Treinendatabase
Re: Treinendatabase
Ben nu bezig met de coderingen van de wagons.
Vraag me alleen af hoe het zit bet die letters.
Voorbeeld de letter g
In de lijst zie je nu 3 verschillende beschrijvingen achter de letter g
Hoe weet ik welke omschrijving ik zou moeten hebben.
Zie lijst
E - Open standaardwagens.
F - Speciale hoge wagens met hoge zijden.
G - Normale gesloten wagen met minstens 8 luchtluiken, met 2 assen en een laadgrens C van 25 ton of meer.
H - Speciale gesloten wagen. Bij 4 assen, een lastgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte van 15 meter of hoger maar kleiner dan 18m.S - Speciale platte wagen op draaistellen.
L - Speciale platte wagens met onafhankelijke assen. Gekoppelde wagens en wageneenheden met 2 elementen hebben een laadlengte tussen de 22 en 27 meter.
R - Normale platte wagen op draaistellen met neerklapbare kopschotten en korte rongen, een laadgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte tussen de 18 en 22 meter.
S - Speciale platte wagen op draaistellen.
T - Speciale wagens met afneembaar dak, wagens met 4 assen hebben een laadgrens tussen de 50 en 60 ton, laadlengte tussen 15 en 18 meter.
U - Speciale wagens die niet tot de types F, H, L, s of Z horen.
Z - Ketelwagen
a - Met 4 assen
aa Wageneenheid (met 4 assen).
b - Bij grootvolume wagens met enkele assen, Laadlengte is meer dan 12 meter en volume is meer dan 70 m3.
bb - Bij wagens met 4 assen of meer, een laadlengte van meer dan 22 meter.
c - Lossen door middel van gecomprimeerde lucht of luchtdruk
d - Ingericht voor transport van wegvoertuigen.
e - Met verwarmingsapparatuur.
e - Dubbeldekswagen voor transport van wegvoertuigen.
f - Veerbootwagen, geschikt voor ferries naar de UK.
g - Voor verzegeld of vloeibaar gemaakte gassen of gassen die vloeibaar zijn onder druk.
g - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 60 voet.
g - Levensmiddelentransport.
gg - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 80 voet.
h - Ingericht en uitsluitend dienend voor het horizontaal vervoeren van metaalrollen en assen.
i - Met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.
ii - Met hoogbevestigde schuifwanden.
l - Zonder rongen.
l - Zelflossing door zwaartekracht met niet-doseerbare lossing aan beide zijden gelijktijdig. Hoogliggende losopening (minstens 70 cm boven bovenkant spoor).
m - Bij 4 assen : Laadlengte ligt tussen 15 en 18 m.
m - Bij wagen met 4 assen, laadlengte minder dan 15 meter.
mm - Bij 4 assen : Laadlengte is kleiner dan 15 m.
n - Maximale lading op C-routes van meer dan 60 ton (Za)
o - Niet kantelbaar via kopschotten.
p - Zonder zijschotten.
pp - Zelflossing door zwaartekracht met doseerbare lossing tussen de sporen. Laagliggende losopening (afvoer via transportbanden is niet mogelijk), niet kippbaar.
s - Maximale snelheid van 100 km/uur (beladen).
ss - Maximale snelheid van 120 km/uur (beladen).
r - Meerdelige wagen (Gelenkwagen).
r - Bij gekoppelde wagens en wageneenheden, een laadlengte van gelijk of meer dan 27 meter.
rr - Gekoppelde wagen.
z - Laadlengte is 21 meter
De lijst is nog niet compleet, ik werk er aan verder.
Vraag me alleen af hoe het zit bet die letters.
Voorbeeld de letter g
In de lijst zie je nu 3 verschillende beschrijvingen achter de letter g
Hoe weet ik welke omschrijving ik zou moeten hebben.
Zie lijst
E - Open standaardwagens.
F - Speciale hoge wagens met hoge zijden.
G - Normale gesloten wagen met minstens 8 luchtluiken, met 2 assen en een laadgrens C van 25 ton of meer.
H - Speciale gesloten wagen. Bij 4 assen, een lastgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte van 15 meter of hoger maar kleiner dan 18m.S - Speciale platte wagen op draaistellen.
L - Speciale platte wagens met onafhankelijke assen. Gekoppelde wagens en wageneenheden met 2 elementen hebben een laadlengte tussen de 22 en 27 meter.
R - Normale platte wagen op draaistellen met neerklapbare kopschotten en korte rongen, een laadgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte tussen de 18 en 22 meter.
S - Speciale platte wagen op draaistellen.
T - Speciale wagens met afneembaar dak, wagens met 4 assen hebben een laadgrens tussen de 50 en 60 ton, laadlengte tussen 15 en 18 meter.
U - Speciale wagens die niet tot de types F, H, L, s of Z horen.
Z - Ketelwagen
a - Met 4 assen
aa Wageneenheid (met 4 assen).
b - Bij grootvolume wagens met enkele assen, Laadlengte is meer dan 12 meter en volume is meer dan 70 m3.
bb - Bij wagens met 4 assen of meer, een laadlengte van meer dan 22 meter.
c - Lossen door middel van gecomprimeerde lucht of luchtdruk
d - Ingericht voor transport van wegvoertuigen.
e - Met verwarmingsapparatuur.
e - Dubbeldekswagen voor transport van wegvoertuigen.
f - Veerbootwagen, geschikt voor ferries naar de UK.
g - Voor verzegeld of vloeibaar gemaakte gassen of gassen die vloeibaar zijn onder druk.
g - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 60 voet.
g - Levensmiddelentransport.
gg - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 80 voet.
h - Ingericht en uitsluitend dienend voor het horizontaal vervoeren van metaalrollen en assen.
i - Met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.
ii - Met hoogbevestigde schuifwanden.
l - Zonder rongen.
l - Zelflossing door zwaartekracht met niet-doseerbare lossing aan beide zijden gelijktijdig. Hoogliggende losopening (minstens 70 cm boven bovenkant spoor).
m - Bij 4 assen : Laadlengte ligt tussen 15 en 18 m.
m - Bij wagen met 4 assen, laadlengte minder dan 15 meter.
mm - Bij 4 assen : Laadlengte is kleiner dan 15 m.
n - Maximale lading op C-routes van meer dan 60 ton (Za)
o - Niet kantelbaar via kopschotten.
p - Zonder zijschotten.
pp - Zelflossing door zwaartekracht met doseerbare lossing tussen de sporen. Laagliggende losopening (afvoer via transportbanden is niet mogelijk), niet kippbaar.
s - Maximale snelheid van 100 km/uur (beladen).
ss - Maximale snelheid van 120 km/uur (beladen).
r - Meerdelige wagen (Gelenkwagen).
r - Bij gekoppelde wagens en wageneenheden, een laadlengte van gelijk of meer dan 27 meter.
rr - Gekoppelde wagen.
z - Laadlengte is 21 meter
De lijst is nog niet compleet, ik werk er aan verder.
Re: Treinendatabase
Ligt er puur aan welke letter ervoor staat.
Bij een S - Speciale platte wagen op draaistellen, zal de g nooit kunnen staan voor vloeistoffen of graan. En containers vervoeren met een ketelwagen, of vloeistof onder druk in een wagen met laadkleppen wordt `m ook niet.
Bij een S - Speciale platte wagen op draaistellen, zal de g nooit kunnen staan voor vloeistoffen of graan. En containers vervoeren met een ketelwagen, of vloeistof onder druk in een wagen met laadkleppen wordt `m ook niet.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Treinendatabase
Als je dit geheel en volledig wilt doen, vrees ik dat je er knettergek van wordt.
De "sub-letters" hebben niet allemaal dezelfde betekenis, zoals Ron al onder woorden bracht. Bovendien is in de loop van de afgelopen 50 jaar in een aantal gevallen de betekenis veranderd, omdat er enerzijds aan sommige informatie geen behoefte meer was en anderzijds nieuwe waardes aan vervallen letters werden toegekend omdat de typering onvoldoende bleek voor moderner materieel. Dit geldt trouwens ook voor reizigersmaterieel.
Als je voldoende thuis bent in het Duits zou je eens kunnen gaan zoeken op Haupt- und Nebengattungszeichen (Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Gattungsze ... nbahnwagen) , zo niet kijk dan eens op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goederenwagon
Ik waardeer het voornemen een compleet overzicht te willen samenstellen, maar vrees dat dit voor ons hobbyisten te hoog is gegrepen.
De "sub-letters" hebben niet allemaal dezelfde betekenis, zoals Ron al onder woorden bracht. Bovendien is in de loop van de afgelopen 50 jaar in een aantal gevallen de betekenis veranderd, omdat er enerzijds aan sommige informatie geen behoefte meer was en anderzijds nieuwe waardes aan vervallen letters werden toegekend omdat de typering onvoldoende bleek voor moderner materieel. Dit geldt trouwens ook voor reizigersmaterieel.
Als je voldoende thuis bent in het Duits zou je eens kunnen gaan zoeken op Haupt- und Nebengattungszeichen (Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Gattungsze ... nbahnwagen) , zo niet kijk dan eens op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goederenwagon
Ik waardeer het voornemen een compleet overzicht te willen samenstellen, maar vrees dat dit voor ons hobbyisten te hoog is gegrepen.
-
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Treinendatabase
Tikkie nieuwsgierig, dus toch even naar zolder heen-en-weer gesport om wat documentatie in te zien. In Horst J. Obermayers Taschenbuch Deutsche Güterwagen, uitgave 1980, is de betekenis van de (kleine) letter g:
In combinatie met hoofdletter G,H,T,U: voor graanvervoer;
Met I: mechanische koeling;
Met K,L,R: ingericht voor containervervoer;
Met S: idem maar voor containers tot 60 voet;
Met Z: voor het vervoer van vloeibaar of onder druk te lossen gas.
De gg is niet alleen zoals reeds aangegeven voor containers tot 80 voet maar in relatie met I duidt dit op een koelwagen, gevuld met vloeibaar gas.
In combinatie met hoofdletter G,H,T,U: voor graanvervoer;
Met I: mechanische koeling;
Met K,L,R: ingericht voor containervervoer;
Met S: idem maar voor containers tot 60 voet;
Met Z: voor het vervoer van vloeibaar of onder druk te lossen gas.
De gg is niet alleen zoals reeds aangegeven voor containers tot 80 voet maar in relatie met I duidt dit op een koelwagen, gevuld met vloeibaar gas.
Re: Treinendatabase
Dankje Rob
Moet voor mezelf eerst de boel eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik het in database kan opnemen.
Nog wel even aan het puzzelen denk ik
wim
Moet voor mezelf eerst de boel eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik het in database kan opnemen.
Nog wel even aan het puzzelen denk ik
wim
Re: Treinendatabase
Ben al een stuk verder met de wagencodes.
dank aan allen die op de achtergrond met tips komen.
wim
dank aan allen die op de achtergrond met tips komen.
wim
Re: Treinendatabase
Hier alvast een paar screenshots van de site van de Treinendatabase.
De tekst zal nog anders worden en moet nog worden nagekeken, we zijn er dus al druk mee bezig.


