Ik ben bezig met het diorama verder af te werken, er ontbraken nog wat details.
Onder andere de dakgoten. Ik had al gezocht naar kant en klare dakgoten of profieltjes die zouden kunnen dienen tot ik op deze franse site terecht kwam
http://www.les-trains-de-hugo-et-vincen ... =fr&pg=147 (wel in het frans maar via google translate valt er wel wat van te maken voor diegenen die het frans niet machtig zijn).
Ik heb een aangepaste versie van het tooltje gemaakt met 2 L profielen waartussen en styreen plaatje is gelijmd van 1 mm. Op een aluminium U profiel heb ik een 0.8 mm verenstaal gelijmd om de goot te kunnen indrukken. Verder heb ik een blad gemaakt met onderverdelingen om de 2.5 mm en enkele haakse lijnen om de steunen met de krasnaald eerst in het aluminium blad te kunnen drukken. Ik gebruik aluminium van 0.05 mm maar het kan net zo goed met koper.
Daarna leg ik het plaatje op het tooltje dat tussen de bankschroef geklemd is. Het U profiel met het verenstalen draadje past met de omgeplooide stukken tussen de 2 L profielen zodat het direct juist is gepositioneerd. Een lichte tik met een kleine hamer op het U profiel een de dakgoot is bijna klaar.
Nog even met een mes de rand bijsnijden (niet te hard drukken) en door enkele malen te plooien breekt het stukje metaal perfect af. Ik had het eerst met een schaar geprobeerd maar de laatste methode geeft een beter resultaat.
De tools
En dan het resultaat
De dakgoot is uiteindelijk 0.8 mm hoog en 1 mm breed (normaal moest het 0.5 mm hoog zijn maar bij het lijmen van de styreen strip op het L profiel is het een beetje verschoven).
Mvgr. Dirk