionaal, meeste 40cm soms 60cm.
- Middenspoor bij aankomst is geen blok, het spoor helemaal bovenin is ook doorgaand tbv de 4 sporen meest rechts.

Opmerkingen / Ideeën / Reacties / Ervaringen?
Bijlagen
SChaduwstation
SChaduwstation
Nieuw schaduwstation.jpg (57.95 KiB) 3343 keer bekeken

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Wim H

Re: Uitgewerkt schaduwstation

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,
Het aankleden van een schaduwstation/fiddle yard vind ik een leuk idee! Een paar opmerkingen:
1. Ik zou de opstelsporen iets langer proberen te maken. Welliswaar zeg je dat je met max 80 cm lange treinen wilt rijden, maar het zou zo maar kunnen gebeuren dat je een keer een extra lange goederentrein wilt laten rijden. Bedenk dat op een lang spoor wel 2 korte treinen passen, maar een lange trein niet op 2 korte sporen :-)
2. Bij de 7 sporen rechts (en ook de 3 in het midden) heb je geen mogelijkheid tot omlopen. Een lok die een trein trekt wordt dus opgesloten. Geen probleem, dat gebeurt in het echt ook (bv Frankfurt am Main), maar het beperkt de treinlengte met een loklengte. Of rijd je alleen met treinstellen of trek-duwtreinen?
3. De 2 opstelsporen links boven zijn niet direct bereikbaar als je het schaduwstation binnenrijdt. Alleen door te rangeren kun je daar een trein klaarzetten voor vertrek.
Groet, Wim

Onderwerp starter
erik-n-fan

Re: Uitgewerkt schaduwstation

Bericht door erik-n-fan »

Wim, dank je wel voor je feedback!

1. meerdere treinen op 1 kopspoor, ik twijfel over de logistiek daarmee bij automatisch rijden. Dat gaat wel even tijd kosten om rond te maken in een geautomatiseerde dienstregeling. Goed punt, ik zal het verder onderzoeken en overwegen! Dank!
2. Omlopen doe ik niet aan. Door simpel lange sporen in het station (zichtbaar) als kopspoor te gebruiken is ook in schaduwstation omlopen niet nodig. Alles is trek/duw of treinstel dus dat is ook antwoord op jou opmerking. Alles kan tzt veranderen :)
3. Ja bewust een extra spoortje om iets klaar te kunnen zetten/ in te halen waar nodig. Hoe dan ook is in deze opstelling een inkomende trein vaak niet geblokkeerd door een vertrekkende trein. Daarmee is het probleem wat ik nu had verdwenen dat treinen lang rijden en de weg bezet houden.

Nogmaals dank voor je opmerkingen!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie