Een nieuw draadje voor een nieuw project. Helemaal zeker is het nog niet, maar alle indicatoren wijzen in de richting dat mijn volgende baan als thema het station van Brussel-Luxemburg anno 1920 zal hebben. Ik ben nog hoopvol om een origineel sporenplan te kunnen bemachtingen, maar zolang kan ik alvast in grote lijnen de zaak plannen.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/vfGAL62DLRCwWlmZeubMzVx8RtfDM9tuJ2z3wE056D-k9JnuzAgBlhMs1pRSPYNcWi_v9pkxppeln0vQ-fjnEOQenmJYdCviHSSRVxHT_Cjq5p97NGFwwgZHlsFmyppxDXEC991yok17U3C0-nYvPof4phH3y4NNBilu8bGnIZALoaYplCvMONFXOn-J7_D4Vxt1qzRy-NzTS0YWSgNW2inpjrOiX0w-lbnJ8qLOOQHdNRUXDCPcbUY6wO77s3xvHaHwcluVUEfFTeg8mMPzG5QIm8o2qDOQgS_EZNlg-eQhV5IdlMO8uC7ELZ8CZl_w5gYlZzITNbrIy8t4G6-uc_9RIZV2bVNr336b1UCM3etnvFAo9pEMMoFH0-961lXUYI-XSnhxY_NRQI3sJoViCLAGmq4Hv-wA70g8F774ClNyKUZp_769cv54l2t3yJRbF38IAt2rwpbKfJT68EKZ8DeIk8atPcBBtMzvt-jVAkubzPbXRgsA3uUW1ScCPAn2lLXhoMqFbmNVicI59JC6FlyrJscLr6MEyJPIHa5oFdduMytJpmOJOLX30siPla7Kut5OgU52xcdlFjQn03tstx-PQfmfHQibvqU_L-iS2w=w1019-h654-no?.jpg)
Via Bruciel is een idee te verkrijgen van het algemeen concept van het sporenplan: een doorgaand station op een dubbelsporig hoofdlijn met onmiddellijk aansluitend een vrij omvangrijke opstelbundel. Het station ligt op lijn 161 (Brussel-Namen-Luxemburg).
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/Hlz1ceSSMKQb7IEiCnmdrWDqgVaHoMrjB4x3kclnu1kDOzSLpYFar3jdcXC_DjKaJGzOawyAsDJ1bAP4Uob_9t4uWdBREaLukTkfDUskgcp0O_DGFMNXk4xYkiobQi7DvV0A5udFI-bJCk5eGylKk-dtMeuT41a7ZD_mRKJEo-mGABrUPlWSshvHdu1nJTcOQnx8BkNmAcXmopQCaVpfpsm6ro0h39QUZ8YH33PyGfNHfRDbe4P6IqitwErpeUESbZFMlbGMa7o9fMRVGhAv_94QF0ziCkABk971KmhdNSdue35m2N1LBXRJPMXGjqI4z6URsxxRWyAaJQWeW3oqnseue6GpZMNTrsw06UBnusd3A3WzhLluXSnYKqN7xEKUPJMqGUeXtfqfJWxken6vWKG_NzP-UDSsaLMFomIcWjj5L_zBcTJmMxr6ParEj0I-P1NQZYVDMQ03MBa2f8TKwLTUJ7XqkBaX5GllKgL2DKox3eAXFNyJuJb3F2kpBKRpdCOGNh_yXSSIKJcioNlcIwLAHNtQIgEMvNPN5mSI4fjwB23huR7VgLpMWbWXx2OvNhNzjhD8fCFtEzzRAKN274asA32qvNGU4iC1vNWCVw=w1024-no?.jpg)
Het uitgangspunt met deze baan is om het eigenlijke station op te bouwen met modules, maar de rest van de baan als vaste baan uit te voeren, waar dan plaats is voorzien voor deze modules. Dit laat dan toe om eventueel later met de modules naar buiten te komen, deel uit makend van een samengestelde modulebaan (clubs, expo's,...).
Op de kopse kanten komen de helixblokken. Ertussen ligt het schaduwstation in half-open constructie (mogelijk plexiglas panelen ervoor tegen stof). Bovenop is ruimte om de 5 modules met het eigenlijke station te plaatsen. Onder de baan een rij opbergkasten. Kan ik m'n rommel kwijt, en is de vrouw blij. Een achtergrond en fries maakt het geheel af. Een eerste idee met een vrij klassiek concept. Maar ik denk dat dit een betere basis is om op te bouwen dan de loodzware alles-in-een ingenieuse modules die ik voor Brussel-Noord had bedacht.
Het gedetailleerd bouwverslag zal ook hier op dit forum verschijnen, beetje per beetje naarmate de werkzaamheden vorderen. Een compilatie van het bouwverslag en extra achtergrondinformatie zal te vinden zijn op de eigen website:
https://sites.google.com/site/projectlx1920/
Het startschot is gegeven, het plannen kan beginnen, de werkzaamheden zouden weldra moeten volgen. Veel leesplezier en hopelijk een inspiratie voor jullie om er ook een lap op te geven!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)