wim
De tekst zal nog anders worden en moet nog worden nagekeken, we zijn er dus al druk mee bezig.


wim
Re: Treinendatabase
Inmiddels een Facebookgroup aangemaakt waar je de vorderingen van de site stap voor stap kunt volgen. Natuurlijk kun je daar een commentaar of tips plaatsen om zo samen tot iets moois te komen.
Treinendatabase in ontwikkeling
Treinendatabase in ontwikkeling
-
- Berichten: 5459
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Treinendatabase
Is het ook gewoon via internet te volgen, want facebook en google+ enzo daar doe ik niet aan.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinendatabase
Mooi he dat mensen proberen je te waarschuwen het niet te doen. .... onbedoeld houden ze dan een rode lap voor een stier. Ik ken het ben dat ook erg gevoelig voor.
Ziet er echt super uit al. Ga absoluut zo door met je wikipedia!!!
Groetjes
Ziet er echt super uit al. Ga absoluut zo door met je wikipedia!!!
Groetjes
Re: Treinendatabase
Nee zul je nog even moeten wachten tot we een werkend gedeelte hebben, dan zie je het op http://treinendatabase.nlneudalhausenstadbahn schreef:Is het ook gewoon via internet te volgen, want facebook en google+ enzo daar doe ik niet aan.
Groetjes Michiel
wim
Re: Treinendatabase
Nu we de velden voor de database zo'n beetje rond hebben. Er zullen in de praktijk vast nog wel enkele wijzigingen in komen. Zit ik te denken over de velden waar we op moeten gaan zoeken en hoe de gevonden info op het scherm is in te zien.
Mijn vraag aan jullie is dan ook op welke velden moet er kunnen worden gezocht wat is voor jullie belangrijke info die je op zou willen vragen uit de database.



edit
Denk aan de combinaties die zinvol zijn. Bijvoorbeeld.
Zoeken op een bepaald locomotief type. Laat bv zien welke wagens er allemaal achter gehangen hebben.
of in een bepaald jaar in welke landen de loc heeft gereden
Voor welke vervoerders de loc heeft gereden
enz.
wim
Mijn vraag aan jullie is dan ook op welke velden moet er kunnen worden gezocht wat is voor jullie belangrijke info die je op zou willen vragen uit de database.



edit
Denk aan de combinaties die zinvol zijn. Bijvoorbeeld.
Zoeken op een bepaald locomotief type. Laat bv zien welke wagens er allemaal achter gehangen hebben.
of in een bepaald jaar in welke landen de loc heeft gereden
Voor welke vervoerders de loc heeft gereden
enz.
wim
Re: Treinendatabase
Alweer een tijd geleden met de laatste info over de treinendatabase. Dus maar weer een kleine blik in de vorderingen.

Hier zie je het basis invoerveld van de locomotieven. Dit invoerveld is voor de admin. Daarnaast is er de mogelijkheid voor iemand die zich geregistreerd heeft om ook een loc of aanvullingen toe te voegen.
Vanzelfsprekend kun je ook van de database gebruik maken als gebruiker. Dan kun je niets zelf invoeren maar wel zoeken op de 1 van de vele zoekmogelijkheden die er in gaan komen.
Op dit moment ben ik het druk aan het testen.
wim

Hier zie je het basis invoerveld van de locomotieven. Dit invoerveld is voor de admin. Daarnaast is er de mogelijkheid voor iemand die zich geregistreerd heeft om ook een loc of aanvullingen toe te voegen.
Vanzelfsprekend kun je ook van de database gebruik maken als gebruiker. Dan kun je niets zelf invoeren maar wel zoeken op de 1 van de vele zoekmogelijkheden die er in gaan komen.
Op dit moment ben ik het druk aan het testen.
wim
Re: Treinendatabase
ziet der mooi uit komen er ook plaatjes van materiaal bij op alleen letters?
en ik doe ook niet aan facebook etc
Mack
en ik doe ook niet aan facebook etc
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Treinendatabase
Onderaan zie je afbeelding staan daar kun je de foto's van die betreffende loc laten zien, via bestand kiezen.
Nog even geduld dan komt de website op http://treinendatabase.nl
wim
Nog even geduld dan komt de website op http://treinendatabase.nl
wim
Re: Treinendatabase
Dat ziet er goed uit allemaal. Ik zal mezelf ook aanmelden op FB...
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Treinendatabase
Nu is de http://treinendatabase.nl te bekijken en aan te vullen. Er kan nog veel aan worden verbeterd er zullen nog foutjes moeten worden opgelost. Hoe dan ook als je geregistreerd bent dan kun je gegevens aan de locomotieven toevoegen. De rijtuigen, wagens en treinstellen moeten er nog bij komen. Dus laat maar horen wat er goed gaat en natuurlijk ook wat er fout gaat. Welke veranderingen of aanvullingen zouden jullie er nog bij willen.
Re: Treinendatabase


mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Treinendatabase


Maar neemt niet weg, dat je goed bezig bent met de database,
Ooit zelf hier eens wat mee zitten knoeien, en dan geen site, maar alleen voor mijn eigen collectie,
dat vond ik al knap lastig en te tijdrovend.
top dus dat je hier mee bezig bent, ga dit zeker in de gaten houden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Treinendatabase
Leuke reactie Freddy.
Misschien is het nog handiger als je je ook registreert op de site. Op dit moment is het zo dat je een aantal items kunt wijzigen of toevoegen, dus eigenlijk werk je dan mee aan de opbouw. Over een tijdje kun je ook reacties plaatsen op de bv de locomotief. Maar anderen kunnen daar ook weer op reageren. Dus een registratie heeft zeker voordelen.
Zijn er toevoegingen of veranderingen bij een bepaalde locomotief dan kun je een mailtje krijgen. Zo zullen er nog vele opties bij komen.
wim.
Misschien is het nog handiger als je je ook registreert op de site. Op dit moment is het zo dat je een aantal items kunt wijzigen of toevoegen, dus eigenlijk werk je dan mee aan de opbouw. Over een tijdje kun je ook reacties plaatsen op de bv de locomotief. Maar anderen kunnen daar ook weer op reageren. Dus een registratie heeft zeker voordelen.
Zijn er toevoegingen of veranderingen bij een bepaalde locomotief dan kun je een mailtje krijgen. Zo zullen er nog vele opties bij komen.
wim.
Re: Treinendatabase

De eerste zoekoptie zit er in. In dit voorbeeld heb ik gezocht op loctype 1200 met elektrische aandrijving.
Waarschijnlijk komen in de velden achter de zoekinvoer nog zoekvelden voor locomotief en in bedrijf, maar dat is nog niet helemaal zeker.
wim